9 tot 5 mentaliteit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:50

Ik heb een werkgever gehad waar geen 9-5 mentaliteit betekende: je partner, familie en vrienden stikken er maar lekker in, je krijgt 40 uur betaalt, relatief laag salaris ook, maar werkt tig keer zo veel omdat het cool is bij ons te werken. Heb mensen daar zien veranderen bah, ik paste daar totaal niet.

Ik vind ook niet dat ik een 9-5 mentaliteit heb, maar zonder overleg / compensatie werk ik niet meer dan 32 uur per week. Hoe ik die 32 uur verdeel over mijn 4 werkdagen bepaal ik zelf / in overleg met mijn teams. In principe tussen 10:00 en 15:00 ben ik altijd beschikbaar ivm offshore collegas en bereikbaarheid. Belangrijkste peiler voor mij is: is het werk wat ik voor de dag gepland heb af of niet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:52

Het is net wat je eronder verstaat. In principe werk ik van 9 tot 5 en ik zou ook niet verplicht weekenden of avonden willen werken. Maar in praktijk ben ik vaak nog ‘s avonds mail aan het afhandelen of soms in het weekend zelf iets aan het doen voor mijn werk. Maar dat is niet omdat het moet maar omdat ik er zelf voor kies. En dan vind ik het prima. Ik kan gerust overdag boodschappen doen of mijn dochter uit school halen en dan ‘s avonds nog wat langer door of op zaterdag ofzo. Geen probleem gelukkig.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:06

EvaC schreef:
Bij "geen 9-5 mentaliteit" gaan mijn nekharen altijd overeind staan. Vaak houdt het in dat je overuren maakt zonder compensatie en het niet erg vindt om elke seconde van de dag bereikbaar te kunnen zijn voor je werkgever. Ik vind dat een schandalige eis. Overuren verdienen compensatie en bereikbaar zijn kan op de afgesproken uren dat je voor iemand aan het werk bent.

Iedereen werkt voor geld, niet voor z'n plezier en op het moment dat deze eisen gesteld gaan worden moet de werkgever ook gewoon over de brug komen. Je kan van werknemers niet verwachten dat zij net zoveel hart voor de zaak hebben als de werkgever, dat is onrealistisch.

Als ik het op mezelf betrek:
Overuren, prima. Maar daar wil ik wel voor worden betaald.
Bereikbaar tot einde werktijd. Stuur je mij een mail om 17.01 uur? Dan heb je gewoon pech, daar krijg je de volgende dag antwoord op.

Gelukkig denken onze medewerkers er anders over. Er zijn dagen dat ze langer doorwerken, maar daarentegen gaan ze ook soms eerder weg. Ze werken bij ons om geld te verdienen, maar als ze er geen plezier aan beleven heb ik liever dat ze een andere baan zoeken. Werkplezier en goede resultaten gaan bij mij hand in hand.
Ik wil ook geen medewerkers met een 9 tot 5-mentaliteit. Als er werk ligt dat af moet, dan moet dat gebeuren. Maar ze krijgen netjes voor al hun uren betaald en er is ook genoeg ruimte om het werk flexibel in te delen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:16

Als er in een jobadvertentie staat geen 9 tot 17u mentaliteit betekend dat doorgaans onbetaalde overuren. Ik heb het daar heel moeilijk mee omdat ik hierdoor vaak 5 dagen achter elkaar het daglicht amper zie. Nu ben ik terug aan het studeren omdat ik de verwachtingen van een doorsnee kantoorbaan mentaal niet aankan. Ik ben hiervoor te streng naar mezelf toe en kom niet genoeg voor mezelf op waardoor ik altijd aan het kortste eind trek. Ik hoop dan ook na mijn opleiding op zelfstandige basis te kunnen starten om zelf mijn uren te kunnen bepalen naargelang de opdrachten.
Hier in Belgie is het in ieder geval geen uitzondering om overuren niet betaald te krijgen of negatieve feedback te krijgen als je geen extra uren wilt doen. De laatste jaren werkte ik steeds 40 uur per week + overuren. Blij dat ik nu terug een leven heb.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:20

Kitty schreef:
Gelukkig denken onze medewerkers er anders over. Er zijn dagen dat ze langer doorwerken, maar daarentegen gaan ze ook soms eerder weg.

