Tijdelijk contract eindigt bijna.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:13

GDG schreef:
Als haar WG wel een verlenging aanbiedt dan heeft je dochter inderdaad geen recht op WW aangezien ze dan verwijtbaar werkloos is. Daar kiest ze dan zelf voor: you can't have your cake and eat it.

Ze had natuurlijk al lang kunnen solliciteren zodat ze niet zonder inkomen komt. Maar laat haar nu alsnog meteen gaan solliciteren, dan heeft ze vast snel weer werk.

TENZIJ er sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie, waardoor van de werknemer niet kan worden verwacht dat deze een nieuwe overeenkomst aangaat. Dit moet je dan wel goed kunnen verklaren en eventueel anderen die het willen bevestigen hebben.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:14

GDG schreef:
Als haar WG wel een verlenging aanbiedt dan heeft je dochter inderdaad geen recht op WW aangezien ze dan verwijtbaar werkloos is. Daar kiest ze dan zelf voor: you can't have your cake and eat it.

Ze had natuurlijk al lang kunnen solliciteren zodat ze niet zonder inkomen komt. Maar laat haar nu alsnog meteen gaan solliciteren, dan heeft ze vast snel weer werk.

Eens, maar naar horen zeggen is de werkgever niet bepaald een fijne man/vrouw, weet het even niet. En worden de regels aan de laars gelapt. Dus een verlenging aangeboden krijgen bij die niet zo fijne werkgever zou ik ook niet accepteren. Je kunt zelfs ontslag op staande voet aanbieden (niet alleen krijgen dus), als een werkgever voor een onwerkbare situatie zorgt. Maar dat is waarschijnlijk in dit geval een stap te ver.

En ook ben ik het eens dat ze al lang had kunnen solliciteren voor een andere baan, maar misschien doet ze dat wellicht ook al.

@Dorus, ik ben het met je eens hoor, je moet je niet in allerlei bochten gaan wringen om recht op een WW-uitkering te krijgen. Het is gebruikelijk om schriftelijk op te zeggen bij een vast contract of tussentijds. Hier gaat het gewoon om einde contracttijd, dan is schriftelijk opzeggen niet van toepassing.
Alleen daarom al zou ik geen briefje schrijven, waarom wil de werkgever dat ze dat doet, vraag ik mij af.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:15

Mijn tip als ook ouder?
Probeer het een beetje positief te benaderen naar je dochter. Zeg gewoon dat ze nu een half jaar werkervaring heeft, en dat ze gaat solliciteren naar iets leukers. Dus dat ze zich daarop richt in plaats van krijg ik een uitkering of niet...

Het leven is niet altijd leuk en werkgevers soms ook niet. En nee, ik weet niet wat er allemaal is voorgevallen maar kom op, soms klikt het gewoon niet. Hij biedt zelfs nog een vervolgcontract aan. Dat zij dat niet wil, om wat voor redenen dan ook, is haar keuze.

Dus als je een tijdelijk contract hebt en je wilt 'eraf' zit je het gewoon uit en ondertussen solliciteer je. Je zegt netjes tegen je baas dat je het vervolgcontract niet gaat tekenen. En dat je je vakantiedagen (die zal ze hebben) per ... op neemt.
Einde oefening.
En als hij wil dat ze iets tekent en ze wil dat niet, dan doet ze dat gewoon niet. As simple as that.

En ondertussen lekker op zoek naar wat anders.

Flower033

Re: Tijdelijk contract eindigt bijna.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:27

Je weet niet hoe oud de dochter is en wat haar situatie is. De indruk ontstaat dat het een tiener, misschien net twintiger is die nog thuis woont in haar eerste baantje. En dus best zonder uitkering kan. Maar dat staat nergens.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:52

Dochterlief heeft normaalgesproken recht op transistievergoeding als het einde dienstverband op aangeven van werkgever is. Nu heeft zij zelf de stap gezet om te willen vertrekken. Wg wil dit zwart op wit hebben zodat hij kan aantonen dat zij initiatief heeft genomen en hij dus niet hoeft te betalen. Ze heeft a gezegd, en zou haar ook sieren om b te zeggen en schriftelijk te bevestigen dat ze aan het einde van het contract wil vertrekken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:14

Citaat:
Je weet niet hoe oud de dochter is en wat haar situatie is. De indruk ontstaat dat het een tiener, misschien net twintiger is die nog thuis woont in haar eerste baantje. En dus best zonder uitkering kan. Maar dat staat nergens.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat je je kunt opstellen als slachtoffer (o wat sneu en ik wil een uitkering etc) of als iemand die de regie in eigen handen neemt. Dat laatste geeft op termijn het beste resultaat.
Als iemand afhankelijk is van een uitkering en dus bang is voor inkomstenverlies, tja, dan zit er niets anders op dan te blijven werken bij deze werkgever, wat mogelijk is want het contract kan in principe verlengd.
En ondertussen dan verder solliciteren.

