Werkweigering na overlijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:36

Ten eerste, wat ontzettend naar en gecondoleerd... Was het onverwachts? Zoiets hakt er flink in voor jou, de vriendengroep en familie :\

Puur technisch; hij was geen directe familie dus geen bijzonder verlof hoe rot ook. De dagen dat je nu zorgt voor een goede afwikkeling, helpen van de familie zijn voor jou ' rekening ' qua verlof uren. Daar moeten dus vakantie uren voor worden ingeleverd. Ik kan mij echter wel voorstellen dat je hierna, gezien je beroep, bepaalde zaken te confronterend vind. Daar kun je je wel voor ziekmelden. Overigens voor zo n situatie van een vriend vinden ook, dat is behoorlijk traumatisch...
Laatst bijgewerkt door Rytir op 11-01-21 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:36

Hutcherson schreef:
Is er echt genoemd dat TS het lijk gevonden heeft? Of is 'we' de groep die ging zoeken maar heeft iemand anders hem gevonden en de rest ingelicht. Dat is natuurlijk wel iets anders.

Oh please. Enige vorm van inlevingsvermogen zou niet verkeerd zijn.

Mkango schreef:
egnie schreef:
Ben ik de enige die het raar vind dat dit via de mail aan de manager wordt medegedeeld? Ik zou persoonlijk gebeld hebben en de situatie hebben uitgelegd en gevraagd hebben hoe nu verder. Er wordt nu gewoon medegedeeld dat iemand niet komt. Ik kan me voorstellen dat dit in het verkeerde keelgat kan zijn geschoten.

Dit gezegd hebbende wil ik je heel veel sterkte toewensen en gecondoleerd met het verlies.
Dat zou, als ik in de schoenen van een leidinggevende zou staan, wel het laatste zijn waar ik me druk over zou maken, of iemand belt, appt, mailt of een postduif stuurt. Kan me voorstellen dat iemand op zo'n moment echt niet de behoefte voelt om daadwerkelijk te praten over zo'n gebeurtenis met een leidinggevende, zeker als dat het eerste bericht over de situatie is. Dan is een mailtje met "dit is er gebeurd, je kunt me bellen als je meer wilt weten" makkelijker en veiliger dan wanneer je moet opbellen en de mededeling moet doen, ook afhankelijk van de relatie met de betreffende manager.

Ik ben het met Mkango eens. Plus: je weet niet precies wanneer je manager aan het werk is, of wel, maar je wilt gewoon dat bericht uit hebben, zodat je er niet over hoeft na te denken in de trant van 'oh, het is nu 11:00, ik moet nu eerst even mijn baas bellen'. Je hebt wel wat anders aan je hoofd.

Hoe dan ook is het een ontzettende rotsituatie, heel veel sterkte TS! :knuffel:

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:37

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:43

Wipher schreef:
Brainless schreef:
Of gewoon ziek melden. Als TS niet in staat is om te werken dan mag/kan je je gewoon ziekmelden.

Kan dat nog, denk je? Ik ben sowieso te bang om haar te bellen nog. En ze weet nu al dat ik niet 'ziek'ben

Ja hoor,gewoon aangeven dat je van door haar telefoontje overdonderd was en het je op dat moment niet gelukt is om (duidelijk) aan te geven hoe je je voelde. Desnoods zeg je dat het besef van de impact die dit op je heeft (en daarmee in hoeverre je in staat bent om te functioneren op je werk) pas wat later is gekomen. Bij zoiets heftigs is het helemaal niet gek dat de "klap" pas wat later komt.

Dat je op dit moment mentaal niet in staat bent om je werk naar behoren uit te voeren en je je daarom dus ziek meld.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:49

Brainless schreef:
xSannee schreef:
Allereerst; gecondoleerd :(:)

Wat betreft je werk; je zult inderdaad vrije dagen op moeten nemen.

Of gewoon ziek melden. Als TS niet in staat is om te werken dan mag/kan je je gewoon ziekmelden.