Soms ? Dus veelal niet of enkel degenen die dat durven opnemen. Mooi eerlijk systeem is dit.
Laatst bijgewerkt door betadine op 04-11-21 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:21

ik heb absoluut de 9-5 mentaliteit wat bij mij inhoudt dat ik om 0.800 begin en 16.30 mijn laptop uit zet.

Als het echt nodig is wil ik best een keertje overwerken, maar moet niet structureel zijn en de uren middels tijd voor tijd weer inhalen of uitbetaald krijgen.

Ik heb te vaak meegemaakt dat er misbruik van gemaakt werd en je totaal geen waardering ervoor kreeg, dus nu gewoon 9-5

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:22

Ik versta eronder:
je werkt je gewone uren maar als er een keertje een calamiteit is, een ding écht afmoet oid dat je daar dan geen punt van maakt.

Ik werk normaal altijd van 08.00 tot 16.30 uur.

klein voorbeeld: staat opeens op vrijdagmiddag 15.00 uur een vrachtwagen met een tank erop die eraf moet....Dan moet ik een kraan regelen, mnsen die even blijven etc etc... uiteindelijk gingen we 18.30 uur weg. Dat is geen probleem voor me als ik even iets mag regelen voor mijn paard. En daarna kon ik met de man van de kraan eten op kosten van de baas

ander voorbeeld: ze werken op zaterdag bij ons in de fabriek, en de koffiemachimes doen het niet, dan kom ik even langs om ze te repareren/resetten/schoon te maken whatever...

ander voorbeeld: een wagen komt pas na werktijd om te lossen, dan latn we de chauffeur niet staan tot morgen, we blijven dan langer om hem toch te lossen....

Al dit soort dingen kunnen voorkomen en ik los dat graag op voor mijn werk.
Staat tegenover: in mag ALTIJD weg als er iets aan de hand is, ik krijg ALTIJD vrij wanneer ik wil en ze doen nooit moeilijk over uurtjes vrij etc etc...

Hier wordt ieder uur betaald dat je langer blijft of eerder begint.
Ik vind het eerder een instelling van je karakter / persoon als iemand zegt "ik heb geen 9 tot 5 mentaliteit" en dat weegt zwaar mee bij ons.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:26

Ik heb vaak op jobs gewerkt waar "geen 9-5 mentaliteit" gevraagd werd. Maar op 1 plaats betekende dat niet onbetaalde overuren. Op de overige plaatsen betekende "flexibel zijn" en "geen 9-5 mentaliteit" vooral dat je onbetaalde overuren moest doen die je ook niet mocht "terug nemen" en dat voor zo'n 90% van de tijd. Heb op die bedrijven geen dag gehad dat ik "op tijd" klaar was, laat staan dat ik vroeger of later mocht beginnen ondanks de opgebouwde uren. En verlof vragen was al helemaal een probleem. Met moeite kreeg je je vakantie dagen in gezet (die niet uit betaald werden en ook niet mee genomen mochten worden.)
Ik heb dus echt een hekel gekregen aan die zin in job-advertenties. :=

Silly1972

Re: 9 tot 5 mentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:33

Nou dat dus inderdaad, dat vertik ik!

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 11:53

Ik bedoel eigenlijk onregelmatig werken, wordt in vacatureteksten ook wel eens genoemd op deze manier; flexibel beschikbaar in het weekend en avond, dus geen 9 tot 5 mentaliteit.

Qua 9-5 en dan onbetaald overwerken, waar niks anders tegenover staat zoals bovengemiddeld salaris of op een ander moment flexibiliteit krijgen wanneer het je zelf goed uitkomt klinkt als een slechte deal inderdaad. Vrijwilligerswerk kan ook op de kinderboerderij.

Ik was vooral benieuwd naar mensen die onregelmatig werken waarvan de partner wel gewoon 9-5 (of variatie hierop) heeft.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:00

betadine schreef:
Kitty schreef:
Gelukkig denken onze medewerkers er anders over. Er zijn dagen dat ze langer doorwerken, maar daarentegen gaan ze ook soms eerder weg.

Soms ? Dus veelal niet of enkel degenen die dat durven opnemen. Mooi eerlijk systeem is dit.

