Je passie vinden. Ronddolen op het carrièrepad.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 15:49

Sizzle schreef:
Hier een ronddolende inclusief ronddolende partner :D
Wat is de reden dat je graag je pad wil uitstippelen? Is dat omdat je niet tevreden bent op het moment of omdat je een bepaalde vorm van controle nodig hebt?

Ik ben van het soort dat het heerlijk vind om af en toe weer wat anders te doen, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen zo.

Mijn profiel gaat van laborant naar PhD/Postdoc naar Medical writing naar Quality naar Consulting naar klinische study manager. Mogenlijk komen daar nog meer items bij.
Mijn man ging van arts naar PhD/Postdoc (fundamenteel, niet klinisch) terug naar arts naar study begeleiding en is nu op de zoektocht naar wat nieuws, nog onbekend wat het gaat worden. Sollicitaties gaan van onderwijs tot pharma.

Met jouw profiel zijn er ook ontzettend veel opties waar je mogenlijk nog nooit van gehoord hebt.

Ik denk dat ik graag die vorm van controle heb :)
Jullie lijken er heel relax tegenover te staan dat is ook wel fijn.

xIrlijn schreef:
Dit heb je vast ook al met je loopbaancoach en psycholoog besproken, maar wat in de banen die je tot nu toe hebt gehad vond je leuk en gaf je energie, en wat kostte je juist energie of maakt(e) het werk minder leuk? Wat zijn je sterke eigenschappen die graag zou willen kunnen inzetten, en wat zijn je valkuilen waar je rekening mee moet houden? (Hoe je niet in dit topic te beantwoorden hoor, als je het maar voor jezelf weet!).

Verder wil ik adviseren om zoveel mogelijk rond te vragen wat voor banen anderen bij je vinden passen (mede op basis van wat jij belangrijk vindt in een baan), zoals je nu ook al met dit topic doet :) Soms komen mensen met suggesties waar je zelf niet eens het bestaan vanaf wist. Mij hielp het ook om bij verschillende werkomgevingen eens mee te kijken, dan voel je wat het met je doet.

Ik heb uiteindelijk mijn droombaan gevonden, maar dat wist ik ook pas toen ik via een ander vakgebied leerde wat ik wel en niet belangrijk vond. Ik hoor en zie echter om mij heen veel mensen die een 'oké' baan hebben en dat prima vinden. Zij vinden hun geluk in hun gezin/familie/hobby's/etc en vinden dat genoeg. En dat is ook goed he :)

Ja dat is inderdaad een oefening die ik met mijn loopbaancoach heb gedaan. Maar ik ben er nooit in geslaagd om die zaken dan ook te matchen met een job :).

Wat heeft jou geholpen om uiteindelijk de knoop door te hakken en voor je droombaan te gaan?

Peuk schreef:
Heel herkenbaar.

Voor mij zit het hem niet zozeer in mijn werk waar ik geen uitdaging uit haal, maar ik vraag mezelf wel continu af: ‘is dit het nou?’. Een collega van mij zegt van haar hobby haar werk gemaakt te hebben, maar ik hier herken ik mij helemaal niet in. Mijn werk kost me veel energie waardoor ik nu ook begeleiding krijg van de praktijkondersteuner van de huisarts. Hoewel het wel dankbaar werk is en ik het niet meteen op wil geven, wil ik ook ook dat er een keerpunt komt dat het als een hobby voelt en niet als een moeilijke wiskundesom die ik iedere dag moet oplossen. Maar is het dan even doorzetten in mijn functie of ligt mijn passie ergens anders? En waar ligt mijn passie dan? Ik heb geen idee!

Ik begrijp je echt volledig. Ik hoop voor jou dat je snel de duidelijkheid krijgt die je nodig hebt :)

Earth schreef:
Ik denk dat je een paar dingen kunt doen, en dat is ontMoeten. Moet je het nu weten? Moet je nu iets vast hebben?
Dat gezegd hebbende, is het misschien interessant om goed te kijken naar je drijfveren, wat vond je van al jouw banen nou echt prachtig? Waar werd je echt gelukkig van? Welke elementen zijn dat en hoe boetseer je dat in een functie?