Maar moet ze dus thuis blijven en dus ziek zijn

Anoniem

Re: Werkweigering na overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:59

Klinkt misschien ongevoelig van de werkgever, maar moet er een invaller komen, moet er dan dubbel uitbetaald worden, hoe zit het qua verzekering. Zijn er zaken die financieel afgehandeld moeten worden als ts gewoon weg blijft, want dat doe je nu dan toch in principe? Of lees ik ergens over heen.

Ik zou ook vakantiedagen opnemen of onbetaald verlof. Het is nu eenmaal geen familie.

Gecondoleerd, het is heel akelig om iemand op die manier te verliezen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:00

StalNollie schreef:
Brainless schreef:

Dat is een beetje achterhaald.
Hangt af van de reden van ziekmelding, en de afspraken met bedrijfsarts (en evt werkgever)

Mijn bedrijfsarts wou alvast beslist níet dat ik hele dagen binnen thuis bleef zitten.

Doel moet zijn zo snel mogelijk herstel.
En wat daarvoor nodig is, is per ziekmelding anders.

Ik zou dit bij de leidinggevende dan ook echt duidelijk maken, mentaal niet in staat tot werk nu, en dus ziekmelding.

En gewoon zelf verzoeken om een gesprek met de bedrijfsarts.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:00

Hutcherson schreef:
Is er echt genoemd dat TS het lijk gevonden heeft?

Dacht dat ik zelf soms een botte bijl kon zijn maar dit is nog weer van een ander kaliber :=

TS gecondoleerd en heel veel sterkte! Logisch dat je nu even niet in staat bent te werken, ik vind je psychische toestand ook reden genoeg om je ziek te melden.
Juist in de GGZ zou men moeten weten dat trauma, rouw en verlieservaringen flinke sporen trekken. En helemaal de wijze waarop jij een vriend bent verloren. Met zoveel emoties om je heen is het logisch dat je nu een ander even niet kunt bijstaan.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 00:01

Willen jullie Hutcherson niet meer quoten alsjeblieft. Wat een ongepaste reactie. Maakt dat nu echt het verschil ja?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:07

Wipher schreef:
Ik zei dat ik het nog niet wist, dat alles me teveel is nu. Ze wilde toch even gezegd hebben dat nu niet naar werk komen zonder dagen op te nemen valt onder werkweigering. Kort om: je moet. Ik werd boos om deze boodschap. Heb gezegd dat ik het zeer ongepast vond om me dit te vertellen en zo weinig begrip te tonen. Ze raakte hoorbaar geirriteerd en verzocht me om later terug te bellen.

Ikben aan het twijfelen gebracht, voel mijn geweten knagen dat ik nu niet werk. Anderzijds voel ik me absoluut niet in staat tot werken. Wat denken jullie als je dit leest? Moet ik me vermannen en (in mijn ogen slechte) zorg bieden? Of heb ik het recht om hier even bij stil te mogen staan en de familie te helpen met de uitvaart?

Het zou me niet verbazen als het lang niet zo sterk bedoeld is als jij het nu ervaren hebt. Wat je nu doet kan namelijk eigenlijk niet: je geeft aan dat je er niet bent, zonder aan te geven of je ziek bent of vrij neemt, terwijl je wel gepland bent te werken. Dat kan inderdaad niet. Je hebt immers wel gewoon een baan, en je werkgever moet ook gewoon weten waar die aan toe is. En ik denk dat je manager je dat geprobeerd heeft uit te leggen.

De oplossing, als ik jouw verhaal zie, is ziekmelden. Je bent dermate van slag van het verlies van die vriend dat je nu niet in staat bent je eigen werk te doen. Dat is ziekte. Met de arboarts kun je dan kijken wanneer en hoe je weer in staat gaat zijn je eigen werk te verrichten. Het helpen van de familie kan jou helpen met de verwerking van je verlies, maar het kan ook dat het jou juist helemaal niet helpt, en dan moet je er eigenlijk ook mee ophouden. Maar overleg dat maar met je arboarts.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:10

Wipher schreef:
Willen jullie Hutcherson niet meer quoten alsjeblieft. Wat een ongepaste reactie. Maakt dat nu echt het verschil ja?

De reactie vind jij misschien ongepast maar ik denk dat het wel degelijk verschil maakt in de situatie. Ook met betrekking tot slachtofferhulp en dergelijke.

