Lief- en leed pot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:49

Wij regelen lief en leed binnen ons team gewoon als een moment zich voordoet. Bij een verjaardag zoeken we samen iets uit en splitten we de kosten. De uiteindelijke 'inleg' ligt denk ik iets hoger dan bij de meesten hier, omdat we maar met 7 collega's zijn. Dus voor een leuk cadeautje ben je al snel relatief veel kwijt.
Soms (bvb bij huwelijk en geboorte) wordt er ook afdelingsbreed iets geregeld, dat neemt het afdelingshoofd dan op zich. Iedereen kan dan naar eigen inzicht bijdragen, ofwel in een envelop (good ol' times) ofwel via een tikkie. Werkt prima, moet ik zeggen :j

Mri

Re: Lief- en leed pot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:24

wij hebben een personeelspot met een inleg van 1 euro per maand.
Daaruit worden cadeau's voor jubilea en bijzondere leeftijden (25, 50 en 65 dacht ik) en bijzondere gebeurtenissen (zoals een geboorte en een huwelijk) gegeven.

De bloemetjes komen altijd voor rekening van de werkgever. Dus cadeautje bij de geboorte van mn dochters kwam van mijn collega's van de afdeling (eigen inzameling) en uit de personeelspot, maar het bloemetje van mn werkgever.

Ik heb dan toevallig veel gekregen uit de personeelspot (getrouwd en 2 kids gekregen), terwijl andere helemaal niks krijgen. Tja, dat kan nou eenmaal gebeuren. Maar die ene euro per maand maakt niemand daar een probleem van.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:38

Ik vind dit soort dingen soms wel lastig. Je wilt geen nee zeggen want dat is niet collegiaal maar het is toch of je je eigen cadeau betaald, als er al iets gebeurd waardoor je iets krijgt. Zo zou ik denken wat fijn als je een bos bloemen krijgt als je ziek bent, maar eigenlijk heb je er ook zelf voor betaald en wat vaker is gezegd de bedragen kunnen hoog oplopen.

Ik heb ergens gewerkt waar toen de baas ziek was ik heb mee betaald aan bloemen, maar toen ik ziek was werd ze boos, moest ik me niet aanstellen en zo snel mogelijk weer komen...

Ik vraag me wel af wat jullie werkgevers doen? Word er wat gedaan aan vanuit de werkgever met verjaardagen, ziekte etc?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:50

Pff wat ben ik blij met mijn collega’s als ik al het gezeur hier zo lees dat zo’n pot met zich mee kan brengen.
Wij leggen een tientje in en de “lief- en leedcommissie” bepaalt wanneer er iets gestuurd wordt en bepaalt ook wat er dan gestuurd wordt (kaart/bloemetje etc).

Wij zijn al lang blij dat deze mensen het oppakken en ik heb hier werkelijk waar nog nooit een vervelend woord over horen vallen. Die €10,- is gemiddeld genomen per jaar.

Hier zijn er geen regels over opgesteld, laat staan iets op papier gezet :) (terwijl we toch met veel juristen zijn ;) )

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:26

Lief en leed pot is leuk maar degene die het regelt moet wel zin hebben in 'gedoe'. Je hebt altijd ontevreden mensen, hoe je het ook regelt, altijd mensen die steeds vergeten te betalen. Maw je doet het nooit helemaal goed. Op mijn vorige werkplek hadden we 1 waarbij we allemaal 25 per jaar inlegden en die werd gebruikt voor alles van verjaardagskado's tot geboorte kado's. Kaarten werden centraal ingekocht en lagen altijd op voorraad (gingen dus los daarvan, kost ook geen drol dus daar zou je als werkgever niet zo moeilijk over moeten doen lijkt mij..). De dame die het regelde was er nog best wat tijd aan kwijt en ik zou haar job niet willen overnemen. Ik werk nu in een klein team waardoor het prima kan via tikkies per geval.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:52

Het gaat niet om ontevreden, maar je kunt niet voor de ene wel iets doen met een verjaardag, en een ander stelselmatig niks geven voor een verjaardag.
Dan moet je een lijn trekken, of iedereen krijgt uit dat potje iets met een verjaardag, of anders niemand.