Nee je hebt gelijk, het moet niet maar het is een soort controledrang om alles op voorhand 'uit te stippelen' :)

Pantykous schreef:
Ik heb geen passie op werkvlak. Met mijn beroep kan ik heel goed mijn geld verdienen en ik ben gek op geld. Mijn werkgever en collega's zijn ook nog heel fijn, dus voor mij prima.

Ik haal mijn voldoening uit m'n hobby's.

Ook een goede manier om er naar te kijken. Maar in mijn situatie is het loon minder doorslaggevend, ik heb echt voldoening nodig om het vol te kunnen houden. Ik ben het er wel mee eens dat een fijne werkomgeving; fijne werkgever en collega's ook heel belangrijk zijn.

Sizzle schreef:
Het is voor mij essentieel dat ik mijn eerk supertof vind. Zodra ik me verveel ga ik meteen voor wat anders. Gewoon werken voor salaris zonder passie trek ik slecht.
Echter hoef ik niet perse te weten waar de weg heen gaat, ik probeer gewoon steeds weer wat en zie wel waar het schip strand.
Zo ben ik ook 9 jaar zadelpasser geweest (erbij) tot ik het zat was.

Hoe beslis je dan telkens wat het volgende is dat je gaat doen?

Animae schreef:
Herkenbaar (voor velen denk ik wel) en volgens mij ook totaal niet erg om op een gegeven moment even “vast te lopen” op carrièregebied. Goed dat je jezelf deze vragen blijft stellen! Ik heb een heel breed CV met ook nog eens hele brede interesses, dus ik liep hier ook op vast vorig jaar. In combinatie met thuiswerken dacht ik echt “vind ik wat ik nu doe wel leuk?” “Wat zou ik dan anders willen doen?” “Ik moet nu toch echt wel gaan kiezen”. Ik was zó gefocust op het feit dat mijn werk leuk MOEST zijn. Uiteindelijk vanuit mijn werk de mogelijkheid gekregen om een coachingstraject in te gaan om antwoorden te vinden. Dat heeft me echt onwijs geholpen en me ook vooral veel rust gegeven. Ze heeft me echt geleerd te waarderen wie ik ben. En vooral dat het oké is om niet alles te weten.

Mijn coach zei toen tegen me “je passie hoeft niet per sé je werk te zijn, maar die kún je ook buiten je werk vinden” en dat heeft zeker mijn ogen geopend. Nu vind ik mijn passie in mijn hobbies (waaronder vrijwilliger geworden bij de dierenambulance, piano spelen en mijn paard) hetgeen maakt dat ik mijn werk ook meer kan relativeren en het zelfs een 8,5 geef. Mijn advies? Ga eens praten met een coach, ontdek waar je passies liggen/waar je blij van wordt (dat kunnen ook hele kleine dingen zijn!) en kijk hoe je die in je leven kan invoeren (en dat kan dus ook buiten werk).

Ps. Ik moest toen als opdracht een pensioenspeech schrijven; wat wil ik mijn dierbaren en collega’s vertellen straks als ik (over 35 jaar) met pensioen ga. Klinkt heel zweverig, maar heeft me zó doen inzien wat ik belangrijk vind in het leven en waar mijn werk aan moet voldoen. Gek genoeg kwam er helemaal niks inhoudelijks in voor, maar ging het vooral over ontwikkeling, nieuwe dingen leren en omgang met mensen/collega’s.

Ik ben al bij een loopbaancoach geweest en een psycholoog die loopbaanbegeleiding doet. Op zich heeft me dat wel meer rust gegeven maar het heeft geen 'concreet' resultaat gehad.