Je werkgever heeft in ieder geval wel gelijk wat betreft het verlof opnemen.

Heel veel sterkte met het verlies en de verwerking ervan.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:14

Gecondoleerd TS. Wat een vreselijke manier om erachter te komen dat iemand niet meer leeft.

Helaas heeft jouw werkgever wel gelijk, al verwoord ze dat erg naar. Op mijn vorige werk kon ik ook slecht met mijn manager, maar ik wist ook dat ik niet per mail of app moest communiceren , maar per telefoon. Toen mijn schoonvader overleed reageerde ze ook heel bot wanneer ik er weer dacht te zijn, maar achteraf was dat niet bot bedoelt, maar zoals het antwoord van Mindim en Prrr.Bij mij gingen mijn vakantiedagen toen hard helaas.

Je werkgever heeft gevraagd of je haar terug wilt bellen. Dan kan je in mijn ogen twee dingen doen: 1. je melt je ziek, met kans dat werkgever nog veel vervelender gaat doen, maar daar kan je een bedrijfsarts voor inschakelen. (Heb je een vast contract?) Of 2. je neemt vakantiedagen op. Maar ga iig in overleg met je werkgever.

Sterkte!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:17

Is het geen idee om het even face to face te bespreken met die manager?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:19

StalNollie schreef:

Nee hoor, alleen als je bv bedlegerig bent en buitenhuis zijn/weggaan de ziekte/klachten verergerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:19

KimD schreef:
Wipher schreef:

De reactie vind jij misschien ongepast maar ik denk dat het wel degelijk verschil maakt in de situatie. Ook met betrekking tot slachtofferhulp en dergelijke.

Je werkgever heeft in ieder geval wel gelijk wat betreft het verlof opnemen.

Heel veel sterkte met het verlies en de verwerking ervan.

Voor de ts en de situatie waar zij in zit nu zal dat zeker verschil maken maar het had zeker niet zo, op zo'n manier gevraagd hoeven te worden en dan nog het gaat hier niemand verder wat aan hoe of wat en wie deze vriend het eerste gevonden/gezien heeft. En nogmaals het is de toon die de muziek maakt...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 01:09

Ziekmelden. Bel personeelszaken om het te bespreken, ook dat je er nu tegenop ziet je teamleider te bellen.
Dan meld je je voor deze week ziek en geef je aan dat je maandag weer belt, zoiets. Dat geeft je ook even rust.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 01:13

Ik zou allereerst nooit verteld hebben wat er speelt en me gewoon op de eerste werkdag hebben ziek gemeld. Het gaat je baas geen ros aan wat de reden is. Dat soort privé aangelegenheden deel ik niet met m'n werk.

Je bent niet in staat om te werken, punt. Ze mogen niet eens vragen wat je mankeert. Dus einde discussie.

Tegen de tijd dat de uitnodiging van de arbo op de mat valt zie je wel verder. En je arbo arts heeft ook geheimhoudingsplicht.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 01:24

Maar juist in deze branche kan het wel heel belangrijk zijn dat collega's of een leidinggevende wel weten wat er speelt. Dat kan namelijk ook best op een later moment ineens naar voren komen door een verhaal van een client.

Volgens mij ben jij nu niet 'fit to fly' en ik hoef je vast niet uit te leggen wat daarvan de consequenties zijn in jouw vak. Daar moet je gewoon met je kop bij zijn en weerbaar zijn, als er nu iets mis gaat kun je dat voor jezelf niet uitleggen.

Vervelend dat je leidinggevend zo op je over gekomen is, hopelijk komen jullie er toch nog samen uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 01:24

Keandra schreef:
Ga dan naar je huisarts en ga de ziektewet in.
Als je geheel over je toeren bent, ben je niet in staat om je werk uit te voeren. Zeker niet als het dan nog eens in de psychische wereld is. Jullie zullen mogelijk zelf aan patiënten/cliënten zeggen dat ze in de ziektewet moeten gaan.

