Ongelukkig met studie. Stoppen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:26

Hier ook de ervaring dat er vooral veel word gevraagd naar ervaring of diploma en als je beide niet hebt in die richting dan blijkt het toch heel lastig.

miereneter

Re: Ongelukkig met studie. Stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:07

Als je er zo ongelukkig van wordt: stoppen en kiezen voor wat je echt wilt. Ik was bij mijn derde keuze voor ik afstudeerde. Na een 20 jaar in het werkveld van mijn studie (heel erg leuk, daar lag het niet aan) ben ik me nu aan het omscholen, want ik wil wat anders. En ik ben al best oud. Uit ervaring durf ik te zeggen: het komt wel goed. Als je aanpakt dan hé, het komt meestal niet in je schoot vallen.

Succes met welke keuze je ook maakt!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:15

Mdrf schreef:
Ik heb HBO diermanagement gedaan, wat een bagger opleiding en dat wist ik ook al in het derde jaar (eigenlijk eind 2de). Maar wel doorgezet want dan had ik in ieder geval mijn HBO diploma. Met het diploma kan ik niets want het is echt een pretopleiding waar je vrijwel niets leert, maar het feit dat ik een hbo diploma heb zegt werkgevers wel wat. Je hebt dan naar verwachting wel HBO werk en denkniveau. Je hoeft dus niet in dat werkveld te gaan werken met deze studie, door werkervaring op te doen en eventueel cursussen kan je echt heel goed in andere werkvelden terecht komen.

Ik zou dus 1,5 jaar doorzetten en zorgen dat je het HBO papiertje hebt.

Ik heb dus precies hetzelfde gehad. Ook Diermanagement gedaan en aan het einde van de rit heb je een diploma waar je niets mee kunt. Aan de ene kant heb je een HBO papiertje, maar het is moeilijk om een baan te vinden in een ander werkveld, omdat je nooit de ervaring hebt die anderen wel hebben. Ik zou dus zelf kiezen om te stoppen en een opleiding te doen wat je wel helemaal ziet zitten, ook qua werkveld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:17

darkangel23 schreef:
Ik ben het niet eens met alle mensen die zeggen dat je makkelijk in een andere sector aan de slag kan dan die waarin je bent opgeleid. Ik ben zelf hbo en universitair geschoold, maar kom buiten mijn werkveld echt niet aan de slag. Ik word enorm afgerekend op het niet hebben van de juiste papieren en ervaring, zelfs bij bv een administratieve baan. Ik krijg bij sollicitaties te horen dat ik qua denkniveau de baan prima aankan, maar ze toch iemand met ervaring willen. Verkijk je daar niet op. Zelfde met een 2e studie doen terwijl de eerste nog niet is afgerond. Ik kon halverwege toch het volle pond betalen.
Daarnaast zie ik het nut niet in van iets blijven doen dat je verschrikkelijk vind, alleen maar omdat anderen je anders geen doorzetter vinden.
En al helemaal als je er zó tegenop ziet dat je zelfs fysieke klachten krijgt. Bovendien valt er ook wel wat voor te zeggen wanneer je wel stopt en gaat doen wat je wel wilt, namelijk dat je ook daadkrachtig kunt optreden en je grenzen bewaakt. :)

Ik heb uiteindelijk na vier jaar (van een driejarige Bachelor :') ) besloten om over te stappen en echt, het is de beste keuze geweest die ik heb kunnen maken. Het verschil was dat ik mijn studie wel fantastisch leuk vond, maar mezelf mentaal ontzettend in de weg zat, waardoor ik in een vicieuze cirkel kwam, mijn resultaten achteruit gingen en ik uiteindelijk ook wel enigszins het plezier in de studie verloor. De belasting bij mijn tweede studie was heel anders en met meer vrijheid en ruimte voor creativiteit, maar ook met veel raakvlakken met mijn eerste studie; daar ben ik uiteindelijk doorheen gevlogen met goede resultaten.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:24

Als je er letterlijk lichamelijke klachten van krijgt omdat je het mentaal niet meer ziet zitten, stoppen. Er zijn duizenden mensen die niet in een keer hun studie afmaken. Ik ben zelf ook met mijn eerste studie gestopt in het tweede jaar en daarna iets compleet anders gaan doen. Die heb ik wel afgemaakt, en zelfs nu ben ik in een compleet ander werkveld terecht gekomen. Doe iets waar je zelf achter staat, waar je energie van krijgt en gelukkig van wordt. Het leven is echt te kort om ongelukkig te worden van iets als ren studie. Daarbij ben je nog jong genoeg om een andere studie te doen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:59

Ik zou niet zomaar stoppen met een studie waar je al zo lang mee bezig bent en eigenlijk zelfs de eindstreep bijna in zicht is. Maar dat wilt ook weer niet zeggen dat je zomaar blindelings moet doorgaan in iets waar je echt ongelukkig van wordt. De vragen die ik mezelf zou stellen (en die je ook echt eerlijk moet beantwoorden, niet het antwoord dat je zou willen, maar het antwoord dat de waarheid is).