Ja, soms. Niet elke dag. Dat lijkt me logisch. Bijzondere manier van lezen als je er meteen van maakt dat soms gelijk staat aan 'veelal niet of enkel degenen die dat durven opnemen.'
Gelukkig kunnen, mogen en durven onze medewerkers gewoon hun mening uiten en als ze eerder weg willen kan dat (vrijwel) altijd.
Daarnaast krijgen ze gewoon netjes hun gewerkte uren (en meer) betaald.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:08

Biks2
Ik denk bij een vacature met geen 9-5 mentaliteit niet aan ploegen diensten of weekenden.
Die zijn doorgaans best wel in een vaste tijd gekaderd.
Dan staat er meestal ook gewoon bij, moet in het weekend willen werken. Of is 2 of 3 ploegen rooster oid.
Maar juist dan word je meestal overgenomen door de volgende ploeg en daarom meestal wel vaste tijden.

of je dat fijn vind is per persoon verschillend.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:14

Vinden jullie het nog uitmaken of je bijvoorbeeld 15 euro of 30 euro per uur verdient bij de vraag of ieder overuur betaald moet worden?

Ik vind het zo rigide om te zeggen: ik werk 36 uur en that's it. Het komt voor mij niet op een (paar) uurtje(s). Zolang er dus maar flexibiliteit is van de werkgever. Ik werkte ooit ergens daar was men al geïrriteerd als ik een paar minuten later was, maar alle onbetaalde overuren vonden ze 'normaal'. Blij dat ik daar weg ben.

Overigens stond 'geen 9 tot 5 mentaliteit' niet in de vacaturetekst voor mijn huidige functie, is echt zo'n cliché eis... Roept bij mij de reactie op: nee, heb ik niet, ik heb de van 10 tot 4 mentaliteit ;(

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:18

Als ik op tijd te horen krijg dat ik andere tijden moet werken of moet over werken heb ik daar echt geen problemen mee. En met optijd bedoel ik minimaal 1 of 2 dagen van te voren. Tenzij het een bijzondere reden heeft zoals zieke collega of dergelijk.

Helaas gebeurde het de laatste jaar bij mijn vorige werkgever bijna wekelijks dat je last minute om 3 uur hoorde (normaal tot 17.00 werken) dat je tot 6 of 7 uur door moest. Daar hou ik niet van en was er klaar mee.

Nu werk ik van 9.00 tot 17.00. Hele verademing, kan als ik wil weer na werk tijd afspreken en plannen maken.

In het verleden ook in 2 ploegen gewerkt, vond ik ook wel prettig.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:22

Het ligt ook aan het vakgebied waarin je zoekt. Ik zoek in de grafische sector en iedere vacature staat vol rode vlaggen. Je moet basically alles voor hun doen en krijgt er niks voor terug.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:29

AmyJamess schreef:
Als ik op tijd te horen krijg dat ik andere tijden moet werken of moet over werken heb ik daar echt geen problemen mee. En met optijd bedoel ik minimaal 1 of 2 dagen van te voren. Tenzij het een bijzondere reden heeft zoals zieke collega of dergelijk.

Helaas gebeurde het de laatste jaar bij mijn vorige werkgever bijna wekelijks dat je last minute om 3 uur hoorde (normaal tot 17.00 werken) dat je tot 6 of 7 uur door moest. Daar hou ik niet van en was er klaar mee.

Nu werk ik van 9.00 tot 17.00. Hele verademing, kan als ik wil weer na werk tijd afspreken en plannen maken.

In het verleden ook in 2 ploegen gewerkt, vond ik ook wel prettig.

Snap ik. Ik kan m'n werk zelf inplannen dus zie het meestal aankomen. En als er een brandje bij iemand anders is, dan word je niet verplicht om langer te blijven, maar dan zijn er altijd wel mensen die dat uit zichzelf doen. Als mijn werkgever zegt dat ik 'moet' blijven dan is dat zo uitzonderlijk dat er een hele goede reden voor moet zijn en dan heb ik er geen probleem mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:32

Tiggs schreef:
Vinden jullie het nog uitmaken of je bijvoorbeeld 15 euro of 30 euro per uur verdient bij de vraag of ieder overuur betaald moet worden?

