Marktonderzoek meerprijs diervriendelijkere melk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Elizabeth

Re: Marktonderzoek meerprijs diervriendelijkere melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:18

Dat kan ik mij bijna niet voorstellen op de manier dat ze nu gemolken zouden worden. Maar goed als jij zegt dat dit werkt Dan zal dat. Mijn ervaring is alleen met koeien en dat zal zeer zeker niet werken.

Eerlijk kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat als je hier echt een plan van maakt het financieel zou werken zonder echt een hoge meerprijs wat dus je markt verkleind.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:18

Ik dacht zelfs dat je geiten onbeperkt lang kan melken als je het elke dag consequent doet, of is dat een broodje aap verhaal?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:20

Ik zou er zeker wel extra geld voor over hebben, maar ik haal verse (onbewerkte) biologisch-dynamische geitenmelk hier in de buurt en dat bio-stukje zou ik er niet voor op willen geven. Zou het behalve bio nog extra diervriendelijk zijn, dan is het alweer een extraatje dat weer wat meer mag kosten natuurlijk.

Onze zoon kan niet goed tegen koemelk, maar geitenmelk gaat prima :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:21

8nnemiek schreef:
Ik dacht zelfs dat je geiten onbeperkt lang kan melken als je het elke dag consequent doet, of is dat een broodje aap verhaal?

Het neemt wel langzaam af dus na 2-3 jaar heb je het beste wel gehad. Maar als je maar kleine hoeveelheden wilt kun je prima blijven melken :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:25

- Is dit concept iets dat jullie aanspreekt?
Ja, heel erg!
- Moest de keuze er zijn in de winkel, zouden jullie dan gaan voor deze melk(producten) of de traditionele melk(producten)?
Ik koop nu ook al zo goed als alles bio, in de AH kan je ook kiezen voor diervriendelijkere vleesproducten, die neem ik ook als ze op voorraad zijn. Ik zou dus zeker kiezen voor diervriendelijkere melkproducten
- Is er bereidheid om hier een meerprijs voor te betalen?
Ja
- Hoeveel zou die meerprijs zijn? Stel dat de traditionele melkproducten €1 de liter/kg kosten, hoeveel zouden jullie dan bereid zijn om te betalen?
Geen idee, ik zou zeker meer willen betalen maar kan er zo 1,2,3 geen prijs op plakken
- Zouden jullie een verdere verplaatsing overwegen om puur deze producten te kunnen aanschaffen?
Ik zou zonder twijfel verder rijden om dergelijke producten te kopen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:31

Moestuin schreef:
8nnemiek schreef:

Het neemt wel langzaam af dus na 2-3 jaar heb je het beste wel gehad. Maar als je maar kleine hoeveelheden wilt kun je prima blijven melken :)

Wat ik heb gehoord van menselijke vrouwen,toch ook zoogdieren,is dat sommigen hun kinderen jarenlang borstvoeding blijven geven ,dat dat doorgaat zolang de vraag van het kind er is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:47

__Elizabeth schreef:
Dat kan ik mij bijna niet voorstellen op de manier dat ze nu gemolken zouden worden. Maar goed als jij zegt dat dit werkt Dan zal dat. Mijn ervaring is alleen met koeien en dat zal zeer zeker niet werken.

Eerlijk kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat als je hier echt een plan van maakt het financieel zou werken zonder echt een hoge meerprijs wat dus je markt verkleind.

Duurmelken bij geiten is met 2x daags melken echt goed te doen. Gemiddelden van meer dan 1000L per jaar zijn dan nog steeds niet ongebruikelijk (vergelijkbaar met 9000L melk bij melkkoe), maar het gaat vaak wel om dikkere melk. Uiteraard zal er bij de overstap blijken dat een klein gedeelte van de kudde niet persistent is, maar dat is een kwestie van selectie. Vaak zie je dat ongeveer de helft van de aanwas komt van de eerstemelks geiten en de helft van de 5 tot 10% beste ooien. Jonge geiten krijgen gemiddeld 1.5 jong, oude ooien iets 2-2.2 jong (wisselt een beetje per bloedlin).

