Van school af of toch niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Van school af of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:32

Ik vraag me vooral af waarom je niet de vrijheid pakt om je opleiding zelf vorm te geven. Als jij van pop houdt, ga pop maken. Je moet niks toch? Opleiding is toch ook bedoeld om creativiteit en ontplooiing te stimuleren?
Zeker een dergelijk creatieve opleiding.

Zelfs in mijn opleiding (sociaal) had ik mogelijkheden om af te wijken van de standaard situatie. Ik trok echt mijn eigen lijn en pastte daar creativiteit op toe. Dit viel heel goed in de smaak en zo ontwikkelde ik mezelf.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:54

Hi, 21-jarige (ex)studente hier! Ik heb vorig jaar mijn MBO opleiding in mediavormgeving afgerond. Moet eerlijk bekennen dat het vak mij ook niet helemaal lag. Nu heb ik het geluk gehad dat ik wel makkelijk aansluiting vond bij mijn medestudenten, maar aan de opleiding zelf heb ik gevoelsmatig niet veel plezier gehad. In mijn 3e jaar getwijfeld om te stoppen, maar met oog op 'het is nog maar een jaartje' toch doorgepakt. Nu snap ik dat dat in jouw geval als een heel zwaar jaar gaat voelen. Weet in ieder geval dat nu stoppen en een jaartje werken geen falen is. Ik werk momenteel ook en ga volgend jaar starten aan een HBO opleiding in een richting die mij meer ligt en waar ik (hopelijk) meer op mijn plek zal zijn. (Of dat zo gaat zijn is altijd afwachten ;-) )

Wat betreft het missen van de creatieve drive, snap ik je volledig. Op het moment dat jij geforceerd creatief moet zijn binnen gestelde kaders, is de lol er gauw af. Dit heb ik ook zo ervaren en veel andere studenten met mij. Als ik in jouw schoenen had gestaan, zou ik na dit jaar stoppen en een jaartje werken om de druk er een beetje voor jezelf af te halen en dan met een frisse blik op zoek te gaan naar een opleiding waar jij wel energie en plezier uit haalt. Ik wens je in ieder geval veel kracht toe om een besluit te maken en hopelijk had je iets aan mijn verhaal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 06:14

Wilde je hierna naar het conservatorium? Want ook daar heb je een lesprogramma en opdrachten. Imo heb je bij elke kunstopleiding wel te maken met een bepaald curriculum, waar je je naar moet voegen. Dat is dan toch wellicht niet jouw weg, (maar wel een die deuren opent).

Ik zou geneigd zijn om te zeggen zet nog door voor dat jaar, maar dan alleen als je goed zicht hebt of je vervolgopleiding op het HBO wél past. (Anders stoppen, maar wat wil je dan doen?)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 06:34

Mijn gevoel zegt ook zet nog een jaartje door maar jij kent jezelf het beste of je het nog aan kunt. Zeker zo'n laatste jaar is vaak zo voorbij omdat het einde in zicht is. Het zal de snelste manier zijn om volgend jaar een opleiding op een hoger niveau te kunnen starten. Anders moet je eerst weer een paar jaar wat anders doen voordat je naar het hbo kunt en ik denk dat je dan spijt krijgt.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 06:41

Ik heb 1 tussenjaar gehad en ben 1x gestopt met mijn opleiding(in het 1e jaar), ik zou zeggen doorgaan. Daarbij zou ik wel, gezien je er in de huidige vorm niet gelukkig van wordt het gesprek aan gaan, want het lijkt me best raar dat je alleen rockmuziek mag maken. Er is niets mis met wat variatie in het lesprogramma en misschien kunnen ze je daar ook mee helpen. Als ze je daar niet mee kunnen/willen helpen, zou ik kijken of je misschien in een soortgelijke opleidimg in een hoger jaar kan instromen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 07:03

Heb je al eens een gesprek gehad met je mentor of vertrouwenspersoon op school? Persoonlijk zou ik dat eerst doen. Stoppen kan altijd nog. Wellicht kunnen jullie samen kijken bij welke vakken er speling is en je meer je eigen ding kan doen. Persoonlijk lijkt het me raar dat op zo'n creatieve opleiding veel binnen de getekende lijntjes moet.

Zijn er wel mensen die je leuk lijken? Heb je al geprobeerd zelf contact te zoeken met wat klasgenoten en er een paar uit te nodigen om eens een kop koffie te gaan drinken oid?

