Arbeidsongeschiktheidsverzekering ZZP

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:37

Relaxed schreef:
Bo_San schreef:
Iets wat ook goed is om naar te kijken is pensioenvoorziening. Dit is niet meer zo eenvoudig, aangezien een verzekering bij leven (pensioenvoorziening) bijna een negatieve opbrengst heeft. Ik vond dit een lastiger vraagstuk.

Ik was ook te laat voor UWV, maar nadeel vind ik ook dat je maar een beperkt bedrag kan verzekeren

Hoezo was je te laat voor UWV? Voor mij misschien juist wel prettig om eerst snel verzekerd te zijn zonder moeilijk gedoe en dan later rustig kunnen bekijken wat ik voor de langere termijn wil verzekeren.

Ik was al meer dan een jaar aan het ZZP-en voordat ik die AOV ging afsluiten, dat moet binnen een bepaald aantal maanden na dienstverband. Maar ik vond de uitkering ook echt te weinig.

MaNdiii

Re: Arbeidsongeschiktheidsverzekering ZZP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:23

Ik heb een herstelbudget van AON en aangesloten bij sharepeople. Nu ga ik weer in loondienst maar dit was toch wel fijn om in iedergeval te hebben.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:39

moonsparkle schreef:
Ja en dan gaat het toch over zo'n 2280 per jaar (als ik die 190 die ik las aan hou)

Het lastige is ook dat er natuurlijk meer kosten bij komen kijken als zzper dus waar 190 misschien niet heel hoog klinkt ben je er dan natuurlijk nog niet qua kosten.

Maar tegenover 2500 per maand netto uitkering is dat niet duur, toch?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:45

Ik stond voor hetzelfde dilemma en heb uiteindelijk gekozen voor deelname aan Sharepeople. Is hier al eens eerder genoemd. Ik vond de premies en alle uitsluitingen voor een AOV veel te gek worden. Via het UWV ontzettend hoge premie voor wat je er voor krijgt.

Omdat ze op de site beter uit kunnen leggen hoe het werkt dan ik:
https://www.sharepeople.nl/hoe-werkt-het/

Kijk maar eens of dit iets voor je is. Mocht je interesse hebben, kan ik een code delen voor 3 maanden gratis lidmaatschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:48

Ik denk ook dat een AOV voor nu ook niet handig is, doordat nu mijn buffer nog niet zo hoog is wil ik nu eigenlijk wel snel verzekerd zijn mocht er toch iets gebeuren, zonder teveel gedoe. Kan na een aantal jaren dan alsnog kijken naar een goede AOV.

Thx voor alle info so far, heel fijn om jullie ervaringen te lezen :D

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:55

Ik raad je Movir aan, niet gratis maar de goede naam die ze hebben hebben ze ook niet voor niets. Kan overigens ook best snel geregeld worden, voor veel dingen geldt: hoe sneller jij dingen kan aanleveren hoe sneller het rond is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:56

Het is wel duur maar iets minder duur dan het lijkt omdat uitgaven voor inkomensvoorziening in principe aftrekbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:57

M_i_R schreef:
Ik raad je Movir aan, niet gratis maar de goede naam die ze hebben hebben ze ook niet voor niets. Kan overigens ook best snel geregeld worden, voor veel dingen geldt: hoe sneller jij dingen kan aanleveren hoe sneller het rond is.

Ja ik begreep dat dit wel een beetje de rolce royce onder de verzekeringen is toch?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:59

met de nadruk op 'iets' :') aftrek heb je alleen wat aan als je voldoende omzet om ook substantiële bedragen af te kunnen trekken. ik ben gelukkig jong en gezond ingestapt en betaal daardoor relatief weinig maar weet van oudere collega's dat die rustig 10.000 en meer mogen aftikken per jaar.
ook handig om naar te kijken, afhankelijk van de vraag of je die hebt natuurlijk, is een verzekering voor de kantoorkosten. dat je eigen inkomen gecompenseerd wordt is mooi natuurlijk maar als je een pand huurt en bijv. ook personeel in dienst hebt dan is het toch zuur als je bedrijf dan alsnog de nek om gedraaid wordt omdat je die kosten niet meer kan opbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:01

M_i_R schreef:
met de nadruk op 'iets' :') aftrek heb je alleen wat aan als je voldoende omzet om ook substantiële bedragen af te kunnen trekken. ik ben gelukkig jong en gezond ingestapt en betaal daardoor relatief weinig maar weet van oudere collega's dat die rustig 10.000 en meer mogen aftikken per jaar.
ook handig om naar te kijken, afhankelijk van de vraag of je die hebt natuurlijk, is een verzekering voor de kantoorkosten. dat je eigen inkomen gecompenseerd wordt is mooi natuurlijk maar als je een pand huurt en bijv. ook personeel in dienst hebt dan is het toch zuur als je bedrijf dan alsnog de nek om gedraaid wordt omdat je die kosten niet meer kan opbrengen.

