Het eeuwige dilemma m.b.t. werk en solliciteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 17:53

Ik heb niet zoveel trek om in detail te treden, maar dit speelde al ruim voordat de brandstofprijzen hoog waren. Er zijn een aantal dingen gewijzigd binnen de organisatie waardoor ik nu overal net buiten de boot val, waar dat eerst niet zo was.
Komt erop neer: 90% gaat erop vooruit, ik ga er op achteruit.

Nogmaals, dat is niet de reden dat ik dit topic geopend heb. Die strijd is ook al verloren en ik ga niet dreigen met weggaan oid.
Ik besef me wel degelijk wat ik heb en ga dat niet zomaar weggooien. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet verder kan kijken wat er is.
En er zullen vast anderen zijn die dit dilemma ook gehad hebben en hun ervaring of tips kunnen delen.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 31-03-22 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:54

Ik zou de sprong wagen, maar dan redeneer ik vooral vanuit mezelf: als ik eenmaal bepaalde frustraties heb, fundamentele zaken als in bepaalde zaken die niet eens bespreekbaar zijn, dan wordt dat alleen maar erger.

Maar er is inderdaad niks mis met nog even afwachten.

Bruto-netto-berekening kan handig zijn, maar vaak wijzen bedrijven maar al te graag op het kleine netto-verschil, maar persoonlijk vind ik het brutoloon minstens even belangrijk. Hier in België, en ik neem aan dat dat in Nederland niet anders is, worden ziekteuitkeringen en pensioenen berekend op het brutobedrag, dan maken een paar honderd euro al snel een groot verschil.

Marita

Re: Het eeuwige dilemma m.b.t. werk en solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:00

Tip: kijk echt naar het verschil in secundaire arbeidsvoorwaarden. Zeker je pensioen. Dat kan zoveel schelen! Dan is mogelijk dat loonverschil of veel groter of andersom (dus een plus voor je mogelijk nieuwe werkgever). Pensioen kost vaak net zo veel als een dag werk per week…..

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:09

Wat zou er gebeuren als je bij je huidige baan 2 uur minder per week gaat werken ? Dan heb je de reistijd terug.
Zou je dan nog steeds meer verdienen dan bij de nieuwe werkgever?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:20

Ik moet een beetje grinniken dat je er over valt dat je een bepaald bedrag voor reiskosten "uit eigen zak moet betalen" maar vervolgens wel een baan overweegt waarbij je er financieel op achteruit gaat.
Het financiële argument is duidelijk niet hetgeen waar het je écht om gaat. Zo te lezen wil je vooral van je reistijd af en heb je moeite met de interne gang van zaken bij je huidige werkgever. En dat is een prima reden om het elders eens te gaan proberen :j

Overigens, kleine tip: onderhandel nooit met HR. Dat zijn vooral de regeltjesmensen, de echte macht voor onderhandelen zit bij het management en niet bij HR.
Edit: daarmee bedoel ik dat HR slechts uitvoerend is. Als jouw leidinggevende wil dat er zaken aangepast kan hij, of zijn baas, daar opdracht toe geven. Maar HR is in feite alleen uitvoerend, zij beslissen niet, dat doet het management.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 08:05

Ik denk dat je het goed omschrijft Achterom :j Het speelt ook al langer, gaat ook verder dan alleen dit. Voor de beeldvorming; ik heb 3 jaar een leaseauto van de zaak gehad, dus toen was dit geen issue.
Echter was ik van mening dat het niet zo relevant was, want aan die situatie verander ik niks.
Dit is wat het is, en voor mij nu de vraag of dit voldoende is of dat ik me gewoonweg niet gehoord voel en dus om die reden ook wel zou willen toegeven op andere zaken zoals loon.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:23

Muurp schreef:
Dit is wat het is, en voor mij nu de vraag of dit voldoende is of dat ik me gewoonweg niet gehoord voel en dus om die reden ook wel zou willen toegeven op andere zaken zoals loon.

Dit klinkt alsof er ook zonder concurrerende optie, meerdere strubbelingen zijn bij je huidige werkgever. Hoe denk je dat je je voelt als je hier nog enkele jaren tegenaan loopt? Verwacht je dat jij je er bij neer kan leggen of dat het bedrijf een andere tactiek zou kunnen kiezen in de toekomst?
Aan de andere kant is switchen naar een ander bedrijf natuurlijk ook onzeker. Ieder bedrijf kan zich goed presenteren aan de voordeur. Nu heb je bv. een fijn team, wat altijd afwachten zal zijn bij een nieuwe plek.