Maar het werkt nog altijd zo dat je niet van beide kanten kunt eten. En zelf vervolgcontract niet willen en een uitkering. Zo werkt het niet.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 18:27

MarliesV schreef:
De grote vraag is of de werkgever heeft aangezegd voor verlening of niet en of dit tijdig is gedaan.

TS, heeft hij iets aangegeven?

Nee, helemaal niks. Dus...dan ga ik me daar na het eten nog even in verdiepen.
Gaat niet eens om die WW, want een nieuwe baan staat al op haar te wachten :), maar gewoon ook om het principe dat die baas overal zo moeilijk over moet doen. Veel eisen en nooit iets ervoor terugdoen, zelfs niet alle uren betalen, elke maand wel een paar uur te weinig. En dan kan "de jeugd van tegenwoordig" opeens niet meer tellen }:0 .

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:29

TS, je dochter is voor zover ik weet "verwijtbaar werkloos" als ze zelf aangeeft geen verlenging te willen. Je kan niet verwachten dat als ze zelf niet verder wil, dat je de reden voor vertrek op de werkgever kan afschuiven. Of ze het nou alleen gezegd heeft of ook op papier zet maakt daarvoor toch niet uit?

VanHuisUit schreef:
Mijn tip als ook ouder?
Probeer het een beetje positief te benaderen naar je dochter. Zeg gewoon dat ze nu een half jaar werkervaring heeft, en dat ze gaat solliciteren naar iets leukers. Dus dat ze zich daarop richt in plaats van krijg ik een uitkering of niet...

Het leven is niet altijd leuk en werkgevers soms ook niet. En nee, ik weet niet wat er allemaal is voorgevallen maar kom op, soms klikt het gewoon niet. Hij biedt zelfs nog een vervolgcontract aan. Dat zij dat niet wil, om wat voor redenen dan ook, is haar keuze.

Goed gezegd VanHuisUit. TS, stimuleer je dochter lekker om snel weer iets te vinden, dat lukt haar vast +:)+

Edit; volgens mij is het je meer om het "goed werkgeverschap" te doen dan om de WW... Misschien kan je je dochter stimuleren om er werk van te maken? Door bv met de werkgever in gesprek te gaan of misschien ergens een klacht in te dienen?
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 08-06-21 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 18:29

bigone schreef:
Misschien heel vervelende vraag , waarom als ouders niet eerder ingegrepen!

Ze was zo blij met haar eerste echte baan. Al ging het er vanaf het begin vreemd aan toe, ze wilde het proberen, ook om werkervaring op te doen.

Nou ervaring heeft ze er wel op gedaan!
Na deze baan kan het alleen maar beter op worden, hoop ik toch :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:34

Even van het uvw dan weet je meteen waarom hij graag wil dat je dochter zelf opstapt. Hij had altijd aan moeten geven of het contract of niet verlengd werd. Dus ondanks dat ze haar contract uitdient en zelf niet verlengd, de baas zit fout:

Een tijdelijke arbeidsovereenkomst is een contract voor een bepaalde tijd met een duidelijk aangegeven einddatum. Wordt uw tijdelijke contract niet verlengd, dan geldt er geen opzegtermijn. Uw werkgever moet u een maand voordat het contract eindigt wel duidelijk laten weten of het contract verlengd wordt of niet. Dit is de aanzegtermijn. Doet hij dit niet? Dan moet hij u een vergoeding betalen van maximaal 1 maand loon. Komt u na de einddatum gewoon werken? Dan is dat een stilzwijgende verlenging. De arbeidsovereenkomst wordt automatisch met dezelfde periode verlengd, met een maximum van een jaar.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:03

Isabonny schreef:
Eind juni eindigt het contract van mijn dochter.

Ze vindt het werk heel leuk, maar de baas niet.
Wij hadden vanaf het begin al onze twijfels. Van alle kanten kregen we te horen dat deze werkgever niet echt geweldig was, ook niet op gebied naar zijn klanten toe.

Inmiddels is er al heel veel gebeurd wat niet normaal is voor een goed werkgeverschap.
De baas is goed in zichzelf als heilige voor te doen, maar intussen buit hij/zij zijn personeel uit, gaat als een slavendrijver tekeer, moeten ze bepaalde klussen onbetaald doen ( en met eigen auto zonder dat daar benzinekosten voor vergoed worden), omdat dat altijd zo gedaan werd en hij/zij dat gewoon verwacht van zijn/haar personeel.