Ik vind het zo rigide om te zeggen: ik werk 36 uur en that's it. Het komt voor mij niet op een (paar) uurtje(s). Zolang er dus maar flexibiliteit is van de werkgever. Ik werkte ooit ergens daar was men al geïrriteerd als ik een paar minuten later was, maar alle onbetaalde overuren vonden ze 'normaal'. Blij dat ik daar weg ben.

Overigens stond 'geen 9 tot 5 mentaliteit' niet in de vacaturetekst voor mijn huidige functie, is echt zo'n cliché eis... Roept bij mij de reactie op: nee, heb ik niet, ik heb de van 10 tot 4 mentaliteit ;(

Nee, dat maakt mij niks uit. Ik heb ook geen probleem om een uurtje langer te blijven wanneer nodig maar wanneer je consequent langer moet blijven en ze zelfs, ondanks dat dat helemaal niet af gesproken is, je ineens een laptop mee naar huis doen nemen "zodat je thuis kan verder werken en altijd beschikbaar bent" maar niet gecompenseerd wordt voor die uren, dan houdt het gewoon op. Een uitspraak die inmiddels als racistisch en not done gezien wordt is wel eentje die me bij die werkgever meteen in mijn hoofd schiet: Ik ben je neger niet.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:32

Als mijn werk mij midden in de nacht mag bellen om te komen (ook na al een volledige werkdag), mag ik ook midden op de dag naar mn paard. Werkt prima zo, heerlijk die flexibiliteit :j

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:34

Biks2 schreef:
Ik was vooral benieuwd naar mensen die onregelmatig werken waarvan de partner wel gewoon 9-5 (of variatie hierop) heeft.

Ik werk al jaren in de horeca, dus avonden, weekenden en onregelmatig. Mijn partner werkt 36 uur van ma-vrij, in principe in kantoortijden maar hij is wel flexibel om eens later te starten of in de avond wat door te werken als dat zo uit komt.

Voor ons werkt het eigenlijk wel - ik ga naar mijn paard als hij werkt, overdag (wat voor mij persoonlijk een enorme plus is) en ik plan mijn werkdagen op de dagen dat hij voetbalt of naar wedstrijden gaat. Zijn parttime dag reserveren we echt voor elkaar en ik heb altijd één vrije weekenddag waarop we samen familie of vrienden bezoeken. Zo houden we relatief veel tijd voor elkaar vrij, want andere dingen gebeuren als een van de twee aan het werk is.

Nu werk ik dus in een sector waar 9 tot 5 sowieso niet echt een ding is. Wel ga ik binnenkort van baan veranderen zodat ik regelmatiger een weekend vrij heb ipv altijd alle weekenden als werkweekenden. Ik wil altijd extra invallen waar nodig maar af en toe een weekend vrij is voor de relatie met mijn partner wel gezonder.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:38

Ik werk in de detachering in de IT en deel mijn eigen uren flexibel in, dat betekent dat ik bij voorkeur 's morgens vroeg begin en in de middag uiterlijk 15:30 mijn laptop dichtklap. Soms verschuift dat een beetje, maar zeker in de winter probeer ik vroeg klaar te zijn.

Zo heb ik eens bij een intakegesprek gezeten voor een opdracht waarbij ik de vraag kreeg: "Wat zou je doen als we je 's avonds bellen?". Ik antwoordde heel tactisch dat ik dan waarschijnlijk niet opneem omdat ik dan op mijn paard zit. Ze moesten erom lachen en zeiden letterlijk "Oh dus je hebt nog een leven!" :D Needless to say dat ik de opdracht vriendelijk afgeslagen heb, ik wil niet meer dan 40u werken omdat ik telkens s avonds of in het weekend gebeld word.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:43

Hier is de werkmentaliteit van 9-18. Ik vind het vreselijk. Voordat ik moet werken zijn de winkels nog dicht en als ik eindelijk klaar ben is er ook niets meer open. Ze zijn echt op de klok, want je moet inklokken. Uren tekort = schrappen in de vrije uren. Logisch ook wel, maar zodra ik dus een kwartiertje eerder weg wil omdat ik een kwartier eerder ben begonnen, krijg ik moeilijke gezichten. Als het voor de zaak is, is er veel mogelijk, als het voor mij is, een heel stuk minder. Dat is een beetje jammer.
Ik ben overigens na werktijd ook niet voor werk-gerelateerde dingen bereikbaar. Zij willen deze mentaliteit, dus dan vind ik het goed ook. Klaar is klaar, als er een probleem is komt dat de dag erna wel. Zij mogen eerst schipperen in dit geval :). Het is dat het werk zelf zo leuk is en ze verder wel heel netjes qua betalingen zijn, anders was ik allang weggeweest :').