Dat is allemaal niet aan de orde :D Ik leen mezelf uit als interim professional, meer dan een laptop heb ik niet nodig. En thuis zal ik een goede werkplek inrichten, maar dat hoeft niet verzekerd.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:04

scheelt weer zorgen :D maar ik kan alleen maar adviseren om niet te bezuinigen op een AOV. een langere wachttijd om je premie te drukken kan soms wel nuttig zijn maar dan moet je de periode ertussen wel echt makkelijk kunnen opbrengen. Ziekte wordt vaak niet beter van stress en ik heb helaas al bij een aantal mensen om me heen gezien die onder het motto 'ik heb nooit iets' matig of niet verzekerd waren en daarna tijdens hun ziekte heel veel zorgen hadden over de financiële kant wat ontzettend contraproductief is

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:15

Er is dacht ik ook een verzekering waarbij je er ook voor kunt kiezen bepaalde ziektes uit te sluiten.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:37

Ik wilde er ook eentje afsluiten toen ik begon, maar werd door mijn medisch verleden al uitgesloten op rug met alles banden, spieren en botten + hart/bloedvaten + psychisch. Na terugkoppeling hebben ze dit laatste eruit gehaald (was helemaal geen aanleiding toe).

Moet zeggen dat het bedrag me nog meeviel, maar met de grote uitsluitingen op rug/hart heb ik de aanvraag toen toch naast me neergelegd. Ik heb me nu aangesloten bij een Broodfonds. Toch knaagt het soms...want je weet maar nooit wat er gebeurd, stel dat je écht blijvend arbeidsongeschikt raakt en geen ander werk kan doen...

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:50

Wat veel mensen trouwens ook doen, is een broodfonds (of alternatief zoals Sharepeople / common easy /tulpenfonds) combineren met een AOV.
Broodfonds/schenkkring voor de eerste 2 jaar en het AOV voor daarna. Dit schijnt ook veel premie te schelen. Mijn ervaring is in ieder geval dat een AOV ontzettend veel uitsluit.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:50

Relaxed schreef:
M_i_R schreef:

Dat is allemaal niet aan de orde :D Ik leen mezelf uit als interim professional, meer dan een laptop heb ik niet nodig. En thuis zal ik een goede werkplek inrichten, maar dat hoeft niet verzekerd.

Dat klinkt wel een beetje als wat ik doe. Wat ga je doen ?

Ik heb een AOV en bedrijfs aansprakelijkheidsverzekering. Die is ook erg belangrijk. Een klein foutje kan al snel in de cijfers lopen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:58

Ik lees even mee. :j Ben nu onverzekerd, niet heel handig natuurlijk. := Ooit wel gekeken maar de premie stond toen niet in verhouding tot mijn inkomsten. Maar ik verdien ondertussen meer en zo te lezen zijn er ook wat meer mogelijkheden nu.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:14

Voor degenen met een (rabo) hypotheek, voor mijn man hebben we een hypotheek beschermer. Mocht hij AO raken dan wordt de hypotheek (grotendeels) betaald, na 6 maanden geloof ik en voor een aantal jaar. Kosten afhankelijk van hoogte bedrag uiteraard, maar een stuk goedkoper als een AOV. Wij betalen iets van 21 euro pm voor een uitkering van zo'n 1500 pm.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:53

Je premie wordt door een aantal dingen bepaald. Je kunt het deels net zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.

1. beroep, een lichamelijk zwaar beroep heeft een grotere kans op ziekte, dus is de premie hoger
2. leeftijd. Als je ouder bent, krijg je eerder gebreken, dus een hogere premie
3. verzekerde bedrag. Meestal kun je max 80% van je inkomen verzekeren.
4. wachttijd, hoe eerder de uitkering start, hoe hoger de premie.
5. beroepsarbeidsongeschiktheid of passende arbeid: word je afgekeurd voor je specifiek jouw beroep of gaat de keuring over al het werk dat je nog zou kunnen doen? Het eerste is duurder dan het tweede.
6. tot welke leeftijd moet een eventuele uitkering lopen? Dat kan bijvoorbeeld 5 jaar zijn, maar ook tot je pensioenleeftijd. Het tweede is duurder.
7. medische geschiedenis. Als je al iets mankeert, wordt dat meestal uitgesloten. Je krijgt dan geen uitkering als je ziek wordt door deze aandoening. Soms wordt er een opslag op de premie gerekend.

Aan alle bedragen die hier geroepen worden, heb je dus niet zoveel als je niet alle bovenstaande punten weet.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:59

Firegirl schreef:
Wat veel mensen trouwens ook doen, is een broodfonds (of alternatief zoals Sharepeople / common easy /tulpenfonds) combineren met een AOV.
Broodfonds/schenkkring voor de eerste 2 jaar en het AOV voor daarna. Dit schijnt ook veel premie te schelen. Mijn ervaring is in ieder geval dat een AOV ontzettend veel uitsluit.