Daar heb ik een te sterk ontwikkeld rechtvaardigheids gevoel voor... dan regel ik idd zelf wel iets.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:55

Simbaa schreef:
Pff wat ben ik blij met mijn collega’s als ik al het gezeur hier zo lees dat zo’n pot met zich mee kan brengen.
Wij leggen een tientje in en de “lief- en leedcommissie” bepaalt wanneer er iets gestuurd wordt en bepaalt ook wat er dan gestuurd wordt (kaart/bloemetje etc).

Wij zijn al lang blij dat deze mensen het oppakken en ik heb hier werkelijk waar nog nooit een vervelend woord over horen vallen. Die €10,- is gemiddeld genomen per jaar.

Hier zijn er geen regels over opgesteld, laat staan iets op papier gezet :) (terwijl we toch met veel juristen zijn ;) )

Hier ook zo. Kantoor met +/- 30 mensen. Ongeveer een tientje per keer (als ie leeg is, eens per jaar ongeveer), maar als je er 5 of 20 of niks in wilt doen mag dat ook.
Bij bevalling of bruiloft of afscheid gaat er iets uit die pot.
Verjaardagen doen we eigenlijk niets aan verder. Kaartjes bij leed worden door de baas betaald.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:59

Altijd gedoe, hoe je het ook regelt. Ik ben groot voorstander van zulke dingen gewoon per team regelen als zich wat voordoet en even een tikkie sturen.
Dat gedoe met bv verjaardagscadeautjes vind ik zo overtrokken. Degene die aan de beurt is om iets te kopen baalt altijd en weet niks, en de jarige weet dat ook want die ervaart hetzelfde. En als er 1 verantwoordelijk voor is, wordt er altijd wel eentje vergeten of voelt iemand zich achtergesteld.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:05

Wij hebben dit gelukkig niet, als we het wel hadden zou ik niet mee doen. Mijn baas regelt dit soort dingen gewoon (of eigenlijk zijn secretaresse), al heb ik daar ook tegen gezegd dat ik liever niks krijg. Bestel maar broodjes voor iedereen ofzo als er echt iets moet.

Ik vind bloemen, kaartjes etc echt niet leuk, zonde van het geld en bloemen nemen zoveel ruimte in beslag in de kliko :o

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:25

Wij hebben een appgroep ervoor. Alleen de beheerders kunnen berichten sturen dus niet die 10000 onzin berichtjes per dag.

Bij ons is het voor afscheid van een collega, overlijden van een 1e graad naaste, jubileum, langdurig ziek zijn en geboorte van kind.
Er wordt dan een betaalverzoek geplaatst. Bedrag is aan te passen.
Wil je niet mee doen; prima.
Als je contant wilt betalen is dat ook prima.

Degene die de app beheert zorgt ook voor de cadeautjes. Zoekt altijd iets passend bij de persoon.
Aan de leidinggevenden vraagt ze of ze mee willen doen en zoja krijgen die een prive app met betaalverzoek.

Ideaal, geen gedoe met achter je geld aan moeten.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:31

Bij ons (supermarkt) gaat het zo;
Als iemand weggaat na X jaar, nemen gewoon 2 mensen die het leuk vinden om dingen te organiseren het op zich. Ze gooien een open Tikkie in de appgroep en afhankelijk van wat er gegeven wordt, wordt er iets gekocht. Leiding regelt bij ons wel wat voor examens, maar dat is vaak gewoon een kleinigheidje (reep chocola), terwijl iemand die na lange tijd weggaat een heel pakket krijgt. Bevalling is niet echt van toepassing, sinds ik in een vergrijst filiaal werk. Met pensioen hadden ze (was voor Corona) bij 3 mensen die in ongeveer dezelfde periode met pensioen gingen een groot afscheidsfeest gedaan.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:54

Ieder schooljaar betaalt elk teamlid van mijn school €25,- dit is ongeacht de functie en FTE.
Ik vind het prima. Er wordt van alles uitbetaald en er hoeft niet geleurd te worden om geld, het is er tenslotte al.

Wij hebben een lijstje waarop de bedragen staan coor cadeaus voor geboorte e.d. Verder regelmatig een kaartje, bloemetje e.d. bij ziekte.