Vleesconsumptie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:30

Nou, zo moeilijk is het niet, ook als je niet in het straatje past.

Maar nee, ik ben het niet zo eens met je vraagstelling. Ik eet regelmatig vlees; dat ga ik niet verminderen en al helemaal niet voor "klimaat" of "gezondheid".

Er is namelijk helemaal niks mis met matige vleesconsumptie van herleidbare herkomst. DAT is een cruciaal punt wat je mist in je vraagstelling!!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:36

Kookaburra schreef:
Ik weet niet wat jullie onderzoeksvraag is. Maar gelet op de enquete ga ik uit van iets als 'wat zijn beweegredenen voor vleeseters om minder vlees te eten' of 'hoe kunnen we vleeseters overtuigen minder vlees te eten'.

Als dat zo is... Dan klopt mijn beeld van het doel van de enquete. En dat vond ik het sturende.

Dit inderdaad.

AlwaysH

Re: Vleesconsumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:42

Vragen waren verder erg duidelijk. Voor een goede uitkomst moet ze A en B kunnen beantwoorden, dus daarom lijken vragen waarschijnlijk op elkaar. Je kan er net effe een ander gevoel over hebben als het net een andere vraag is.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:45

nine1987 schreef:
Ik ben afgehaakt, ik vond het te sturend..

Ik heb hem wel ingevuld maat vond hem idd heel erg sturend. Bovendien mis ik idd nuances In de hoeveelheid qua consumptie e.d.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 06:44

Ik miste de factor dierenwelzijn.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 07:14

Ik heb hem ingevuld! Ik vond hem niet sturend, je kon dan toch gewoon ‘zeer oneens’ invullen bij een stelling. Het ging om een mening, geen goed of fout :) .

Succes met het onderzoek!

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 07:37

Sky schreef:
Ik heb hem ingevuld! Ik vond hem niet sturend, je kon dan toch gewoon ‘zeer oneens’ invullen bij een stelling. Het ging om een mening, geen goed of fout :) .

Succes met het onderzoek!

Dit inderdaad.
Vragen met ontkenningen 'Ik voel mij niet schuldig als ik vlees eet' die je met eens of oneens moet beantwoorden zijn doorgaans juist verwarrend voor sommige mensen. Tijdens mijn opleiding altijd met klem advies gehad om zulke vormen niet te gebruiken in een vragenlijst. Ik heb zat vragenlijsten gemaakt en ingevuld (psychologie) en de vraag of iemand zich ergens schuldig over voelt kan juist een waardevolle zijn en draagt verder geen waardeoordeel richting degene die 'm invult, ook al voelt dat soms dus wel zo voor sommige.

Vervolgens gaat deze vragenlijst over consumptie en klimaat/gezondheid. Misschien zijn andere reden om wel of geen vlees te eten wel helemaal niet relevant voor het beantwoorden van de onderzoeksvraag, net als het niet behandelen van andere dingen die je kan doen voor het klimaat/gezondheid. Dat kan een bewuste keuze zijn geweest in het beantwoorden van de onderzoeksvraag van TS om ervoor te zorgen dat ze straks niet 100 antwoorden te analyseren waarvan er 70 eigelijk irrelevant zijn voor het beantwoorden van de specifieke onderzoeksvraag. Je kunt nou eenmaal niet alles in 1 keer onderzoeken.

Wel vond ik zelf de vragen 'het lukt mij om minder vlees te eten tbv ...' als vegetariër ook wat verwarrend, omdat gezondheid dus niet een bewegende factor voor mij is maar het mij prima lukt om geen vlees te eten :+ . Deze vragen heb ik met 'neutraal' beantwoord.
In het klimaatstukje had ik wel het gevoel dat ik wat vaak dezelfde vraag in een andere vorm aan het lezen was.

Succes verder TS :D

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 07:50

Sorry, ik heb hem ook afgebroken, omdat het specifiek over het klimaat ging (al vrij snel al).
Ik eet (veel) minder vlees, puur vanwege dierenwelzijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:16

Ik heb hem ingevuld maar vond ook dat de opties voor vegetariërs niet duidelijk waren. Er wordt gevraagd over het eten van vlees en dan zou er een nvt optie moeten zijn. Ik denk ook niet dat je zo duidelijke antwoorden gaat krijgen..