Ervaring in ons Broodfonds is dat de verzekeringen er niet happig op zijn en het nauwelijks premie scheelt.
Dus dan gewoon 2 jaar wachttijd invullen, maar niet reppen dat je bij een Broodfonds of iets dergelijks zit.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:16

Prairy schreef:
Voor degenen met een (rabo) hypotheek, voor mijn man hebben we een hypotheek beschermer. Mocht hij AO raken dan wordt de hypotheek (grotendeels) betaald, na 6 maanden geloof ik en voor een aantal jaar. Kosten afhankelijk van hoogte bedrag uiteraard, maar een stuk goedkoper als een AOV. Wij betalen iets van 21 euro pm voor een uitkering van zo'n 1500 pm.

Oh dat is wel interessant.
En werk jij dan nog?
Want stel ik zou arbeidsongeschikt raken maar de verzekering dekt de hypotheek dan kan manlief (gewoon loondienstbaan) de rest betalen (+ een eigen potje reserve)
Wij zitten dan wel bij de ABN dus ik zou even moeten kijken hoe dat zit

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:01

let ook op de voorwaarden. Is er een wachttijd? En als je na een tijdje weer hersteld bent en weer uit de running bent door dezelfde kwaal, wanneer keren ze dan weer uit?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:50

Ik heb een keer een AOV willen afsluiten maar ik kreeg ellenlange vragenlijsten die zelfs gingen over of ik ooit weleens medicijnen had geslikt en welke (en zelf paracetamol en ibuprofen vielen eronder), of ik ooit weleens in een ziekenhuis was geweest en waarvoor en ik moest alle jaartallen beschrijven. Zelfde voor de huisarts etc. Jaaaaaaaren geleden heb ik een jaar bij een psychologe gelopen en ja je raadt het niet. Ik werd uitgesloten op psychische klachten. Ik had ooit diverse keren blaasontsteking gehad en ja uitgesloten op blaas en nierproblemen. En zo waren er nog 3 dingen waarvoor ik ooit, lees meer dan 10 jaar geleden, weleens bij een dokter ben geweest en waar ik dus ook voor uitgesloten werd.

Ik was echt flabbergasted en heb nog net niet gezegd dat ze die AOV in hun piep konden steken. Ik ben echt een kerngezonde vrouw en heb me bijna nog nooit ziek gemeld in alle jaren dat ik werk. Hooguit een keer een dag thuis vanwege griepje ofzo. En dan vul je het eerlijk in en dan krijg je dit. Maar goed, als je het niet eerlijk invult en ze vragen je medisch dossier op als je aanspraak wil maken op de verzekering dan ben je de Sjaak. Want ze vinden altijd wel iets waarvoor je ooit bij een dokter bent geweest.
Mijn idee is dat verzekeringen er altijd onderuit proberen te komen als het kan en ze dekken zich aan alle kanten in. Je kan maar beter zorgen dat je huis is afbetaald en dus je vaste lasten zo laag mogelijk zijn, dat is de beste AOV die je kan hebben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:01

Suzanne, dat is nu ook zo bij een overlijdensrisico verzekering. Heel erg vervelend.

Suuszels, op dit moment niet maar met mijn inkomsten kan ik dan inderdaad de rest betalen (en er is een goede buffer, ook belangrijk). Is een verzekering van interpolis, kan misschien ook wel voor andere banken hoor, dat durf ik alleen niet te zeggen. Ik weet wel dat het geen nut had om hem voor mij voor werkeloos (loondienst) zijn af te sluiten, kosten voor afsluiting en maandelijkse kosten wogen niet op tegen de uitkering.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:05

Ik ben verzekerd bij ASR, tot voor kort de Amersfoortse. Geregeld via mijn tussenpersoon die al 25 jaar mijn financiële zaken behartigt.
Keurig nette voorwaarden, inderdaad 80% van mijn inkomen verzekerd, ik betaal 570 euro per maand.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:05

Bo_San schreef:
Een AVO is wel prettig inderdaad. Ik ben uiteindelijk ook bij Insify terecht gekomen. Ik was al eerder zelfstandige, dus wist precies wat ik nodig had.
De kosten zijn relatief hoog als je nog geen goed inkomen hebt. Kijk wat je nodig hebt en of je dmv een spaarpotje de eerste paar maanden zelf zou kunnen overbruggen, scheelt ook in de premie.

Ik betaal 155 per maand, en ben voor 3000 per maand verzekerd, dus 3000 uitgekeerd (netto), wel met 3 maanden wachttijd, ik heb een flinke spaarpot staan. Deze heb ik in de eerste maanden direct opgebouwd, zodat ik minimaal tussen de 3 en 6 maanden kan overbruggen. Ook voor het geval ik geen opdracht zou hebben.

Kijk ook even wanneer je de belasting wilt betalen, ik betaal de ingelegde premie, zonder deze af te trekken van de omzet, maar dat kan wel, heeft alleen consequenties voor de uitkering.

Hier ook via Insify en dan via TAF verzekerd . Duurde volgens mij maar een paar dagen voordat deze geaccepteerd werd maar misschien ligt het er ook aan in welke branche je opereert ?