Ik ben zelf 2,5 jaar geleden drastisch van baan veranderd, juist toen omdat ik het veel lagere loon nu prima kan dragen en het me op lange termijn meer kansen bied. Ik heb nu heel leuk werk, ook veel minder reisafstand (+60km vs nu 8), maar ik heb echt een unieke werkplek en hecht team achtergelaten wat ik zeker nu nog mis. Dus de vraag is dan, welke risico’s kun/durf je te nemen en wat vind je het allerbelangrijkst in/aan je werk?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:34

Ik heb 2x een sprong in het diepe gewaagd. De eerste sprong in het diepe heb ik mij erg ongelukkig gevoeld. Zo erg dat ik een studie ben gaan doen en nu via een carrière switch een nieuwe sprong in het diepe heb gedaan.
Ik heb 6 maanden voor een uitzendbureau gewerkt bij mijn huidige werkgever en gisteren een contract getekend bij mijn huidige werkgever zelf :)

Een verandering van baan is altijd spannend. Moet wel zeggen dat lange reistijd echt niet zo leuk is, zeker niet met files erbij dat wil ik nooit meer.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:57

De reistijd is zeker pittig, maar het is een keer per week en schijnt niet het belangrijkste te zijn.

Geld ook niet, omdat je er bij de nieuwe baan op achteruit zou gaan.

Het klinkt alsof er meer wringt, misschien op een persoonlijk level. Je kunt je dan afvragen of je daarvoor moet weg gaan. Bij iedere baan is er namelijk wel iets, het wordt nooit 100% naar je zin.

Ik weet niet alle details en je hebt altijd het recht om ergens anders te gaan werken natuurlijk.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:05

Heb je al verder gekeken dan dit nieuwe bedrijf? Misschien zitten er nog wel 5 soortgelijke bedrijven in je buurt. Dan zou ik zeker weg gaan. Ik zou nu denk ik ook weggaan, maar dat is persoonlijk. Voor mij zou zo'n lange reistijd genoeg reden zijn om iets anders te zoeken. En als je het gemakkelijk rondkrijgt, dan maar een paar honderd euro minder zou ik zelf denken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:13

Mmm het klinkt niet als een hele verbetering het nieuwe bedrijf, zeker financieel niet :n ik zou gezien je salaris nu blijven zitten nog, doorzoeken en ondertussen kijken of jeje reistijd kan verminderen ter compensatie van de hogere brandstof prijzen. Een keer per maand er niet heen of zo.

Blijft altijd rottige dillemas maar er verandert best vaak wat in arbeidsvoorwaardes altijd in het voordeel van de baas. Helaas vaak gezien -O- waardoor een tof bedrijf langzaam verandert in iets -O-

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 09:17

Amado7 schreef:
Heb je al verder gekeken dan dit nieuwe bedrijf? Misschien zitten er nog wel 5 soortgelijke bedrijven in je buurt. Dan zou ik zeker weg gaan. Ik zou nu denk ik ook weggaan, maar dat is persoonlijk. Voor mij zou zo'n lange reistijd genoeg reden zijn om iets anders te zoeken. En als je het gemakkelijk rondkrijgt, dan maar een paar honderd euro minder zou ik zelf denken.

Het lastige is dat ik de functie onwijs leuk vind, maar dat het aantal soortgelijke functies op één hand te tellen is. := Of de hoofdkantoren zitten aan de andere kant van het land.
De kans dat er weer een functie als deze zo dicht in de buurt voorbij komt is zeer klein tot nihil.

En zeker, bij iedere baan is iets, daar ben ik me bewust van. Vandaar ook het dilemma. :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:57

Kan je niet een gedeelte reistijd=werktijd bespreekbaar maken bij jouw leidinggevende?
Je zal je reiskosten er niet mee terugkrijgen maar wel een stukje vrije tijd.

