Discussie over factuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:33

Overigens, hoewel de verhuurder verantwoordelijk is voor het misgaan van de afspraak, is die er niet schuldig aan; dat is de huurder. Daarom zou vriend kunnen overwegen om uit coulance af te zien van betaling van de factuur. Dat moet hij dan ook wel heel duidelijk zo stellen naar de verhuurder. Dat zal hem veel goodwill opleveren, want de verhuurder zit hier ook maar mooi mee.

De onbetaalde factuur kan vriend overigens aftrekken van de belasting, zodat die strop nog enigszins meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:50

Dat is wel heel simpel gesteld Jacquel... Je moet kunnen aantonen dat er 0,0% kans is dat de factuur ooit wordt betaald. Dit door middel van een attest van de curator etc. Dan moet je ook alle stappen doorlopen om aan jou geld te proberen geraken.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:58

Bedoel je van de belasting? Dat is in Nederland dan toch wel anders. Ik kon gewoon opgeven wat ik aan onbetaalde facturen had openstaan. Ik hoefde alleen maar de facturen te tonen en dan kon de Belastingdienst zien dat ik die bedragen nooit ontvangen had.

Toevoeging: dit is overigens wel alweer een tijd geleden, misschien is dat hier ook anders.

Anoniem

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:00

Dat is hier anders inderdaad.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:06

In mijn ogen, met het verhaal vanuit jullie kant: dat de huurder in schuldbemiddeling zit, zou er voor jullie niet toe moeten doen. Het lijkt mij dat het sociaal kantoor, als ze al willen onderhandelen, met de verhuurder kan bekijken of die evt een deel betaalt.

Als ik een huis verhuur wil ik best rekening houden met de huurders voor het uitvoeren van werken, maar eerst zeggen dat het ok is en dan op de dag zeggen dat ze er geen zin in hebben, daar zou ik wel een probleem mee hebben. Ik zou absoluut van mening zijn dat het bedrijf dat de werken uitvoert betaald moet worden, maar zou daarin toch ook wel wat verwachten van de huurder.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:07

Aangezien je aangeeft dat de verhuuurder nog andere werken door jullie laat uitvoeren, zou ik het naar hem toe niet zo hard spelen om de factuur naar hem te sturen. Dat gaat je meer kosten dan het opbrengt op langere termijn. Daarnaast zal het misschien ook geen goed doen aan je reputatie.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:07

Ik weet niet hoe dat in België is.
In Nederland is de verhuurder je contractpartij. Dat is degene waar je een overeenkomst mee hebt. Zolang je niet zwart op wit hebt dat de derde partij (sociaal kantoor voor huurder) akkoord is hoef je in Nederland iig bij geen deurwaarder aan te komen.
Ik zou er een les uit trekken door in dergelijke in de toekomst voorkomende gevallen een clausule op te nemen dat bij toegangsweigering door de huurder er een bepaald bedrag wordt doorberekend voor voorrijkosten en gemiste uren.
Werk je vaker voor deze verhuurder, dan zou ik daar even mee rond te tafel gaan hoe dit in de toekomst te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:17

Luckystory schreef:
Aangezien je aangeeft dat de verhuuurder nog andere werken door jullie laat uitvoeren, zou ik het naar hem toe niet zo hard spelen om de factuur naar hem te sturen. Dat gaat je meer kosten dan het opbrengt op langere termijn. Daarnaast zal het misschien ook geen goed doen aan je reputatie.

Weet je, wij zijn al vaker belazerd financieel. Recent hadden wij nog een bestelling geplaatst en opeens deden ze €1000 bij de factuur. Rekenfoutje. Ze wouden niet meer leveren als die €1000 niet werd bijbetaald. Toen werd er ook gezegd: Laat het gaan, dat gaat beter zijn voor jullie naam. Dus ik ben het best wel zat dat wij het altijd maar laten gaan uit coulance, onze naam en reputatie etc maar dat een ander er wel mee weg komt. Dan doen wij toch echt wat verkeerd als de coulance enkel vanuit ons komt... Niet slecht bedoeld overigens. Onze rekeningen moeten uiteindelijk ook betaald worden en ook wij hebben corona financieel zwaar gevoeld.

