'Slecht' betaald krijgen maar het werk graag doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:09

Biks2 schreef:
Ik heb geen vast contract en ga die ook niet krijgen van mijn werkgever. Dus ik moet er over een klein jaar toch uit. Een zelfde functie is bij andere bedrijven nóg slechter (oproepkracht, 0 uren contracten).

Dus het zou dan echt ander werk moeten worden, maar zo jammer :( baal wel, dat ik dan iets anders moet zoeken en ik baal ook dat de omstandigheden zo slecht zijn!

Inleveren op loon vind ik ook niet erg, maar minimumloon is sowieso al krap en zeker als je nieteens een halve werkweek qua uren kunt maken := dan ben ik gelukkig al zeer minimalistisch dus heb niet veel nodig, maar het gevoel dat ik overal over na moet denken qua uitgaven zit me steeds meer dwars.

Heel zwart-wit gezien zouden dit voor mij al redenen zijn om sowieso mijn oren en ogen open te houden. Er is geen toekomstbeeld voor jou en je baalt van je uren en inkomen.

Wat voor iets zoek je? Hoeveel uur en wat moet het loon minimaal zijn?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:12

Menino schreef:
stefje schreef:
Kun je geen combi doen een tijd? Beide parttime? Dat doe ik, combi van administratief en praktisch (cafe in Huis vd Wijk) bevalt me erg goed.

Dit doe ik nu overigens ook. Combineer mijn kantoorbaantje part time met 1 dag in de week pakketjes bezorgen zodat ik niet aan mijn bureaustoel vastroest. Bij coolblue overigens. En die hebben prima voorwaarden voor een "ongeschoolde" baan (gewoon een uren contract, netjes salaris, en goede vergoeding voor overuren. Wel fysiek redelijk zwaar.)

Loonheffingskorting is wel een dingetje. Flinke hap uit je maandelijkse inkomsten. Krijg je gelukkig wel terug, 1x per jaar. Maar dan moet je wel rond kunnen komen zonder loonheffingskorting. Maar ik vind de combinatie van mentaal inspannend werk enerzijds en fysiek inspannend werk anderzijds wel echt top en heerlijk afwisselend.

Loonheffingskorting, Belastingdienst.

Heffingskortingen zijn kortingen op de belasting. Hierdoor hoef je minder belasting te betalen. Als je in loondienst werkt, houdt je werkgever rekening met de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Deze kortingen noemen wij de loonheffingskorting. Daardoor betaal je minder loonheffing, en krijg je meer loon uitbetaald.

Hoe werkt loonheffingskorting?
Als je werkt, heb je recht op korting op je belasting. Je vraagt deze korting aan bij je werkgever of uitkeringsinstantie. Hij betaalt dan minder belasting, en jij krijgt daardoor meer loon. Je geeft dit aan op het formulier 'Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen (studenten- en scholierenregeling)'. Je krijgt dit meestal van je werkgever, en je kunt het hier downloaden.

Meer werkgevers?
Werk je tegelijkertijd bij meer dan 1 werkgever? Of heb je een uitkering en tegelijkertijd een baan? Vraag dan bij 1 werkgever de loonheffingskorting aan. Als je bij iedere werkgever loonheffingskorting aanvraagt, krijg je namelijk te veel korting op je belasting. Je moet dan waarschijnlijk achteraf belasting aan ons betalen.

Werk je in 1 jaar bij meerdere werkgevers na elkaar? Dan kun je bij iedere werkgever de loonheffingskorting aanvragen.
De loonheffingskorting is toch positief voor je inkomen? Minder belasting betalen, dus meer inkomen elke maand. Bij twee banen tegelijk kun je maar bij 1 werkgever de korting aanvragen dat wel.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 17:36

Juttertje88, ik hoop het ontzettend voor je! Ik weet precies wat je bedoeld met vervelende ervaring, hoe fijn het dan is als je het een keer wel treft.

Yv_, mooie les heb je geleerd en goed om te lezen hoe het nu gaat :D

Er is veel werk maar ik weet niet zo goed waar ik precies op zou moeten solliciteren.

Ik vind het trouwens heel fijn om te lezen dat zoveel mensen een leuke baan met goede voorwaarden hebben getroffen! Geeft me weer hoop.