Als ik in jouw positie zou zitten zou ik eerst proberen of er nog zaken zijn waar je zelf invloed op kunt uitoefenen voordat je stopt. Dan kun je jezelf nooit kwalijk nemen later dat je het niet geprobeerd hebt. Mocht je dat al gedaan hebben dan zou ik het toch tijd vinden om voor jezelf te kiezen en te stoppen. Zoals gezegd, je hebt nog alle tijd om wat te gaan doen. Ga lekker een jaar werken en sparen en zoek andere dingen waarmee je ervaring op doet en persoonlijk groeit. Het is geen verspilling en je komt er vast sterker uit en kunt fris aan een andere opleiding beginnen

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:09

Ik zou eerst wat gesprekken aangaan. Alles op tafel met je mentor en/of coach. Kijken wat hun er van zeggen.

Mocht je het echt niet trekken zou ik zeggen stoppen. Je wilt hbo doen, dan zou ik zeggen: doe de 21+ toets en start een hbo opleiding.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:14

Ten eerste: natuurlijk beland je niet op straat en gooi je je toekomst niet weg als je één opleiding afbreekt.
Normaal gesproken zou ik zeggen: doorgaan, een papiertje is een papiertje, maar in het geval van jouw opleiding vraag ik me af of je met een diploma aantrekkelijker bent voor de arbeidsmarkt dan zonder. Maar als je daarna naar het HBO wilt is het wel heel handig om het af te maken.

Ik zou in ieder geval dit schooljaar afmaken, je bent er nu al bijna. Dan kan je in de zomer wat afstand nemen en bedenken of je dit nog een jaar volhoudt of niet. Als je bang bent om in een gat te vallen als je stopt met je opleiding, zorg dan eerst dat je een baan hebt voor in je tussenjaar, voordat je van school gaat. Als je eenmaal thuis zit kan het zoveel lastiger zijn om de motivatie te vinden om te solliciteren.

En laat je goed adviseren over je keuze voor een volgende opleiding, of dat nou HBO is of een nieuwe MBO. Op zich denk ik dat een jaartje werken best eens zou kunnen helpen om duidelijk te maken wat jou ligt, als je daar nu nog totaal geen idee van hebt.

Succes in ieder geval!

Amado7, de 21+ toets gaat pas vanaf 21 jaar, TS is 18 ;) .

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:25

Je verhaal klinkt bijna exact als de mijne. Ik ben na de middelbare school meteen fotografie gaan studeren omdat dat echt mijn passie was. Mijn passie was al vrij snel verdwenen en ook de lessen vond ik niet heel leuk (focus op portret terwijl ik meer van straat/landschap ben). Uiteindelijk werd ik fysiek ziek ervan (misselijk om naar school te gaan) waardoor ik gestopt ben.

Ik heb daarna een tussenjaar genomen en ben in dat jaar uit gaan zoeken wat ik wel wilde doen. Ik ben naar heel veel open dagen geweest in zowel Nederland als België en vond toen een aantal opleidingen die me echt aanspraken. De opleiding die ik uiteindelijk gekozen heb bevalt me echt goed. Ik ben heel blij dat ik uiteindelijk dus gestopt ben met fotografie.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:54

Ik heb het topic verplaatst naar [STW] School, Studie en Werk omdat het daar beter past.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 17:09

Joy_Mennings schreef:
Je verhaal klinkt bijna exact als de mijne. Ik ben na de middelbare school meteen fotografie gaan studeren omdat dat echt mijn passie was. Mijn passie was al vrij snel verdwenen en ook de lessen vond ik niet heel leuk (focus op portret terwijl ik meer van straat/landschap ben). Uiteindelijk werd ik fysiek ziek ervan (misselijk om naar school te gaan) waardoor ik gestopt ben.

Ik heb daarna een tussenjaar genomen en ben in dat jaar uit gaan zoeken wat ik wel wilde doen. Ik ben naar heel veel open dagen geweest in zowel Nederland als België en vond toen een aantal opleidingen die me echt aanspraken. De opleiding die ik uiteindelijk gekozen heb bevalt me echt goed. Ik ben heel blij dat ik uiteindelijk dus gestopt ben met fotografie.

