Geen diploma hebben

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nicjuh_

Re: Geen diploma hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:21

Ik zou je ook adviseren toch een dioma te halen, al is het idd een deeltijdstudie. Verdiep je anders eens in een associate degree als het je enigszins tegenstaat. Dat is hbo, maar door minder leerjaren krijg je geen bachelor kwalificatie.
Wanneer je carrière wil maken zal het missen van een diploma je achtervolgen. Waarschijnlijk zijn er naast jou andere sollicitanten met een diploma, die gaan dan toch voor. Misschien niet meer als je 50 bent, maar daarvoor wel.
Stageervaring en bijbaantjes is een leuk extraatje, maar wordt niet snel naar gekeken. Ben zelf afgestudeerd in 2009, zit nu bij mijn derde werkgever, telkens hogerop in functie. Nu gaat werkervaring bij kij pas een beetje een rol spelen, hiervoor voor mijn papiertje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:45

Deeltijd vind ik wel een goed alternatief :)
Ik ga maandag eens bellen naar het bedrijf om te kijken wat die cursussen allemaal inhouden en of HBO deeltijd ook wellicht kan. Anders ga ik toch een studie volgen, ofwel voltijd of deeltijd bij een ander bedrijf.

Dank allemaal!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:47

Ik zou absoluut voor je papiertje gaan. Met voltijd of deeltijd, wat je wilt. Ik heb net ook die keus gemaakt omdat ik met alleen een zorgdiploma niet verder kwam dan de zorg omdat ik in een ander vakgebied wilde. Dus weer begonnen met school en als je je papiertje heb kom je echt al een stuk verder dan met niks en ook geen ervaring.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:23

Zoveel mensen, zoveel ervaringen. Ik heb zelf mijn P maar geen diploma. Meerdere baantjes gehad en anderhalf jaar geleden aangenomen op een super fijne plek op basis van ervaring en niet opleiding (die volstrekt ergens anders over ging).

Een diploma zegt dus zeker niet alles, solliciteren kan nooit kwaad!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:30

Heb diverse diploma's en sinds 3 maanden met nieuwe baan gestart waar al die diploma's niet voor nodig zijn. Daar interne opleiding gehad en met lof geslaagd. Misschien dat ik er mocht starten omdat ik havo diploma heb maar had zelfs geen enkeke werkervaring in die branche. Dussss kan zeker zonder diploma lukken. Ben 30-35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:44

Binnenkomen zonder diploma kan zeker, ben ik ook van overtuigd. Het is wel veel moeilijker dan met. Ik vroeg me alleen af of het later (na 5/10 jaar werkervaring) nog moeilijker is om een nieuwe baan te vinden dan de kandidaten met diploma.

Maar dit is ook wel een beetje koffiedik kijken denk ik.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:48

Ik heb 4,5 jaar HBO Bedrijfseconomie zonder diploma, door omstandigheden. 2 jaar een MBO baan gehad, daarna naar een MBO+ functie bij een ander bedrijf. Paar keer promotie en naar andere afdeling intern. Flink wat opleidingen in mijn vakgebied intern gevolgd en nu prima tevreden.

Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik in een goed betaalde branche zit, en goede beoordelingen heb elk jaar, dus fijne salarisverhogingen. De functie is onder mijn denkniveau, dus dan kom je erg makkelijk mee. En ik heb ook geen ambitie voor een management functie. Leef niet om te werken :o

Ik heb maar bij 2 bedrijven gewerkt in 15 jaar tijd, dus dan is hoe je je werk doet, belangrijker dan een diploma.

Als je echter wel een gezonde ambitie hebt, zou ik zeker de studie weer oppakken.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:49

Dat is het lastige, je weet het gewoon niet :')

Ik was 28 en al een paar jaar van school toen ik werd aangenomen. Ik hoop voor je dat ze positief zijn bij die functie :D hou je ons op de hoogte?

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:51

Ik werk in de zorg en op mijn werkplek is een diploma echt een vereiste. Ik heb een super fijne collega die haar wil heel goed doet ( zelfs alle taken van een "hogere" functie) maar zij kan geen promoties maken zonder diploma. Mijn werkgever wil haar scholing wel betalen, maar zonder het papiertje mag ze gewoon geen functiegroep hoger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:00

@sjong, in de zorg kan ik het me wel voorstellen ja! Ook met je (big)registraties ect.