Fijne tip wel van die pensioenspeech! Zeker iets waar ik ook wel over wil nadenken.

moonsparkle schreef:
Ik ben in 10 jaar tijd bezig aan mijn derde carrière switch. Ik wil steeds weer nieuwe dingen leren dus die mogelijkheid moet er zijn, maar ik wil het ook ergens naar mijn zin hebben qua collega's en beleid. Mijn huidige werk vind ik tot nu toe erg leuk, dat doe ik nu iets meer dan een jaar, maar ook hier binnen het vakgebied kijk ik alweer naar wat ik kan bijleren, gelukkig zijn daar veel mogelijkheden in.

Op welke manier beslis jij wat het volgende is dat je gaat doen? Of blijf je min of meer binnen dezelfde sector?

Grit schreef:
Ik ben 48, mijn CV is om het zo maar te noemen divers. Mijn langste baan tot dusver had niets van doen met mijn behaalde opleidingen.

Dat heeft mij aan het denken gezet waarom ik juist die baan zo lang vol heb gehouden en dat heeft in mijn geval niets te maken met mijn ambitie of mijn kunnen, maar met mij als persoon. Ik ben graag onder de mensen, kan goed samenwerken, sta graag voor een collega klaar enz. Maar niet continue, ik ben ook graag op mezelf, kan mij moeilijk concentreren als er dingen om mij heen gebeuren, vind samenwerken vermoeiend of belemmerend als je niet met dezelfde mentaliteit werkt.
Inmiddels werk ik nu twee jaar alleen nachtdiensten in de zorg en dat past mij. Ik kan iets voor een ander betekenen en haal hier voldoening uit. Ik werk voornamelijk zelfstandig, maar ben toch onderdeel van een team en kan op iemand terug vallen, maar zonder de dynamiek die er overdag heerst.

Dus loop je vast omdat het werk niet bevalt? Of loop je vast omdat het werk niet bij jou als persoon past?
Iets leuk vinden of er goed in zijn wil niet zeggen dat het totaalpakket ook bij je past.

Moeilijke vraag, daar moet ik even over nadenken. Ik denk soms dat het werk niet volledig bij mij past als persoon maar daar ben ik nog niet volledig over uit.

Biks2

Re: Je passie vinden. Ronddolen op het carrièrepad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:44

Ik vraag me ook wel af of er soms niet teveel verwacht wordt van werk (doe ik zelf ook).
Misschien hebben we werk te belangrijk gemaakt.

https://www.volkskrant.nl/cs-bef56dc7

Ook wel een interessant artikel rond dit thema.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:51

Hoe ik dat beslis, goede vraag.
Gewoon een beetje vacatures screenen en beginnen met solliciteren. Sommige sollicitaties liepen ook wel een beetje genant omdat ik of duidelijk geen idee had waar het over ging, of omdat ik gelijk al merkte dat het niets voor mij ging zijn.
In sommige gevallen werd ik afgezegd maar kwamen ze meteen met een andere functie als tegenbod waarvan ze dachten dat het zou passen.

Ik ben een aantal jaar geleden naar een consultancy gewisseld met veel verschillende werkvelden. Zo heb ik binnen het bedrijf flink wat uitgeprobeert om te zien wat ik leuk vind om te doen. De conclusie is dat ik een probleemoplosser ben. Bij projecten die echt totaal in de soep gelopen zijn kun je mij prima ertussen gooien, heerlijk. Ik heb ook af en toe pieken met druk en stress nodig.

Wat je precies voor werk doet is uiteindelijk niet eens zo relevant. Veel belangrijker is dat de taken passen bij je karakter.
Zo kan iemand die van regeltjes uitpluizen en veel structuur houdt heel gelukkig zijn in de wereld van het rechtswezen, maar net zo goed in de patentwereld of in de regulatory affairs.
Wellicht is het handig om niet zozeer te zoeken naar wat je precies zou worden maar wat de karakter eissen zijn die er bij passen.
Mijn man is een gedreven arts met veel hart voor zijn patienten. Echter kwam hij erachter dat voor hem klinisch werk gewoon veel te veel routine is. Wel veel werkdruk en overuren, maar geen spannend werk.
Hij heeft ook liever een beetje chaos.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:44

Leentje_ schreef:
Ja dat is inderdaad een oefening die ik met mijn loopbaancoach heb gedaan. Maar ik ben er nooit in geslaagd om die zaken dan ook te matchen met een job :).