1. Ooit heb je voor deze studie gekozen. Wat waren toen jouw drijfveren om hiervoor te kiezen? Wat was op dat ogenblik jouw toekomstperspectief?

2. Wat steekt je precies tegen in deze studie, waarover twijfel je? En nee, "alles" is geen antwoord. Maak het heel specifiek: is het een welbepaald vak, je stageplek, het hoge aantal uren dat je moet studeren,...? In hoeverre zijn deze twijfels tijdelijk en in hoeverre zijn ze permanent? Je stageplek is bv. tijdelijk, een absolute afkeer van de volledige materie waarin je aan het studeren bent is waarschijnlijk permanenter.

3. Hoe ben je zelf als persoon? Ben je iemand die doorzet ook als je al lang over je grenzen heen bent, ben je iemand die altijd wel die onzekerheid heeft en denkt dat het gras groener is aan de overkant of misschien ben je eerder gematigd ergens tussenin?

4. Wat zijn de specifieke punten die beter zijn in de studie die je in je hoofd hebt om te gaan doen ten opzichte van de studie die je nu doet? Kan je deze punten heel concreet maken? Hoe tijdelijk of permanent zijn deze punten?

5. Wat zijn de voor- en nadelen van het doorzetten van je huidige studie. Lijst ze letterlijk op, schrijf ze neer en geef er scores aan. Wat zijn dan de voor- en nadelen van een studieverandering? Hoeveel van die voor-nadelen zijn op jou van toepassing (bv. ik ben ongelukkig in mijn huidige studie vs. ik maak mijn ouders ongelukkig als ik stop)?

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:11

Ik vind 'het einde is in zicht' niet echt waar. Ze zit net op de helft en moet nog 1,5 jaar... Als je er mentaal aan kapot gaat is dat nog een bizar lange tijd. Maar inderdaad wel echt goed overna denken voor je de knoop doorhakt. Maak een voor- en tegenlijstje bijvoorbeeld.

Identity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 19:18

Wauw.. Wat een reacties. Dat had ik niet verwacht. Dankjulliewel :+:

Ik ga alles even rustig doorlezen! Ik zie een hoop goede tips en ook vragen. Ik zal morgen mijn best doen om op een hoop mensen antwoord te geven! :o

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:18

Ik zou ervoor kiezen wat anders te gaan doen.

Zat een beetje in hetzelfde schuitje, ik deed de opleiding die ik al wil doen van kinds af aan (illustratie aan de kunstacademie) maar vond het zo tegenvallen, uiteindelijk wel doorgezet en er 6 jaar over gedaan ipv 4 maar wel een diploma gehaald. Ben ik er gelukkig van geworden? Nee. Als ik denk aan dat ik als illustrator zou moeten werken beland ik ongeveer in een paniekaanval. Ik kijk echt niet gelukkig terug op die jaren. Natuurlijk heb ik veel geleerd en waren er ook absoluut toffe momenten, maar ik heb veel te lang aangemodderd omdat ik het nou eenmaal wilde en je het dan niet zomaar opzij zet.

Tussen mn 1e en 2e jaar heb ik toen naar andere opleidingen gekeken maar toch kunstacademie afgemaakt. Heb daar achteraf wel enigszins spijt van. Ik werk nu ver onder mn niveau als winkelmedewerker/dagverantwoordelijke in een electronica zaak en ik vind het echt wel leuk, maar heb echt het gevoel dat ik meer potentie heb. Maar fulltime als ontwerper/Illustrator werken wordt ‘m gewoon niet. Misschien in de toekomst :)

Natuurlijk ben ik ook trots dat ik toch dat diploma op zak heb, maar achteraf terugkijkend had ik het toch anders moeten doen. En omdat ik nu een HBO afgerond heb moet je instellingscollegegeld gaan betalen voor een andere opleiding en dat is echt niet op te hoesten :$

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:39

Een diploma is in loopbaan-land wel een 'harde' waarde.
Heb je al eens met een docent of mentor besproken waar je tegenaan loopt?
Een mbo opleiding gaan volgen is natuurlijk ook een prima optie.