@lagonda, zal jullie op de hoogte houden!

Ik heb nog even gespeurd op soortgelijke vacatures maar dan op medior en senior niveau en in de functieomschrijving zie ik vooral bepaalde cursussen en ervaring die je moet hebben. Maar dat kan tegen die tijd wel weer veranderd zijn natuurlijk.

Eerst maar weekend en maandag weer een dag om over werk na te denken :z

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:01

Ik heb een MBO niveau 3 diploma. Word heel erg vaak afgewezen omdat ik geen MBO4 diploma heb.

Denk- en werkniveau is dan wel weer HBO, maarja, dat staat niet op papier

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:09

Het is ook afhankelijk van wat je verder te bieden hebt. Als jij, even oneerbiedig gezegd, 13 in een dozijn kwaliteiten hebt voor de betreffende functie dan zullen ze eerder kiezen voor iemand met opleiding. Ook nog na 10 jaar werkervaring. Heb je daarentegen echt wat te bieden dan is dat papiertje niet van belang.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:12

Ik heb doorgestudeerd maar heb helaas alleen certificaten en ik kom er nu op 30jarige leeftijd achter dat het dus wel degelijk wat kan uitmaken.
Certificaten worden niet gelijkgesteld aan diploma's en zo heb ik al heel wat kansen gemist

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:36

Ik heb het ook gemerkt dat ik niet verder kwam in mijn vorige baan, en ik dus nergens aan de bak kwam zonder diploma’s. Nu heb ik heel veel geluk gehad en heb nu echt mijn droombaan en werk als zelfstandige. Maar was dit niet op mijn pad gekomen, dan denk ik dat ik ook de schoolbanken weer in was gegaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:44

brokjes schreef:
Binnenkomen zonder diploma kan zeker, ben ik ook van overtuigd. Het is wel veel moeilijker dan met. Ik vroeg me alleen af of het later (na 5/10 jaar werkervaring) nog moeilijker is om een nieuwe baan te vinden dan de kandidaten met diploma.

Maar dit is ook wel een beetje koffiedik kijken denk ik.

Nou ja dat hangt dus enorm van de branche af. ICT/software developing is dat zeker waar omdat dan je opleidingskennis alweer achterhaald is _O-
Maar soms is het ook gewoon meer een formaliteit dan dat het heel veel toevoegt, maarja, je moet toch meetbaar maken dat iemand iets kan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:46

Ik zou me wel altijd afvragen als werkgever waarom iemand geen studie afgemaakt heeft. Als je 10 jaar werkervaring hebt en unieke skills, dan zal dat wellicht minder belangrijk zijn, maar hoe veel van dat soort mensen zijn er?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:21

Mocht je niet fulltime willen studeren, zou je ook nog kunnen kijken naar een duale opleiding :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:07

Ik ontdekte dat je nog stufi kreeg als je maar voor je 30e inschreef. Dat is gelukt en heb een diploma gehaald op mijn 32e. Kon meteen aan de slag ermee.
Alleen had ik achteraf hoger moeten mikken(hbo ipv mbo)

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:20

Ja, het blijft je voorlopig nog wel achtervolgen. Zoals je zelf al zegt, je zult heus wel een baan kunnen vinden hoor, maar met een papiertje zul je echt meer keuze hebben.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:27

Ik heb een diploma maar dat is in mijn sector wel echt een vereiste (juridisch). Mijn man is 34 en heeft geen diploma, maar runt nu zo n 5 jaar een succesvol bedrijf. Daarvoor heeft hij als interim een jaar of 5 projecten gedaan (sales en marketing branche) en daarvoor een paar jaar in loondienst gewerkt en hij heeft nooit problemen gehad met het gegeven dat hij geen diploma heeft. Hij is heel goed in zijn werk en dat zien mensen tot nu toe altijd direct. :j
Maar als je de kans hebt en weet wat je wilt, zou ik zeker voor een diploma gaan. Het geeft geen garantie, maar maakt het wel een stuk makkelijker voor jezelf.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:40

Tot m'n 25e geen HBO diploma. (Op m'n 22e weer naar school gegaan)

Later nog twee HBO diploma's gehaald. En in geen van de beroepen meer werkzaam.

