Is dit correct nederlands?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:04

Is gewoon correct hoor TS. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:05

janderegelaa schreef:
DuoPenotti schreef:
Mars, dat kan allemaal zo zijn, maar waar ik het bij hoor is bij hetro stellen (of hoe dat tegenwoordig heet) zonder enige operatie.
Maar dan ook wij zijn zwanger. Echt bah bah... hij is echt ook niet ziek hoor, hangt ook echt niet boven de pot bij misselijkheid en heeft ook echt geen weeën. Ook geen last van hormonen tijdens en na. geen ontplofte k..of opgerekte buik. Dus wat, wij zijn zwanger?!

Vind dat voortaan zo aanstellerig dat zo te noemen.

Weet je hoe lastig een zwangere vrouw kan zijn :D Been there :D

Maar dan nog is een vrouw zwanger en een man niet.

haha, ja dat geloof ik meteen :D
Medelijden met de man kan vast wel eens op de plaats zijn, dat geloof ik direct :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:07

janderegelaa schreef:

Zwangere vrouwen lastig...?

Gaan we woordgrapjes maken..??
Het is tijdens de gezegende omstandigheden onze taak om lastig te zijn, hoor. O:)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:09

Nee. Ze kunnen samen in verwachting zijn, maar enkel de vrouw is zwanger.

Zwanger is de toestand waarin een vrouw verkeert wanneer er in de baarmoeder een bevruchting heeft plaatsgevonden.

https://www.encyclo.nl/begrip/zwanger

Dus tenzij Ronnie Flex ook een vrouw is en er bij hem ook een eicel is bevrucht is enkel zijn vriendin zwanger

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:14

Mars schreef:
Ja maar tegenwoordig moet je accepteren dat een man ook zwanger kan zijn en ongesteld kan worden etc. En een vrouw kan een penis hebben... Ik ben er ook te ouderwets voor maar blijkbaar ben je dan transfobisch. (waar ik geen enkele fobie heb voor mensen van welk geslacht dan ook, maar vooruit)

Heb wel wat vraagtekens bij dit bericht. Komt inderdaad wat ouderwets over en wanneer iemand je transfobisch heeft genoemd zal dat niet voor niets zijn en dit bericht lezende verbaasd dat me eigenlijk ook niks. Komt een beetje over als nog een appeltje te schillen hebben doordat jij onbegrip hebt laten zien en iemand je daarop aangesproken heeft. Meen dat ik zelfs het topic wel gezien heb waar dit vandaan komt. Hoe dan ook, wanneer je iets niet begrijpt of je je er niet in kunt verplaatsen maakt dat het niet onmogelijk of onbestaanbaar. Wanneer dat zo is kun je er beter niks over zeggen, dan kun je ook niemand bezeren

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:14

Ondertussen op FB: Dit jaar verschijnt er nog een emoji van een zwangere man...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:18

luxx schreef:
Mars schreef:
Ja maar tegenwoordig moet je accepteren dat een man ook zwanger kan zijn en ongesteld kan worden etc. En een vrouw kan een penis hebben... Ik ben er ook te ouderwets voor maar blijkbaar ben je dan transfobisch. (waar ik geen enkele fobie heb voor mensen van welk geslacht dan ook, maar vooruit)

Heb wel wat vraagtekens bij dit bericht. Komt inderdaad wat ouderwets over en wanneer iemand je transfobisch heeft genoemd zal dat niet voor niets zijn en dit bericht lezende verbaasd dat me eigenlijk ook niks. Komt een beetje over als nog een appeltje te schillen hebben doordat jij onbegrip hebt laten zien en iemand je daarop aangesproken heeft. Meen dat ik zelfs het topic wel gezien heb waar dit vandaan komt. Hoe dan ook, wanneer je iets niet begrijpt of je je er niet in kunt verplaatsen maakt dat het niet onmogelijk of onbestaanbaar. Wanneer dat zo is kun je er beter niks over zeggen, dan kun je ook niemand bezeren

Ik vind t geen probleem hoor om transfobisch en ouderwets genoemd te worden. Het zal wel.
En gelukkig mag ik zelf bepalen waar ik wel of niet iets over zeg ;)

poes

Re: Is dit correct nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:20

Ik zou ook schrijven: verwachten een baby/kind.

Niet kindje want waarom altijd in verkleinwoord. Een kind is al klein :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:22

janderegelaa schreef:
DuoPenotti schreef:
Mars, dat kan allemaal zo zijn, maar waar ik het bij hoor is bij hetro stellen (of hoe dat tegenwoordig heet) zonder enige operatie.
Maar dan ook wij zijn zwanger. Echt bah bah... hij is echt ook niet ziek hoor, hangt ook echt niet boven de pot bij misselijkheid en heeft ook echt geen weeën. Ook geen last van hormonen tijdens en na. geen ontplofte k..of opgerekte buik. Dus wat, wij zijn zwanger?!

