Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shiloh schreef:Vind het wel interessant om te lezen dat de meningen zo verschillen over het wel of niet noemen van de inflatie.
Dat iedereen hetzelfde probleem heeft, maakt niet dat het dus geen goede reden is denk ik.
In deze fase van mijn carrière vind ik het best logisch om er jaarlijks echt nog wel op vooruit te gaan, dus dan vind ik een uitzonderlijk heftige inflatie best een rationeel argument.
Ik houd niet zo van dreigen met vertrekken en zo. Maar denk dat dat ook niet hoeft. Mijn werkgever weet ook wel dat ik met 1 knip in de vingers 50 aanbiedingen heb. Hij ervaart ook wel hoe lastig het is om mensen aan te trekken. Wat dat betreft sta ik inderdaad wel sterk. Ik ben inderdaad Java/Kotlin developer.
Ik zit wel al die tijd dat ik bij hem werk al bij dezelfde opdrachtgever en ben in die tijd flink in ervaring en kunde gegroeid. Nu heb ik geen idee of hij mijn uur tarief van contract tot contract onderhandeld of niet, maar dat is ook niet mijn zorg/verantwoordelijkheid natuurlijk.
Zijn vaste lasten zijn er niet zo extreem veel. Ja er is een kantoor die met die 2 zuster bedrijven gedeeld wordt. Ja. We rijden lease en de benzine prijzen schieten door het dak, maar ondertussen is er ook een redelijk permanente wijziging in de gemaakte kilometers. Ipv 4-5 dagen pw gaan we nog maar 1-2 dagen per week naar kantoor bijvoorbeeld.
Shiloh schreef:Mijn energiekosten voor een warme werkplek betaal ik helemaal zelf en dat kantoor is niet warm voor mij maar voor hemzelf. Ik zit praktisch nooit op kantoor. Ik zit zeker 80-90% thuis en die overige 10% bij de opdrachtgever. Dus de hogere energie last is vooral voor mezelf. Ik krijg ook geen thuis werk vergoeding of zo. Dus ja. Thuiswerken deze winter was erg duur.
Shiloh schreef:Mijn energiekosten voor een warme werkplek betaal ik helemaal zelf en dat kantoor is niet warm voor mij maar voor hemzelf. Ik zit praktisch nooit op kantoor. Ik zit zeker 80-90% thuis en die overige 10% bij de opdrachtgever. Dus de hogere energie last is vooral voor mezelf. Ik krijg ook geen thuis werk vergoeding of zo. Dus ja. Thuiswerken deze winter was erg duur.
MarliesV schreef:Shiloh schreef:Mijn energiekosten voor een warme werkplek betaal ik helemaal zelf en dat kantoor is niet warm voor mij maar voor hemzelf. Ik zit praktisch nooit op kantoor. Ik zit zeker 80-90% thuis en die overige 10% bij de opdrachtgever. Dus de hogere energie last is vooral voor mezelf. Ik krijg ook geen thuis werk vergoeding of zo. Dus ja. Thuiswerken deze winter was erg duur.
Dat is dus naast inflatie een mooi punt van onderhandeling.
Want je stookt nu meer dan voorheen, maakt dus meer kosten. En je baas minder omdat die auto minder wordt gebruikt.
Ik lees een aantal mooie argumenten om te onderhandelen:
* de 150 bruto per jaar is procentueel ruim minder dan de inflatie
* je zit bij 1 opdrachtgever en bent enorm gegroeid qua kennis en kunde
* je werkt thuis en wordt hier niet voor gecompenseerd
En nee heb je, ja kan je krijgen natuurlijk. Zonder steekhoudende argumenten moet je niet onderhandelen maar ik lees er zo al een heel aantal.
martine0503 schreef:Klopt dat thuiswerken duur is. Dat is het voor iedereen. Zat je anders ook nooit kantoor of sinds de corona? Dan zou je het eerder over een vergoeding hebben.
MarliesV schreef:Yes Martine, klopt typo van mij, maar dan nog dat is netto 70/80 euro.
Op een salaris van zegge 3000 bruto (vermoed dat de ts veel meer verdient maar dat doet er ff niet toe) is 150 euro 5% wat ze standaard krijgt.
Daar dek je de inflatie niet mee af.
martine0503 schreef:MarliesV schreef:Yes Martine, klopt typo van mij, maar dan nog dat is netto 70/80 euro.
Op een salaris van zegge 3000 bruto (vermoed dat de ts veel meer verdient maar dat doet er ff niet toe) is 150 euro 5% wat ze standaard krijgt.
Daar dek je de inflatie niet mee af.
Tot voorheen vond ze die verhoging oké. Wil je nu meer dan vind ik inflatie geen goed argument.
Shiloh schreef:janouk schreef:Heb je je doelen gehaald het laatste jaar? Functioneringsgesprek.
Wat zijn je doelen voor dit jaar? Uitdagende doelen?
Doelen? Wat zijn dat?. Dat maakt dit bedrijf dus zo chill, want dat soort dingen doen we dus allemaal niet aan. Functioneringsgesprek is dus een uurtje bij kletsen op het terras over koetjes en kalfjes.
Fitzroy schreef:Begint je baas altijd zelf over de verhoging? Anders kun je toch in die ontspannen sfeer zeggen dat je er niet mee uitkomt dit jaar? “Fijn, baas, maar weet je hoe duur de energie is tegenwoordig? Ik zou dit jaar graag wat meer willen hebben”.
(Overigens vind ik 150,- ook heel netjes, bij ons gaat het om een paar tientjes waar je al blij mee mag zijn, maar dat doet hier niet ter zake)