Ik ga nog even bekijken welke stappen wij nog exact gaan ondernemen :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:24

Niet zozeer uit coulance maar uit economische overwegingen. Als die verhuurder een goede klant is, gaat hij je meer opbrengen dan deze ene onbetaalde rekening. Misschien draagt hij inderdaad de verantwoordelijkheid omdat het zijn huurder is. Maar de kans lijkt mij reëel dat dat voor hem toch nare gevoelens gaat oproepen. De vraag is dus hoeveel hij jullie waard is als klant. Met coulance heeft dat niks te maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:26

Als het me niet te veel zou kosten zou ik het niet laten gaan. Je hebt niks aan een reputatie van "als je niet betaald laten ze het er wel bij als je moeilijk genoeg doet."
En je hebt niks aan klanten met zo'n mentaliteit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:29

Hierop belt het kantoor. Of wij wel menselijk waren? De huurder zit in de schulden en ze vonden het niet normaal dat de factuur over de €200 ging

Ze proberen behoorlijk op je gevoel te spelen en daar zou ik direct klaar me zijn.
Die lamme huurder kan ook zijn nest uitkomen en krijgt dan geen rekening terwijl er geen werk verricht is.
Dat het kantoor hem maar eens op zijn donder gaat geven dat zijn gedrag hem verder in de schulden werkt, ipv het op jullie bordje te schuiven.
Maar proberen kan altijd.

Ik zou dus ook bij kantoor maar ook bij verhuurder op de strepen gaan staan om het verschuldigde bedrag te krijgen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:32

Maar dan had TS het toch meteen bij de verhuurder moeten neerleggen? Het is niet hij die op dit moment weigert te betalen. Hij heeft netjes zijn facturen voldaan. Dus ten opzichte van die meneer moet geen punt gemaakt worden. Hij is geen wanbetaler.
Maar TS had de factuur neergelegd bij de huurder, en nu lijkt dat mogelijk onterecht.
Als ze nu haar kar keert en toch nog de verhuurder aansprakelijk stelt voor deze betaling, dan heb je volgens mij toch echt dikke kans dat deze dat verkeerd gaat opnemen.
Mocht ikzelf die verhuurder zijn, zou dat bij toch ook niet zo goed vallen. En zou ik toch ook op zoek gaan naar iemand anders voor komende werken. Het had wat anders geweest als van in het begin gecommuniceerd zou zijn dat de rekening door de verhuurder betaald zou worden en dat deze het dan maar met zijn huurder moet regelen bijvoorbeeld. Maar niet pas na datum als blijkt dat de eerste regeling niet werkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:37

Wat een stomme rot situatie zeg :(:)

Ik vind het al netjes dat jullie de rekening verlaagd hebben. Wat mij betreft is het gewoon voor alle partijen heel netjes en menselijk als je een factuur bij jullie opdrachtgever legt, waarvan het bedrag tenminste de gemaakte kosten zijn. Wie heeft de opdracht aan jullie gegeven? Dat is degene die moet betalen. En hoe die het dan verder al dan niet afrekent met de bewoner / kantoor dat is jullie pakkie-an niet :)

Dus ik zou zeker minimaal de tijd berekenen die vriend daadwerkelijk bezig is geweest hiermee: het voorbereidende werk van inladen van het hele spulletje, en de hele tijd van er naartoe rijden tot het weer terug komen en weer leeghalen van de bus. En dan natuurlijk ook de reiskosten want je rijdt ook niet op water.

Puur de gemaakte kosten is toch wel het minimale dat je als vergoeding zou moeten krijgen :j
En om je opdrachtgever te matsen zou je de rekening daartoe kunnen beperken en eventueel per direct in je voorwaarden wat duidelijker zo'n situatie meenemen, dat het dan een soort leergeld is.....