Winged, ik zoek een leuke baan/studie/werk-leer traject. Waar ik langere tijd in zou kunnen werken (dus uitzicht op vast contract), waar ik iets kan opbouwen qua werkrelaties en ervaring. Waar ik enigszins in kan doorgroeien, al vind ik dit niet het belangrijkste en ben ik redelijk snel tevreden. Gewoon lekker mijn werk doen, er voldoening uit halen. Want ik vind het leuk om te werken en het lijkt me super om gewoon 4 dagen achter elkaar min of meer je routine te hebben. Routine is wel erg belangrijk voor mij dus regelmatige werktijden.

Ik werk nu in een winkel, dat is dienstverlenend en praktisch, dus ik dacht aan iets soortgelijks. Het lijkt me wel handig om nog een opleiding oid te volgen zodat ik een betere 'marktpositie' heb. Ik moet nog meer dan 40 jaar werken dus het is de moeite.
Ik vind in een winkel staan heel leuk maar ik heb ook het gevoel, voor mij 10 anderen.

Hoogst behaalde niveau is mijn HBO propedeuse.

Winged

Re: 'Slecht' betaald krijgen maar het werk graag doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:05

Dus eigenlijk wil je een BBL-opleiding? Je zit in Drenthe, heb je al gekeken bij Drenthe College, Alfa College of Noorderpoort naar opleidingen die je aanspreken? Maar: Dat is wel een stap terug na HBO-propedeuse. Ik weet zo niet of je HBO ook als werk-leertraject hebt.
Je hebt bijvoorbeeld een BBL-opleiding Ondernemer Retail. Maar: Stel jezelf ook de vraag of je altijd in een winkel wil werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:37

Winged schreef:
Dus eigenlijk wil je een BBL-opleiding? Je zit in Drenthe, heb je al gekeken bij Drenthe College, Alfa College of Noorderpoort naar opleidingen die je aanspreken? Maar: Dat is wel een stap terug na HBO-propedeuse. Ik weet zo niet of je HBO ook als werk-leertraject hebt.
Je hebt bijvoorbeeld een BBL-opleiding Ondernemer Retail. Maar: Stel jezelf ook de vraag of je altijd in een winkel wil werken.

Ja je hebt ook HBO duale opleidingen :j Hoe dat in drenthe zit weet ik niet. Maar verpleegkunde is een bekend voorbeeld.

Deeltijd is ook een optie. Doe ik ook, alle lessen zijn op 1 dag gepland dus dan heb je 4 dagen over om te werken. Ik vond met de mededeling dat ik opleiding X deed ook heel snel een baan in die sector :Y) .

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:44

Ik werk bij een dierentuin, daarvan is algemeen bekend dat de lonen niet hoog zijn. Dan komt er ook nog eens bij dat mijn werkgever maximaal €100/maand aan reiskostenvergoeding geeft, maar ik 5 dagen per week 80km enkele reis rijd. Dus ik heb zo'n €3-400 brandstofkosten (inmiddels overgestapt op diesel maar ja jullie weten de prijzen daarvan momenteel ook wel).

Máár ik heb super leuke collega's, kan het financieel nog rond breien, ik vind mijn werk heel leuk en ik werk in het aquarium waar ik ook nog eens mag duiken! Dus nee, ander werk zoeken zie ik dan ook weer niet zitten en dan leg ik mij er maar bij neer dat mijn loon iets lager is (net onder de €2000 netto incl die reiskostenvergoeding, ik woon op mijzelf en heb ook nog een paard dus het is allemaal krap)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:46

Ga eens op zoek in de facilitaire hoek, is een zeer veelzijdig werkveld en grote organisaties hebben dit goed op orde, met echt wel zicht op een vaste baan met doorgroeimogelijkheden.
In feite zorg je ervoor dat jouw collega’s goed hun werk kunnen doen. Dus zorgen dat er schoongemaakt wordt, de boel ingericht is, onderhouden wordt etc etc. Je bent dus dienstverlenend bezig en praktisch.

