Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mdrf schreef:Ik heb HBO diermanagement gedaan, wat een bagger opleiding en dat wist ik ook al in het derde jaar (eigenlijk eind 2de). Maar wel doorgezet want dan had ik in ieder geval mijn HBO diploma. Met het diploma kan ik niets want het is echt een pretopleiding waar je vrijwel niets leert, maar het feit dat ik een hbo diploma heb zegt werkgevers wel wat. Je hebt dan naar verwachting wel HBO werk en denkniveau. Je hoeft dus niet in dat werkveld te gaan werken met deze studie, door werkervaring op te doen en eventueel cursussen kan je echt heel goed in andere werkvelden terecht komen.
Ik zou dus 1,5 jaar doorzetten en zorgen dat je het HBO papiertje hebt.
darkangel23 schreef:En al helemaal als je er zó tegenop ziet dat je zelfs fysieke klachten krijgt. Bovendien valt er ook wel wat voor te zeggen wanneer je wel stopt en gaat doen wat je wel wilt, namelijk dat je ook daadkrachtig kunt optreden en je grenzen bewaakt.Ik ben het niet eens met alle mensen die zeggen dat je makkelijk in een andere sector aan de slag kan dan die waarin je bent opgeleid. Ik ben zelf hbo en universitair geschoold, maar kom buiten mijn werkveld echt niet aan de slag. Ik word enorm afgerekend op het niet hebben van de juiste papieren en ervaring, zelfs bij bv een administratieve baan. Ik krijg bij sollicitaties te horen dat ik qua denkniveau de baan prima aankan, maar ze toch iemand met ervaring willen. Verkijk je daar niet op. Zelfde met een 2e studie doen terwijl de eerste nog niet is afgerond. Ik kon halverwege toch het volle pond betalen.
Daarnaast zie ik het nut niet in van iets blijven doen dat je verschrikkelijk vind, alleen maar omdat anderen je anders geen doorzetter vinden.

) besloten om over te stappen en echt, het is de beste keuze geweest die ik heb kunnen maken. Het verschil was dat ik mijn studie wel fantastisch leuk vond, maar mezelf mentaal ontzettend in de weg zat, waardoor ik in een vicieuze cirkel kwam, mijn resultaten achteruit gingen en ik uiteindelijk ook wel enigszins het plezier in de studie verloor. De belasting bij mijn tweede studie was heel anders en met meer vrijheid en ruimte voor creativiteit, maar ook met veel raakvlakken met mijn eerste studie; daar ben ik uiteindelijk doorheen gevlogen met goede resultaten. 
(@senna21)

pfff echt hoor ik heb door de jaren heen zo vaak gehad dat ik dacht damnnnn geef mij maar een tentamen waar ik voor kan leren en het antwoord goed is of niet (even simpel gezegd natuurlijk) in plaats van dat eeuwige creatieve gedoe, haha. 

ik heb er echt wel een toffe tijd gehad, kunstacademies zijn toch aparte scholen ook qua omgang met de docenten (mochten mee naar hun studio’s, ze kunnen een goed woordje voor je doen, hebben vaak een netwerk enzo) maar meh.
elnienjo schreef:Een hbo-diploma is altijd waardevol, ook als je een hele andere richting uit gaat. Het zegt namelijk iets over je werk- en denkniveau.
DreamGuide schreef:elnienjo schreef:Een hbo-diploma is altijd waardevol, ook als je een hele andere richting uit gaat. Het zegt namelijk iets over je werk- en denkniveau.
Daar heb je voor een heel groot deel gelijk in, maar het is wel een beetje afhankelijk van welke diploma's onderling 'uitwisselbaar' zijn.![]()
Even zwart-wit gezegd: Ze zullen een rechtenstudent heus wel uit kunnen wisselen voor een student economie als ze allebei een diploma hebben, maar een diploma van de kunstacademie is dan toch wel heel wat anders.
elnienjo schreef:Een hbo-diploma is altijd waardevol, ook als je een hele andere richting uit gaat. Het zegt namelijk iets over je werk- en denkniveau.
DreamGuide schreef:Daar heb je voor een heel groot deel gelijk in, maar het is wel een beetje afhankelijk van welke diploma's onderling 'uitwisselbaar' zijn.![]()
Even zwart-wit gezegd: Ze zullen een rechtenstudent heus wel uit kunnen wisselen voor een student economie als ze allebei een diploma hebben, maar een diploma van de kunstacademie is dan toch wel heel wat anders.
maava schreef:Ik weet niet welke richting je op wilt, maar als jij naar de kunst academie wil doen! Ik zit er zelf ook op na een praktijkschool en ik ben zó gelukkig nu.
Creatieven zullen er altijd voor zorgen dat er brood op de plank komt. Niet elke maand bakken vol geld maar geld verdienen moet lukken, dat is ook niet waarom we voor het vak kiezen.