Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:53

Kijk je ook naar je reiskosten? En of je daar een vergoeding voor krijgt... en is die vergoeding het jou dan waard om die tijd te reizen voor je baas.

Anders is het je reistijd maar, ook kosten die je er aan hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:54

120km enkel?
Dat is 240km per dag; 1200km per week bij 45 werkweken per jaar is dat 54000 km per jaar.
Wie gaat opdraaien voor die kosten? Een middenklasser redt dat niet voor 0,19 en met een kleintje wil je dergelijke afstanden niet rijden.

Trein kan een alternatief zijn maar net als files is ook het spoor niet 100% betrouwbaar.
Maar als het station aan beide kanten in de buurt is, is het een werkbaar alternatief.
Ik heb het 8 jaar gedaan en gemiddeld had ik twee keer per jaar een probleem waardoor ik vast liep en moest ik eens per jaar met de auto omdat de trein niet reed.

Ik gebruikte een Brompton voor de verbinding thuis - station en station - werk. Die koop je via een fietsplan (bruto-netto).
Laatst bijgewerkt door ikke op 27-09-21 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:54

Dat is dus voor iedereen anders, voor mn man is het echt prima te doen, heeft er echt 0 last van. Sterker nog, regelmatig moet hij ook nog naar een klant en zit hij nog wat meer uren achter het stuur.
Ja het kost veel tijd, maar vrijwel iedere avond zit hij om 6 uur aan tafel en hebben we nog de hele avond voor ons.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:55

Als je kan reizen in de trein en dat kan gebruiken als werktijd (admin wegwerken bijv), dan zou ik het overwegen, anders zou ik het teveel vinden.
Laatst bijgewerkt door troi op 27-09-21 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:55

Heb het een jaar volgehouden om 200 km per dag te reizen per auto. Daarna kon ik niet meer. Werk nu op 30 minuten vanaf mijn woonplaats en 45 vanaf de woonplaats van mijn vriend, maar door Corona al 1,5 vanaf huis. Bevalt me meer dan prima. En ik wil ook nooit meer zoveel tijd aan reizen kwijt zijn. Hooguit een keer in de week, bij hoge uitzondering twee keer. Gelukkig lijkt dat ook de realiteit te worden. Ik heb geen hekel aan autorijden, maar de hoeveelheid energie die het reizen kostte besteed ik liever aan wat anders.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:59

Ik had eerst zo'n 1 tot 1,5 uur enkele rit, na een jaar was ik er klaar mee. Die uren krijg je niet betaald en dat is logisch want je kiest ervoor maar dat is zo'n 15 uur per week wat ik weg gooide
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 27-09-21 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:00

troi schreef:
Als je kan reizen in de trein en dat kan gebruiken als werktijd (admin wegwerken bijv), dan zou ik het overwegen, anders zou ik het teveel vinden.

Zo'n constructie zou wel het meest ideaal zijn, als OV toch bijna dezelfde tijd kost als de auto. Maar dan kost het je niet je eigen vrije tijd.

En het hangt echt van jezelf af of het wat is. Mijn vriend heeft altijd werk gehad op 1,5-2 uur OV en vindt dat prima. Ik zou dat echt niet kunnen. Ja maximaal 2 dagen in de week..

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:04

Ik leg sinds dit jaar een vergelijkbare afstand af: een ruime 100 kilometer enkele reis, vijf dagen per week. Afhankelijk van de drukte op de weg doe ik er 1,5-1 uur 45 minuten over, deur tot deur. Dat komt echter ook omdat ik niet bij mijn werk kan parkeren, ik parkeer aan de rand van de stad en fiets dan of neem OV voor het laatste stukje. Vooral dat kost tijd; anders had het zeker 20 minuten gescheeld qua tijd.

Voor mij is het zeker niet ideaal, je levert inderdaad aan tijd en energie in. Maar is het te doen? Ja, dat wel. Ik vond wel dat het moest ‘wennen’, de eerste maanden leek het reizen eindeloos te duren, nu vliegt het voorbij. Als ik de tijd kan verkorten door te verhuizen zou ik het zeker doen, maar deze afstand is niet onmogelijk.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 22:04

Reiskosten zitten wel goed, OV wordt sowieso volledig vergoed. Overige voorwaarden heb ik nog niet nagevraagd, ik was nogal overdonderd omdat ik zoiets helemaal niet had verwacht.

troi schreef:

Dit had ik ook in mijn hoofd, dit zou een goeie optie kunnen zijn. zo word reistijd ook gewoon werktijd.

Van ons huis naar het station is 5km en met de fiets of scooter goed te doen. Werklocatie is naast het station, dus dat is ideaal.

Veel wisselende reacties. Ik wil er sowieso binnenkort even gaan kijken om de sfeer te proeven en te kijken hoe de reis bevalt.

