Urona447 schreef:Ik weet niet waar je zit, maar wat let je om een 4-jarige naar een lokale school te sturen?Anna_Leo schreef:Ik heb ook als kind in het buitenland gewoond, we zijn vertrokken toen ik 3.5 was en ben na 3 verschillende landen en 15 jaar later weer terug naar Nederland gekomen voor mijn opleiding. Ik vond het altijd heerlijk, je leert ongelofelijk veel van de wereld kennen en praat nu naast Nederlands ook Duits en Engels vloeiend. Ik ken ook veel expat kinderen die het niet altijd even geweldig vonden, maar iedereen zegt wel altijd dat je echt een ervaring rijker bent.
Onze familie zei soms wel hoe kun je dit je kinderen op jonge leeftijd aandoen, maar mijn broer en ik zijn mijn ouders echt ontzettend dankbaar dat ze dit avontuur met ons aan zijn gegaan, je groeit er als persoon echt alleen maar van, ook als het bijvoorbeeld toch tegen valt
Onze ervaring is ook dat het voor jonge kinderen juist lastiger is, de meeste kinderen gaan naar een internationale school waarbij meestal de voertaal Engels is. De oudere kinderen spreken vaak al redelijk Engels waardoor ze gemakkelijker aansluiting hebben in de klas. Daarnaast kun je de oudere kinderen veel beter voorbereiden op cultuurverschillen.
De jonge kinderen moeten eigenlijk veel meer leren. Ze gaan voor het eerst naar school , ze moeten een compleet nieuwe taal leren, ze moeten omgangsvormen leren en tegelijk moeten ze ook basis Nederlands leren omdat ze uiteindelijk toch terug naar NL moeten. Dit in combinatie met een verhuizing, het missen van oude vriendjes en vriendinnetjes heeft toch wel voor de nodige problemen gezorgd bij onze dochter van 4 jaar.
Vergis je ook niet in een internationale school, het zijn bij ons klassen van max 10 leerlingen en de druk om te presteren ligt hoog.
Waarbij neefjes en nichtjes van haar leeftijd in Nederland nu aan het kleuren zijn moet zij dit jaar het hele alfabet kennen en dit kunnen schrijven en beginnen ze met lezen en rekenen.
Overigens herken ik dus helemaal niet wat jij hier beschrijft. Ik had het moeilijker met mezelf aanpassen aan Nederland na terugkomst (sterker nog: dat is nooit helemaal gelukt
) dan dat ik het had om me aan te passen in SA. En ook in mijn omgeving hoor ik dat juist de oudere kinderen het moeilijker vinden om zich aan te passen en om hun vrienden te moeten missen. 

Mijn moeder is op Curaçao geboren en opa heeft daar bijvoorbeeld meer dan 40 jaar gewoond tot aan zijn dood, maar mijn eigen vader wordt na twee weken vakantie al gillend gek. Zuid Afrika was voor hem dan weer geen enkel probleem.
) verhuist naar het buitenland, dus ze kunnen een bakfiets vast ook aan. Denk er goed over na wat je eventueel mee wil nemen (hangt er natuurlijk ook af of je gemeubileerd gaat wonen daar). Wat eigen spullen bij hebben is echt wel prettig.
) voor Volvo.