Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kookaburra schreef:Ik weet niet wat jullie onderzoeksvraag is. Maar gelet op de enquete ga ik uit van iets als 'wat zijn beweegredenen voor vleeseters om minder vlees te eten' of 'hoe kunnen we vleeseters overtuigen minder vlees te eten'.
Als dat zo is... Dan klopt mijn beeld van het doel van de enquete. En dat vond ik het sturende.
. Sky schreef:Ik heb hem ingevuld! Ik vond hem niet sturend, je kon dan toch gewoon ‘zeer oneens’ invullen bij een stelling. Het ging om een mening, geen goed of fout.
Succes met het onderzoek!
. Deze vragen heb ik met 'neutraal' beantwoord.
ikke schreef:Nou, zo moeilijk is het niet, ook als je niet in het straatje past.
Maar nee, ik ben het niet zo eens met je vraagstelling. Ik eet regelmatig vlees; dat ga ik niet verminderen en al helemaal niet voor "klimaat" of "gezondheid".
Er is namelijk helemaal niks mis met matige vleesconsumptie van herleidbare herkomst. DAT is een cruciaal punt wat je mist in je vraagstelling!!

Dido2316 schreef:Vooral vragen als "Ik vind het klimaat belangrijk, daarom wil ik minder vlees eten." vind ik onmogelijk om te beantwoorden. Ja ik vind het klimaat belangrijk, maar ik eet daarom niet minder vlees (ik doe daar andere dingen aan).
Matheno schreef:Dido2316 schreef:Vooral vragen als "Ik vind het klimaat belangrijk, daarom wil ik minder vlees eten." vind ik onmogelijk om te beantwoorden. Ja ik vind het klimaat belangrijk, maar ik eet daarom niet minder vlees (ik doe daar andere dingen aan).
Ja, daar liep ik ook tegenaan. Ik eet 7 dagen per week vlees, maar dit is vlees wat wij zelf hebben grootgebracht, óf onze buren. Grasgevoerd, goed vlees. Voor het klimaat eten wij juist bewust lokaal, hebben wij een grote groene tuin vol biodiversiteit en gaan bijna nooit op vakantie.
Voor het klimaat, of voor mijn gezondheid zou ik vlees dus absoluut niet laten staan. Sterker nog; ik denk dat wij als mensen vlees nódig hebben voor een goede gezondheid.
DuoPenotti schreef:Ik heb door ook bij alles zeer mee oneens ingevuld.
Maar ik vind ook dat vlees eten bij goede gezondheid hoort.
En ja het is daarmee sturend als je die vraag 10 keer krijgt maar niet enkele keer de vraag, ik vind vlees horen bij een uitgebalanceerd voedingspatroon.
Pindakaa7 schreef:Matheno schreef:
Ja, daar liep ik ook tegenaan. Ik eet 7 dagen per week vlees, maar dit is vlees wat wij zelf hebben grootgebracht, óf onze buren. Grasgevoerd, goed vlees. Voor het klimaat eten wij juist bewust lokaal, hebben wij een grote groene tuin vol biodiversiteit en gaan bijna nooit op vakantie.
Voor het klimaat, of voor mijn gezondheid zou ik vlees dus absoluut niet laten staan. Sterker nog; ik denk dat wij als mensen vlees nódig hebben voor een goede gezondheid.
Kun je die vragen beantwoorden met 'zeer mee oneens' of zijn ze daarvoor te sturend? Of wordt je tegengehouden door beperkingen die je jezelf daarin oplegd? Of wat is de reden dat je het lastig lijkt te vinden om voor oneens te kiezen?
Voor nu kunnen we het niet meer aanpassen maar ik vind het wel belangrijk om te weten wat er beter had gekund.
Pindakaa7 schreef:Dido2316 schreef:Vooral vragen als "Ik vind het klimaat belangrijk, daarom wil ik minder vlees eten." vind ik onmogelijk om te beantwoorden. Ja ik vind het klimaat belangrijk, maar ik eet daarom niet minder vlees (ik doe daar andere dingen aan).
Kun je die vragen beantwoorden met 'zeer mee oneens' of zijn ze daarvoor te sturend? Of wordt je tegengehouden door beperkingen die je jezelf daarin oplegd? Of wat is de reden dat je het lastig lijkt te vinden om voor oneens te kiezen?
Voor nu kunnen we het niet meer aanpassen maar ik vind het wel belangrijk om te weten wat er beter had gekund.
Pindakaa7 schreef:Er zijn talloze redenen om wel of geen vlees te eten, om dat allemaal te gaan onderzoeken is niet realistisch. Vandaar dat wij ons onderzoek hebben afgebakend en enkel kijken naar klimaat en gezondheid als redenen.
Vragen over bijvoorbeeld dierenwelzijn zijn dus irrelevant, ik snap dat als dat jouw reden is om minder vlees te eten, je vragen daarover mist. Maar die vragen kunnen wij niet gebruiken, dan zitten we straks met data die we niet kunnen gebruiken met de analyses die we gaan draaien. Daarnaast zou dan de vragenlijst veel te lang worden, of we zouden vragen die we nu hebben moeten schappen waarmee de betrouwbaarheid in het geding komt.
Maar ik ben heel blij dat jullie aangeven dat het een rede is om af te haken, bedankt daarvoor!
Anders zitten we straks met veel non response zonder idee waarom.
Als je voor het dierenwelzijn vegetariër bent geworden bijvoorbeeld, wat houdt je dan tegen om bij de vragen over klimaat geen 'zeer oneens' in te vullen?
En ik las een opmerking over de docent. De vragenlijst is inderdaad goedgekeurd waar ik zo mijn twijfels bij had. Deze docent vindt 'het proces' belangrijker dan of het resultaat perfect is. Daarnaast krijgen wij (bewust vanuit de opleiding) weinig begeleiding bij ditsoort opdrachten.
Daarom ben ik heel blij met alle reacties, kunnen we veel van leren.
Verder zal ik niet te veel op het ontstaan van deze vragen ingaan, om eventuele nieuwe respondenten niet verder te beïnvloeden.