Ik ga er niet te diep op in, maar het klopt echt van geen meter daar. Het komt er maar van 1 kant. Zou de baas niet zo'n slavendrijver zijn, dan zou mijn dochter met bepaalde eisen ook niet zo'n moeite hebben.

Inmiddels weegt ze nog maar 51 kg ( van het harde werk en de stress??), ze voelt zich al slecht als ze weer naar haar werk moet, dus heeft ze de knoop doorgehakt en meegedeeld dat ze maar tot einde contract blijft en dan vertrekt.

EN nu komt het: De baas wilde dat ze dan "even" op papier zette dat ze zelf er voor koos om niet langer te blijven. Toen ze zei dat ze dat vanavond thuis wel deed, bleef de baas aandringen: Nee, doe dat nu! Waarom doe je dat niet nu?

Oohhh, ik ben echt woest op die persoon. Wil ze haar nog een oor aannaaien ook nog, want als ze dat doet, dan verspeelt ze natuurlijk haar recht op een WW uitkering ( of niet als het contract dan toch eindigt?). Niet dat ik verwacht dat ze lang thuis zal zitten, want in de horeca (waar ze ook terecht kan) is nu werk zat.

Hey TS, ik snap het niet helemaal. Jouw dochter kiest ervoor om niet verder met de baas te gaan terwijl de baas dat wel wilt. Toch?
Dus, ja, zwart wit gezien verspeelt ze dan haar recht op WW. Logisch hè, want jouw dochter maakt de keuze om niet verder te gaan.
Daarnaast, waarom maak je je zo druk over de uitkering als je dochter toch zo een andere baan kan hebben?
Dat hij het NU wilde, is niet zo netjes. Maar dat hij het zwart op wit wilt, vind ik eerlijk gezegd niet heel onverstandig. Geef het goede voorbeeld aan je dochter, laat het hierbij zitten en zoek een betere baan voor je dochter. Blijkbaar is deze werkgever geen goed huwelijk voor jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:08

Contract word dus niet verlegd, dan had ze dit nu al geweten. Dus gewoon laten aflopen. Dat hij wil dat zij beëindigd heeft te maken met overgang vergoeding etc. Als jij zelf ontslag neemt, hoeft je werkgever niets te betalen. Ontslaat hij jou (of dus niet het contract verlengen of vroegtijdig beëindigen) dan is er een kans dat hij extra moet betalen.

Nu zijn reiskosten niet in elke branche van zelfsprekend hoor. Ik krijg deze ook niet. Doe ook wel es wat onbetaald voor de baas.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:13

Een werkgever heeft aanzeggingsrecht en daar is hier niet aan voldaan.
Ts, ik ben jou niet maar ik had een telefoontje naar de baas gepleegd . Of mijn dochter krijgt tot het eind van de maand betaald ( en ze kapt per direct mee) of je betaald wat je wettelijk moet betalen doordat je haar niet een maand van te voren op de hoogte hebt gesteld . Wel wanneer je dochter het er mee eens is. Want zegt hij nee dan moet ze de maand wel uitwerken en jullie er werk van maken .
Heeft ze ook nog vakantiedagen en vakantietoeslag te goed ?
Laatst bijgewerkt door BigOne op 08-06-21 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 19:14

Hanafubuki schreef:
Als de werkgever zelf voornemens is wel te verlengen geldt wat je dochter doet als een opzegging en dan moet je toch echt schriftelijk opzeggen. En waarschijnlijk heel juli ook nog werken ivm de opzegtermijn.

Maar dan had zij allang een schriftelijke aanzegging moeten doen, en dat heeft zij niet gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:17

Joh, ga gewoon lekker op zoek naar iets anders.. Verspilde energie en je zegt zelf al dat er werk zat is. Vergeten en door..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:20

Relaxed schreef:
Joh, ga gewoon lekker op zoek naar iets anders.. Verspilde energie en je zegt zelf al dat er werk zat is. Vergeten en door..

Precies. Baas, op 1 juli verloopt mijn contract. Ik. Kom niet meer terug.

Baas: bla bla bla sputter sputtter sputter

Ok, dan Ben ik nu weg. Dikke doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:23

rien10 schreef:
Relaxed schreef:

Idd, soms kunnen principes zo iets vervelends zijn.. :n

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:23

rien10 schreef:
Relaxed schreef:

Ja, doen!

Ze heeft toch niks te verliezen en heeft zelfs al een nieuwe baan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:35

En het salaris van de afgelopen twee weken, ze heeft wel een contract. De baas ook en die heeft zich er niet aan gehouden en daar kun je hem aan houden. Zo komt hij er mooi mee weg.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 19:57

Ik lees dus nu in haar contract:" De opzegging kan mondeling alsook schriftelijk geschieden." Dus wat zeuren ze nou? Mondeling is dus ook geldig.
En..."de arbeidsovereenkomst eindigt per 30 juni van rechtswege". Dat betekend toch dat het automatisch eindigt?