Het gaat erom dat je een papiertje hebt. Een HBO diploma wil zeggen dat je in staat bent elk onderwerp te bestuderen en je eigen te maken op dat niveau.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:46

Ik heb diploma's gehaald en vervolgens ben ik iets compleet anders gaan doen :+

2 jaar geleden weer een carrière switch gemaakt -wel met een paar cursussen- en heb nu weer een prima baan met leuk salaris en door groei mogelijkheden.

De diploma's liggen ergens stof te vangen.

Mijn man is erger :o
Nagenoeg geen diploma's - dyslexie en kleurenblind en heeft een goede baan (wel met z'n handen werken en ook overwerk hoort erbij,
Maar hij heeft het goed en gaat met plezier naar z'n werk. Ze kunnen geen mensen vinden die hem kunnen ondersteunen in die functie,dus daarom moet hij wel eens overwerken.

Ze hebben hem aangenomen vanwege zijn inzet, inzicht en handigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:58

Tiggs schreef:
Ik zou me wel altijd afvragen als werkgever waarom iemand geen studie afgemaakt heeft. Als je 10 jaar werkervaring hebt en unieke skills, dan zal dat wellicht minder belangrijk zijn, maar hoe veel van dat soort mensen zijn er?
Precies. Vaak zijn het toch functies die onder het niveau zitten dat je had kunnen halen als je wel een diploma had gehaald. In sommige gevallen komt dat inderdaad op z'n pootjes terecht, maar daar zou ik - zeker op de huidige arbeidsmarkt - niet op gokken als je wel de mogelijkheden hebt om toch nog een diploma te halen. Je hebt in veel gevallen wel een beetje geluk nodig, maar zonder diploma heb je daar beduidend meer van nodig dan met. :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 01:24

Mijn vader is opgeklommen van vakkenvuller tot een hele hoge en verantwoordelijke piet binnen het nederlandse supermarkt gebeuren, hij heeft het plafond meerdere malen bereikt.
Puur en alleen met interne cursussen en gezond verstand.

Ik heb ook niet gestudeerd en mezelf in de horeca met wat interne cursussen opgewerkt tot rechterhandje van een befaamde horeca ondernemer. Tot ik dat beu was en emigreerde.

Eigen restaurant geopend, defintief dicht dankzij covid en nu zoekende, creatief aan het zijn, en ben me weer langzaam onmisbaar aan het maken in het huishouden van een duitse multimiljonair. Of dit mijn nieuwe leven word weet ik nog niet.

Maar ik geloof niet in een verzameling niets zeggende managementspapieren. Mijn vader had ze niet. Ik heb ze niet. En we hebben ons beiden onmisbaar gemaakt op verschillende gebieden. Gezond verstand, hard werken, willen leren, uren maken en kansen grijpen.

Tuurlijk, voor sommige dingen moet je echt wat leren. Rechten, medicijnen, echt wel handig om wat boeken open te slaan.
Maar als ik zie wat er bv van de horeca opleidingen afkomt zeg ik glashard: ik ben zonder dat papiertje een betere manager: ervaring is de sleutel. Op mijn 20ste was ik dat nog niet, namelijk.

En dit geldt ook voor bv die handige jongens die een auto ontleden en repareren. Waarom moeten die persé een papiertje hebben? Die liggen vanaf hun tiende al onder auto's, die hebben dat niet nodig.
Ik ken een elektriciën, een duitse hippie, nooit een opleiding gevolgd en er bestaat geen betere dan hij, ik zal hem altijd bellen en niet een ander met papieren.

TS, de maatschappij en bureaucratie wil papieren zien. Maar imo zijn ze vaak niet nodig en het is triest aan te zien hoe bureaucratie het wint van ervaring, wil en talent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 01:26

Ik heb dan wel een diploma maar ben in een totaal andere sector gaan werken zonder enige ervarig en de juiste scholing. Tot nu toe geen last van. Heb na proefperiode een half jaar contract gekregen en zou me niets verbazen als deze ook verlengd word.