Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Moestuin schreef:8nnemiek schreef:Ik dacht zelfs dat je geiten onbeperkt lang kan melken als je het elke dag consequent doet, of is dat een broodje aap verhaal?
Het neemt wel langzaam af dus na 2-3 jaar heb je het beste wel gehad. Maar als je maar kleine hoeveelheden wilt kun je prima blijven melken
__Elizabeth schreef:Dat kan ik mij bijna niet voorstellen op de manier dat ze nu gemolken zouden worden. Maar goed als jij zegt dat dit werkt Dan zal dat. Mijn ervaring is alleen met koeien en dat zal zeer zeker niet werken.
Eerlijk kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat als je hier echt een plan van maakt het financieel zou werken zonder echt een hoge meerprijs wat dus je markt verkleind.
anjali schreef:Wat ik heb gehoord van menselijke vrouwen,toch ook zoogdieren,is dat sommigen hun kinderen jarenlang borstvoeding blijven geven ,dat dat doorgaat zolang de vraag van het kind er is.
8nnemiek schreef:Erg interessant allemaal!
Maar bij honden zie je toch ook vaak dat ze tijdens de schijndracht bv melk gaan geven. Zou het niet mogelijk zijn om zo'n melkgift op een andere manier op te wekken dan door dracht?
suffie schreef:Er zou over gestapt worden op een systeem waarbij de jonge dieren de eerste 4 weken full time bij de moeder lopen.
Als ex-melkveehoudster weet ik dat dit stukje voor de koeien voor heel veel leed kan gaan zorgen. Melkkoeien worden gefokt op melkproductie, al jaren, en geven gemiddeld de eerste dagen zo'n 30 tot 40 liter per dag. Dit gaat een kalf nooit wegdrinken met het gevolg dat de koe uierontsteking kan krijgen. Daarnaast ben ik benieuwd hoe er wordt omgegaan met ziektes zoals Para TBC, een van de redenen waarom de koeien en kalveren meteen na de geboorte worden gescheiden.
Ik ben bereid om extra te betalen voor 'goede' melk. Er zal altijd vraag zijn naar dit soort melk. Zo is er ook een boer die zijn melk verkoopt onder elke melk. Hier wordt de melk meteen vanuit de robot gebotteld en komt er op het etiket te staan van welke koe jouw fles melk is.
Nog even een aanvulling. Ik las ook iets over duurmelken, zodat de koe maar een keer in de 2/3 jaar een kalf hoeft te krijgen. Dit kan ook nadelig zijn voor de koe. Veel koeien vervetten en worden daardoor niet of moeilijk drachtig, wanneer ze zo lang worden doorgemolken zonder drachtig te raken. Om melk te geven hebben de koeien een rantsoen nodig, wat ook is afgestemd op de drachtige koe. Een guste koe die melk geeft heeft een heel ander rantsoen nodig, alleen zal daardoor automatisch ook minder melk gaan geven.
Dimphyl schreef:Ik heb geleerd dat het scheiden van moeder en baby ook te maken heeft met het niet meer hebben van een moederinstinct en (door selectie) teveel melkgift voor een jong. Is dat bij schapen/geiten anders?
Ik zou ook denken dat latere scheiding stressvoller en moeilijker is voor mama én baby?
Citaat:- Is dit concept iets dat jullie aanspreekt?
- Moest de keuze er zijn in de winkel, zouden jullie dan gaan voor deze melk(producten) of de traditionele melk(producten)?
- Is er bereidheid om hier een meerprijs voor te betalen?
- Hoeveel zou die meerprijs zijn? Stel dat de traditionele melkproducten €1 de liter/kg kosten, hoeveel zouden jullie dan bereid zijn om te betalen?
- Zouden jullie een verdere verplaatsing overwegen om puur deze producten te kunnen aanschaffen?