Maar goed. Het gaat me niet zozeer om die uitkering die ze dan misloopt, maar meer om de vreemde manier waarop en dat blijven aandringen. Dat gaf ons allemaal vreemde gevoelens, alsof er meer achter stak en ze haar nog even een hak wilden zetten.

Natuurlijk is ze inmiddels druk aan het solliciteren. Al had ze daar de afgelopen weken niet heel veel puf meer voor.
Hier in de omgeving is er helaas niet veel in de dierenbranche, maar in het verleden heeft ze ook in de horeca en thuiszorg gewerkt. Ik ben er van overtuigd dat ze niet lang thuis zal zitten.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:01

Isabonny schreef:
Maar goed. Het gaat me niet zozeer om die uitkering die ze dan misloopt, maar meer om de vreemde manier waarop en dat blijven aandringen. Dat gaf ons allemaal vreemde gevoelens, alsof er meer achter stak en ze haar nog even een hak wilden zetten.

Weet je TS, dit is niet de laatste keer dat je dochter dit mee gaat maken (spreek helaas uit ervaring). Je kan je dan heel druk maken en het alle energie uit je laten vreten, maar wat schiet je daarmee op? Helemaal niks. Sterker nog, het kost je alleen maar geld want ze heeft hierdoor geen energie om te solliciteren. Wees blij dat je dochter zo verstandig is om weg te gaan, stop met teveel nadenken hierover en gebruik die energie om een nieuwe, leukere baan te vinden. Heb jij én je dochter veel meer aan ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:03

Ook al is dit een eindig contract dan nog had de baas een maand van tevoren haar moeten vertellen dat ze of kon blijven of kon gaan. Indien je dochter wil kan ze nu zelfs nog een jaar doorwerken.
Heb je dat stukje van het uwv gelezen? Daarom wil de baas dat ze dit tekent, dan hoeft hij geen vergoeding te betalen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:17

bigone schreef:
Ook al is dit een eindig contract dan nog had de baas een maand van tevoren haar moeten vertellen dat ze of kon blijven of kon gaan. Indien je dochter wil kan ze nu zelfs nog een jaar doorwerken.

Ga aub geen dingen zeggen die niet waar zijn. Je kan niet oordelen over dit soort dingen gezien je niet weet wat voor contract TS haar dochter heeft. Wie weet is het wel voor een project of ter vervanging van. Dan is een aanzegtermijn niet verplicht.
Citaat:
Ook als sprake is van een tweede of derde arbeidsovereenkomst die is aangegaan voor minder dan zes maanden geldt de aanzegplicht niet.

Ten slotte geldt de aanzegplicht niet in geval van een uitzendovereenkomst waarin een uitzendbeding is opgenomen.

Bron: https://hetarbeidsrechtadvocatenkantoor ... zegplicht/

Hoe kom je er verder bij dat ze een jaar door mag werken?? Stel ze zou door willen werken, haar baas heeft niet aangezegd en ze komt de dag erna werken, wordt het contract onder dezelfde voorwaarden voortgezet met de MAXIMALE duur van 1 jaar

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:33

Autumnn schreef:
bigone schreef:

Ga aub geen dingen zeggen die niet waar zijn. Je kan niet oordelen over dit soort dingen gezien je niet weet wat voor contract TS haar dochter heeft. Wie weet is het wel voor een project of ter vervanging van. Dan is een aanzegtermijn niet verplicht.
Citaat:
Ook als sprake is van een tweede of derde arbeidsovereenkomst die is aangegaan voor minder dan zes maanden geldt de aanzegplicht niet.

Ten slotte geldt de aanzegplicht niet in geval van een uitzendovereenkomst waarin een uitzendbeding is opgenomen.

Bron: https://hetarbeidsrechtadvocatenkantoor ... zegplicht/

Hoe kom je er verder bij dat ze een jaar door mag werken?? Stel ze zou door willen werken, haar baas heeft niet aangezegd en ze komt de dag erna werken, wordt het contract onder dezelfde voorwaarden voortgezet met de MAXIMALE duur van 1 jaar

Ik zeg toch een jaar ! We moeten het doen met algemene informatie die ts geeft .

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 20:46

Niet bekvechten svp :D ,

Ze heeft gewoon een tijdelijk contract van een half jaar (dit was haar 1e contract) en daarna zou gekeken worden of dat werd voortgezet. Niks ter vervanging of zo. Geen moeilijke dingen.