Baan aannemen ook al is het minder leuk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Re: Baan aannemen ook al is het minder leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:50

Ik verbaas me echt een beetje over dat iedereen over zou stappen naar een baan wat je niet leuk vind. Als je het prima vind, oke. Maar TS zegt letterlijk dat ze bang is dat ze het niet leuk vind.

Zijn er dan zoveel mensen die geld kiezen bovenop plezier? Ik heb ooit een baan gehad waar ik niet op mijn plek was, het waren echt verschrikkelijke maanden om uit je bed te komen om te werken wat je niet eens leuk vind. Dat is echt zwaar.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:52

Amado7 schreef:
Ik verbaas me echt een beetje over dat iedereen over zou stappen naar een baan wat je niet leuk vind. Als je het prima vind, oke. Maar TS zegt letterlijk dat ze bang is dat ze het niet leuk vind.

Zijn er dan zoveel mensen die geld kiezen bovenop plezier? Ik heb ooit een baan gehad waar ik niet op mijn plek was, het waren echt verschrikkelijke maanden om uit je bed te komen om te werken wat je niet eens leuk vind. Dat is echt zwaar.

Voor mij zit er een verschil tussen super leuk, niet zo leuk en verschrikkelijk. Dat laatste zou ik nooit doen. De eerste zou ik ook doen voor minder geld. Maar een “neutrale” baan voor veel geld zodat ik super veel tijd heb voor super leuke dingen… ik trek dat wel.
Maar ik kan niet voor TS praten natuurlijk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:55

Amado7 schreef:

Uiteindelijk werk je toch ook een beetje voor het geld, dus als het veel meer betaalt en het is niet heel verschrikkelijk zou ik het zeker doen.
Als het echt niet leuk is kan je van daaruit weer verder solliciteren en kan je bij je volgende baan weer wat meer salaris vragen, je onderhandelingspositie is met een hoger salaris ook weer beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:55

Een 'gewone' baan waardoor ik daarnaast ruim kan leven en kan genieten zou ik zeker overwegen. Ik heb het zelfs gedaan! :D Ik ben van horeca naar kantoor gegaan en heb geen dag spijt gehad.. Werk nu in de weekenden terug in de horeca om het plezier en de gezelligheid op te zoeken, maar financieël is dat niet aantrekkelijk hoewel dat wel mijn passie is. Keuzes hé.. Ik kan hiermee leven, misschien TS niet.. Dat is ook zo lastig om een advies te geven. Ik zou is niet wat iemand anders zou doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:05

Amado7 schreef:

Je kunt van te voren nooit beoordelen of je iets leuk vindt. Dat kun je alleen als je het echt een kans hebt gegeven. En inderdaad, als blijkt dat het écht niks voor je is zul je actie moeten ondernemen. Maar je weet alleen of het echt niks voor je is, als je het geprobeerd hebt.

Een beetje in het kader van alles proeven voor je zegt dat je het niet lust :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:07

Er is een verschil tussen echt niet leuk en minder leuk. Ik vind kantoorwerk bijvoorbeeld minder leuk dan werken in een dierenasiel. Toch kies ik voor kantoorwerk omdat ik daarmee de levenstandaard kan betalen die ik graag wil. Ik heb leuke opdrachten en een aantal leuke collega’s, maar mijn droombaan zou het nooit worden. Maar privé heb ik eigenlijk wel alles wat ik graag wilde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:09

996981 schreef:
Amado7 schreef:

Je kunt van te voren nooit beoordelen of je iets leuk vindt. Dat kun je alleen als je het echt een kans hebt gegeven. En inderdaad, als blijkt dat het écht niks voor je is zul je actie moeten ondernemen. Maar je weet alleen of het echt niks voor je is, als je het geprobeerd hebt.