Wat heeft jou geholpen om uiteindelijk de knoop door te hakken en voor je droombaan te gaan?

Weten welke zaken je belangrijk vindt is stap 1 :) Wat Sizzle schrijft ben ik het mee eens: welke taken passen wel en niet bij jou? Het is misschien persoonlijk, maar door het op bokt te zetten kan iemand misschien net de link maken met een baan of werkveld dat bij jou past. Maar alleen als dat voor jou goed voelt.

Mijn situatie was iets anders. Ik deed een studie psychologie waar ik goed in was (dus concludeerden veel mensen: dan zit je op je plek), maar alle mogelijke baanrichtingen benauwden mij en ik vroeg me regelmatig af of het wel zinvol was wat ik deed. Mijn familie stimuleerde mij om verder te kijken en ik was begin 20, dus dat hielp allemaal mee. Wat ik concreet heb gedaan destijds:
- voor mijzelf nagaan wat ik leuk en niet leuk vond aan de studie en het vakgebied
- met vrienden en familie opgesteld wat mijn goede en minder goede eigenschappen zijn
- met vrienden en familie opgesteld wat voor taken/richtingen bij mij zouden passen

Vervolgens heb ik aan alles en iedereen dit lijstje voorgelegd (ook bokt volgens mij!) om zoveel mogelijk input van banen en opleidingen te krijgen. Ik ben zo open mogelijk erin gegaan en heb alle suggesties op internet opgezocht en als het me aansprak heb ik geprobeerd een dag mee te kijken bij die baan. Ook ben ik naar een aantal voorlichtingsavonden van verschillende opleidingen gegaan.

Wat voor mij definitief de doorslag gaf was het gevoel dat ik kreeg toen ik op de juiste plek terecht kwam. Dat je gewoon een gelukskriebel in je buik krijgt bij het idee dat je straks die baan kan krijgen, omdat je het zó leuk vindt en alles klopt :D Als je dat eenmaal hebt gevoeld, dan is de knoop doorhakken niet moeilijk meer. Ondertussen ben ik 7 jaar verder en bijna afgestuurd, en het enthousiasme is alleen maar groter geworden. Maar dit is volgens mij vrij uniek en ik prijs mijzelf regelmatig gelukkig, juist omdat ik weet dat het ook anders kan. Dus als ik nu 31 zou zijn, toch psycholoog was geworden en ik zou dit gevoel opnieuw ervaren, dan hoop ik dat ik opnieuw de keuze zou maken om me te laten omscholen!

Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me ook dat 'droombaan' voor iedereen anders is. Voor hetzelfde geld heb je een hobby waar je volledig voor wilt gaan en zoek je een baan waarmee dat met zo min mogelijk tijd en moeite kan bekostigen. Ook perfect!

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:57

Ik vind de vragen van Grit wel echt relevant.

Ikzelf vind bepaalde taken heel voldoeninggevend, terwijl ik in andere aspecten wel heel goed ben maar er zelf niets uit haal. En ja hoe collega's denken, hoe de werkmentaliteit en organisatie sfeer is, is voor mij wel heel bepalend eigenlijk.
Ik krijg na 2 jaar (en vaak vroeger) standaard een kriebel die mij aanzet om terug op pad te gaan bij wijze van spreken.

Mijn echtgenoot blijft al jaren herhalen dat ik beter zelfstandige wordt, maar als dat :D .

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 01:00

Ik heb niet echt specifieke tips voor je, maar ik heb zelf wel een carrièreswitch gemaakt, misschien heb je iets aan mijn verhaal? :)

Ik heb vanuit de middelbare school echt een alfa-pad bewandelt, qua vakkenpakket en later viel ook mijn studiekeuze in deze hoek (bachelor geschiedenis). Ik vond de studie echt heel leuk maar zat slecht in m'n vel op de uni en heb daarom besloten niet voor een master te gaan maar de arbeidsmarkt op te gaan.