Identity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 18:01

Hoi allemaal,

Nogmaals bedankt voor alle reacties, word ik heel blij van. Fijn om te lezen hoe anderen er over denken! :j

Even wat reacties:
-Ik lees bij veel mensen dat een diploma een harde eis is, het is absoluut niet mijn intentie om volledig te stoppen met studeren! Ik wil in september een nieuwe studie oppakken maar tot die tijd heb ik een bijbaantje nodig.

-Waarom buikpijn van de stage, tjah. Ik vind het gewoon echt niet leuk, ik zie mijzelf dit werk niet hele dagen zelfstandig doen. Omdat ik daar naar toe moet werken word ik naar van het idee, je wordt nu toch 'gepusht' om hele dagen alleen te doen en dit vind ik gewoon echt niet leuk. -O-
Heb geen faalangst o.i.d.

-Deze studie is zeer beperkt qua opties, het is één werkgebied en that's it. Dat doet denk ik ook wel vermoeden welke studie ik nu volg.

Om nog even de knuppel in het hoenderhok te gooien (en allicht daarom ook de afkeurende reactie van familie)
Ik wil nu switchen van een zeer specifieke studie met 100% baangarantie naar een opleiding op een kunstacademie.

Weet ik zeker dat ik dit wil? Voor 98% ja, ik heb altijd iets creatiefs willen doen maar dat gevoel onderdrukt want 'het is toch niet handig'
Toen heb ik dus de keuze voor deze studie gemaakt omdat ik dacht dit ook wel leuk te vinden en ieder geval ook zekerheid te hebben.

Omdat het een creatieve studie betreft een vraag aan @warboel. Wat maakte voor jou dat de studie zo tegenviel? Was het de lesstof? De manier van leren? Was het niet wat je had verwacht?

Ik heb trouwens een VWO diploma dus kan alle kanten op. :) (@senna21)

Ik ga tot aan de kerstvakantie nog even diep nadenken over mijn keuze, daarna moet ik een keuze maken ivm aanmelddeadlines voor de eventuele nieuwe studie. Dankjulliewel voor de adviezen! :+:

Zo.. Een hele lange post. Respect als je dit allemaal gelezen hebt haha!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:46

Als je niet gelukkig bent tijdens je studie en je nog meer dan 1,5 jaar moet zou ik ook stoppen. Helemaal als je jezelf niet in deze sector ziet werken.
De kunstacademie is een grote stap, heb je daar al portfolio enzo voor opgebouwd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:55

Je hebt niks aan baanzekerheid als het beroep niet bij je past, niet iedereen kan zomaar elk beroep uitoefenen.

Verder nog steeds geen idee van wat je doet :+
Wel leuk dat je naar de kunstacademie wilt!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:06

Ik begrijp je gevoel heel goed.

Ruim 2 jaar geleden stond ik voor hetzelfde punt. Ik had een hekel aan mijn studie en wilde echt niet verder, ook al zag mijn omgeving me liever wel doorgaan. Uiteindelijk toch geswitcht van studie en voor mijn eigen geluk gekozen.

Wat had ik een spijt na één jaar zeg.

Ik dacht echt dat die andere studie zoveel beter en leuker zou zijn, maar dat was het niet. Het had wel een aantal leuke kanten, maar ook minstens net zo veel niet-leuke kanten.
Vorig jaar ben ik terug geswitcht naar mijn eerste studie, omdat ik niet in een patroon wilde vallen waarbij steeds van studie ging switchen.

Ik heb nu ook meer plezier in mijn studie, puur vanuit de gedachte 'het kan nog erger'. :')

Achteraf heb ik enorm spijt dat ik geswitcht ben, het heeft me een heel jaar en veel frustratie gekost. Ook wat schaamte, meer vanuit mezelf (mijn omgeving is heel supportive), omdat ik persé een andere studie wilde doen en daarna weer terug kwam krabbelen.

Daarnaast, en dat is vast een unpopular opinion, klinkt het een beetje alsof je van je huidige studie wilt switchen naar meer 'lol' studie. Althans, dat is waar de meeste 'creatieve' studies wel onder vallen naar mijn mening en ervaring.

Als je ergens echt passie voor hebt, moet je dat volgen, maar vergeet niet dat heel veel mensen creatieve lolstudies doen, en dat de baankansen daarbij vaak erg slecht zijn.