Reken je er ook een deel gederfde inkomsten bij dan heb je ook groot gelijk vind ik. Want door zo'n flapdrol loop je gewoon een dag inkomsten mis....

Overigens je andere voorbeeld van een bestelling waar men een rekenfoutje had gemaakt, daar heb ik dan weer alle begrip voor dat een ander bedrijf niet iets gaat leveren voor een prijs die niet kan. Daar word je dan toch niet belazerd.... een foutje kan gebeuren. Dan bestel je het gewoon elders als een ander het beter kan :)

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:39

Ben je geen lid van Unizo? Die hebben ook een celletje als je lid bent om via hun incasso te laten lopen :+

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:43

Advocaat opzetten. Voor niks gaat de zon op! Als iedereen zo ga beginnen.. amai!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:49

Luckystory schreef:
Maar dan had TS het toch meteen bij de verhuurder moeten neerleggen? Het is niet hij die op dit moment weigert te betalen. Hij heeft netjes zijn facturen voldaan. Dus ten opzichte van die meneer moet geen punt gemaakt worden. Hij is geen wanbetaler.
Maar TS had de factuur neergelegd bij de huurder, en nu lijkt dat mogelijk onterecht.
Als ze nu haar kar keert en toch nog de verhuurder aansprakelijk stelt voor deze betaling, dan heb je volgens mij toch echt dikke kans dat deze dat verkeerd gaat opnemen.
Mocht ikzelf die verhuurder zijn, zou dat bij toch ook niet zo goed vallen. En zou ik toch ook op zoek gaan naar iemand anders voor komende werken. Het had wat anders geweest als van in het begin gecommuniceerd zou zijn dat de rekening door de verhuurder betaald zou worden en dat deze het dan maar met zijn huurder moet regelen bijvoorbeeld. Maar niet pas na datum als blijkt dat de eerste regeling niet werkt.

Als de andere huurders can deze verhuurder ook zo ‘redelijk’ zijn vraag ik me af of het TS en haar vriend niet op levert als de verhuurder niet verder wil met ze.

Wij hebben gehuurd en dir hadden wij onze verhuurder echt niet moeten flikken. Dan hadden we dezelfde dag nog nota dat we drie maanden hadden om wat anders te zoeken vrees ik. :=
Verhuurder is ook gewoon laks geweest.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:52

Ik vind het wel makkelijk om te zeggen dat TS het moet laten gaan om verder werk bij dit kantoor te verzekeren. Sowieso geeft TS aan dat dit geen probleem is.

Als deze factuur onbetaald blijft (en jullie gewoon een hele werkdag kwijt zijn voor nop waarin jullie gewoon opbrengsten hadden kunnen hebben) schept dat ook een precedent in de werkrelatie met het kantoor. Oké, jullie blijven samenwerken (als dat al van deze factuur afhangt), en dan? De volgende keer dat een huurder dan niet open doet kan je dan ook geen factuur sturen. Want, dat heb je de vorige keer ook niet gedaan. Dan ben je dus al 400 euro kwijt. En de volgende keer in totaal 600 euro. En dan heb je al korting gegeven ook, een hele werkdag kost jullie meer in gemiste opbrengsten dan jullie nu in rekening willen brengen. Dit soort accommodaties zijn lastig later terug te draaien.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:59

Misschien kan je als tussenstap de situatie bespreken met de verhuurder? Niet meteen de rekening daar heen sturen, maar vragen of ze mee willen denken. Zij zijn opdrachtgever en vinden het vast ook een vervelende situatie.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:01

pmarena schreef:
Reken je er ook een deel gederfde inkomsten bij dan heb je ook groot gelijk vind ik. Want door zo'n flapdrol loop je gewoon een dag inkomsten mis....

