Sabri schreef:Op zich snap ik ook de frustratie van de zorgplanners wel.
Ik niet - dit is namelijk het vak.
Citaat:
Jij kunt misschien leuke dingen gepland hebben met je kids en familie, alleen dat zou je dan toch ook zondag kunnen doen?
Allereerst is het uitgangspunt dat werk zonder meer belangrijker is dan familie gewoon raar. Dat zij zich maar aan moeten passen. Dat hoeft helemaal niet. Goeie planning is ook om dat soort dingen gewoon op tijd te weten. Ik heb bv een familielid die politieagent was, maar daar was het altijd vooraf duidelijk wat de diensten waren. Vrij is dan echt vrij.
En de zorg zou dat ook serieuzer moeten nemen, want dit is precies waarom zoveel mensen uitgeput raken in de zorg: omdat hun rust en hun sociale leven ondergeschikt wordt gemaakt aan het werk, alsof dat normaal is, terwijl dat niet zo is.
Daarnaast, nee, veel dingen kun je dus niet zomaar op het laatste moment omgooien, omdat er ook andere mensen zijn die met onregelmatige werktijden zitten. Ik ken bijvoorbeeld meerdere mensen waarbij beide partners in de zorg werken. Dan kun je dus niet zomaar even dit soort dingen verplaatsen. 26 december is op een zondag - er zullen mensen zijn die maandagochtend heel vroeg in de ochtend al weer op hun werk worden verwacht. En die maandag is dus nog lastiger: mensen zijn niet zomaar vrij, daarnaast mag je buiten kerst minder bezoekers ontvangen.
Dus nee, dat het zomaar omgegooid kan worden is echt onzin, en als planners daar 'gefrustreerd' over zijn ipv dat te begrijpen, dan zijn zij het wellicht die niet helemaal op de juiste plek zitten.
Citaat:
Toch als je wilt werken en je niet al te veel conflicten wil krijgen zal ik toch gewoon gaan en wel erbij vermelden dat je het voortaan graag eerder wil weten.
Integendeel trouwens. Die conflicten ga je hoe dan ook een keer tegenkomen, maar juist door toe te laten dat men dan over je grenzen heen gaat, krijg je ze opnieuw. Mensen die hun grenzen goed bewaken en er niet mee akkoord gaan, die hebben een grotere kans dat ze volgende keer ook gerespecteerd worden. Dit voelt heel demotiverend en tegennatuurlijk, maar meeveren werkt meestal niet om meer begrip te krijgen, moeilijk doen helpt meestal wel om meer serieus genomen te worden. Ik zou dus echt iedereen aanraden in dit soort situaties om niet te gaan. Je wint er vrijwel nooit wat mee.
Citaat:
Je nu al afspraken hebt gepland ivm de kerst! En of ze daar SVP voortaan wat meer rekening mee willen houden.
Dat hoeft TS niet te zeggen, allereerst zou dat volkomen vanzelfsprekend moeten zijn. Maar daarnaast is het al gezegd, namelijk in de afspraak dat het rooster tijdens de opbouw 'in wederzijds overleg' wordt vastgesteld.