Overigens, het feit dat er door veranderingen van regelingen zou eigenlijk niet mogen inhouden dat er iemand erop achteruit gaat.
Als het bedrijf zo star is en je loopt hier elke keer op vast zou ik nog eens gaan nadenken. Die irritatie zal alleen maak toenemen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:59

Juist als er al iets wringt en je er samen met je huidige werkgever niet uitkomt, zou dat voor mij al reden zijn om te vertrekken. Een gevoel gaat namelijk niet zomaar weg. Daarnaast: dicht bij huis werken is heerlijk. Ik zou zelf kijken of ik er met de nieuwe werkgever uit zou komen en het lagere salaris voor lief nemen. Tenminste, als het verschil in salaris netto mee valt en je het financieel kunt rondbreien thuis.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:10

Ik ben destijds bij mijn werkgever vertrokken omwille van reistijd. Ik had een goed loon en fijne job maar ik zat geografisch op de verkeerde plek. Ik reed 70.000km per jaar op alleen maar zwaar filegevoelige trajecten en sliep veel op hotel. Ik zag hier geen toekomst meer in en ben met veel spijt in het hart vertrokken. Ik hield echt van dat bedrijf en mijn collega’s.

Ik mis het daar nog steeds maar ik sta nog steeds achter die beslissing.

De volgende job zat ik niet op mijn plek en ik veranderde van werkgever én ook serieus van functie. Om een kans te krijgen heb ik enorm ingeleverd op loon. Leuke plek, toffe job maar veel minder geld is ook niets… dus daar ga ik ook mee aan de slag ;)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:24

Even een andere insteek. Is je huidige baan bereikbaar met OV? En is dat qua reistijd ook nog een beetje te doen? OV wordt nl. in heel veel gevallen wel volledig vergoed.

Ik heb verder een beetje in dezelfde situatie gezeten. 103 km enkele reis. Hiervan kreeg ik 30 km vergoed à EUR 0,14/km. Wél kreeg ik die 30 km uitbetaald over alle werkdagen (4/week) terwijl ik 2 dagen op kantoor werkte en 2 dagen thuis. Daarnaast heb ik kunnen regelen dat ik buiten de files om reed. Ik logde thuis in om 07:30, waren de files opgelost dan reed ik naar kantoor, om 15:00 reed ik weer naar huis en logde daar weer in tot 18:00. En had ik dan een keer file onderweg, dan was dat pech voor de baas. Dat waren best lange dagen, maar als ik dan klaar was, dan was ik gewoon al thuis. Misschien dat zoiets nog een optie is?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:41

Ik heb een aantal jaar terug 4 uur werk (en dus bijbehorend salaris) ingeleverd omdat ik merkte dat ik mijn contracteren plus de standaard gemiddelde overuren teveel vond.
Ik lag minstens een half weekend plat, terwijl ik dus veel meer energie over hield als ik eens precies mijn contract-uren had gewerkt.

Ik vind mijn werk nog steeds leuk, bij een andere werkgever kan ik dit werk niet doen, beperken van de overuren lukte niet structureel, dus heb ik mijn contract met 4 uur naar beneden bijgesteld.

Het kostte me wel wat salaris, het viel me de eerste maanden zelfs stiekem een beetje tegen hoeveel het netto nog scheelde, maar het is toch het beste wat ik voor mezelf heb kunnen doen.

Meer vrije tijd en daardoor meer rust in mijn lijf (en leven), nooit spijt van gehad.

Aan de ene kant is het kolder dat ik geld moet inleveren omdat mijn werkgever mij niet kan laten doen waar die me voor inhuurt, aan de andere kant ben ik de enige die echt voor mezelf kan zorgen en dat heb ik op deze manier gedaan.

Is dus weliswaar een heel andere situatie dan de jouwe, @TS, maar wel in die zin vergelijkbaar dat je, door dichterbij te gaan werken, meer vrije tijd over houdt en dat dat best een iets minder salaris waard kan zijn.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 08:52

Wat een vervelend dilemma!
Zou het misschien nog de afweging waard zijn om te kijken naar hoe de toekomst er (hopelijk) over een tijdje uit zou zien?
Dan zou dichterbij huis werken denk ik ook wel heel prettig zijn

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 09:01

curly2day schreef:
Wat een vervelend dilemma!
Zou het misschien nog de afweging waard zijn om te kijken naar hoe de toekomst er (hopelijk) over een tijdje uit zou zien?
Dan zou dichterbij huis werken denk ik ook wel heel prettig zijn

Op termijn zou het inderdaad fijn zijn om dichter bij huis te werken. :j Dat heeft ook altijd al in mijn hoofd gespeeld, dus misschien is dit wel het goede moment. Al is het wel eerder dan verwacht.