Vind het moeilijk aannemen dat een werkgever zo bruut kan zijn, zeker dat het iemand is uit de sector.
Het is niet omdat je daarin zit, dat je niet zelf psychische steun nodig kunt hebben, door dingen die in je vrije tijd gebeurd zijn.

En had ze vriendelijker gereageerd had je een paar dagen kunnen opnemen, ok, maar je bent nu door 2 dingen figuurlijk tegen de muur gelopen. Denk dat zelf een psych bezoeken ook niet slecht is, en dat de ziektewet je beter beschermt en helpt om dit te verwerken.

Waarom gelijk ziektewet? Dat is toch niet nodig.

TS, gecondoleerd met het verlies, veel sterkte komende tijd

Het is rot van je werkgever om het op die manier te doen, maar het is wel zo. Verlofdagen opnemen lijkt me dan ook de beste keuze. Overlijden is zwaar dus een weekje rust kan geen kwaad kun je er volgende week weer tegen aan.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 01:30

Oh wat erg voor je TS, gecondoleerd.

En ook ik denk dat je genoeg redenen hebt jezelf ziek te melden. Je hebt mentaal een behoorlijke klap gehad... Dus ik zou niet wachten tot je er lichamelijk last van krijgt, maar nu pas op de plaats maken. Zéker met het werk dat je doet kun je niet half met je gedachten en emoties ergens anders zijn.

Je zou zelf kunnen vragen om een gesprek met de bedrijfsarts, die kan ook met je meedenken over afspraken met de werkgever.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 01:43

Marije_1997 schreef:
Keandra schreef:
Ga dan naar je huisarts en ga de ziektewet in.
Als je geheel over je toeren bent, ben je niet in staat om je werk uit te voeren. Zeker niet als het dan nog eens in de psychische wereld is. Jullie zullen mogelijk zelf aan patiënten/cliënten zeggen dat ze in de ziektewet moeten gaan.

Vind het moeilijk aannemen dat een werkgever zo bruut kan zijn, zeker dat het iemand is uit de sector.
Het is niet omdat je daarin zit, dat je niet zelf psychische steun nodig kunt hebben, door dingen die in je vrije tijd gebeurd zijn.

En had ze vriendelijker gereageerd had je een paar dagen kunnen opnemen, ok, maar je bent nu door 2 dingen figuurlijk tegen de muur gelopen. Denk dat zelf een psych bezoeken ook niet slecht is, en dat de ziektewet je beter beschermt en helpt om dit te verwerken.

Waarom gelijk ziektewet? Dat is toch niet nodig.

TS, gecondoleerd met het verlies, veel sterkte komende tijd

Het is rot van je werkgever om het op die manier te doen, maar het is wel zo. Verlofdagen opnemen lijkt me dan ook de beste keuze. Overlijden is zwaar dus een weekje rust kan geen kwaad kun je er volgende week weer tegen aan.

Oooh, volgende week er weer tegen aan na een weekje rust. Da's makkelijk joh! -O-

Lieve TS, heel veel sterkte met dit afschuwelijke verlies, en gecondoleerd Y;(

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 01:55

Allereerst gecondoleerd Wipher.

Je post komt vol emotie over en ik gok/vul even in, dat je uiteraard geheel terecht, ook op die manier je manager gebeld hebt.
Wat ik mij afvraag is (en daar hoef je niet openbaar op te antwoorden maar mag je ook voor jezelf bedenken) hoe is de band met je manager normaal gesproken?
En als je normaal een prima werkverhouding hebt, zou het dan kunnen zijn dat je mede door je eigen emotie haar reactie verkeerd hebt opgepakt?
En als het antwoord op bovenstaande ja... is even los van wat je verwachtingen zijn en waren van je manager (dat er dus begrip is) zou je het dan kunnen opbrengen om nogmaals te bellen en uit te leggen dat je begrijpt dat je, je niet 'zomaar' kan afbellen, je vakantiedagen opneemt, maar dat je wel geraakt bent door de zakelijke houding, je gehoopt had op iets meer begrip en dat je hier graag nog een gesprek over voert als je weer aan het werk bent?

