Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Hutcherson schreef:Ik vraag me altijd af of de hersenen van hoog begaafde kinderen ook verder ontwikkeld zijn in de zin van zelfreflectie en sociale ontwikkeling. Kun je een kind leren om zelfreflectie te hebben op eigen handelen of om hem/haar bepaalde levenslessen te leren die mensen normaal gesproken pas later leren. Ik weet wel dat als ik eerder mogelijkheden had tot zelfreflectie en het geven en ontvangen van feedback dat mn leven een stuk makkelijker was geeweest :p

mirim schreef:Het is niet zozeer de hoogbegaafdheid die in de weg zit op het sociale vlak, maar hb gaat heel vaak hand in hand met een vorm van autisme.
ADHD, autisme , HB en dergelijke overlappen elkaar.
Annemarievzr schreef:Interessant en moeilijk. Wij hebben ook een flinke strijd met school gehad. Die wilden versnellen en dochter viel tussen twee leergroepen in: niet meer deel van haar klas en nog geen deel van de volgende. Gevolg: ze was diepongelukkig (en 6,5 jaar oud....).Wij wilden destijds die versnelling niet, maar het was de enige manier die de school kende.
Deels omdat ik me daar enorm tegenaan heb bemoeid, en deels doordat er ineens wat geld van de overheid kwam voor een HB coordinator op het niveau van de schoolkoepel, is er een plus-programma opgericht. Voor de basisvakken is gekozen voor "indikken" waarbij ze met veel grotere stappen door de stof heenging. Vaak deed ze eerst een toets, en als ze lager dan een bepaalde score haalde dan was duidelijk dat er teveel lastige dingen inzaten die ze nog niet beheerste en moest ze dat blok volledig meevolgen. Was de score hoger dan kon ze in snel tempo erdoorheen. Er was een soort "routeboekje" bij de lesmethodes waarin de echt belangrijke opdrachten werden aangegeven. Daarnaast kwam er verdieping in de plusklas, maar vooral "leren leren". Dus het aanleren van probleemoplossingsstrategieen door de kinderen zodanige opdrachten te geven dat je er niet meer komt met alles uit je hoofd leren. En ze duidelijk maken dat falen niet erg is, maar juist verrijkt. En dat je af en toe best om hulp mag vragen.
Er wordt wel eens gezegd: ach die kinderen hebben toch niets extra's nodig, die kunnen gewoon goed leren. Maar juist het trainen van de hersens en het bieden van de juiste uitdaging is heel belangrijk, passend bij hun leeftijd. Ook al zijn ze slim, toch hebben ze begeleiding nodig (voor dat leren leren) en daar hebben ze ook net zoveel recht op als ieder ander kind.
Vaak vinden scholen het heel moeilijk om nog meer te differentieren dan ze al doen met alle kinderen met een rugzakje waar ze al iets speciaals voor moeten doen. En dan komt dit er nog bij... Onze ervaring was dat de leerkachten eerst niet wilden, maar nadat de HB coordinator had gepusht en het 2 weken liep, waren ze wildenthousiast. Ze hoefden maar heel weinig extra begeleiding te geven, en ze zagen een heel gelukkig kind. En daar doen we het tenslotte allemaal voor, ouders en docenten! Belangrijk om steeds naast de school te blijven staan in plaats van ertegenover. Zoek naar de gemeenschappelijke belangen. En als die er echt niet zijn, dan zit er niets op om iets anders te zoeken.
Veel succes!
LaPluche schreef:Ben ik dan de enige die denkt; laat toch gaan?
Als ze talen leuk vindt is de app DuoLingo erg leuk, daar kan ze kiezen uit ontzettend veel talen.
Is er een instrument in huis dat ze zou kunnen leren spelen?
Mijn neefje en nichtje zijn hoogbegaafd, 6 en 4, en die zijn nu met engels bezig.
Waarbij mijn nichtje van 4 graag Russisch wil leren.
Ik ben al blij als ik staand mijn veter kan strikken!
Kaka schreef:Kairos schreef:Ik zou dat gewoon eens opperen bij de leraar, Duolingo als ze eerder klaar is en ze mag dan vrij kiezen wat ze wil oefenen.
Dat zou bij mijn zoon niet werken, zoveel vrijblijvendheid. Zonder kaders gaat hij etteren, aandacht trekken, uitdagen.
ikkedus schreef:mirim schreef:Het is niet zozeer de hoogbegaafdheid die in de weg zit op het sociale vlak, maar hb gaat heel vaak hand in hand met een vorm van autisme.
ADHD, autisme , HB en dergelijke overlappen elkaar.
Dit klopt technisch gesproken niet helemaal. De diagnoses worden wel vaak
genoemd bij HB kinderen, maar het is dan meestal niet de diagnose, maar een stukje niet erkend zijnskenmerk van HB dat je ziet.
Een heel druk kind dat niet de uitdaging, aansluiting, erkenning krijgt op HB vlak, kan zich heel druk gaan gedragen, maar heeft geen adhd.
Een hoogsensitief kind dat teveel prikkels te verwerken krijgt kan zich op een ASS manier gaan uiten, maar heeft niet perse ASS. Hetzelfde geldt voor het sterke rechtvaardigheidsgevoel van een HB kind. Als je dat niet erkent geeft het veel problemen en dan zie je mogelijk autistiform gedrag, zonder dat het kind autistisch is.
Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat ADD, ADHD en ASS niet vaker voorkomen bij HB-leerlingen. Misdiagnoses op dat vlak komen vaker voor.
Overigens zitten er grappig genoeg wel flink wat hoogfunctionerende autisten op mijn HB school. Die passen vrij goed binnen de visie. Dus zitten er toch autisten tussen. Maar daar is de diagnose hoogfunctionerend autist en niet HB.