Ik ben ook benieuwd welke docent dit goed gekeurd heeft want ik zou hier toch even mee gaan zitten en opnieuw bekijken

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:22

Ik vond de manier van vragen stellen ook behoorlijk eenzijdig en ben daarom afgehaakt. Er zijn meer redenen om geen of minder vlees te eten, en ook meer redenen om juist wel vlees te eten. Zo zitten er in heel veel vleesververvangers toevoegingen waar ik niet tegen kan.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:53

Heb hem afgemaakt, maar vond ze vragenlijst voor een vegetariër/veganist niet goed in te vullen. Denk dat je geen duidelijk antwoorden gaat krijgen. Bij vragen als: zou je minder vlees willen eten? Dat is niet in te vullen, want ik eet al geen vlees.. Heb maar helemaal mee eens ingevuld, omdat ik minder of eigenlijk helemaal geen vlees eten belangrijk vind, maar je zou hier in feite ook neutraal of oneens kunnen invullen, want eigenlijk geen van alle antwoord opties zijn correct. Je kan het er ook mee oneens zijn omdat je al geen vlees eet bijvoorbeeld, dus toch al niet minder kan gaan eten. is maar net hoe je het beredeneerd.

Ik zou voor deze vragenlijst nog eens goed met een docent gaan zitten en vanuit verschillende perspectieven proberen te bekijken, zodat die voor iedere consument goed in de vullen is, grote vleeseter, tot veganist. En ook al is het onderzoek gericht op klimaat, veel mensen eten geen vlees omwille van het dierenwelzijn, probeer je antwoorden hier voor dan ook beter te nuanceren, zodat je niet mensen krijgt die invullen, nee ik wil niet minder vlees eten vanwege het klimaat, terwijl ze wel minder vlees willen eten in werkelijkheid, maar om het dierenwelzijn, klimaat kan dan een mooi meegenomen punt zijn, maar dit moet je dan wel goed formuleren in de vraagstelling.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:07

ikke schreef:
Nou, zo moeilijk is het niet, ook als je niet in het straatje past.

Maar nee, ik ben het niet zo eens met je vraagstelling. Ik eet regelmatig vlees; dat ga ik niet verminderen en al helemaal niet voor "klimaat" of "gezondheid".

Er is namelijk helemaal niks mis met matige vleesconsumptie van herleidbare herkomst. DAT is een cruciaal punt wat je mist in je vraagstelling!!

dit

Alle vragen 10 keer, veranderd niets aan mijn mening :D
Heb hem afgemaakt, maar erg eenzijdig.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 10:10

Er zijn talloze redenen om wel of geen vlees te eten, om dat allemaal te gaan onderzoeken is niet realistisch. Vandaar dat wij ons onderzoek hebben afgebakend en enkel kijken naar klimaat en gezondheid als redenen.
Vragen over bijvoorbeeld dierenwelzijn zijn dus irrelevant, ik snap dat als dat jouw reden is om minder vlees te eten, je vragen daarover mist. Maar die vragen kunnen wij niet gebruiken, dan zitten we straks met data die we niet kunnen gebruiken met de analyses die we gaan draaien. Daarnaast zou dan de vragenlijst veel te lang worden, of we zouden vragen die we nu hebben moeten schappen waarmee de betrouwbaarheid in het geding komt.
Maar ik ben heel blij dat jullie aangeven dat het een rede is om af te haken, bedankt daarvoor!
Anders zitten we straks met veel non response zonder idee waarom.

Als je voor het dierenwelzijn vegetariër bent geworden bijvoorbeeld, wat houdt je dan tegen om bij de vragen over klimaat geen 'zeer oneens' in te vullen?

En ik las een opmerking over de docent. De vragenlijst is inderdaad goedgekeurd waar ik zo mijn twijfels bij had. Deze docent vindt 'het proces' belangrijker dan of het resultaat perfect is. Daarnaast krijgen wij (bewust vanuit de opleiding) weinig begeleiding bij ditsoort opdrachten.
Daarom ben ik heel blij met alle reacties, kunnen we veel van leren.

