Huidige werkgever beïnvloedt sollicitatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Re: Huidige werkgever beïnvloedt sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:12

@E4D, als je niks negatiefs mag zeggen wanneer je als werkgever een referentie over een (ex-) werknemer moet geven, waarom bestaan referenties dan uberhaupt...? Geen aanval naar jou toe hoor! Vraag me oprecht af waarom je in hemelsnaam niet gewoon eerlijk zou mogen zijn over iemand. Positief of negatief.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:23

Noblesse_ schreef:
@E4D, als je niks negatiefs mag zeggen wanneer je als werkgever een referentie over een (ex-) werknemer moet geven, waarom bestaan referenties dan uberhaupt...? Geen aanval naar jou toe hoor! Vraag me oprecht af waarom je in hemelsnaam niet gewoon eerlijk zou mogen zijn over iemand. Positief of negatief.

Dat weet ik niet precies maar ik kan me herinneren dat HR toen zoiets zei. Ik geloof dat het iets met (privacy?) wetgeving te maken had? Het had er toen ook mee te maken dat leidinggevende niet gevraagd was om referentie te geven en dit niet had zien aankomen (is bij TS niet het geval). Ze heeft wel gevraagd of de oud-collega toestemming had gegeven voor de referentie en op sommige vragen kon zij geen antwoord geven, dat zou al een red flag moeten zijn lijkt me...
Bovenstaande is overigens wel een paar jaar geleden dus kan veranderd zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:31

Noblesse_ schreef:

Een werknemer bevindt zich in een kwetsbare positie. Een werkgever is niet verplicht om een referentie te geven, wel om een volledig beeld te geven indien de werkgever besluit de referentie te geven.

Een voorbeeld:

De feiten

In de zaak die speelde voor het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden was een werknemer een half jaar als invaldocent in dienst geweest bij een middelbare school. Na afloop van dit dienstverband solliciteerde hij voor eenzelfde functie bij een andere school. Hij gaf de vorige school zonder overleg op als referentie. De nieuwe school vroeg de oude school vervolgens om informatie en gaf aan te twijfelen aan deze sollicitant.

De oude school had tijdens het dienstverband moeilijkheden met de oud-werknemer gehad. Hij was namelijk niet helemaal eerlijk geweest over een eerder dienstverband, waar hij intimiderend gedrag richting vrouwelijke collega’s en leerlingen had vertoond en was ontslagen. Daarnaast kon hij niet direct een verklaring van goed gedrag (VOG) afgeven. Over deze zaken heeft de oude school de nieuwe school eerlijk (maar niet in detail) geïnformeerd, waarop de nieuwe school de sollicitant niet aannam.

Vervolgens stapte de docent naar de rechter en vorderde op grond van onrechtmatige daad € 12.600,- van de oude school. Volgens de docent had de oude school deze informatie namelijk helemaal niet aan de nieuwe school mogen geven. De kantonrechter wees de vordering af, waarna de docent in hoger beroep ging en de zaak bij het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden terechtkwam.

Het oordeel van het Gerechtshof

Over referenties is er in de wet niets geregeld. Bij de beoordeling van het geschil heeft het Gerechtshof dus een parallel getrokken met de wettelijke regeling van het getuigschrift in artikel 7:656 van het Burgerlijk Wetboek (BW). Op grond van dit artikel moet een sollicitant bij het opvragen van een getuigschrift het expliciet aangeven als hij bepaalde negatieve informatie over zijn persoon of functioneren wil uitsluiten.

Vervolgens kan de referent op zijn beurt een afweging maken of hij dan nog wel een referentie wil afgeven. Op grond van datzelfde artikel zal hij namelijk een correct beeld van de sollicitant aan de potentiële werkgever moeten verstrekken. Het onthouden van noodzakelijke informatie kan namelijk onzorgvuldig handelen (en daarmee aansprakelijkheid voor de schade) ten opzichte van de nieuwe werkgever opleveren. Als de docent in deze zaak dus negatieve informatie had willen uitsluiten had hij hierover moeten overleggen met de oude school. Dat had hij niet gedaan.

Het Gerechtshof stelt vervolgens dat als er door de sollicitant geen voorbehoud is gemaakt, als uitgangspunt geldt dat zoveel mogelijk relevante informatie aan de potentiële werkgever mag – en zelfs moet – worden verstrekt. Dat geldt ook voor negatieve informatie die ertoe kan leiden dat de ‘potentiële werkgever’ besluit af te zien van het in dienst nemen van deze sollicitant.