Was met die achtergrond niet zo makkelijk. Via via heb ik toen een startersbaantje in de techniek gekregen, om i.i.g. inkomen te hebben terwijl ik verderzocht naar relevant werk bij mijn studie.

Spoiler alert: die relevante baan is er nooit gekomen :D

Doordat ik geen opleiding had, had ik wel veel moeite met die baan, en ik was al op zoek naar iets anders, maarja een vast contract geef je niet zomaar op... Daarna kwam corona waardoor ik uiteindelijk op straat kwam te staan.

Ik vond de technische kant heel leuk maar wat ik deed was net niet helemaal mijn ding en fysiek iets te zwaar ook. Heb toen de overstap gemaakt naar een andere sector binnen de techniek, doe nu een opleiding werk/leertraject en ben erg gemotiveerd en heb de ambitie om verder te groeien, wat binnen het vakgebied makkelijk zou moeten lukken :)

Het is maar een voorbeeld om aan te geven dat je zelfs nog het compleet tegenovergestelde kan doen van wat je op school/vanuit studie ooit dacht te gaan doen. Zeker omdat je aangeeft dat het niet noodzakelijkerwijs aan het salaris ligt, kan je nog enorm veel kanten op! Als het niet in de zorg is, dan misschien wel in iets compleet anders. Of zoals anderen voorstellen, een gebied grenzend aan de zorg.

Succes!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:08

Ik heb ruim 4 jaar geleden een carierre switch gemaakt. Ik riep altijd als is het de laatste baan op aarde, ik ga nooit in de gehandicaptenzorg werken.

4 jaar geleden toch de stap genomen,omdat ik mijn baan toen helemaal zat was. Heel wat anders dan de zorg deed ik.

En nu 4 jaar later. Ik heb echt mijn droombaan gevonden. En zou mij niks anders meer voor kunnen stellen. Ik werk met verstandelijk gehandicapten met moeilijk verstaanbaar gedrag. Ik probeer continue te kijken wat is de vraag achter het gedrag en het blijft zo interessant.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 13:42

Bedankt iedereen voor de vele reacties! Er zijn veel nuttige reacties gekomen waar ik ook effectief mee aan de slag kan! :)

Olympia schreef:
Ik heb ruim 4 jaar geleden een carierre switch gemaakt. Ik riep altijd als is het de laatste baan op aarde, ik ga nooit in de gehandicaptenzorg werken.

4 jaar geleden toch de stap genomen,omdat ik mijn baan toen helemaal zat was. Heel wat anders dan de zorg deed ik.

En nu 4 jaar later. Ik heb echt mijn droombaan gevonden. En zou mij niks anders meer voor kunnen stellen. Ik werk met verstandelijk gehandicapten met moeilijk verstaanbaar gedrag. Ik probeer continue te kijken wat is de vraag achter het gedrag en het blijft zo interessant.

Super dat je het een kans hebt gegeven en dat je het nu ook écht graag doet! Lijkt me fijn om zoveel voldoening uit je werk te halen.

Fillis schreef:
Ik heb niet echt specifieke tips voor je, maar ik heb zelf wel een carrièreswitch gemaakt, misschien heb je iets aan mijn verhaal? :)

Ik heb vanuit de middelbare school echt een alfa-pad bewandelt, qua vakkenpakket en later viel ook mijn studiekeuze in deze hoek (bachelor geschiedenis). Ik vond de studie echt heel leuk maar zat slecht in m'n vel op de uni en heb daarom besloten niet voor een master te gaan maar de arbeidsmarkt op te gaan.

Was met die achtergrond niet zo makkelijk. Via via heb ik toen een startersbaantje in de techniek gekregen, om i.i.g. inkomen te hebben terwijl ik verderzocht naar relevant werk bij mijn studie.