Verder zal ik niet te veel op het ontstaan van deze vragen ingaan, om eventuele nieuwe respondenten niet verder te beïnvloeden.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:18

Ik wilde hem ook invullen, maar vond hem ook erg sturend en ben daardoor afgehaakt. Zal later eens kijken of ik nog een poging kan doen. :j

Vooral vragen als "Ik vind het klimaat belangrijk, daarom wil ik minder vlees eten." vind ik onmogelijk om te beantwoorden. Ja ik vind het klimaat belangrijk, maar ik eet daarom niet minder vlees (ik doe daar andere dingen aan).

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:46

Dido2316 schreef:
Vooral vragen als "Ik vind het klimaat belangrijk, daarom wil ik minder vlees eten." vind ik onmogelijk om te beantwoorden. Ja ik vind het klimaat belangrijk, maar ik eet daarom niet minder vlees (ik doe daar andere dingen aan).

Ja, daar liep ik ook tegenaan. Ik eet 7 dagen per week vlees, maar dit is vlees wat wij zelf hebben grootgebracht, óf onze buren. Grasgevoerd, goed vlees. Voor het klimaat eten wij juist bewust lokaal, hebben wij een grote groene tuin vol biodiversiteit en gaan bijna nooit op vakantie.
Voor het klimaat, of voor mijn gezondheid zou ik vlees dus absoluut niet laten staan. Sterker nog; ik denk dat wij als mensen vlees nódig hebben voor een goede gezondheid.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 10:54

Matheno schreef:
Dido2316 schreef:

Ja, daar liep ik ook tegenaan. Ik eet 7 dagen per week vlees, maar dit is vlees wat wij zelf hebben grootgebracht, óf onze buren. Grasgevoerd, goed vlees. Voor het klimaat eten wij juist bewust lokaal, hebben wij een grote groene tuin vol biodiversiteit en gaan bijna nooit op vakantie.
Voor het klimaat, of voor mijn gezondheid zou ik vlees dus absoluut niet laten staan. Sterker nog; ik denk dat wij als mensen vlees nódig hebben voor een goede gezondheid.

Kun je die vragen beantwoorden met 'zeer mee oneens' of zijn ze daarvoor te sturend? Of wordt je tegengehouden door beperkingen die je jezelf daarin oplegd? Of wat is de reden dat je het lastig lijkt te vinden om voor oneens te kiezen?

Voor nu kunnen we het niet meer aanpassen maar ik vind het wel belangrijk om te weten wat er beter had gekund.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:57

Ik heb door ook bij alles zeer mee oneens ingevuld.
Maar ik vind ook dat vlees eten bij goede gezondheid hoort.
En ja het is daarmee sturend als je die vraag 10 keer krijgt maar niet enkele keer de vraag, ik vind vlees horen bij een uitgebalanceerd voedingspatroon.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:58

DuoPenotti schreef:
Ik heb door ook bij alles zeer mee oneens ingevuld.
Maar ik vind ook dat vlees eten bij goede gezondheid hoort.
En ja het is daarmee sturend als je die vraag 10 keer krijgt maar niet enkele keer de vraag, ik vind vlees horen bij een uitgebalanceerd voedingspatroon.

Dat was een vraag waar je ‘zeer mee eens’ kon invullen, toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:59

Wat had beter gekund:
Beginnen met de vragen:

vind je klimaat een reden om minder vlees te eten?
en:
vind je gezondheid een reden om minder vlees te eten?

Dan schift je direct het kaf van het koren, en kun je de groep die zegt "nee" gaan bevragen waarom niet, en de groep die "ja" zegt gaan bevragen met: lukt je dat voldoende.

Krijg je uiteindelijk 4 vergelijkingsgroepen waar je wat mee kunt.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:00

Pindakaa7 schreef:
Matheno schreef:

Kun je die vragen beantwoorden met 'zeer mee oneens' of zijn ze daarvoor te sturend? Of wordt je tegengehouden door beperkingen die je jezelf daarin oplegd? Of wat is de reden dat je het lastig lijkt te vinden om voor oneens te kiezen?