Bij rundermelkvee ligt dit inderdaad compleet anders. Bj hoogproductieve persistente koeien kan verlengen van de tussenkalftijd naar 500-550 dagen wel rendabel zijn, maar is een volledige dekking overslaan nog eigenlijk geen optie. Daarnaast leveren bb-kruisingen nog best geld op, terwijl van de melkgeiten de bokjes waardeloos zijn in veel gevallen (tot 6 euro betalen per bokje om hem opgehaald te hebben. Zelf opfokken tot slachtleeftijd is een optie, maar is de winst nog altijd nihil voor best wel wat extra arbeid).

anjali schreef:
Wat ik heb gehoord van menselijke vrouwen,toch ook zoogdieren,is dat sommigen hun kinderen jarenlang borstvoeding blijven geven ,dat dat doorgaat zolang de vraag van het kind er is.

Dat wisselt per diersoort. Bij veel diersoorten zie je de melkgift grotendeels opdrogen naar een logische speenleeftijd (o.a. bij honden en cavia's). Orang-oetans blijken wel tot een jaar of 6 te voeden, chimpansees een jaar of 3.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:54

Erg interessant allemaal!

Maar bij honden zie je toch ook vaak dat ze tijdens de schijndracht bv melk gaan geven. Zou het niet mogelijk zijn om zo'n melkgift op een andere manier op te wekken dan door dracht?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:55

Geitenmelk hier in de winkel is trouwens 2,- euro/L, koemelk uit de melktap 0.80 - 1,- euro (nederland). Ik weet niet wat de BE prijzen zijn, maar die 1 euro is ook als fictief bedrag erg laag gekozen gezien de winkelprijzen en de direct verkoop prijzen hier.

Doormelken na geboorte gebeurt op meerdere plekken, ook in Nederland is/zijn er gangbare melkveehouders die de koeien om het jaar laten dekken en daar onder de streep beter uit komen dan elk jaar, verschil komt niet alleen uit sperma kopen, maar ook minder DA kosten, het eventueel wat minder melk geven over die 22 ipv 20 maanden melken uit 24 maakt het kennelijk nog steeds rendabeler en kalfjes kosten eigenlijk enkel geld (uitgezonderd de vervanger voor de moeder). Het is in de geitenhouderij wel gebruikelijker dan bij koeien, maar het kan zeker en selectie zal helpen. Schapen weet ik niet zeker, wel dat mijn hoofd ooi (moeder van wat er verder nog loopt) met 6.5 maand nog haar lam aan de spenen had hangen toen ze gescheiden werden ivm dekseizoen. Nu is dat duidelijk een heel lang lammetje lam (probeerde zelfs met 10 maanden nog wel als er brokjes waren, kennelijk was verband tussen lekkers en mama nog aanwezig), maar toch is het interessant. Hoe normaal het is weet ik niet, ras is wel 3 dubbel doel, dus incl. melk (shetland).

Reductie veestapel zou een stuk simpeler zijn als de dubbeldoel rassen weer rendabel zouden zijn voor boeren, dan heb je maar 1 kudde nodig voor melk en vlees ipv (grotendeels) 2 aparte. Maar voor zuivel productie zijn jonge dieren nodig, voor het behouden van een gezonde genetische basis is een minimaal aantal onverwante dieren nodig, er zitten dus zowel voor de voedselproductie als het welzijn van de dieren grenzen aan het minimalizeren van fok.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:04

8nnemiek schreef:
Erg interessant allemaal!

Maar bij honden zie je toch ook vaak dat ze tijdens de schijndracht bv melk gaan geven. Zou het niet mogelijk zijn om zo'n melkgift op een andere manier op te wekken dan door dracht?

Bij honden zit dat nog weer anders. Het lichaam stoot het gele lichaampje, dat ontstaat bij het vrijkomen van de eicel, pas sowieso af na zo'n 60 dagen, ongeacht of de de eicellen wel of niet bevrucht zijn geraakt. Dit is bij de meeste diersoorten niet het geval, die stoten dat al vrij snel na het verloren gaan van de eicel(len) af. Een teef wordt dus eigenlijk altijd (schijn)drachtig na de loopsheid, alleen bij de ene teef is dit zichtbaarder dan bij de andere teef.