Voor de duidelijkheid je bent als werknemer nooit verplicht om te melden waarom je, je ziek meld (vaak tot grote ergenis van organisaties).
In dit geval heb je dat wel gedaan en dat zou wel eens negatief voor je kunnen uitpakken als je, je alsnog ziek meld (even los van of ik het daar wel of niet mee eens ben).
Ik kan mij dan ook zomaar voorstellen dat je manager, mogelijk heeft gedacht, dit valt onder werkweigering en moet ik haar wel melden.
Is dat empatisch nee absoluut niet, zijn het de regels, ja helaas wel.
Ik denk en hoop echt dat het op een misverstand berust waarbij, jij mede door de emotie's het verkeerd heb opgepakt en je manager het mogelijk verkeerd heeft gebracht.
Mijn advies zou zijn ga alsjeblieft met hen in gesprek.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 02:02

Hoezo zou dit werkweigering zijn? TS is niet in staat haar werk naar behoren uit te voeren, waarom zou zij dan vakantiedagen moeten opnemen?

En waarom kan het negatief uitpakken als ze zich alsnog ziek zou melden? Wat moet er dan gebeuren om je ziek te mogen melden, vraag ik me af...

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 02:08

Wijslander schreef:
Hoezo zou dit werkweigering zijn? TS is niet in staat haar werk naar behoren uit te voeren, waarom zou zij dan vakantiedagen moeten opnemen?

Omdat je als werknemer niet kan zeggen sorry er is iemand buiten de 1e lijn overleden ik kom niet.
Je werkgever mag TS namelijk ook gewoon aangepaste werkzaamheden aanbieden waarbij ze niet met clienten hoeft te werken.
Hoe banketstaaf en krom ook als TS zich 'gewoon' had ziekgemeld had zij aangemeld geworden bij de arbo en had zij gewoon thuis kunnen blijven.
Laatst bijgewerkt door NoGo op 12-01-21 02:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 02:08

Nou ja, ik bekijk het van 2 kanten, want als leidinggevende zou ik dit op deze manier ook niet prettig vinden.. Ik begrijp dat dit voor TS ontzettend verrot voelt, maar TS heeft zich niet ziekgemeld en ook niet duidelijk aangegeven verlof op te nemen. Wat moet een werkgever dan doen? Je sterkte wensen en afwachten, of toch even verder informeren.

Bij het directe contact meld TS zich weer niet ziek, maar geeft ook niet aan verlof op te nemen. Ik snap op zich de opmerking van werkgever wel dat je niet zomaar zonder verlof of ziekmelding afwezig kunt zijn. En ja, dat valt onder werkweigering op het moment dat je er (moedwillig) niet bent, terwijl je wel verwacht werd en jij je niet ziekgemeld hebt. Ook vind ik het persoonlijk niet helemaal netjes dat je werkgever jou maar moet bellen, je had zelf ook even kunnen bellen voordat je de deur uit ging of het bericht goed en tijdig was overgekomen en of het akkoord was dat je gezien de heftige omstandigheden niet op het werk bent.
Ik wordt zelf ook niet vrolijk als ik als leidinggevende ineens voor de verassing kom te staan dat mijn medewerker er niet is zonder eerst even rechtstreeks contact te hebben gehad.

Maar goed in het gesprek kon werkgever ook even beter zijn/haar best doen om mee te denken in mogelijke andere oplossingen. Bijvoorbeeld; twee dagen verlof en dan dinsdag middag contact over verdere verloop. Eventueel kan de leidinggevende meteen contact opnemen met HR om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Ook is er misschien een mogelijkheid tot vervangend werk, waarbij direct contact met cliënten even niet van toepassing is.

TS ik zou je adviseren 3 dingen te doen;
- ZSM naar de huisarts en daarna contact opnemen met de Arbo/bedrijfsarts.
- Je leidinggevende op de hoogte brengen dat je naar de huisarts gaat, maar voor nu verlof op neemt en dat je bijvoorbeeld woensdagochtend contact opneemt over hoe het verder gaat.
- Alvast voor jezelf meedenken in oplossingen bijvoorbeeld hoe je eventueel toch kan ondersteunen op het werk, zonder direct contact met cliënten te hebben, als dat punt voor jou een struikelblok is.