Thats_Me

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:08

Leef je voor je werk of werk je om te leven? Hoe mooi een baan ook kan zijn moet je echt goed afwegen wat voor jou en je gezin acceptabel gaat zijn. Persoonlijk zou ik zover echt niet willen reizen voor werk. Ooit een half jaar 2 uur reistijd enkele reis gehad en ook wel eens een uur reistijd enkele reis en dat hakt er toch aardig in.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:12

Mijn vriend heeft een jaar 2x 115 km gereden dagelijks (werkt als consultant) en hij was er zo klaar mee. Ondanks een auto met adaptive cruise control en regelmatig buiten de spits kunnen rijden.

Buiten de spits betekent namelijk niet 'geen file'. Enkel bij hoge uitzondering deed hij er inderdaad anderhalf uur over. Standaard 2.15u/2.30u.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:12

zonnebloem18 schreef:
Reiskosten zitten wel goed, OV wordt sowieso volledig vergoed. Overige voorwaarden heb ik nog niet nagevraagd, ik was nogal overdonderd omdat ik zoiets helemaal niet had verwacht.

troi schreef:

Dit had ik ook in mijn hoofd, dit zou een goeie optie kunnen zijn. zo word reistijd ook gewoon werktijd.

Van ons huis naar het station is 5km en met de fiets of scooter goed te doen. Werklocatie is naast het station, dus dat is ideaal.

Veel wisselende reacties. Ik wil er sowieso binnenkort even gaan kijken om de sfeer te proeven en te kijken hoe de reis bevalt.

Wat je ook even mee moet nemen: eerste klasse reizen.
Als je je kosten vergoedt krijgt; dus géén NS-bussinesscard, kijk dan wat een jaartrajectkaart kost. Als je dat in een keer betaald, krijg je een leuke korting en als het dan qua afstanden een beetje handig uitpakt, kun je voor een paar euro per maand eerste klasse reizen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:15

Ik zou het zelf echt zonde van de tijd vinden. Door files, wegwerkzaamheden, ongelukken etc kan het ook zomaar zijn dat je er regelmatig langer over doet. Ook met de trein heb je kans op vertraging. Ik had zelf op een lang traject zeer regelmatig problemen met overstap missen door vertraging etc.

Ik weet niet of je daar mee bezig bent, maar het is niet goed voor het milieu om zoveel auto te rijden, wat dat betreft is de trein dan een betere optie.
Helemaal als je in de trein wat werk kan doen.
En in de trein kan je vaak wat meer tot rust komen, in de auto moet je op de weg letten.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:18

Boras schreef:
Het is zo jammer van je doordeweekse vrije tijd. Het moet wel een beetje leuk blijven. En gezond.

Dit vond ik het meest irritante aan veel reistijd. Ik vind het gewoon zonde van m'n tijd. Als je in de trein kan werken, valt het wel mee. Als je er vrije uurtjes mee moet opofferen is het gewoon echt jammer, vooral als het 's avonds weer zo vroeg donker is.

TS: moet je echt elke dag heen of kan je ook af en toe thuiswerken?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:18

Ik heb het ook een periode gedaan en doe het NOOIT meer. Leek wel een robot op de automatische stand, 5:45 in de auto stappen, file rijden, werken, gemiddeld rond 16:00 terug de auto in, laat thuis komen, avondeten naar binnen schuiven, naar stal toe en daarna gelijk naar bed. En de volgende dag begon het riedeltje opnieuw.

Ik zat op 3 locaties allemaal tussen de 85 en 115 km afstand, reistijd minstens 1.5 uur enkele reis maar regelmatig 2 of zelfs 3 uur onderweg geweest (wel pre corona natuurlijk). Mijn max is nu een uur reizen en bij voorkeur is dat inclusief file. Maar gelukkig heb ik nu een reistijd van ongeveer 1 minuut.. de trap af naar mijn kantoortje :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:23

Ik heb 3x per week ruim 2 uur reistijd per dag. Met het OV zou ik dan op ruim 3u/dag zitten.
Daarnaast werk ik een dag thuis (soms 2 dagen).
Voor mij is dat echt wel de max. Ik heb geen problemen met autorijden, maar vraagt wel je volle concentratie. Dit is i.m.o. wel een serieuze extra belasting (+ minder vrije tijd)
Maar proberen kan altijd.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:23

Ik heb het 15 jaar lang gedaan, 1000 km per week.
Wat dat kost aan onderhoud/slijtage en diesel wil je niet weten, minstens 2.5 uur per dag in je auto zitten, mits er niks tegenzit en er geen files zijn, dat is wekelijks meer als een hele dag extra aan reistijd.

Uiteindelijk zijn we blij dat we nu 10 minuten vanaf ons werk wonen.
Keuzes moeten maken, geen eigen vee meer aan huis, maar daarvoor wel een stuk meer vrije tijd over om leuke dingen te kunnen doen.

Zou ik het ooit nog eens doen? Heel simpel, nee...

