Salaris onderhandelingen/verhogingen, hoe pak je dat nou aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poldermenner

Re: Salaris onderhandelingen/verhogingen, hoe pak je dat nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:42

Ik vind het ook erg lastig. Afgelopen 5 jaar helemaal geen loonsverhoging gehad. Vanaf januari er 150 euro bruto bij gekregen. Toen de moed nog bij elkaar geschraapt om ook over pensioen opbouw te beginnen. (Bouw namelijk niets op) helaas is het bedrijf te klein om iets voor mij te kunnen doen. Dus nog een beetje loon erbij gekregen om het zelf weg te kunnen zetten.

Twijfel nu ook wel eens om uit te kijken naar een andere baan, maar die onderhandelingen zie ik zo tegenop.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 13:53

Vind het wel interessant om te lezen dat de meningen zo verschillen over het wel of niet noemen van de inflatie.

Dat iedereen hetzelfde probleem heeft, maakt niet dat het dus geen goede reden is denk ik.

In deze fase van mijn carrière vind ik het best logisch om er jaarlijks echt nog wel op vooruit te gaan, dus dan vind ik een uitzonderlijk heftige inflatie best een rationeel argument.

Ik houd niet zo van dreigen met vertrekken en zo. Maar denk dat dat ook niet hoeft. Mijn werkgever weet ook wel dat ik met 1 knip in de vingers 50 aanbiedingen heb. Hij ervaart ook wel hoe lastig het is om mensen aan te trekken. Wat dat betreft sta ik inderdaad wel sterk. Ik ben inderdaad Java/Kotlin developer.

Ik zit wel al die tijd dat ik bij hem werk al bij dezelfde opdrachtgever en ben in die tijd flink in ervaring en kunde gegroeid. Nu heb ik geen idee of hij mijn uur tarief van contract tot contract onderhandeld of niet, maar dat is ook niet mijn zorg/verantwoordelijkheid natuurlijk.

Zijn vaste lasten zijn er niet zo extreem veel. Ja er is een kantoor die met die 2 zuster bedrijven gedeeld wordt. Ja. We rijden lease en de benzine prijzen schieten door het dak, maar ondertussen is er ook een redelijk permanente wijziging in de gemaakte kilometers. Ipv 4-5 dagen pw gaan we nog maar 1-2 dagen per week naar kantoor bijvoorbeeld.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:55

Ik denk dat jouw "probleem" in de laatste zin zit.. ga ik een beetje moeilijk lopen doen.

Je baas weet alle rationele redenen, hij weet ook dat salarisonderhandelingen erbij horen (en als hij zo chill is vindt ie je alsnog aardig als je eis "te hoog" is)
Voor jou is het fijn om een onderzoek te doen, wat reëel is en voor jezelf te verantwoorden. Hopelijk geeft dat je de kracht om nog wat hoger te vragen dan wat je wilt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:06

Ik vind dit ook heel moeilijk.
Maar heb het tóch gedaan bij de recente beoordelingsgesprekken. Ik stond een tijdje stil, en ik vond dat ik - ook met de doelen de we gesteld hadden - goed had gepresteerd. Ik heb voor mezelf besloten waar ik tevreden mee zou zijn, en zo het gesprek in gegaan.
Nu bleek dat ze er bijna hetzelfde over dachten als ik. Dat had ik niet verwacht, maar maakte het makkelijker. Het percentage dat ik van te voren bedacht had was net wat hoger, dus ik heb dat toch nog gevraagd. Vond ik heel lastig, maar ik heb het gekregen! Had ik ook niet gedacht.
Gewoon doen, dus... zeker als je weet dat je het waard bent. Uiteindelijk is het allemaal zakelijk, en niet persoonlijks.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:08

Shiloh schreef:
Vind het wel interessant om te lezen dat de meningen zo verschillen over het wel of niet noemen van de inflatie.

Dat iedereen hetzelfde probleem heeft, maakt niet dat het dus geen goede reden is denk ik.

In deze fase van mijn carrière vind ik het best logisch om er jaarlijks echt nog wel op vooruit te gaan, dus dan vind ik een uitzonderlijk heftige inflatie best een rationeel argument.

Ik houd niet zo van dreigen met vertrekken en zo. Maar denk dat dat ook niet hoeft. Mijn werkgever weet ook wel dat ik met 1 knip in de vingers 50 aanbiedingen heb. Hij ervaart ook wel hoe lastig het is om mensen aan te trekken. Wat dat betreft sta ik inderdaad wel sterk. Ik ben inderdaad Java/Kotlin developer.

Ik zit wel al die tijd dat ik bij hem werk al bij dezelfde opdrachtgever en ben in die tijd flink in ervaring en kunde gegroeid. Nu heb ik geen idee of hij mijn uur tarief van contract tot contract onderhandeld of niet, maar dat is ook niet mijn zorg/verantwoordelijkheid natuurlijk.