Een beetje in het kader van alles proeven voor je zegt dat je het niet lust :)

Precies dat ja :j

En soms is het werk niet leuk, betaalt het wel heel goed en heb je hele leuke collega’s wat het te overleven maakt :D
Been there, done that, oersaai werk maar elke dag dolle pret met collega’s is ook heel leuk. En elke maand het geld op je rekening ook :+

Als het veel beter betaalt, zou ik het gewoon echt een kans geven. Het betekent namelijk ook dat je meer waard bent dan je nu krijgt :o En maakt je positie op de arbeidsmarkt beter. En nu alles duurder wordt heb je ook gewoon meer inkomen nodig.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:10

Amado7 schreef:

Ik wil hier even op reageren, want ik zou nooit zeggen ga iets doen wat je niet leuk vindt, maar in dit geval geeft TS aan niet te weten of ze het wat vindt, maar bang te zijn dat ze het niet leuk vindt. Voornamelijk de grote organisatie houdt haar tegen. In dat geval zou ik het altijd proberen.

@TS, wat betreft de grote organisatie, ik snap dat dat je wat tegenhoudt, maar vaak zie je wel dat er binnen de afdelingen een soort "mini kantoor" ontstaat. Ook hoor ik van veel mensen dat bedrijven die online werken vaak gezamenlijke koffiemomentjes e.d. inplannen om elkaar toch een beetje te blijven zien.

Wat betreft dat vaste contract, je hoeft het niet aan te nemen he! Ga kijken of het wat voor je is, blijkt binnen een maand al dat het echt niet jouw type of business is dan kan je nog stoppen, en anders na een jaar. Bovendien heb je sowieso in je contract een opzegbeding staan. Dus ook bij een vast contract kan je je baan opzeggen (maar dan heb je geen WW-uitkering en heb je vaak 1 of 2 maanden die je nog door moet werken etc.).

Als je graag wil gaan studeren, zou ik in jouw geval deze baan pakken omdat dat beetje extra geld je ook kan helpen de praktische zaken voor elkaar te krijgen! Maar het is en blijft een gok.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:16

Amado7 schreef:

Denken of bang dat je het niet leuk vind is iets anders dan het echt niet leuk vinden. Ze geeft namelijk aan het niet te weten. Dat weet je dus alleen als je het geprobeerd hebt.

Overigens is het een luxe om enkel werk te doen wat je leuk vind. Soms moet er gewoon brood op de plank komen!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:34

Ts ik raad jou aan om het boek Wie heeft mijn kaas gepikt te lezen. Of nog veel sneller, kijk dit Youtube filmpje https://www.youtube.com/watch?v=9WHaTlUhVlI

Ik lees vooral angst voor het onbekende en niet zozeer weerstand tegen het werk. Alle verandering is eng. En in de huidige markt is het een stuk makkelijker om als iets niet bevalt over te stappen.

Je schrijft dat je financieel krap zit door je huidige baan. Dat is een gegronde reden om verder te kijken, want met de inflatie zal alles alleen maar duurder worden. En het aanbod is wat dat betreft echt aantrekkelijk en maakt jou beter bestand tegen financiële tegenvallers.

Ik ben geregeld van baan gewisseld en heb hierbij ook vaak grote twijfels gehad. Noem maar op: kan ik dat wel? Is het wel leuk? Een andere organisatie, vind ik wel aansluiting? De eerste maand zal je je zeker wat verloren voelen, maar als ze je een baan aanbieden dan is het bedrijf er in ieder geval van overtuigd dat je het kan.

Go for it! En lees dat boek/kijk het filmpje!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:52

Let wel op je opzegtermijn, veel jaarcontracten kun je na de proefperiode niet opzeggen en moet je uitzitten tot einde van het contract.
Je kunt altijd vragen om er wel een opzegtermijn van 1 of 2 maanden in op te nemen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:00

Heb je het al wel eens besproken op je huidige werk? Je hoeft niet per se meer uren te werken om meer te verdienen ;-). Je kunt ook om een loonsverhoging vragen.