Overigens kan je met hormooninjecties de melkgift ook op gang brengen/houden (bij runderen, bij geiten weet ik het niet), dit wordt in de vs wel gedaan, maar is in europa gelukkig verboden. Er zitten nogal wat haken en ogen aan voor het dier.

Schapen duurmelken is overigens uiterst ongebruikelijk. De meeste schapen zetten zichzelf droog, ongeacht wel of geen dracht (later in de dracht zitten remt ook de melkproductie) na uiterlijk een maand of 6 dacht ik (maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen).

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:23

Er zijn schapenrassen die onafhankelijk van het seizoen gedekt kunnen worden. De meeste hier gehouden soorten echer niet. Die zijn in de herfst vruchtbaar, lammeren af na 5 maanden min 5 dagen en geven dan een maand of 4, 5 tot 6 melk. Dan stopt het over het algemeen. Dat heeft niet te maken met het wel of niet drachtig zijn want dat zijn ze dan nog niet. Bij mijn cameroenschaapjes die wel vaker dan 1 keer per jaar kunnen lammeren, heb ik 1 keer gehad dat er direct 5,5 maand na het eerste lam, het volgende werd geboren. Maar normaal gesproken zit daar meer tijd tussen en krijgen ze 3 keer lammeren in 2 jaar bijvoorbeeld.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:33

Er zou over gestapt worden op een systeem waarbij de jonge dieren de eerste 4 weken full time bij de moeder lopen.

Als ex-melkveehoudster weet ik dat dit stukje voor de koeien voor heel veel leed kan gaan zorgen. Melkkoeien worden gefokt op melkproductie, al jaren, en geven gemiddeld de eerste dagen zo'n 30 tot 40 liter per dag. Dit gaat een kalf nooit wegdrinken met het gevolg dat de koe uierontsteking kan krijgen. Daarnaast ben ik benieuwd hoe er wordt omgegaan met ziektes zoals Para TBC, een van de redenen waarom de koeien en kalveren meteen na de geboorte worden gescheiden.

Ik ben bereid om extra te betalen voor 'goede' melk. Er zal altijd vraag zijn naar dit soort melk. Zo is er ook een boer die zijn melk verkoopt onder elke melk. Hier wordt de melk meteen vanuit de robot gebotteld en komt er op het etiket te staan van welke koe jouw fles melk is.

Nog even een aanvulling. Ik las ook iets over duurmelken, zodat de koe maar een keer in de 2/3 jaar een kalf hoeft te krijgen. Dit kan ook nadelig zijn voor de koe. Veel koeien vervetten en worden daardoor niet of moeilijk drachtig, wanneer ze zo lang worden doorgemolken zonder drachtig te raken. Om melk te geven hebben de koeien een rantsoen nodig, wat ook is afgestemd op de drachtige koe. Een guste koe die melk geeft heeft een heel ander rantsoen nodig, alleen zal daardoor automatisch ook minder melk gaan geven.
Laatst bijgewerkt door suffie op 19-03-21 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:35

Ik zou er wel interesse in hebben en qua prijs tot 3 euro per liter gaan, maar dat is voor mij alleen goed te doen. Verder rijden dan 5km zou ik er niet voor over hebben en dan alleen nog als er andere producten ook verkrijgbaar zijn.
Dit omdat het verbruik van mijn auto niet opweegt tegen de meerwaarde van deze melk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:42

Ik zou ook drie willen betalen maar niet eerder dan dat de jongens het huis uit zijn. Want er gaat nu wel erg veel geld naar voedsel. Koop nu melk en de meeste andere zuivel biologisch.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:59

suffie schreef:
Er zou over gestapt worden op een systeem waarbij de jonge dieren de eerste 4 weken full time bij de moeder lopen.

Als ex-melkveehoudster weet ik dat dit stukje voor de koeien voor heel veel leed kan gaan zorgen. Melkkoeien worden gefokt op melkproductie, al jaren, en geven gemiddeld de eerste dagen zo'n 30 tot 40 liter per dag. Dit gaat een kalf nooit wegdrinken met het gevolg dat de koe uierontsteking kan krijgen. Daarnaast ben ik benieuwd hoe er wordt omgegaan met ziektes zoals Para TBC, een van de redenen waarom de koeien en kalveren meteen na de geboorte worden gescheiden.