Was dit een MBO of HBO opleiding?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 17:09

Dankjulliewel trouwens voor de feedback! Every single message was helpfull.
Ik ben er nog niet over uit wat ik ga doen, zoals je hier ook kan lezen zegt bijna iedereen weer wat anders en daarom moet ik zelf uiteindelijk toch echt de knoop door gaan hakken.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 17:11

capopjekop schreef:
Zijn er wel mensen die je leuk lijken? Heb je al geprobeerd zelf contact te zoeken met wat klasgenoten en er een paar uit te nodigen om eens een kop koffie te gaan drinken oid?

Yes, is zeker gebeurt.
Met de mensen die wel lief doen heb ik geen klik op dat vlak. Ze zijn meestal 23/24 en als je 18 bent voelt dat toch erg ver weg.
De wat jongere mensen uit de klas doen meestal heel gemeen tegen me dus daar hoef ik ook geen vedere band mee op te bouwen wat mij betreft.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 17:12

Urielle schreef:
Wilde je hierna naar het conservatorium? Want ook daar heb je een lesprogramma en opdrachten. Imo heb je bij elke kunstopleiding wel te maken met een bepaald curriculum, waar je je naar moet voegen. Dat is dan toch wellicht niet jouw weg, (maar wel een die deuren opent).

Ik zou geneigd zijn om te zeggen zet nog door voor dat jaar, maar dan alleen als je goed zicht hebt of je vervolgopleiding op het HBO wél past. (Anders stoppen, maar wat wil je dan doen?)

Ik wil hierna geen muziek opleiding meer doen, wel wil ik muziek vooraltijd als hobby houden maar zo'n papiertje hoef ik er wat mij betreft niet bij te hebben. Het gaat me meer om dat ik zonder deze mbo naar geen enkele hbo kan doorstromen en dus weer zou moeten beginnen bij een MBO.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:16

Wat wil je TS? Denk even zonder grenzen. Wat is het wat je wil? Werken, studeren, reizen.... wat?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 17:20

Mijn droom is natuurlijk net zoals ieder ander om rond te reizen. Toen ik jong was woonde ik in Curacao en daar zou ik ook graag naar terugkeren zo snel als maar kan, want daar voel ik me thuis.
Dit zijn natuurlijk geen specifieke wensen en hoe ik daar wil komen weet ik niet.

Ik dacht altijd dat ik iets met muziek zou willen doen. En ja, natuurlijk wil ik ook een succesvol muzikant zijn met een groot publiek. Maar de weg daarnaartoe is zo lang en zelfs dan heb jij niet altijd succes. Daarom kom ik er achter dat ik misschien iets anders wil doen qua werk, zodat ik mijn plezier in zingen en liedjes schrijven niet verlies. Maar wat ik dan wil doen weet ik echt echt niet. Dat probeer ik nu dus uit te vogelen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:38

Als je graag HBO kan doen, kan je natuurlijk ook inderdaad een tussenjaar doen. Goed voor je ontwikkeling! En een goede manier om erachter te komen welke richting je op zou willen. Misschien kom je erachter dat je iets wilt wat eerder helemaal niet in je opgekomen was. En daarna kan je altijd 2 jaar de VAVO doen. Ik ben ook op mijn 18de gestopt met mijn MBO omdat ik er ongelukkig was, en ik had een leuke klas. Daarna ben ik VAVO gaan doen, en nu doe ik archeologie. Muziek zou je gelukkig moeten maken, niet er een hekel aan laten krijgen. En je bent nooit te oud om te leren.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:49

Arabier schreef:
Was dit een MBO of HBO opleiding?

Fotografie was een hbo opleiding. Ik ben daarna gaan kijken bij open dagen van zowel hbo als universitaire opleidingen (had mijn propedeuse gehaald) en heb uiteindelijk een universitaire opleiding gekozen.

Edit: in mijn keuze heb ik ook de studielening meegenomen. Ik deed een hele dure opleiding en vond het dus best lastig om te kiezen voor een compleet nieuwe opleiding. Maar uiteindelijk vind ik het belangrijker om een leuke studie te doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:36

Nou dan heb je in ieder geval een doel toch, een leven opbouwen op Curacao? Als dat is wat je sowieso graag wilt, zou ik me daar op richten :j

Hoe zie je dat voor je, zou je liever gisteren dan vandaag daar naartoe gaan? En dan echt zelf een huisje en inkomen daar hebben? Of wil je nu nog een paar jaar bij familie oid hier blijven waar je nu bent?