Zijn vaste lasten zijn er niet zo extreem veel. Ja er is een kantoor die met die 2 zuster bedrijven gedeeld wordt. Ja. We rijden lease en de benzine prijzen schieten door het dak, maar ondertussen is er ook een redelijk permanente wijziging in de gemaakte kilometers. Ipv 4-5 dagen pw gaan we nog maar 1-2 dagen per week naar kantoor bijvoorbeeld.

Maar je werkgever laat je op kantoor niet in een koude ruimte zitten. Energiekosten blijven toch. Salarisverhoging gaat omdat je je werk doet en deels ivm inflatie. Wil je meer dan 150 euro zou ik echt komen met werk gerelateerde zaken en niet de inflatie. Heel veel mensen gaan er op achteruit. Zou wat zijn dat de werkgever daar voor moet opdraaien. Als je niet meer krijgt, zou ik eerder kijken wat je zelf aan besparingen kunt doen. Dat kun je namelijk ook te horen kunnen krijgen van je werkgever als hij niet verder omhoog gaat.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 14:13

Mijn energiekosten voor een warme werkplek betaal ik helemaal zelf en dat kantoor is niet warm voor mij maar voor hemzelf. Ik zit praktisch nooit op kantoor. Ik zit zeker 80-90% thuis en die overige 10% bij de opdrachtgever. Dus de hogere energie last is vooral voor mezelf. Ik krijg ook geen thuis werk vergoeding of zo. Dus ja. Thuiswerken deze winter was erg duur.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:18

Shiloh schreef:
Mijn energiekosten voor een warme werkplek betaal ik helemaal zelf en dat kantoor is niet warm voor mij maar voor hemzelf. Ik zit praktisch nooit op kantoor. Ik zit zeker 80-90% thuis en die overige 10% bij de opdrachtgever. Dus de hogere energie last is vooral voor mezelf. Ik krijg ook geen thuis werk vergoeding of zo. Dus ja. Thuiswerken deze winter was erg duur.

Dat is dus naast inflatie een mooi punt van onderhandeling.

Want je stookt nu meer dan voorheen, maakt dus meer kosten. En je baas minder omdat die auto minder wordt gebruikt.

Ik lees een aantal mooie argumenten om te onderhandelen:
* de 150 bruto per jaar is procentueel ruim minder dan de inflatie
* je zit bij 1 opdrachtgever en bent enorm gegroeid qua kennis en kunde
* je werkt thuis en wordt hier niet voor gecompenseerd

En nee heb je, ja kan je krijgen natuurlijk. Zonder steekhoudende argumenten moet je niet onderhandelen maar ik lees er zo al een heel aantal.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:18

Klopt dat thuiswerken duur is. Dat is het voor iedereen. Zat je anders ook nooit kantoor of sinds de corona? Dan zou je het eerder over een vergoeding hebben.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:19

Shiloh schreef:

Je laatste 2 zinnen lijken me een uitstekend onderhandel punt!
Thuiswerkvergoeding lijkt me een zeer normale tegemoetkoming tegenwoordig

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:19

MarliesV schreef:
Shiloh schreef:

Dat is dus naast inflatie een mooi punt van onderhandeling.

Want je stookt nu meer dan voorheen, maakt dus meer kosten. En je baas minder omdat die auto minder wordt gebruikt.

Ik lees een aantal mooie argumenten om te onderhandelen:
* de 150 bruto per jaar is procentueel ruim minder dan de inflatie
* je zit bij 1 opdrachtgever en bent enorm gegroeid qua kennis en kunde
* je werkt thuis en wordt hier niet voor gecompenseerd

En nee heb je, ja kan je krijgen natuurlijk. Zonder steekhoudende argumenten moet je niet onderhandelen maar ik lees er zo al een heel aantal.

Marlies, ik dacht 150 per maand te hebben gelezen.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:20

Je geeft aan dat je sterk in je schoenen staat omdat er in jouw wereldje veel te weinig professionals zijn... Dit kan een voordeel zijn inderdaad maar het geeft je niet (vanuit je baas gezien) het recht om alleen maar te nemen.
Je geeft zelf aan dat je een ontzettend fijne werkgever hebt dus het werkt 2 kanten uit.. Een inflatie correctie van 6 % wordt mijn inziens nooit gegeven... Als je echt voor heel veel meer wil gaan moet je met goede argumenten komen die werkgerelateerd zijn...

Verborgen kosten die een werknemer nog al eens vergeet zijn bij voorbeeld de verhogingen mbt verzekeringen etc etc

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:21

Yes Martine, klopt typo van mij, maar dan nog dat is netto 70/80 euro.