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:59

Ik heb ook een leuke baan en leuke collega’s. Een groot nadeel is dat ik daar werk via een uitzendbureau. En die is VERSCHRIKKELIJK! Helaas zit het er voorlopig ook niet in dat ik een vast contract krijg op mijn werk. Er zijn net 3 personen vast in dienst gekomen (die zaten ook al lang daar via een uitzendbureau) en ik had net peg :(
Nu hoop ik dat ik volgend jaar de gelukkige ben.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 22:14

Dat is ook vrij lastig hoor, TS. Wat vind je echt leuk? Heel lastig, maar bedenk voor jezelf eens waar je jezelf over 10 jaar zou willen zien. Koop/huurhuis, dieren en andere dingen/hobbies bijvoorbeeld. Dat zou al een leidraad(je) kunnen zijn om te bepalen of je dit werk nog 10 jaar wil en kán doen. Heb je bijvoorbeeld een eigen paard op het oog (ik ga even uit van een alleenstaande situatie), dan zal dat met een baan met minimunloon waarschijnlijk niet gaan. Hoe groot is die droom dan om een paard te hebben? Is die heel groot, kijk dan eens verder. Je hóéft niet direct een andere baan te nemen/hebben; kijken kan altijd. Gesprekken kunnen nooit kwaad. Gezien er zo veel werk is, zijn er ook heel veel bedrijven die opleidingen aanbieden. Zo heb ik bijvoorbeeld een cursus zakelijk Duits op kosten van de zaak, maar hebben ze vorige week ook een vrachtwagenchauffeur-to-be aangenomen. Hij begint volgende week met lessen, op kosten van de zaak en hij werkt ondertussen op het busje totdat hij het rijbewijs op zak heeft. En zo zijn er momenteel tál van bedrijven die cursussen/opleidingen aanbieden die werkgerelateerd zijn. Ervaring is op dit moment dus écht niet van belang. Het is voor jezelf belangrijk om te kijken wat je wensen zijn en of je daar gaat komen met de huidige baan. Daar zijn trouwens ook coaches voor. Ik weet de naam er niet precies van, maar een vriendin van me heeft zo'n traject gedaan vorig jaar. Was wel zwaar, maar uiteindelijk ging er een wereld voor haar open. Misschien is dat iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 22:43

Anouk_H schreef:
Ik werk bij een dierentuin, daarvan is algemeen bekend dat de lonen niet hoog zijn. Dan komt er ook nog eens bij dat mijn werkgever maximaal €100/maand aan reiskostenvergoeding geeft, maar ik 5 dagen per week 80km enkele reis rijd. Dus ik heb zo'n €3-400 brandstofkosten (inmiddels overgestapt op diesel maar ja jullie weten de prijzen daarvan momenteel ook wel).

Máár ik heb super leuke collega's, kan het financieel nog rond breien, ik vind mijn werk heel leuk en ik werk in het aquarium waar ik ook nog eens mag duiken! Dus nee, ander werk zoeken zie ik dan ook weer niet zitten en dan leg ik mij er maar bij neer dat mijn loon iets lager is (net onder de €2000 netto incl die reiskostenvergoeding, ik woon op mijzelf en heb ook nog een paard dus het is allemaal krap)

Ik vind net onder de 2000 euro netto anders best wel netjes :D Het klinkt als een droombaan!

banketstaaf is dat je tussen de 2 a 3K bruto per maand precies optimaal geniet van stijgende belastingen. Mijn vriend ging van 2.2K naar 3.2K bruto binnen hetzelfde bedrijf. Dat scheelde effectief nog geen 200 euro per maand netto :Y) Dus ook altijd goed om dit even in je achterhoofd te houden.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 23:36

Het kan absoluut, een leuke baan en goede voorwaarden :D ik zit helemaal op mijn plek waar ik nu werk, kan 3 dagen per week werken en verdien daarmee genoeg om rond te komen. Maar daar hangt dan ook wel jaren studie aan vast.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:40

Ik heb het ook beide :) Maar dat heeft inderdaad jaren studie gekost en wat jaren in een minder leuke baan. Dat had achteraf misschien anders gekund, maar voor mijn baan is wel (werk)ervaring nodig.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 07:05

Ja, het belangrijkste is dat ik een diploma ga halen. Dan gaan er gewoon meer deuren open en de kans op goede arbeidsvoorwaarden wordt natuurlijk groter :)

Weet alleen echt niet wat ik dan moet kiezen, er is zóveel keuze..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 08:53

Biks2 schreef:
Ja, het belangrijkste is dat ik een diploma ga halen. Dan gaan er gewoon meer deuren open en de kans op goede arbeidsvoorwaarden wordt natuurlijk groter :)