Ik ben bereid om extra te betalen voor 'goede' melk. Er zal altijd vraag zijn naar dit soort melk. Zo is er ook een boer die zijn melk verkoopt onder elke melk. Hier wordt de melk meteen vanuit de robot gebotteld en komt er op het etiket te staan van welke koe jouw fles melk is.

Nog even een aanvulling. Ik las ook iets over duurmelken, zodat de koe maar een keer in de 2/3 jaar een kalf hoeft te krijgen. Dit kan ook nadelig zijn voor de koe. Veel koeien vervetten en worden daardoor niet of moeilijk drachtig, wanneer ze zo lang worden doorgemolken zonder drachtig te raken. Om melk te geven hebben de koeien een rantsoen nodig, wat ook is afgestemd op de drachtige koe. Een guste koe die melk geeft heeft een heel ander rantsoen nodig, alleen zal daardoor automatisch ook minder melk gaan geven.

Er zit hier een verschil tussen koeien en schapen, en waarschijnlijk ook geiten. Bij koeien kan je wel degelijk werken met een situatie van fulltime bij de moeder, dan ga je naar het familiekudde-concept, de koe moet dan echter alsnog wel 2x daags (of via de robot) gemolken worden. Er is echter nog een ander probleem bij kalveren bij koeien laten. Een koe bindt zich pas na de geboorte aan het kalf. Wanneer je na 4 weken gedeeltelijk gaat spenen, is dit veel stressvoller dan binnen een uur het kalf spenen, zowel voor de koe als het kalf. Eigenlijk is het dan pas weer met 6-8 maanden diervriendelijk om te scheiden.

ParaTBC-vrije bedrijven hebben geen besmettingen van koe naar kalf (maar zijn vrij zeldzaam). Daarnaast kan het kalf al in de baarmoeder besmet worden. Direct scheiden werkt dus maar beperkt en is een keuze die je als bedrijf moet maken. Neem je het risico? Bij geiten komt paratbc ook veel voor.

Duurmelken kan bij koeien inderdaad veel lastiger, je hebt daarvoor hoogproductieve persistente koeien nodig. Dit ligt bij geiten echter anders (en schapen drogen zichzelf op). Geiten kunnen vrij gemakkelijk geduurmelkt worden. Bij koeien valt er op zich ook prima op te sturen, mits je met diergerichte krachtvoermachines of robots werkt. Bij een TMR gaat het inderdaad heel lastig. Maar een verlengde tussenkalftijd van 1.5 jaar (550 dagen) is bij de juiste type koeien goed te doen.

Geiten worden daarnaast vaak in meerdere groepen gehouden. Er wordt meestal ook gebruik gemaakt van 1 of 2 bokken om de groep die drachtig moet worden te laten dekken. Dat betekent sowieso dat je al minimaal 2 groepen nodig hebt (3 als je de nog nooit gelammerde ooien meetelt) en dus ook op die wijze kan voeren. Individueel rantsoen is wel weer ongebruikelijk.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:17

Ik heb geleerd dat het scheiden van moeder en baby ook te maken heeft met het niet meer hebben van een moederinstinct en (door selectie) teveel melkgift voor een jong. Is dat bij schapen/geiten anders?
Ik zou ook denken dat latere scheiding stressvoller en moeilijker is voor mama én baby?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 00:06

TO, bedenk je wel dat wat mensen zéggen dat ze willen kopen en wat ze daadwerkelijk kopen een wereld van verschil is.

Dimphyl schreef:
Ik heb geleerd dat het scheiden van moeder en baby ook te maken heeft met het niet meer hebben van een moederinstinct en (door selectie) teveel melkgift voor een jong. Is dat bij schapen/geiten anders?
Ik zou ook denken dat latere scheiding stressvoller en moeilijker is voor mama én baby?