Op een salaris van zegge 3000 bruto (vermoed dat de ts veel meer verdient maar dat doet er ff niet toe) is 150 euro 5% wat ze standaard krijgt.
Daar dek je de inflatie niet mee af.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 14:26

martine0503 schreef:
Klopt dat thuiswerken duur is. Dat is het voor iedereen. Zat je anders ook nooit kantoor of sinds de corona? Dan zou je het eerder over een vergoeding hebben.

Voor Corona zat ik 80-90% bij de opdrachtgever en 10-20% thuis. Ik heb nooit op kantoor gewerkt. Ben wel eens over thuis werk vergoeding begonnen, maar toen was zijn argument “je bent welkom op kantoor”. Dat hem dat ook 200 euro per maand aan benzine kosten zou kosten moest hij me gelijk geven, maar is verder niet echt meer iets van gekomen. Had nog wel gevraagd of hij wilde nakijken, omdat er ook fiscaal mogelijkheden zijn, kan daar zeker nog eens op inhaken.

Maar ben het gewoon niet met je eens dat inflatie niet mede een argument is. Kwa presteren verdien ik erop vooruit te gaan, door inflatie mee te nemen kunnen we zorgen dat dat ook in de praktijk het geval is.

Ik bedoel als hij wilt voorkomen dat hij er voorop moet draaien is het aan hem om het contract met de opdrachtgever te heronderhandelen zodat hij voor mij een hoger uurtarief ontvangt.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:31

MarliesV schreef:

Op een salaris van zegge 3000 bruto (vermoed dat de ts veel meer verdient maar dat doet er ff niet toe) is 150 euro 5% wat ze standaard krijgt.

Tot voorheen vond ze die verhoging oké. Wil je nu meer dan vind ik inflatie geen goed argument. Als ze dan niet uitkomt, moet je kijken naar je uitgavenpatroon net als de meeste mensen dat nu moeten doen. Vind je dat wat je met je werk hebt laten zien je meer waard ben dan voorgaande jaren, dan zeg ik ga ervoor. Voor iedereen wordt het leven duurder, maar om daar de werkgevers volledig voor op te laten draaien is niet correct. Zat je eerst vaak op kantoor en nu veel meer thuis, ja dan kun je het hebben over een thuiswerkvergoeding. Zat je al veel thuis en is er in dat opzicht niks veranderd dan vind ik het persoonlijk ook wat lastiger om dan thuiswerkvergoeding te vragen. Al mag je nu wel weer naar kantoor. Dus door daarheen te gaan en bespaar je dus op energiekosten.
Mijn eigen werkgever gaf trouwens iedereen dezelfde thuiswerkvergoeding. X bedrag voor 1 dag per week. Vind ik ook wel zo fair.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 14:32

Het is een beetje lastig dat mijn goed presteren niet direct effect heeft op zijn bedrijfsresultaat, omdat hij dan het initiatief moet pakken om over mijn uurtarief te onderhandelen. Ik heb geen idee of dat gebeurd of dat ik nog steeds weggezet sta voor het tarief waar ik 3 jaar geleden voor geplaatst ben.

In deze sector is een software developer met 2 jaar ervaring of één met 5 jaar ervaring echt een enorm verschil. Ik verwacht (maar weet dat niet zeker) dat het uurtarief in de detachering met zo’n ervaring verschil met 5 jaar makkelijk 30 euro hoger kan liggen dan voor iemand met 2 jaar ervaring. Dat is een carrière fase waarin je met recht mag verwachten dat je flinke stappen zet.
Maar goed, ik heb geen invloed op of hij daarop onderhandeld of niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:54

Maar die 150 euro pm bruto is nog geen euro per uur bruto bij op je salaris he. Dat klinkt leuk, maar bij bruto 3000 pm is dat 5%, verdien je het dubbele wat niet ondenkbaar is gezien je werkgebied dan zit je op 2.5%, dat is niet veel he.

Ik weet dat 150 bruto best 'royaal' klinkt maar ik vind dat per jaar er bij niet heel veel eigenlijk. Vooral niet gezien je ontwikkeling en met dat je salaris stijgt, krijg je dus elk jaar procentueel minder er bij.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:27

Vragen om een salarisverhoging is geen zeuren, dat is gewoon je goed recht om te vragen (het antwoord is niet persé een recht, maar de vraag mag je altijd stellen op een jaargesprek).