Spoiler alert: die relevante baan is er nooit gekomen :D

Doordat ik geen opleiding had, had ik wel veel moeite met die baan, en ik was al op zoek naar iets anders, maarja een vast contract geef je niet zomaar op... Daarna kwam corona waardoor ik uiteindelijk op straat kwam te staan.

Ik vond de technische kant heel leuk maar wat ik deed was net niet helemaal mijn ding en fysiek iets te zwaar ook. Heb toen de overstap gemaakt naar een andere sector binnen de techniek, doe nu een opleiding werk/leertraject en ben erg gemotiveerd en heb de ambitie om verder te groeien, wat binnen het vakgebied makkelijk zou moeten lukken :)

Het is maar een voorbeeld om aan te geven dat je zelfs nog het compleet tegenovergestelde kan doen van wat je op school/vanuit studie ooit dacht te gaan doen. Zeker omdat je aangeeft dat het niet noodzakelijkerwijs aan het salaris ligt, kan je nog enorm veel kanten op! Als het niet in de zorg is, dan misschien wel in iets compleet anders. Of zoals anderen voorstellen, een gebied grenzend aan de zorg.

Succes!

Wat doe je dan nu concreet? :D
Heel leuk dat je zo je 'passie' gevonden hebt.

Cilianne schreef:
Ik vind de vragen van Grit wel echt relevant.

Ikzelf vind bepaalde taken heel voldoeninggevend, terwijl ik in andere aspecten wel heel goed ben maar er zelf niets uit haal. En ja hoe collega's denken, hoe de werkmentaliteit en organisatie sfeer is, is voor mij wel heel bepalend eigenlijk.
Ik krijg na 2 jaar (en vaak vroeger) standaard een kriebel die mij aanzet om terug op pad te gaan bij wijze van spreken.

Mijn echtgenoot blijft al jaren herhalen dat ik beter zelfstandige wordt, maar als dat :D .

Blij dat er nog mensen zijn die al snel 'uitgekeken' zijn op een job. In mijn eigen omgeving ken ik zo niemand, de meeste mensen in mijn omgeving kiezen een job en doen dezelfde job 10 jaar later nog steeds.

xIrlijn schreef:
Leentje_ schreef:

Weten welke zaken je belangrijk vindt is stap 1 :) Wat Sizzle schrijft ben ik het mee eens: welke taken passen wel en niet bij jou? Het is misschien persoonlijk, maar door het op bokt te zetten kan iemand misschien net de link maken met een baan of werkveld dat bij jou past. Maar alleen als dat voor jou goed voelt.

Mijn situatie was iets anders. Ik deed een studie psychologie waar ik goed in was (dus concludeerden veel mensen: dan zit je op je plek), maar alle mogelijke baanrichtingen benauwden mij en ik vroeg me regelmatig af of het wel zinvol was wat ik deed. Mijn familie stimuleerde mij om verder te kijken en ik was begin 20, dus dat hielp allemaal mee. Wat ik concreet heb gedaan destijds:
- voor mijzelf nagaan wat ik leuk en niet leuk vond aan de studie en het vakgebied
- met vrienden en familie opgesteld wat mijn goede en minder goede eigenschappen zijn
- met vrienden en familie opgesteld wat voor taken/richtingen bij mij zouden passen

Vervolgens heb ik aan alles en iedereen dit lijstje voorgelegd (ook bokt volgens mij!) om zoveel mogelijk input van banen en opleidingen te krijgen. Ik ben zo open mogelijk erin gegaan en heb alle suggesties op internet opgezocht en als het me aansprak heb ik geprobeerd een dag mee te kijken bij die baan. Ook ben ik naar een aantal voorlichtingsavonden van verschillende opleidingen gegaan.

