STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:54

Drico schreef:
Amado7 schreef:
Ik las wel dat je 30+ moet zijn. Zal eens even zoeken waar ik dat las!

Ik heb even de links door gekeken maar zie dit nergens staan?

Tot 30 jaar kun je geen STAP-budget aanvragen voor bekostigd onderwijs (dat is door het ministerie van OCW gefinancierd onderwijs). Dit om samengaan met studiefinanciering en dubbele financiering vanuit de overheid te voorkomen.

Maar als je een tweede opleiding doet word je dus flink buitengesloten want dan krijg je ook geen studiefinanciering en betaal je niet het tarief waarbij je tegemoet wordt gekomen maar gewoon een mooie 7.000-12.000 per jaar. Daar zouden ze wel onderscheid op mogen maken.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:06

Century; dat weet ik, vandaar dat ik ook zeg dat ik waarschijnlijk wel in aanmerking ervoor kom. Weet iemand toevallig waarom kinderopvang/ onderwijs en jeugdzorg opleidingen pas in mei ervoor in aanmerking komen?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:06

Hoe groot is het totaal beschikbare budget? Iets van 281mio geloof ik? Wat maakt dat er zo'n 218.000 mensen een beroep op kunnen doen? Ik vermoed dat deze 'pot' eens heel snel 'vergeven' zal kunnen zijn :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 17:09

Ze verwachten 300.000, omdat niet iedereen daadwerkelijk 1000 zal aanvragen. Maar het kan snel opgaan ja. Ik denk dat het verdelen in tijdvakken daarom wel heel fijn is, dan kan je het vaker proberen.

Ineke2

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:15

Ik ben wel blij dat ik eind 2020 ben begonnen met mijn opleiding… Ik heb door belastingaftrek een stuk meer teruggekregen dan 1000 euro.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:18

Palmboom95 schreef:
Maar als je een tweede opleiding doet word je dus flink buitengesloten want dan krijg je ook geen studiefinanciering en betaal je niet het tarief waarbij je tegemoet wordt gekomen maar gewoon een mooie 7.000-12.000 per jaar. Daar zouden ze wel onderscheid op mogen maken.

Ik zit me een beetje in te lezen maar het is duidelijk een regeling (zoals TS al quote ergens) gericht is op lager opgeleiden, ouderen en personen met een laag inkomen. Mensen die een 2e opleiding willen volgen (jij) of een master willen doen (ik) zijn dus de pineut met deze regeling.

Ik ga er -even vrij redenerend- vanuit dat het doel is dat er geld bespaart gaat worden door de doelgroep van het budget meer kans op opleiding te geven. Dat is natuurlijk mooi. Maar ook minder handig; bv de master die ik wil volgen is voor een beroep waar nu al een tekort aan mensen is en dat tekort gaat alleen nog maar groeien (even los van de invloed van Stap budget). Daar wil je toch juist mensen voor enthousiasmeren?

@Century; dat verdelen in tijdvakken is juist super onhandig? Veel opleidingen starten maar 1x per jaar, zit je er niet bij moet je een jaar wachten!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:33

Is er een soort lijst met overzicht waar je de opleiding kunt invullen om te kijken of die hier aan meedoen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 17:47

Ir111 schreef:
Palmboom95 schreef:

Ik zit me een beetje in te lezen maar het is duidelijk een regeling (zoals TS al quote ergens) gericht is op lager opgeleiden, ouderen en personen met een laag inkomen. Mensen die een 2e opleiding willen volgen (jij) of een master willen doen (ik) zijn dus de pineut met deze regeling.

Ik ga er -even vrij redenerend- vanuit dat het doel is dat er geld bespaart gaat worden door de doelgroep van het budget meer kans op opleiding te geven. Dat is natuurlijk mooi. Maar ook minder handig; bv de master die ik wil volgen is voor een beroep waar nu al een tekort aan mensen is en dat tekort gaat alleen nog maar groeien (even los van de invloed van Stap budget). Daar wil je toch juist mensen voor enthousiasmeren?

@Century; dat verdelen in tijdvakken is juist super onhandig? Veel opleidingen starten maar 1x per jaar, zit je er niet bij moet je een jaar wachten!