Niet te veel gaan rekenen voor je werkgever hoeveel ze voor je vragen, of hoeveel energiekosten zij hebben; als jij voor jou zelf aan kunt geven waarom je denkt dat een salarisverhoging bij jouw ervaring en functie past, dat aangeven en daar over praten. Houd het dus bij jezelf; jij hebt bijvoorbeeld geen thuiswerkvergoeding maar zou die graag willen, of jij denkt dat je dusdanig gegroeid bent dat dit beter passend zou zijn.
Misschien zit de gendergap hem wel in dat mannen er geen volledig opstel van maken met alle factoren die me hier om de oren vliegen, om zichzelf maar in te dekken dat ze niet over komen als een zeur. Nee joh, die vragen het gewoon :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 15:39

martine0503 schreef:
MarliesV schreef:

Tot voorheen vond ze die verhoging oké. Wil je nu meer dan vind ik inflatie geen goed argument.

Zit nog even terug te lezen en wil hier nog even op in gaan. Tot voorheen vond ik het ok, omdat de inflatie al die jaren ook maar iets van 2% is geweest, dus ik ging er op vooruit. (Hoewel dat met de kosten voor thuiswerken in feite dus wel mee valt)

Als alles in de markt dat schaars is duurder wordt, waarom mag ik dan ook niet duurder worden? Mensen als ik zijn ook schaars.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:05

Tuurlijk mag je meer vragen. Zoals je zelf zegt heb je meer ervaring in een beroepstak dat je dan ook meer kan vragen bij goed functioneren. Dan mag je ook zeker verhoging vragen. Wat ik al eerder zei houd het werk gerelateerd en niet de inflatie erbij halen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:23

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een dergelijk gesprek in deze tijd geen succes oplevert. Er is een gillend tekort aan goed opgeleide mensen met ervaring. De meeste bedrijven proberen daarom binnen te houden wat ze hebben. En hebben daar graag iets meer voor over.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:17

Motivatie vanuit inflatie en dergelijke zijn redenen waarom jij een verhoging wenst. Dat hoeft geen motivatie te zijn waar werkgever gevoelig voor is.

Het is mijn inziens belangrijk dat je de werkgever laat zien waarom een verhoging van toepassing is:

- Meetbare ontwikkeling
- Ervaring en daardoor sneller kunnen werken
- Klant relatie en vertrouwen opgebouwd
- Extra certificaten behaald

Mocht de werkgever daar niet voor open staan, bespreek dan een concreet plan met mogelijkheden om WEL door te groeien (in salaris) met smart KPI’s en een duidelijke tijdlijn. Mijn ervaring is dat bedrijven daar wel voor openstaan. Zo niet is het misschien tijd om verder te kijken, dan is jouw ontwikkeling binnen het bedrijf blijkbaar beperkt.

Vaak zit er zonder vragen of geen grote pay raise in binnen dezelfde functie. De grootste stappen zijn toch vaak overstappen of promotie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:28

Gewoon dit jaar het dubbele vragen. Ik maak uit je woorden op dat je werkgever je detacheert en reken maar dat er wel fikse ruimte tussen jouw salaris en je inkomsten voor de firma zit.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:15

Shiloh schreef:
janouk schreef:
Heb je je doelen gehaald het laatste jaar? Functioneringsgesprek.
Wat zijn je doelen voor dit jaar? Uitdagende doelen?

Doelen? Wat zijn dat? :+ . Dat maakt dit bedrijf dus zo chill, want dat soort dingen doen we dus allemaal niet aan. Functioneringsgesprek is dus een uurtje bij kletsen op het terras over koetjes en kalfjes.

En toch kunnen doelen heel handig zijn, daarmee kan je namelijk ook aantonen dat je vooruit gegaan bent en het dus logisch is dat je nu meer gaat verdienen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:40

Fitzroy schreef:
Begint je baas altijd zelf over de verhoging? Anders kun je toch in die ontspannen sfeer zeggen dat je er niet mee uitkomt dit jaar? “Fijn, baas, maar weet je hoe duur de energie is tegenwoordig? Ik zou dit jaar graag wat meer willen hebben”.

(Overigens vind ik 150,- ook heel netjes, bij ons gaat het om een paar tientjes waar je al blij mee mag zijn, maar dat doet hier niet ter zake)

Daar zou ik me niet fijn bij voelen, ik zou het gevoel krijgen dat ik niet meer kan zeggen dat ik uit eten ga ofzo want ze kwam toch niet uit? :o

Overigens kun je natuurlijk wel aankaarten dat je meer geld kwijt bent door het stoken omdat je thuis moet werken, maar het kan ook zijn dat ze zeggen maar je hoeft nu niet naar locatie wat wellicht veel benzine scheelt?

Ik zou ook eerder bedenken waarom zou je meer moeten krijgen? Wat is een logische reden voor de werkgever?

Bij overstappen van baan is het natuurlijk de beste mogelijkheid om meer te verdienen
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 02-03-22 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:45

Als je toch op het terras zit met de baas kan je hem dan niet wat extra's laten drinken? :D

Lichtelijk beneveld ofzo .. onderhandeld vast een stuk makkelijker _O- :D

Sorry,aan mij heb je weinig vandaag :o