Vind dat voortaan zo aanstellerig dat zo te noemen.

Nooit zo erg als een man met een griepje.... :Y)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:06

poes schreef:
Ik zou ook schrijven: verwachten een baby/kind.

Mwah.. Als 32 jarige ben ik nog altijd een kind van mijn ouders. En misschien met 1.68m wel klein, maar niet zo klein :D

poes

Re: Is dit correct nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:15

Nuja redundant Dan mss in deze zin in het te verkleinen. Het feit dat ze er 1 verwachten geeft al aan dat het wrs een nieuw kind is en dus klein :D maar idd haha. Ik vind kindje gewoon een dwaas woord.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:16

Mannen kunnen inderdaad zwanger worden, maar in het geval van TS haar voorbeeld zou ik het als incorrect (of zeer onhandig) geschreven beschouwen. :j

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:52

poes schreef:
Nou...., mijn minderjarige neef"je" tikt inmiddels de 2 m aan.....
(Ja, ok, daar zou je dan nog de term puber of jongere voor kunnen gebruiken.)

TS, ik las demi de boer als een halve boer (demi is Frans voor half). Om mij vervolgens af te vragen hoe een halve boer in meervoud zwanger kan zijn. Volledige verwarring hier %) . Kennelijk betreft het een persoon, dan is het handig zo her en der een hoofdletter te plaatsen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:54

chanicha schreef:
Rot op, de vrouw is zwanger met alle kwaaltjes van dien, jij hebt 2 minuten plezier gehad :')

Ik vind dit soort uitspraken meer ergerlijk dan de uitspraak 'wij zijn zwanger'. :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 14:41

Tja, daar kan ik niets aan doen, zoiets heet humor.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:06

Tja, het wordt kennelijk steeds vaker zo gezegd.

Zo had ik laatst een collega die zei: 'Wist je al dat *naam mannelijke collega* zwanger is?'

Toen vroeg ik me ook even af wat ze bedoelde, maar zijn vriendin bleek dus zwanger te zijn :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:09

chanicha schreef:
Tja, daar kan ik niets aan doen, zoiets heet humor.

Bwaaaaaaaaaa, daar zou ik over durven twijfelen :')

Even humoristisch als tegen de persoon achter de kassa zeggen dat het vast wel gratis is wanneer een product niet gescand kan worden. :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:11

Temeraire schreef:

Zo had ik laatst een collega die zei: 'Wist je al dat *naam mannelijke collega* zwanger is?'

Toen vroeg ik me ook even af wat ze bedoelde, maar zijn vriendin bleek dus zwanger te zijn :+

Ben ik even blij dat ik geen slok koffie in mijn mond had op het moment dat ik dit las, anders had die er gegarandeerd uit gespoten _O-

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:14

DuoPenotti schreef:
Dat is tegenwoordig heel normaal; "wij zijn zwanger" :r

Donder op, zij is zwanger en anders niet.

Dat... Mijn nekharen gaan er echt van overeind staan als ik hoor: "wij zijn zwanger"..

Vreselijk.. :')

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:14

Wanneer ze zeggen dat een man zwanger is maar eigenlijk bedoelen ze dat hij met zijn vrouw een kindje verwacht verwarren ze zwanger voor 'in verwachting'. Maar zwanger betekent ook gewoon in verwachting dus heel raar is dat niet. Je kunt ook zeggen dat de lucht zwanger is van regen, en dan verwachten we regen, dan gaat het geen babies regenen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:32

Hiraeth schreef:
Mannen kunnen inderdaad zwanger worden, maar in het geval van TS haar voorbeeld zou ik het als incorrect (of zeer onhandig) geschreven beschouwen. :j

Mannen die zwanger worden :?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:35

Mars schreef:
Hiraeth schreef:

Mannen die zwanger worden :?

Nou, technisch gezien natuurlijk niet. Maar ik heb bij ‘hij is een zij’ op tv een man gezien die eerst een vrouw was maar al half in transitie was. En toen wilde het stel een kind, maar de andere partner was ook een man, maar dan geen trans, dus werd de ene man die dus een transman is zwanger en ging daarna verder met de transitie.

En bij zeepaardjes worden ook de mannen zwanger.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:41

Om zwanger te zijn moet je dus biologisch een vrouw zijn.

Zeepaardjes uitgezonderd idd.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:45

Temeraire schreef:

Ik heb nog nooit een man een kind eruit zien persen via zijn kleine-grote vriend. Want waar moet dat kind dan precies langs :+

genetisch gezien dan, niet gender.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:45

Anastasia24 schreef:
Is gewoon correct hoor TS. :)

Niet dus. Er wordt gevraagd naar 'correct nederlands'. In het correct Nederlands dienen hoofdletters op de juiste manier worden geplaatst.