Op 2 april heeft Hanze in Groningen nog een open dag.
https://www.hanze.nl/nld/studiekeuze/ik ... pleidingen
Ze hebben ook de workshop Oriëntatie op je studiekeuze.
https://fd7.formdesk.com/hanzehogeschoo ... 1648536687

Informeren kan altijd :)

Windesheim (Zwolle) heeft 8/9 april.
Stenden heeft 7 april een open avond (Leeuwarden, Emmen, Groningen, Assen)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:47

Ik werk in de zorg, dus dat is veel niet-optimale uren voor niet veel geld :') En dan heb ik ook een mindere CAO, hebben we er wel 2 hele euro's reiskostenvergoeding bijgekregen (mits ik geen mutatie in mijn contract krijg, dan ga ik er €60 op achteruit) en wordt er veel meer van ons verwacht in de uren die we al hadden (ook taken waar je normaal een HBO-opleiding voor doet en een volle FTE mee kan vullen).

Ik ben ook rond aan het kijken. Heel veel meer verdienen zal ik niet gaan doen. Maar ik zoek wel naar betere arbeidsvoorwaarden. En bij voorkeur de andere CAO. In mijn geval is dat wel lastig omdat ik nog een opleiding doe en graag wil dat deze overgenomen wordt. Voor MBO-functies ben ik dus overgekwalificeerd en voor HBO-functies ondergekwalificeerd. Om het makkelijk te maken :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:41

Biks2 schreef:

Bij mij vielen destijds heel veel studies af omdat ik dacht 'interessant, maar om me daar 4 jaar lang in de verdiepen: nee'. Maar ik weet niet of dat de beste selectiemethode is :+ Uiteindelijk koos ik wat er overbleef en dat bleek uiteindelijk een hele goede keuze.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:49

Anouk_H schreef:

Grappig, ik heb echt het tegenovergestelde. Werk wat ik niet leuk vind, ik werk vrijwel niet in teamverband dus met collega’s weinig te maken en veel uren. Ik verdien een stuk meer, en heb daarnaast nog een auto + tankpas. Ik moet dit alleen blijven doen, wil ik mijn paard en huis in de randstad kunnen betalen. Ik kan geen €50,- extra missen per maand, dan heb ik dirext een flink probleem.

Welke situatie beter is..? Ik weet het niet. Ik zou heel graag leuk werk willen doen, met goede voorwaarden. Maar ook het werk waar ik nu naar kijk lijkt me niet “
Super leuk” maar hebben wel de salarissen en voorwaarden die ik echt nodig heb.

Een interessante discussie, een goed antwoord heb ik er alleen niet op :')

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:02

Ik doe mijn werk ook supergraag en verdien behoorlijk minder dan anderen met gelijkaardig diploma, ook nog eens op zelfstandige basis, dus 0,0 sociaal vangnet. In mijn eerste jaar verdiende ik minder dan 1000€ netto per maand. Dat was lastig en creëerde behoorlijk wat stress, maar ik deed het wel echt heel graag, waardoor ik heb volgehouden. Het grote voordeel dat ik wel heb is dat mijn inkomen gegarandeerd groeit met ervaring, waardoor ik ondertussen een ok inkomen heb (nog niet op niveau van andere masterdiploma's met 4j werkervaring en dat zal het nooit worden ook).

Ik merk vooral dat mijn vriend en ik er een hele eenvoudige levensstijl op nahouden door die eerste jaren met zulk laag inkomen, waardoor we nu met pakweg ongeveer 1600/1700€ per maand wel gewoon kunnen leven zonder financiële stress. Ik heb ook gewoon een paard nu en soms is dat krap, maar het lukt wel en ik spaar ook nog behoorlijk wat. En het belangrijkste, ik ga 90% van de tijd met héél veel plezier naar mijn werk.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:15

Biks2 schreef:

Is in de richting facility management niets voor jou? Is wel anders dan je nu doet, maar volgensmij kun je daar aardige structuur in je werktijden krijgen :)

Ik werk momenteel in een supermarkt en dacht echt dat dat hét was. Alleen ik ben blij dat ik toch ben gaan studeren, studeer nu social work :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:22