Over gederfde inkomsten beginnen is een groot risico. Om consequent te zijn moet je dat in de 2 richtingen toepassen. Hoeveel tijd (en dus geld) gaat er niet bij klanten verloren omdat een vakman te laat of helemaal niet opdaagt? Best die klanten niet of verkeerde gedachten brengen :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:09

Mwoah, als je je werk dan gewoon netjes afmaakt en de tijd inhaalt, of het aantal daadwerkelijk gewerkte uren rekent is daar toch niks mee aan de hand. Iedereen kan wel eens te laat komen.

En afzeggingen van leveranciers of werklui terwijl je zelf wel een dag vrij hebt genomen, zijn gewoon ontzettend klöte. Maar dat is weer een heel ander verhaal :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:00

Als bedrijven alles maar moeten laten gaan zitten omdat ze anders wel eens de reputatie 'te moeilijk' krijgen, dan zou geen enkel bedrijf nog een cent binnen krijgen, omdat het gros van de klanten de factuur in de kliko gooien.
Raar advies om tegen ts te zeggen dat dr vriend het maar beter kan laten zitten; je hebt zo een reputatie opgebouwd als zijnde; die durft niet achter zn centen aan te zitten. En eenmaal die reputatie binnen en je komt erachter hoeveel mensen van zo'n reputatie misbruik maken.

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:07

Ik neem aan dat jouw vriend als zelfstandige, toen hij zijn offerte maakte ook zijn algemene voorwaarden heeft gestuurd? En dat “niet tijdig afmelden” betekent dat de afnemende partij de kosten alsnog betaald.

Als daar mee akkoord is gegaan staat jouw vriend volledig in zijn recht en kan hij vervolg stappen ondernemen. Maar dan moet dit wel schriftelijk zijn bevestigd. Anders wordt het lastig.

Denk aan een incasso bedrijf/advocaat.
Dit klinkt heftiger dan het is. Wij hebben daar helaas ook wel eens mee te maken en dan is het vaak een kwestie van 1 incasso brief en er wordt wel betaald.

Dat heeft niets met menselijk of onmenselijk te maken. Dat deze persoon al in de schuld sanering zit is zeker niet het probleem van jouw hardwerkende vriend.

Dit moet je gewoon zakelijk zien en dat zou dat verhuur bedrijf ook moeten begrijpen. Voor niets gaat de zon op, helaas.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:15

Mensen die in de schuldsanering zitten weten vaak maar al te goed dat een incasso niks kan. Deurwaarder heb je meer aan, want bij die kunnen ze niet de rekening weg gooien en bij een incasso wel.

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:31

xxCYNNxx schreef:
Mensen die in de schuldsanering zitten weten vaak maar al te goed dat een incasso niks kan. Deurwaarder heb je meer aan, want bij die kunnen ze niet de rekening weg gooien en bij een incasso wel.

Een vergis me misschien in het juiste woord maar voor t bedrijf waar ik voor werk laten we dan een brief opstellen door een advocaat. Wanneer er niet betaald wordt schuift hij dit door naar de deurwaarder en als het écht lang duurt, dan volgt er beslaglegging.

Meestal komt het niet zover

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:03

Sclimpre schreef:
Dat er iets betaald moet worden is logisch. Maar een factuur voor niet-uitgevoerde werken van meer dan 200€, dat is wel een pittig bedrag. Je kan nu wel heel hard op je strepen staan, maar bedenk wel dat je daarmee waarschijnlijk zorgt dat je voor de eigenaar en de verhuurkantoor niet meer kan werken. En dat zij jullie bedrijf nooit zullen aanraden, eerder afraden.

Pittig bedrag? Er was een hele dag uitgetrokken voor het werk, dat is 25€ per uur. 200€ is een schijntje voor een dag werk, helemaal als je voor niks bent gekomen.

Dat sociale bureau probeert op je gevoel in te spelen, die maken het vaak jouw fout terwijl die huurder gewoon te lam was om z’n bed uit te komen.
Niet in mee gaan, ik zou of naar de verhuurder gaan of er daarna incasso op zetten. Zijn ze nou helemaal...