De meeste koeien hebben een prima moederinstinct. Melkgift is inderdaad wel een beperkende factor, maar kalf + melken is dan de oplossing.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 01:52

Ik denk dat dit typisch een concept is dat tussen wal en schip valt. En begrijp me niet verkeerd, ik vind dat heel jammer.
De consument die zich zeer met dierenwelzijn bezig houdt vindt dat dit niet ver genoeg gaat, en wil dus je product niet ongeacht de prijs.
Memsen die dat minder uitmaakt, geen problemen hebben met slacht, vlees eten, zullen wslk ook geen problemen hebben met levensmiddelen uit commerciëlere productie.
De consument die er een genuanceerde mening over heeft, en de waarde inziet van deze manier van produceren, en die daar extra geld voor wil uitgeven is ben ik bang een te verwaarlozen minderheid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:12

__Elizabeth schreef:
Je spreekt hier dus over gebruik maken van hormonen?

Duurmelken voor 2-3 jaar zonder hormonen gaat niets opleveren.

In Nederland mag al jaren geen hormonen gebruikt worden

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:23

Citaat:
- Moest de keuze er zijn in de winkel, zouden jullie dan gaan voor deze melk(producten) of de traditionele melk(producten)?
- Hoeveel zou die meerprijs zijn? Stel dat de traditionele melkproducten €1 de liter/kg kosten, hoeveel zouden jullie dan bereid zijn om te betalen?
- Zouden jullie een verdere verplaatsing overwegen om puur deze producten te kunnen aanschaffen?

-Nee, ik weet van de melk die ik nu koop ook niet hoe de dieren gehouden worden, dus voor mij maakt zo'n concept niet veel uit.
-Ik zou gaan voor traditioneel.
- Nee, ik kijk voornamelijk naar de prijs van producten en of het in NL geproduceerd is, niet naar hoe de dieren gehouden zijn.
-Nee, mocht ik zoiets toevallig tegenkomen op de fiets zou ik zoiets voor de fun meenemen maar al mijn dagelijkse boodschappen doe ik gewoon bij de Suup .

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:30

Onze vragen hier rond zijn:

# heel erg!

# ja
# ja, ik betaal nu 1,20 voor een Liter melk en ik wil ook wel E2,- betalen.

# ik zou het het liefst kopen bik een winkel waar ik toch al heen gaan. Bij ons verkoopt de groenteboer ook kaas en de slager ook wat streekproducten.

Note: wij drinken alleen kloeienmelk, dus als koper heb je niks aan mij. Kun je moeders van jonge dieren niet toch 2x per dag melken? Er zal dan minder uitkomen dan wanneer ze geen jong heeft maar ze zal nooit leeg zijn. Voor de jongen zou je x aantal keren kunstvoedingen kunnen aanbieden.

Ik vind het vooral fijn dat ze even bij hun moeder mogen blijven. Ze hoeven voor mij niet 100% op te groeien op mamamelk.

Tav bokjes naar de slacht: daar heb ik geen probleem mee. Je kunt een vervolg trekken in een opfok met ruimte, licht etc.. een fijn leven. En daarna een snelle en rustige dood. Het vergassen van onze varkens is weerzingwekkend en gaat met veel stres gepaard. Ook slachterijen waar de soms onverdoofde dieren toch geslacht worden..weerzingwekkend, en niet nodig.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:39

Enigszins, maar ik hou ook erg van kalfsvlees (producten van schaap/geit vind ik sowieso niet lekker)

- Moest de keuze er zijn in de winkel, zouden jullie dan gaan voor deze melk(producten) of de traditionele melk(producten)
Hangt echt van de prijs af en de smaak moet echt meer te bieden hebben dan het commerciele alternatief

Voor melk niet, voor een ambachtelijke boerenkaas wel

10% extra (bij melkverpakkingen hecht ik bovendien aan de plastic draaidop, die ouderwetse die ze nu weer terug willen brengen sla ik over)

Melk is iets wat ik uit de supermarkt meeneem, een lokaal gemaakte boerderijkaas (van de koe) zou ik zeker voor naar de boerderijwinkel gaan. Maar dat is dan 'n luxe kaas, niet de dagdagelijkse kaas.