Voor nu kunnen we het niet meer aanpassen maar ik vind het wel belangrijk om te weten wat er beter had gekund.

Ik vermoed dat het lastig is om deze vragen te beantwoorden omdat mensen het met het eerste deel van de stelling eens zijn, maar níet met het tweede deel. Dus "zeer oneens" antwoorden voelt als "ik vind het klimaat helemaal niet belangrijk YOLO".
Wanneer je de stelling andersom had opgesteld "ik eet minder vlees, omdat ik de effecten daarvan op het klimaat belangrijk vind", voelt het minder als een "fiets het klimaat" om nee te zeggen.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:01

Pindakaa7 schreef:
Dido2316 schreef:

Het vervelende bij deze vraag is dat hij tweeledig is.
1. Vind je klimaat belangrijk (zeker wel!)
2. Eet je daarom minder vlees (zeker niet!)

Het was (denk ik beter geweest als deze vragen gesplitst waren, want nu voelt het voor mij alsof ik heb ingevuld dat ik het klimaat niet belangrijk vind, terwijl dat wel zo is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:08

Pindakaa7 schreef:
Er zijn talloze redenen om wel of geen vlees te eten, om dat allemaal te gaan onderzoeken is niet realistisch. Vandaar dat wij ons onderzoek hebben afgebakend en enkel kijken naar klimaat en gezondheid als redenen.
Vragen over bijvoorbeeld dierenwelzijn zijn dus irrelevant, ik snap dat als dat jouw reden is om minder vlees te eten, je vragen daarover mist. Maar die vragen kunnen wij niet gebruiken, dan zitten we straks met data die we niet kunnen gebruiken met de analyses die we gaan draaien. Daarnaast zou dan de vragenlijst veel te lang worden, of we zouden vragen die we nu hebben moeten schappen waarmee de betrouwbaarheid in het geding komt.
Maar ik ben heel blij dat jullie aangeven dat het een rede is om af te haken, bedankt daarvoor!
Anders zitten we straks met veel non response zonder idee waarom.

Als je voor het dierenwelzijn vegetariër bent geworden bijvoorbeeld, wat houdt je dan tegen om bij de vragen over klimaat geen 'zeer oneens' in te vullen?

En ik las een opmerking over de docent. De vragenlijst is inderdaad goedgekeurd waar ik zo mijn twijfels bij had. Deze docent vindt 'het proces' belangrijker dan of het resultaat perfect is. Daarnaast krijgen wij (bewust vanuit de opleiding) weinig begeleiding bij ditsoort opdrachten.
Daarom ben ik heel blij met alle reacties, kunnen we veel van leren.

Verder zal ik niet te veel op het ontstaan van deze vragen ingaan, om eventuele nieuwe respondenten niet verder te beïnvloeden.

Wil je een echt goed antwoord?

Ik zou deze docent afserveren en waarschijnlijk de opleiding ook.

Zie opmerking van Ibbel.
Als je dat allemaal maar zelf uit moet vinden, waarom zit je dan op school?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:18

Ik heb na 3 jaar HBO pas op de universiteit tijdens een statistiek vak geleerd hoe je een goede vragenlijst opstelt. Je kan het TS niet kwalijk nemen, op het HBO proberen ze heel hard mensen onderzoeksvaardigheden te leren maar de meeste (niet alle) HBO docenten hebben daar ervaring mee.

Tip TS, schaf een goed studieboek aan over hoe je onderzoek doet!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:23

Ik heb hem ook ingevuld als veganist zijnde. Tot nu toe heb ik nog geen enkele goede enquête van studenten gezien, om eerlijk te zijn. Het zijn altijd wat rare vragen. Blijkbaar krijgen ze daar geen goede begeleiding in. Ik hoop dat jullie met de feedback die hier gegeven wordt de volgende keer een betere vragenlijst kunnen maken.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:29

Zucchero schreef:
Ik mis vooral vragen over dierenwelzijn. Voor mij is dat verreweg de belangrijkste reden om minder vlees te eten.

Dit is het voor mij ook (in combinatie met dat ik veel vlees niet lust), klimaat is voor mij 0 reden van het eten van minder vlees.