Ik heb half april weer een gesprek met de eventuele nieuwe werkgever.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 09:01

Marije_jiplover schreef:
Ik heb een aantal jaar terug 4 uur werk (en dus bijbehorend salaris) ingeleverd omdat ik merkte dat ik mijn contracteren plus de standaard gemiddelde overuren teveel vond.
Ik lag minstens een half weekend plat, terwijl ik dus veel meer energie over hield als ik eens precies mijn contract-uren had gewerkt.

Ik vind mijn werk nog steeds leuk, bij een andere werkgever kan ik dit werk niet doen, beperken van de overuren lukte niet structureel, dus heb ik mijn contract met 4 uur naar beneden bijgesteld.

Het kostte me wel wat salaris, het viel me de eerste maanden zelfs stiekem een beetje tegen hoeveel het netto nog scheelde, maar het is toch het beste wat ik voor mezelf heb kunnen doen.

Meer vrije tijd en daardoor meer rust in mijn lijf (en leven), nooit spijt van gehad.

Aan de ene kant is het kolder dat ik geld moet inleveren omdat mijn werkgever mij niet kan laten doen waar die me voor inhuurt, aan de andere kant ben ik de enige die echt voor mezelf kan zorgen en dat heb ik op deze manier gedaan.

Is dus weliswaar een heel andere situatie dan de jouwe, @TS, maar wel in die zin vergelijkbaar dat je, door dichterbij te gaan werken, meer vrije tijd over houdt en dat dat best een iets minder salaris waard kan zijn.

Dankjewel voor het delen van je ervaring, fijn! :j Ik snap wat je zegt.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 09:03

Alvaron schreef:
Even een andere insteek. Is je huidige baan bereikbaar met OV? En is dat qua reistijd ook nog een beetje te doen? OV wordt nl. in heel veel gevallen wel volledig vergoed.

Ik heb verder een beetje in dezelfde situatie gezeten. 103 km enkele reis. Hiervan kreeg ik 30 km vergoed à EUR 0,14/km. Wél kreeg ik die 30 km uitbetaald over alle werkdagen (4/week) terwijl ik 2 dagen op kantoor werkte en 2 dagen thuis. Daarnaast heb ik kunnen regelen dat ik buiten de files om reed. Ik logde thuis in om 07:30, waren de files opgelost dan reed ik naar kantoor, om 15:00 reed ik weer naar huis en logde daar weer in tot 18:00. En had ik dan een keer file onderweg, dan was dat pech voor de baas. Dat waren best lange dagen, maar als ik dan klaar was, dan was ik gewoon al thuis. Misschien dat zoiets nog een optie is?

Mijn huidige baan is niet te bereiken met het OV, en ik woon zelf in een gat van een dorp waar ook amper OV is... :o Dus dat is geen optie.
Ik kan wel wat flexibel werken, maar mijn afspraken zijn natuurlijk gewoon onder werktijd dus dat is wel beperkend.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 07:53

Even een update:
Ik heb nog eens gebeld met de vraag wat ze me maximaal kunnen bieden. Ze zijn érg enthousiast maar het verschil is te groot en de rek is er uit. Gaat om 20% minder loon dan nu. :=

Besloten om het niet te doen, maar ben voor mezelf wel gaan afwegen wat ik belangrijk vind en waar ik op wil toegeven (en hoeveel) als ik zou wisselen van baan. :)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:17

Zo 20% is behoorlijk. Dat zou ik ook echt te veel vinden. Succes met je zoektocht verder.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:37

Tsja ik heb gekozen voor een opdracht met 4 uur reizen zonder file (retour) omdat de mensen en het werk mij leuker leken. En ik heb geen hekel aan autorijden. Wel een leaseauto trouwens. Moet er 2x per week heen, soms 1x, rest thuis. Ja het is veel reistijd maar het werk is geweldig en ik mag het meeste thuis werken. Echt, als ik zo'n baas had, dat gaat wringen op een gegeven moment en dan wil je gewoon echt weg. Ervaring.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 08:41

Eens hoor, maar dat betekent niet dat ik meteen het eerste aanbod wat ik krijg moet accepteren.. :) Ik besef me wel dat de kans dat het echt gaat wringen aanwezig is, dus ik hou mijn ogen open.