Opleidingen wel, cursussen niet, die worden vaak het hele jaar door gegeven. En volgens mij is het budget meer daarvoor bedoeld. Maar voor opleidingen werkt dit inderdaad niet zo lekker :
En voor specifieke opleidingen is er soms extra subsidie (volgens mij zijn of waren er regelingen voor bijv. onderwijs), maar dat zal niet altijd afdoende zijn en voor alles gelden waar het wel nuttig kan zijn.

moonsparkle schreef:
Is er een soort lijst met overzicht waar je de opleiding kunt invullen om te kijken of die hier aan meedoen?

Volgens mij kan je dat vanaf 1 maart bekijken op het UWV in het scholingsregister.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:32

Century schreef:
Moska schreef:
Ben trouwens we benieuwd hoe aanbieders omgaan met mensen die zich wel inschrijven, maar achter het net vissen bij de aanvraag van het budget. Zelf zou ik het niet grappig vinden als ik het dan ineens zelf moet bekostigen en achteraf aanvragen gaat vast niet werken.

verootjoo schreef:
En je moet nog maar hopen dat je het krijgt want het is dus beperkt.

Als ik het goed begrijp wordt de subsidie al toegekend bij je aanmelding. Dus dan weet je gelijk of er nog wel budget is of niet.
Hij wordt definitief toegekend achteraf, als blijkt dat je aan de voorwaarden van de cursus hebt voldaan (je bent komen opdagen enzo).

Mijn 3e jaar begint in september. Als het niet toegekend is, begin ik ook zonder dat budget want ik ga niet een jaar wachten met het risico dat het dan alsnog niet toegekend wordt.
Dat vind ik het kromme, de meeste opleidingen zijn 1x per jaar.
Maar goed, ga het gewoon proberen. 1000€ is altijd meegenomen. Hoop wel dat mijn opleiding meedoet. Master bij OCW erkende opleiding en ben 30+.

Het lijkt haast wel alsof ze hiermee doorstuderen willen ontmoedigen ofzo -O-

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:53

1000 is toch veel te weinig? Leuk voor cursussen maar een deeltijd masteropleiding is duurder..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:55

Biks2 schreef:
1000 is toch veel te weinig? Leuk voor cursussen maar een deeltijd masteropleiding is duurder..

Niet alleen een master hoor. Een mbo4 deeltijd is ook heel veel duurder.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:57

Ineke2 schreef:
Biks2 schreef:

Oh echt? Nee dan vind ik het echt nergens op slaan.
Lijkt wel een truc om minder geld kwijt te zijn aan studiekosten. Misschien gingen de laatste jaren net iets te veel mensen gebruik maken van de belasting regel.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:05

Ik heb me ook opgegeven, ben benieuwd of ik hem toegewezen krijg. Ik doe iets via het LOI

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:04

Ineke2 schreef:
Biks2 schreef:

Hoeveel dan? Daar zie ik overal maar ong 1200€ per jaar staan.
Een masteropleiding is 7000€ per jaar.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:41

Intressant ik ga dit even volgen. Vindt de link naar de NTI site wel overzichtelijk. Vooral een cursus spreekt mij dan erg aan daar deze vaak volledig wordt vergoed.

Ik vraag me wel af wat de keuze is om de ene cursus wel te vergoeden en de andere niet? Is dit door vraag in de arbeidsmarkt?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:49

verootjoo schreef:

Mijn mbo4 deeltijd opleiding is 7000 euro in totaal.
Is wel een volledige opleiding en geen “ cursus “

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:53

Ik zou nog wel een cursus of opleiding willen volgen, ben nu bijna klaar met een opleiding maar juist de kosten houden mij ook tegen om nog verder te gaan leren.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:57

Ineke2 schreef:
verootjoo schreef:

Mijn mbo4 deeltijd opleiding is 7000 euro in totaal.
Is wel een volledige opleiding en geen “ cursus “

Dat kost een master al snel per jaar...

De MBO4 uit jouw voorbeeld kost dus 1750 per jaar. Daar kun je nu dus 1000 per jaar voor terugkrijgen als ik het goed begrijp. Eerder kreeg je -schatting- zo'n 40% terug per jaar, dus 700 euro. Dan is de stap regeling toch beter voor jou?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 23:37

Mandy_B schreef:
Intressant ik ga dit even volgen. Vindt de link naar de NTI site wel overzichtelijk. Vooral een cursus spreekt mij dan erg aan daar deze vaak volledig wordt vergoed.