Wat voor mij definitief de doorslag gaf was het gevoel dat ik kreeg toen ik op de juiste plek terecht kwam. Dat je gewoon een gelukskriebel in je buik krijgt bij het idee dat je straks die baan kan krijgen, omdat je het zó leuk vindt en alles klopt :D Als je dat eenmaal hebt gevoeld, dan is de knoop doorhakken niet moeilijk meer. Ondertussen ben ik 7 jaar verder en bijna afgestuurd, en het enthousiasme is alleen maar groter geworden. Maar dit is volgens mij vrij uniek en ik prijs mijzelf regelmatig gelukkig, juist omdat ik weet dat het ook anders kan. Dus als ik nu 31 zou zijn, toch psycholoog was geworden en ik zou dit gevoel opnieuw ervaren, dan hoop ik dat ik opnieuw de keuze zou maken om me te laten omscholen!

Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me ook dat 'droombaan' voor iedereen anders is. Voor hetzelfde geld heb je een hobby waar je volledig voor wilt gaan en zoek je een baan waarmee dat met zo min mogelijk tijd en moeite kan bekostigen. Ook perfect!

Dat zijn concrete tips waar ik ook iets mee kan, bedankt! :)
Wat fijn dat je ontdekt hebt wat je nodig hebt om 'gelukkig' te zijn!

Sizzle schreef:
Hoe ik dat beslis, goede vraag.
Gewoon een beetje vacatures screenen en beginnen met solliciteren. Sommige sollicitaties liepen ook wel een beetje genant omdat ik of duidelijk geen idee had waar het over ging, of omdat ik gelijk al merkte dat het niets voor mij ging zijn.
In sommige gevallen werd ik afgezegd maar kwamen ze meteen met een andere functie als tegenbod waarvan ze dachten dat het zou passen.

Ik ben een aantal jaar geleden naar een consultancy gewisseld met veel verschillende werkvelden. Zo heb ik binnen het bedrijf flink wat uitgeprobeert om te zien wat ik leuk vind om te doen. De conclusie is dat ik een probleemoplosser ben. Bij projecten die echt totaal in de soep gelopen zijn kun je mij prima ertussen gooien, heerlijk. Ik heb ook af en toe pieken met druk en stress nodig.

Wat je precies voor werk doet is uiteindelijk niet eens zo relevant. Veel belangrijker is dat de taken passen bij je karakter.
Zo kan iemand die van regeltjes uitpluizen en veel structuur houdt heel gelukkig zijn in de wereld van het rechtswezen, maar net zo goed in de patentwereld of in de regulatory affairs.
Wellicht is het handig om niet zozeer te zoeken naar wat je precies zou worden maar wat de karakter eissen zijn die er bij passen.
Mijn man is een gedreven arts met veel hart voor zijn patienten. Echter kwam hij erachter dat voor hem klinisch werk gewoon veel te veel routine is. Wel veel werkdruk en overuren, maar geen spannend werk.
Hij heeft ook liever een beetje chaos.

Daar zit inderdaad ook veel waarheid in. Ik denk dat er vaak nog te weinig wordt ingezet op kijken of het karakter van de persoon de juiste match is met de baan.

Biks2 schreef:
Ik vraag me ook wel af of er soms niet teveel verwacht wordt van werk (doe ik zelf ook).
Misschien hebben we werk te belangrijk gemaakt.

https://www.volkskrant.nl/cs-bef56dc7

Ook wel een interessant artikel rond dit thema.

Inderdaad heel interessant artikel. Ik denk dat het ook wel een hedendaags probleem is.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:52

Hier ook hetzelvde probleem.

Wat ik moeilijk vindt is dat als ik een carrier switch doe, dat het mestaal betekend lagere salaries een tijdje. Nu zit er wel rek, maar niet super veel.

Hoe gaat andere hier me om?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 12:09

Phonix schreef:
Hier ook hetzelvde probleem.

Wat ik moeilijk vindt is dat als ik een carrier switch doe, dat het mestaal betekend lagere salaries een tijdje. Nu zit er wel rek, maar niet super veel.

Hoe gaat andere hier me om?