Of er sprake is van relevante informatie hangt in concrete gevallen onder meer af van:

de inhoud van gestelde vragen door de potentiële werkgever
de ernst van bepaalde gedragingen (zoals wangedrag)
de aard van de functie
de betrokken belangen van derden
het tijdsverloop nadat zich bepaalde negatieve gebeurtenissen hebben voorgedaan de eventueel getoonde verbetering
Het Gerechtshof oordeelde vervolgens dat de oude school onder deze specifieke omstandigheden de informatie met de potentiële school mocht delen. De vordering van de docent werd dus afgewezen.

Conclusie

Er zijn geen wettelijke bepalingen die gaan over het geven van een referentie. Maar op grond van de hier besproken zaak bent u als werkgever verplicht om zoveel mogelijk relevante informatie aan de potentiële werkgever te verstrekken, als uw werknemer geen voorbehoud heeft gemaakt. Doet u dat niet? Dan bent u mogelijk aansprakelijk voor de schade van de nieuwe werkgever. Zorgt u er wel altijd voor dat de informatie die u verstrekt juist is (ook als u informatie hebt verkregen van derden), anders bent u mogelijk aansprakelijk richting de (afgewezen) sollicitant.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 20:53

Wederom super bedankt voor de reacties. Ik vind het fijn om te lezen dat jullie eigenlijk redelijk unaniem zijn en dat bevestigt mijn gevoel dat ik hier verder niks mee moet gaan doen. Was een leuke gedachte om de banen te combineren, maar het pakte niet uit. Ik heb het niet slim aangepakt en was eerder vandaag ook aardig geleid door emotie. Ik ben blij mijn leidinggevende nog persoonlijk te hebben gesproken en te horen dat ze alsnog heel erg achter mij staan. Ook snap ik hun kant nu veel beter, het ligt veel genuanceerder dan 'we willen geen concurrentie'.

Normaal ben ik heel conflictvermijdend, maar ik kreeg wat duwtjes dat ik eens moet stoppen met over me heen te laten lopen. :D

Noblesse_ schreef:
Maar was je huidige werkgever al op de hoogte dat je zou minderen bij hen, en zo ja, hadden ze al aangegeven dit niet te zien zitten?

Dan kan je het nog steeds vanuit twee standpunten bekijken.
Indien ze niet wisten dat je minder uren wou maken bij hun, kunnen ze denken dat je met die andere job erbij gewoon heel veel uren gaat maken met eventuele burn-out tot gevolg etc.
Indien ja, als ze jou promoten bij iemand anders ga je bij hen minder uren maken dus snap ik dat ze dat wel aangeven a la ‘ja ze is heel goed voor de job etc, maar wij zouden het jammer vinden dat ze mindert bij ons’

Ik heb het inderdaad besproken met ze, maar pas nadat ik gesolliciteerd had. Verwachtte niet dat ik zo ver zou komen. Toen ik het aangaf hebben ze inderdaad wel vermeld dat er een kans was dat de baas er niet voor open zou staan.

Cinderella schreef:
Wat jammer dat je niet bent aangenomen!

Waar ik allereerst benieuwd naar ben TS, is wat je hoopt te bereiken door deze kwestie eventueel juridisch op te pakken? :)

Het bedrijf waar ik had gesolliciteerd gaf een veel aantrekkelijker uurloon en doorgroeimogelijkheden. Omdat de reden van afwijzing 'je werkgever wil geen combi' was, vonden sommigen dat er een financiële compensatie tegenover moest staan.

_Nancy schreef:
Goed dat je nog in gesprek bent gegaan met je leidinggevende.

Ik snap het punt van je werkgever heel goed, kennis meenemen naar een bedrijf in dezelfde branche, ook al zit ie 35+ km verderop en minder flexibel worden, is niet wat je wilt dat medewerkers doen als ondernemer.

Ik zou dit laten gaan, wat anderen ook al zeggen.
Je wint er waarschijnlijk helemaal niets mee, je krijgt die baan bij het andere bedrijf toch niet meer en het levert je een vervelend arbeidsconflict op met je huidige werkgever. Zonde.. :n

Eens. :j Geldt ook voor de posts van Memories, Janderegelaa en E4D.

Maflinger_S

Re: Huidige werkgever beïnvloedt sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:04

Dit is misschien wel een mooie opening om het eens over urenvermindering en doorgroeimogelijkheden te hebben bij je huidige werkgever? (Hoewel urenvermindering en doorgroeimogelijkheden doorgaans niet zo goed samen gaan ...)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:28

Voor een volgende keer kun je mogelijk een oud-collega als referentie opgeven? Ik zou nooit mijn huidige werkgever opgeven, dat ik wil vertrekken zou ik pas kenbaar maken bij mijn ontslagbrief :o Ik heb zelf ook een oud-collega die ik als referentie op mag geven. Erg fijn!