Niet het belangrijkste, maar wel iets om in je achterhoofd te houden. Het is erg vervelend als je maar moeilijk een baan kan vinden. :)

Maar ik weet niet over welke studies je het hebt, je moet uiteindelijk zelf de keuze maken, maar dit is wel mijn ervaring.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:11

Een hbo-diploma is altijd waardevol, ook als je een hele andere richting uit gaat. Het zegt namelijk iets over je werk- en denkniveau.

Wellicht kun je na het behalen van dit diploma op hoger niveau instappen in de opleiding van je huidige keuze ipv weer helemaal vanaf nul te moeten beginnen?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:16

Ik weet niet welke richting je op wilt, maar als jij naar de kunst academie wil doen! Ik zit er zelf ook op na een praktijkschool en ik ben zó gelukkig nu.
Creatieven zullen er altijd voor zorgen dat er brood op de plank komt. Niet elke maand bakken vol geld maar geld verdienen moet lukken, dat is ook niet waarom we voor het vak kiezen.

Kan je anders niet kijken of je van stage kan wisselen? Zodat je wel je huidige opleiding kan af maken, al is het maar voor het papiertje.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:19

Naar welke academie zou je willen? Opzich licht het aan je studie, maar niet alle kunstacademie studies hebben persé een slechte baangarantie hoor! Zit natuurlijk wel verschil in of je autonoom kunstenaar wil worden of advertiser...

Wat mij vooral ontzettend tegenviel was dat je naar een einddatum toe werkt met je project, en je dus op een bepaald moment “klaar” moet zijn, maar inspiratie komt niet zomaar op elk moment maar op natuurlijk. Dus soms is het haasten, rennen, vliegen en sta je daar met een compleet af project, en wordt het de grond in geboord omdat je niet aan alle competenties voldoet :') pfff echt hoor ik heb door de jaren heen zo vaak gehad dat ik dacht damnnnn geef mij maar een tentamen waar ik voor kan leren en het antwoord goed is of niet (even simpel gezegd natuurlijk) in plaats van dat eeuwige creatieve gedoe, haha.

Ik heb overigens aan de Willem de Kooning Academie gestudeerd, het is wel echt een toffe school en natuurlijk is het niet zo extreem als dat ik hier neerzet, maar dat is wel hoe het voelde voor mij op een gegeven moment.

Als je een tussen beoordeling hebt en je hebt gewoon nog geen idee wat je wil doen, heb je dus al een onvoldoende op je eindbeoordeling staan. Dat is gewoon lastig. Hoe meer je inspiratie en creativiteit forceert, hoe harder het weg blijft. Soms werk je ook gewoon maanden aan een opdracht die totaal niet bij je past, of wil je eens wat leuks proberen in de drukkerij maar past dat weer niet bij je opdracht.

Ik vond de papers die we moesten schrijven voor de meer theoretische vakken en op het laatst mn scriptie echt een verademing _O-

Overigens ben ik dus wel met enorme faalangst van de academie afgekomen, komt ook door andere invloeden hoor (ik heb na mn stage, dus halverwege mn derde jaar, een ongeluk gehad waarbij ik een zware hersenschudding op liep en gewoon niks meer kon qua creativiteit), maar toch. Ik heb overigens echt een súper toffe stage gehad, maar ook daar zou ik niet gelukkig worden van 40 uur werken. Kon daar in principe ook gaan freelancen maar ik kan het gewoon niet meer, ik heb er geen plezier meer in |(

Mocht je meer specifieke vragen hebben over onderwijs op de WdKA wil ik best nog meer vragen beantwoorden voor je hoor :j ik heb er echt wel een toffe tijd gehad, kunstacademies zijn toch aparte scholen ook qua omgang met de docenten (mochten mee naar hun studio’s, ze kunnen een goed woordje voor je doen, hebben vaak een netwerk enzo) maar meh.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:20

Mij mag je altijd een pb sturen over het Artez in Zwolle. :D

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:29

Ik denk dat je nu iets doet als HBO verpleegkunde.
Kunstacademie is vast hartstikke leuk (alhoewel als ik het bericht hierboven lees, valt het best tegen). Een beetje googlen leert dat het een van de allerslechtste baan kansen heeft.
Mijn advies zou toch zijn om te bekijken of er een manier is waarmee je meer plezier in je stage krijgt. Werken bij het ene of het andere bedrijf kan dag en nacht verschil zijn met hetzelfde beroep. Ook binnen een bedrijf is het ene team of leidinggevende het andere niet.
En er dan nog eens goed over nadenken of switchen wel zo'n goed idee is.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:42

elnienjo schreef:
Een hbo-diploma is altijd waardevol, ook als je een hele andere richting uit gaat. Het zegt namelijk iets over je werk- en denkniveau.