DiantaM

Prrrr schreef:
Die geen-9-tot-5-mentaliteit is vaak eenrichtingsverkeer. Dus wel het doorwerken tot 19:00 als de klus af moet, maar dan niet de volgende dag twee uur later beginnen. Dat is me met verloop van tijd wel tegen gaan staan. Wel hart voor de zaak, geen hart voor de werknemer en zijn of haar gezin.

Overigens herken ik wel het stijve van kantooruren. Ik vond het leven ook een stuk gemakkelijker te organiseren met onregelmatige werktijden, maar toen had ik ook nog geen partner om rekening mee te houden.

Dit dus.. kan me toch nog goed herinneren dat ik wel elk weekend aan het overwerken was, maar dat als ik naar de garage moest met mijn auto, een kwartier voor einde werktijd, dat ik dat kwartier moest opnemen. Bizar

2IJsjes

Mijn partner heeft een kantoorbaan en werkt van 8.00 - 16.00 uur. Dit werkt voor hem het beste, hier wordt hij blij van. Ik werk al ruim 30 jaar in de wisseldiensten, ik zou niet anders willen. Ik heb het gevoel dat ik meer met mijn tijd kan doen maar inderdaad wij plannen wel onze tijd samen. Toen de kinderen klein waren geen gedoe met opvang, wij konden het meestal samen oplossen. Toen de onze kinderen nog thuis woonden maar wel hun eigen gang gingen, vond ik de zondagavond dienst de minst leuke. Dan kwamen de kinderen weer thuis van een weekend vol afspraken en dan was het altijd gezellig druk met iedereen. Nu zij allemaal op zichzelf wonen is dit gevoel weer weg.
Wat ik wel lastig vind, wanneer mijn werkgever, ad hoc iets regelt overdag en verwacht dat je er bij kunt zijn, tja dan heb ik vaak afspraken gepland. Gelukkig gebeurt dit niet zo heel vaak.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:02

Ik krijg geen overuren betaald maar ik ben wel flexibel in het indelen van mijn uren. Het moet ook van twee kanten komen. Ik had eerst een leidinggevende die continue op de klok keek als ik een kwartier later binnenkwam door file. Of als ik eerder wegmoest om mijn dochter naar turnen te brengen. Als zij dan belde na 5-en dan nam ik echt niet op.
Mijn huidige leidinggevende geeft mij het vertrouwen dat ik mijn werk goed doe en wanneer ik dat doe maakt niet uit. Als hij belt om 8 uur s avonds dan neem ik op. En mocht hij me in het weekend nodig hebben dan zou ik er ook staan. Het moet van twee kanten komen vind ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:12

Dat ben ik met je eens Suzanne

Mijn vriend als chauffeur heeft dus uiteraard geen gekaderde uren.
Werkt eigenlijk niet op zaterdag, maar vorig week kregen ze het gewoon niet weg in 5 dagen tijd.
Dus heeft hij zaterdag ochtend ook gewerkt.
Maar hij weet als hij nu perse een keer wel op tijd weg moet dat dit kan. Planning probeert vrachten anders te plannen en kan dat niet dan nemen collega's onderling vrachten van elkaar over. Maar als je vrij moet zijn, dan moet dat en kan dat. Alle voor elkaar. Niemand moppert daar dan ook.

Zijn vorige werkgever kon overwerken natuurlijk prima, werd wel betaald, daar niet van.
Maar als hij eens aangaf vandaag moet ik om 14.00 uur weg dan moest hij maar zien of de planning daar rekening mee hield. Collega's hadden ook al steeds minder voor elkaar over want het waren altijd dezelfde die dat dan opvingen. En dan krijg je gewoon een rotsfeer op het werk. Veel verloop daar ook.