Ik denk dan, als het een groot bedrijf is, zal er altijd wel iemand tussen zitten waar je aansluiting bij kan vinden, toch? Hoe snel je je op je plek voelt, hangt heel erg van de werkzaamheden, de collegae en vooral je eigen inzet daarin.

Ik zit nu 5 maanden hier en ben helemaal ingeburgerd. Ook qua werkzaamheden, als ik helemaal alleen ben, draait de toko toch door ;-). Meestal voel ik me na een week of 3 - 6 onderdeel van het team.

Dat gezegd hebbende, kun je het altijd proberen maar als je gut feeling twijfelt... Succes met je keuze!

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 11:04

Marsu schreef:
Ts ik raad jou aan om het boek Wie heeft mijn kaas gepikt te lezen. Of nog veel sneller, kijk dit Youtube filmpje https://www.youtube.com/watch?v=9WHaTlUhVlI

Ik lees vooral angst voor het onbekende en niet zozeer weerstand tegen het werk. Alle verandering is eng. En in de huidige markt is het een stuk makkelijker om als iets niet bevalt over te stappen.

Je schrijft dat je financieel krap zit door je huidige baan. Dat is een gegronde reden om verder te kijken, want met de inflatie zal alles alleen maar duurder worden. En het aanbod is wat dat betreft echt aantrekkelijk en maakt jou beter bestand tegen financiële tegenvallers.

Ik ben geregeld van baan gewisseld en heb hierbij ook vaak grote twijfels gehad. Noem maar op: kan ik dat wel? Is het wel leuk? Een andere organisatie, vind ik wel aansluiting? De eerste maand zal je je zeker wat verloren voelen, maar als ze je een baan aanbieden dan is het bedrijf er in ieder geval van overtuigd dat je het kan.

Go for it! En lees dat boek/kijk het filmpje!

Wat confronterend haha, bedankt voor dit filmpje!

Viel het jou vaak mee ook al had je van te voren erge twijfels erbij?

Ja het is krap financieel, ik moet zeggen dat ik ontzettend slecht inzicht heb ik mijn financiën. Hoeveel ik nou echt nodig heb en wat is een normaal bedrag voor een spaarrekening. Kun je eigenlijk ooit genoeg geld hebben?

@ carika, ik zou wel een maand opzegtermijn hebben!

@ fransje23, er is brood op de plank maar het kan altijd beter. Ik weet niet of ik het leuk vind maar ik heb een donkerbruin vermoeden van niet. Maar het is misschien toch wijs om te doen, dan weet ik het tenminste voor eeuwig en altijd :)

@ Sees, ja ik heb het zeker besproken, een loonsverhoging kan/wil mijn baas niet geven :+
Het op je plek voelen kan ook wel snel gaan. Ik heb meteen zo'n schrikbeeld in mijn hoofd dat ik 2 maanden aan het wennen ben en het me helemaal in beslag gaat nemen en dat ik niet ervan kan slapen.. Ik denk dat dat onrealistisch is, hoop ik.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:32

Biks2 schreef:
Wat confronterend haha, bedankt voor dit filmpje!

Viel het jou vaak mee ook al had je van te voren erge twijfels erbij?

Ja het is krap financieel, ik moet zeggen dat ik ontzettend slecht inzicht heb ik mijn financiën. Hoeveel ik nou echt nodig heb en wat is een normaal bedrag voor een spaarrekening. Kun je eigenlijk ooit genoeg geld hebben?

gaan. Ik heb meteen zo'n schrikbeeld in mijn hoofd dat ik 2 maanden aan het wennen ben en het me helemaal in beslag gaat nemen en dat ik niet ervan kan slapen.. Ik denk dat dat onrealistisch is, hoop ik.