Als je zsm naar Curacao wilt dan zou ik gewoonweg kijken wat je daar voor werk zou kunnen doen waar werkgelegenheid in is en je iets in op kan bouwen, iets dat je ook echt leuk vindt om langere tijd te doen en waarmee je een huishouden kan bekostigen zoals je het voor je ziet :)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:55

Wat een Lastige situatie.

Er is nog wel tijd om je in te schrijven voor een opleiding, ondanks dat het misschien wat laat is.

Ipv een tussenjaar nemen is er ook misschien de mogelijkheid om versneld een opleiding te doen.

Ondanks dat het helemaal niet mijn opleiding was, heb ik op het mbo, ondernemer detailhandel gedaan.
3 jaar in 1 jaar.
Super handige opleiding, aangezien je ook van alles leert mbt administratie, boekhouding etc.
Hiermee kun je dus wel bij veel bedrijven aan het werk.
Daarnaast haal je je mbo 4, in 1 jaar, waardoor je wel door kan naar het hbo.

Nu zijn er vast een aantal meer opleidingen die je wel versnelt kan doen.

Als je het naar school gaan echt zo vreselijk vind als je zegt, dan is een heel schooljaar nog lang!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:12

Arabier schreef:
Urielle schreef:

Ik wil hierna geen muziek opleiding meer doen, wel wil ik muziek vooraltijd als hobby houden maar zo'n papiertje hoef ik er wat mij betreft niet bij te hebben. Het gaat me meer om dat ik zonder deze mbo naar geen enkele hbo kan doorstromen en dus weer zou moeten beginnen bij een MBO.

Of havo op het Vavo ;-) Ik herhaal mezelf omdat het lijkt of dit toch niet als een optie voelt voor jou - en dat is het heus! Wil niet zeggen dat je dit dan maar moet doen of dat het de juiste route is voor jou... Maar als je je wat inleest en het serieus overweegt, kom je er misschien achter "ja, dit wil ik" of juist "nee, dit wil ik zeker niet". En dat is ook prima! Brengt je weer een stapje verder in de richting van wat je dan wel wil. (Welk aspect van het vavo staat jou niet aan? En wat is er dan anders in mbo/hbo/werken/reizen noem maar op, wat jou dus wél aanspreekt?)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:20

Even een andere insteek: Betalen je ouders de opleiding? En hoe staan zij er in? Heb je dit al eens met hun besproken?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 15:48

Cayenne schreef:
Even een andere insteek: Betalen je ouders de opleiding? En hoe staan zij er in? Heb je dit al eens met hun besproken?

De opleiding was de eerste 2 jaar gratis ivm dat ik minderjarig was. Dit laatste jaar word betaald van mijn spaarrekening en dat geld komt van mijn opa's erfenis.
Mijn ouders vinden het super lastig.
Ze zijn super lief en supportive en daarom is het zo lastig voor hen omdat zij net als ik niet weten wat de juiste stap is.
Ze zijn er in ieder geval niet tegen maar ze vinden het moeilijk te begrijpen waarom ik het niet geweldig vind zoals we alle 3 verwacht hadden 2 jaar geleden.
Gelukkig praten we er regelmatig over.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 15:51

Ik heb trouwens een voorlopige beslissing gemaakt.
Ik ga aankomende weken even kijken of ik er weer met een positive mindset in kan stappen. Ik ga dus naar school en probeer, hoe moeilijk ik het ook vind, de dag echt vol te houden. Na 2/3 weken wil ik kijken hoe ik me er dan over voel. Als ik nog steeds totaal geen motivatie/liefde voor het vak kan vinden ga ik het gesprek aan met mijn mentor en schoolleiding. Misschien hebben zij nog tips/tricks en ik wil het echt echt nog proberen voordat ik een beslissing maak waar ik misschien later spijt van krijg.
Als ook zij ten einde raad zijn ga ik van school af maar dan kan ik in ieder geval zeggen dat ik het écht mijn beste kans heb gegeven.

Ik houd jullie op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:49

Als ik jou was zou ik niet pas over 2/3 weken met je mentor/docenten praten, het schooljaar is bijna voorbij. Ga nu vast met ze praten, je hebt er niets aan om eventueel over 2/3 weken zó gedemotiveerd te zijn dat ookal praat je met je mentor, je het niet meer ziet zitten.

Succes