Dat is voor mij niet doorslaggevend, ik doe liever iets dat ik écht graag doe voor minder loon dan iets wat ik niet graag doe voor meer loon :)

Anders kan je voor je aan een carrièreswitch begint wel een buffer aanleggen om de periode van minder loon te overbruggen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:44

Ik weet dat ik veel voldoening haal uit het 'overbruggen van een kloof' en daar ook 'beter' in ben dan de meeste mensen. Bijv. in het overbrengen van wetenschappelijke info naar de 'gewone' mens. Het is voor mij belangrijk dat dat dus een onderdeel van mijn functie is, maar dat kan ik in feite in elke branche doen. Ik weet van mezelf dat ik me met de type mensen in de fashion of bancaire branche bijv minder op mn plek voel. Deze branches vallen dan dus wel af.

Zo kan ik als ik een nieuwe job zoek dus vacatures gaan bekijken en kijken waarin dit aan bod komt en kijken naar de branches. Ook zou ik in mn huidige baan kunnen bespreken of ik dit (nog) meer kan gaan doen. Alleen daarvoor heb je dus wel een idee nodig wat jouw 'ding' is wat je voldoening geeft en je uniek maakt.

Zou een kerntalentenanalyse misschien wat voor je kunnen zijn? https://keytalents.nl/
Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar ik vind het er veelbelovend uitzien.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:47

Ik zelf kan bijna huilen van geluk op het moment dat een student inzicht krijgt in zijn of haar handelen en wat hij of zij daaraan kan doen. Dan krijg ik echt geluksgevoel met tintelingen in mijn lijf. Daarvoor doe ik dit werk, en daar word ik gelukkig van. Terwijl ik eigenlijk psychotherapeut wilde worden. Omdat ik dacht dat ik het hoogst haalbare moest hebben. Maar ondanks dat ik dat prima zou kunnen, heb ik daar nu geen behoefte aan en kies ik voor een baan met iets minder 'aanzien' van buitenaf, maar voor hetgeen ik gelukkig van word. <3

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 23:26

Ladyson schreef:
Ik weet dat ik veel voldoening haal uit het 'overbruggen van een kloof' en daar ook 'beter' in ben dan de meeste mensen. Bijv. in het overbrengen van wetenschappelijke info naar de 'gewone' mens. Het is voor mij belangrijk dat dat dus een onderdeel van mijn functie is, maar dat kan ik in feite in elke branche doen. Ik weet van mezelf dat ik me met de type mensen in de fashion of bancaire branche bijv minder op mn plek voel. Deze branches vallen dan dus wel af.

Zo kan ik als ik een nieuwe job zoek dus vacatures gaan bekijken en kijken waarin dit aan bod komt en kijken naar de branches. Ook zou ik in mn huidige baan kunnen bespreken of ik dit (nog) meer kan gaan doen. Alleen daarvoor heb je dus wel een idee nodig wat jouw 'ding' is wat je voldoening geeft en je uniek maakt.

Zou een kerntalentenanalyse misschien wat voor je kunnen zijn? https://keytalents.nl/
Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar ik vind het er veelbelovend uitzien.

Zeker iets om eens te bekijken die kerntalentenanalyse! Al komen daar ook wel een aantal zaken in terug die tijdens de loopbaanbegeleiding ook al aan bod kwamen.

Earth schreef:
Ik zelf kan bijna huilen van geluk op het moment dat een student inzicht krijgt in zijn of haar handelen en wat hij of zij daaraan kan doen. Dan krijg ik echt geluksgevoel met tintelingen in mijn lijf. Daarvoor doe ik dit werk, en daar word ik gelukkig van. Terwijl ik eigenlijk psychotherapeut wilde worden. Omdat ik dacht dat ik het hoogst haalbare moest hebben. Maar ondanks dat ik dat prima zou kunnen, heb ik daar nu geen behoefte aan en kies ik voor een baan met iets minder 'aanzien' van buitenaf, maar voor hetgeen ik gelukkig van word. <3

Dat klinkt echt super! Heel fijn dat je daar zoveel voldoening uit kan halen!! :)