Het is mij ook wel eens tegengevallen, maar dat is al weer lang geleden en dat was een overstap uit noodzaak.
Bij mijn eerste baan ben ik te lang blijven hangen. Dat was een in het werkveld goede baan, ik had er voor geleerd en dit was het carrière-pad wat daarbij hoorde. Maar toen bleek al heel snel dat ik dat werk helemaal niet leuk vond. Daar heb ik voor mezelf wel heel veel van geleerd. Namelijk, wanneer ik over moet stappen en niet te lang met tegenzin doorgaan. Ik ben toen iets heel anders gaan doen. Ik heb ook wel eens meer dan 10 jaar bij dezelfde werkgever gezeten, wel in verschillende functies hoor.

Financieel inzicht is heel belangrijk. Probeer om goed in beeld te krijgen wat er maandelijks binnenkomt en wat er aan vaste lasten uit gaat en wat er dan overblijft voor variabele kosten. Soms is dat lijstje maken al heel confronterend, maar het geeft wel inzicht. Ik doe dat een paar keer per jaar. Soms is dat even schrikken en moet je keuzes maken. Maar je weet dan ook direct of je op te grote voet leeft.

Spaargeld is zeker belangrijk. Je kunt op de site van het NIBUD kijken wat een normaal bedrag aan spaargeld is om achter de hand te hebben. Ik vind die bedragen zelf wat aan de hoge kant. Maar het is naar mijn mening minimaal noodzakelijk om in geval van nood voldoende geld te hebben om een nieuwe wasmachine of een onverwachte flinke dierenartsrekening te kunnen betalen.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:32

Mijn ervaring is dat je gevoel heel belangrijk is, als je er al geen zin in hebt of al denkt dat het niet leuk gaat zijn, dan is het waarschijnlijk ook zo.

Ik heb eens een baan aangenomen omdat ik écht werk nodig had. Het salaris was zo slecht dat ik er eigenlijk helemaal geen zin in had en dit kon ik niet opzij zetten en ik trok het dan ook echt niet op dat werk. Ik ben na 4 dagen werken dan ook vertrokken. Dit is normaal echt niets voor mij want ik zet altijd door.

Maar iets wat je écht niet leuk vindt, is heel moeilijk vol te houden. Het werk moet op zijn minst "oke" zijn om het vol te kunnen houden. Dan kunnen ze nóg zoveel betalen, maar als jij jezelf elke werkdag echt uit bed moet slepen en je met lood in je schoenen aan het werk gaat, dan ga je daar echt niet gelukkig(er) van worden.

Geld is belangrijk, maar niet alles.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:34

ik zou nooit werk nemen waar ik niet happy van wordt. Dan maar iets minder geld en blij naar mijn werk. meer geld maakt in dit geval niet gelukkig

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:40

Mijn ervaring is dat de werkomgeving, collega's en flexibiliteit van de werkgever een hoop goed kunnen maken.

Daarnaast kan je instelling ook het verschil maken, als je met de instelling van "ik vind mijn werk vreselijk" naar je werk gaat heb je ook een vreselijke dag. Ga je naar je werk om er in ieder geval met je collega's of klanten of wie dan ook een leuke dag van de maken dan heb je vaak toch een leuke dag ondanks dat het werk zelf wellicht niet super leuk is.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:46

Nee, geld maakt niet gelukkig. Maar de rekeningen moeten wel betaald worden. Als ts aangeeft daar moeite mee te hebben en in haar huidige werk kan daar niks aan verbeterd kan worden, dan is er wel een noodzaak om verder te gaan kijken.

Er zoals ingvdh zegt, het ligt ook aan je instelling en de wil om er wat van te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:51

Een nieuwe stap is spannend hé, vooral als er al veel gaat veranderen door bijvoorbeeld een toekomstige studie. :) Bij mij hebben alle nieuwe stappen niet altijd goed uitgepakt op het eerste gezicht, maar ik heb er wel van geleerd en ben altijd op mijn pootjes terecht gekomen. Ik verwacht dat TS dit ook zal overkomen in het vakgebied waarin zij werkzaam is en hoe breed ze eigenlijk inzetbaar is.