Daar heb je voor een heel groot deel gelijk in, maar het is wel een beetje afhankelijk van welke diploma's onderling 'uitwisselbaar' zijn. :)

Even zwart-wit gezegd: Ze zullen een rechtenstudent heus wel uit kunnen wisselen voor een student economie als ze allebei een diploma hebben, maar een diploma van de kunstacademie is dan toch wel heel wat anders.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:26

DreamGuide schreef:
elnienjo schreef:

Daar heb je voor een heel groot deel gelijk in, maar het is wel een beetje afhankelijk van welke diploma's onderling 'uitwisselbaar' zijn. :)

Even zwart-wit gezegd: Ze zullen een rechtenstudent heus wel uit kunnen wisselen voor een student economie als ze allebei een diploma hebben, maar een diploma van de kunstacademie is dan toch wel heel wat anders.

Ik bedoel juist als je niet in je eigen vakgebied aan 't werk komt en tijdelijk ergens iets administratiefs moet gaan doen, dan word je hoger ingeschaald enkel en alleen door je hbo-niveau.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:32

Ik zou doorzetten. Desnoods een ander stageadres wat beter te doen is. Zoals velen zeggen: het zegt iets over je denk en werkniveau. Daarbij, je wilt een enorm specifieke studie gaan doen. Daarmee kom je sowieso niet aan de bak bij een ander werkgebied. Als je een jaar doorzet heb je iig een hbo diploma en als dat inderdaad verpleegkunde is heb je iig een stuk breder. ( Voorbeeld: mocht het inderdaad om vp gaan: met een zorgachtergrond heb je veel en veel bredere kans dan kunstacademie. Daarmee kom je niet enorm ver als het tegen gaat vallen. )

Je niveau zegt voor sommige werkgevers ook al voldoende. Daarom zou ik nog even doorzetten. Ook omdat je nu stage hebt (zeker als je evt een andere plek zou regelen) en je scriptie kan je redelijk een onderwerp uitkiezen wat je boeiend vind en daar bestaat je laatste half jaar bijna uit. Bij elkaar lijkt het nog enorm lang maar als je de stage en je scriptie er af trekt hoef je niet enorm lang nog daarnaast.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 00:13

Ik zou ook doorzetten. Een afgeronde HBO opleiding staat altijd goed op je CV en de kennis die je hebt opgedaan is nooit "voor niets", zelfs al ga je een hele andere richting op.

Overigens betaal je volgens mij alleen instellingsgeld als allebei de opleidingen binnen de zorg- en onderwijsopleidingen vallen. Dat is in jouw geval niet van toepassing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:17

elnienjo schreef:

DreamGuide schreef:

Precies, dat bedoelde ik eigenlijk ook. En er zijn zijn best veel studies die uitwisselbaar zijn (als de studie maar breed georienteerd is).
Kunstacademie lijkt leuk, maar qua verdiencapaciteit 0,0 als je niet boven de meute uitstijgt.
En als je wel boven de meute uitstijgt kom je er zonder kunstacademie ook wel. Talent heb je en kun je niet leren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:00

maava schreef:
Ik weet niet welke richting je op wilt, maar als jij naar de kunst academie wil doen! Ik zit er zelf ook op na een praktijkschool en ik ben zó gelukkig nu.
Creatieven zullen er altijd voor zorgen dat er brood op de plank komt. Niet elke maand bakken vol geld maar geld verdienen moet lukken, dat is ook niet waarom we voor het vak kiezen.

Sorry hoor, maar dat is nogal naïef gedacht. Zeker in de huidige tijd waarin je regelmatig hoort dat o.a. kunstenaars en artiesten naar een ander beroep switchen omdat er vanwege de crisis dus juist géén brood meer op de plank komt.
Veel kunstenaars zitten op bijstandsniveau qua inkomen, de meeste kunnen zichzelf niet bedruipen. Niet echt een fijn carrièreperspectief lijkt me zo.

@ts: ik zou dus doorzetten. Mocht het trouwens om HBO-v gaan zoals hier geopperd, dan zijn er juist nog veel andere mogelijkheden als je dat papiertje eenmaal hebt.