Goh ik heb zo'n job :D Nu moet ik zeggen, voor mijn functie verdien ik niet slecht tegenover andere bedrijven maar het had gerust wat meer mogen zeggen. Helaas ga ik/wij ook niet meer per uur krijgen, dat is ons ondertussen wel duidelijk gemaakt. Maar ik vind het gewoon zo leuk. In de bijna 3 jaar dat ik er werk ben ik nog nooit tegen mijn zin gaan werken, ik sta gemakkelijk op, ik haal plezier en voldoening uit mijn werk. Ik heb nog geen enkele andere job zo graag gedaan en zie mezelf dit nog doen tot aan mijn pensioen bij wijze van spreken. Dus dan neem ik dat minder loon er maar bij. Moet wel zeggen dat ik veel extra uren mag doen en dat we nog enkele andere voordelen hebben die de job aantrekkelijk maken, dus aan het einde van de maand staat er wel een leuk bedrag op maar daar heb ik vaak wel wat meer uurtjes moeten werken.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:30

Ik heb absoluut geen slecht salaris, maar ik weet wel zeker dat ik bij een andere werkgever in ieder geval € 2000,- meer kan verdienden per maand. Dat is een hele hoop geld en brengt me zo af en toe echt wel aan het twijfelen. Maar dan denk ik weer aan het gave werk wat ik nu heb, de waardering, de mooie projecten, de verantwoordelijkheden, de vrijheid en de goede relatie met werkgever en collega’s en dan pieker ik er al niet meer over om weg te gaan.
Maar goed, af en toe komt er heus een vlaag voorbij van ‘waarom verdien ik niet meer’.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:08

Ik had een leuke baan, leuke collega’s maar bagger loon. Ik kon niet eens op mijzelf van dat bedrag.

Ik heb wel de keuze gemaakt om verder te kijken. En nu heb ik een leuke baan, leuke collega’s en een goed salaris.

Ik ben ontzettend blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Inmiddels mijn eigen huis kunnen kopen. Geen geld zorgen meer. Dan scheelt toch wel veel stress.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:06

Plukje schreef:
Ik heb absoluut geen slecht salaris, maar ik weet wel zeker dat ik bij een andere werkgever in ieder geval € 2000,- meer kan verdienden per maand. Dat is een hele hoop geld en brengt me zo af en toe echt wel aan het twijfelen. Maar dan denk ik weer aan het gave werk wat ik nu heb, de waardering, de mooie projecten, de verantwoordelijkheden, de vrijheid en de goede relatie met werkgever en collega’s en dan pieker ik er al niet meer over om weg te gaan.
Maar goed, af en toe komt er heus een vlaag voorbij van ‘waarom verdien ik niet meer’.

Wat ik me dan afvraag he... Steekt jouw werkgever dat geld dan in zijn eigen zak? Of draaien jullie aanzienlijk minder omzet dan een andere werkgever?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:22

Jenara schreef:
Ik doe mijn werk ook supergraag en verdien behoorlijk minder dan anderen met gelijkaardig diploma, ook nog eens op zelfstandige basis, dus 0,0 sociaal vangnet. In mijn eerste jaar verdiende ik minder dan 1000€ netto per maand. Dat was lastig en creëerde behoorlijk wat stress, maar ik deed het wel echt heel graag, waardoor ik heb volgehouden. Het grote voordeel dat ik wel heb is dat mijn inkomen gegarandeerd groeit met ervaring, waardoor ik ondertussen een ok inkomen heb (nog niet op niveau van andere masterdiploma's met 4j werkervaring en dat zal het nooit worden ook).

Ik merk vooral dat mijn vriend en ik er een hele eenvoudige levensstijl op nahouden door die eerste jaren met zulk laag inkomen, waardoor we nu met pakweg ongeveer 1600/1700€ per maand wel gewoon kunnen leven zonder financiële stress. Ik heb ook gewoon een paard nu en soms is dat krap, maar het lukt wel en ik spaar ook nog behoorlijk wat. En het belangrijkste, ik ga 90% van de tijd met héél veel plezier naar mijn werk.

Denk dat de regio waarin iemand woont ook wel iets heel belangrijks is hierin. Het bedrag wat jij noemt waar jullie mee kunnen rondkomen, betekent voor mij zuiver vaste lasten en zou ik geen boterham meer kunnen kopen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:25

Idd, dat geldt voor mij ook en dan heb ik niet eens een hoge hypotheek. Maar met g/w/l, belastingen, verzekeringen, auto, telefoon, internet zit je daar al gauw aan.