Ik vraag me wel af wat de keuze is om de ene cursus wel te vergoeden en de andere niet? Is dit door vraag in de arbeidsmarkt?

Dit zegt de brochure:
Hoe wordt bepaald welke scholingsactiviteiten er in het scholingsregister komen?
In eerste instantie worden de scholingsactiviteiten in het scholingsregister beperkt tot activiteiten die voldoen aan een van de vereiste certificeringen of keurmerken. Het gaat hierbij om:
• Scholing aangeboden door OCW-erkende opleiders;
• door erkende EVC-aanbieders aangeboden EVC-trajecten;
• branche en sector erkende opleidingen en trainingen;
• opleidingen en trainingen gegeven door opleiders met een NRTO-keurmerk;
• scholing die leidt tot een door het NCP NLQF ingeschaalde kwalificatie of diploma die is opgenomen in het NLQF-register.
Opleiders moeten er zelf voor zorgen dat hun scholingsactiviteiten juist, volledig en correct in het scholingsregister worden geregistreerd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:11

Ir111 schreef:
Dat kost een master al snel per jaar...

De MBO4 uit jouw voorbeeld kost dus 1750 per jaar. Daar kun je nu dus 1000 per jaar voor terugkrijgen als ik het goed begrijp. Eerder kreeg je -schatting- zo'n 40% terug per jaar, dus 700 euro. Dan is de stap regeling toch beter voor jou?

Nope, ik heb de kosten namelijk in 1x betaald en doe deze opleiding versneld in minder dan 2 jaar. Dat is pittig, maar tot nu toe lukt het.

Een master durf ik al niet eens aan te beginnen…

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:36

Ja sorry, ik dacht later dat MBO4 natuurlijk niet perse 4 jaar hoeft te zijn.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:44

Weet iemand hoe het werkt als je al halverwege bent? Ik kan dus in 2023 niet meer mijn studiekosten aftrekken over januari tot september 2022, maar omdat mijn opleiding eind 2020 al begonnen is val ik dus tussen wal en schip voor 2022 als ik het goed begrijp. Ik mag het niet opgeven voor de inkomstenbelasting maar ik heb dan ook geen recht op de subsidie, welke in de plaats komt voor de aftrek van studiekosten?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 01:00

Palmboom95 schreef:
Tot 30 jaar kun je geen STAP-budget aanvragen voor bekostigd onderwijs (dat is door het ministerie van OCW gefinancierd onderwijs). Dit om samengaan met studiefinanciering en dubbele financiering vanuit de overheid te voorkomen.

Hmm, ik dacht al dat ik nergens voor in aanmerking kwam, maar nu hoef ik ook niet meer verder te zoeken. Dank je.

Ging nog een master doen en had nog een paar maanden recht op ov. Daar dacht ik heel slim gebruik van te maken op het moment dat ik de meeste colleges had. Winter 20/21 was dat. Doordat ov volgens de belastingdienst onder studiefinanciering valt, had ik dus in 2020 en 2021 niet de mogelijkheid studiekosten mee te nemen in mijn belastingaangifte. Dit jaar eindelijk wel dacht ik. Maar ben nu net klaar. En nog geen 30.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 02:07

Zover ik het begrepen heb, kan je als je nog geen 30 bent wél losse cursussen doen, zoals hondentrimmen, maar géén volledige opleiding zoals MBO dierverzorging.

Nu hoef ik niet perse meer een volledige mbo opleiding te doen.

Staan genoeg leuke cursussen tussen die met het STAP budget gewoon helemaal gratis te volgen zijn. Leuk!

Ga zeker een poging wagen om in aanmerking te komen, maar vrees dat het nog knap lastig gaat zijn een toekenning te krijgen want er is maar voor ongeveer 300.000 mensen een budget beschikbaar.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 02:30

Century schreef:
Dat wordt het ook :). En er wordt ook een bewijs van deelname van de opleider gevraagd. Dus je moet wel komen opdagen.

Je kan ook niet zomaar elke opleiding doen. Een opleiding/cursus moet in het register staan. Dat maakt het al een stuk minder fraude-gevoelig.

Het probleem van deze regeling is dat een beetje hbo/wo opleiding het tig-voudige per jaar kost.