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:25

Stel je gaat uit van het ideale, anderhalf uur rijden per rit. Dan minimaal 4 dagen per week, dat is minstens 12 uur per week reistijd. Oftewel: anderhalve werkdag.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 22:26

Thats_Me schreef:
Leef je voor je werk of werk je om te leven? Hoe mooi een baan ook kan zijn moet je echt goed afwegen wat voor jou en je gezin acceptabel gaat zijn. Persoonlijk zou ik zover echt niet willen reizen voor werk. Ooit een half jaar 2 uur reistijd enkele reis gehad en ook wel eens een uur reistijd enkele reis en dat hakt er toch aardig in.
Ik werk om te leven, maar ik hou wel van de uitdaging van mijn werk en haal er veel energie uit.

Iris82 schreef:
Mijn vriend heeft een jaar 2x 115 km gereden dagelijks (werkt als consultant) en hij was er zo klaar mee. Ondanks een auto met adaptive cruise control en regelmatig buiten de spits kunnen rijden.

Buiten de spits betekent namelijk niet 'geen file'. Enkel bij hoge uitzondering deed hij er inderdaad anderhalf uur over. Standaard 2.15u/2.30u.
Op dit traject staat eigenlijk nooit file voor zover ik weet, voordeel van wonen in het noorden.

ikke schreef:
Wat je ook even mee moet nemen: eerste klasse reizen.
Als je je kosten vergoedt krijgt; dus géén NS-bussinesscard, kijk dan wat een jaartrajectkaart kost. Als je dat in een keer betaald, krijg je een leuke korting en als het dan qua afstanden een beetje handig uitpakt, kun je voor een paar euro per maand eerste klasse reizen.
Ik kan hier niet te veel over uitweiden, maar ik vermoed dat eerste klas reizen geen probleem zou moeten zijn. Ik ga het wel meenemen in de vragen die ik nog heb.

Shae schreef:
TS: moet je echt elke dag heen of kan je ook af en toe thuiswerken?
De werkzaamheden zijn vooral op locatie, wel zou ik in de trein kunnen werken, maar er is niet voldoende "thuiswerk" om meerdere dagen thuis te werken.

Het is me al wel duidelijk dat het autorijden door de meesten als zwaarder wordt ervaren dan met de trein. Logisch ook eigenlijk omdat je dan toch je focus erbij moet houden.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:29

Ik heb 4 jaar lang een reistijd van een uur gehad.
Daar heb ik die 4 jaar geen problemen mee gehad. Werk was super leuk, en ach radio aan in de auto, in de file m’n make up en ondertussen m’n ontbijt weg werken. Op de terugweg werkte ik al m’n telefoontjes af. Maar jeetje wat was het fijn zeg dat ik bij t wisselen van baan ineens een reistijd van 20 min had voor mijn idee had ik gewoon uren extra over per dag en dat was zo fijn.
Per 1-10 verhuis ik weer en ga ik weer naar een reistijd van 45 min toe. Balen maar ik los het op door na mijn werk langs de route wat lesklanten in te plannen. Mijn paard staat op de route (15 min vanaf huis) dus daar kom ik 2 keer daags langs. Dat verzacht het leed alweer

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:30

zonnebloem18 schreef:

troi schreef:

Wanneer je achterban er ook achter staat dan gewoon het gesprek aangaan en vooral eisen dat je , mocht je het na een half jaar of jaar niet meer trekken dat er een functie dichterbij beschikbaar komt, zwart op wit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:33

Citaat:
in de file m’n make up en ondertussen m’n ontbijt weg werken

Niet doen.....!
Het gaat misschien 50 x goed.... de 51e niet.
Ik zie dat soort fratsen nog veel te vaak onderweg.
Gevolgen: files, kop-staart-botsingen.. .of erger...
Laatst bijgewerkt door senna21 op 27-09-21 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:35

Ik vind het zo zonde van (kostbare) tijd en energie, dan moet het wel écht écht heel leuk werk zijn. Ook een tijdje wat verder gereisd en dan met de trein ook, voor een stage. Maar wat een gezeur iedere keer met dat OV, dan reed de trein weer niet, vertraging, geen zitplek. Nope, ik kon er niet aan wennen. Lekker met de auto max 30 - 45 minuten is toch echt wel de grens voor mij :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:35

zonnebloem18 schreef:

troi schreef:

Ik hoef niet 120 km enkele reis, maar ben wel bijna 1,5 uur bezig enkele reis. Ik reis met de trein en werk idd vlakbij het station en fiets ca. 20 minuutjes van en naar het station (dit is eigen keus, ik fiets graag :D )
Vond de baan dat waard en ik kan in de trein wat werken. Maar, ik hoef niet op kantoor te werken…als ik thuis wil werken ook prima, mijn werkgever is zeer flexibel dus werk nu 50/50 thuis/ kantoor. Toen ik een tijdlang moest reizen en op een bepaalde tijd op m’n werk moest zijn was dat een stuk minder prettig. Als je echt 4/5 dagen zo ver moet reizen vind ik dat erg pittig

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:36

Ik werk nu een jaar op 75 kilometer afstand enkele reis en ik begin me nu redelijk te irriteren aan de reistijd die ik kwijt ben. Als er geen file is dan is het 50 minuutjes, maar vaker is het eerder richting de 70 minuten en ik begin me steeds meer te beseffen dat het gewoon dikke tijdsverspilling is.