Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:12

Gezien het feit dat dit is gebeurd in je proeftijd, heb je geen rechten. Een werkgever mag dit doen: of het netjes is, is een andere discussie.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 17:12

Thanks Eleeke! Ik snap ook niet zo goed waarom het topic deze wending neemt als ik volgensmij heel helder ben over de bedoeling. Ik ben er niet negatief over, jullie draaien het naar iets negatiefs.

Inmiddels heeft iemand die wel echt verstand heeft van rechten mij gepbt, en dat was de instelling. Ik zal vragen of het topic gesloten mag worden.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:16

Eleeke schreef:
He TS , besef dat die allemaal geen juristen zijn he :D ( ik ook niet )
En de reacties hier zijn ook niet allemaal een antwoord op je vraag ( want volgens mij ben je heel helder dat je niet je baan terug wil oid, maar dat je het hoe en wat geen stijl vind ( terecht naar mijn mening) )

Klopt je proeftijd trouwens wel . Bij een contract van 6 maanden is er bv geen proeftijd toegestaan.

Toevallig heb ik wel arbeidsrecht als vak gehad. Proeftijd zit een hele simpele regel aan verbonden en dat is dat beide partijen zonder opgaaf van reden de tijdelijke overeenkomst kunnen ontbinden.

Dat je werkgever zoiets zegt vind ik wel wat van, en ik vind het ook verstandig dat je het meldt aan het hoofdkantoor. Maar rechten heb je hierin helaas niet.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:43

Brainless schreef:
Nee.. in de proeftijd mogen beide (zowel werknemer als werkgever) zonder toelichting het contract per direct ontbinden.

Dit, een werkgever mag dat zelfs doen als zij vindt dat iemands wenkbrauwen te dicht bij elkaar staan bij wijze van spreken. En officieel mag ziekte geen reden zijn maar zo lang het niet zwart op wit staat heeft een protest niet heel veel zin. Ik snap wel dat dit heel zuur is en erg onrechtvaardig aanvoelt zo...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:06

ElSea schreef:
Eleeke schreef:
He TS , besef dat die allemaal geen juristen zijn he :D ( ik ook niet )
En de reacties hier zijn ook niet allemaal een antwoord op je vraag ( want volgens mij ben je heel helder dat je niet je baan terug wil oid, maar dat je het hoe en wat geen stijl vind ( terecht naar mijn mening) )

Klopt je proeftijd trouwens wel . Bij een contract van 6 maanden is er bv geen proeftijd toegestaan.

Toevallig heb ik wel arbeidsrecht als vak gehad. Proeftijd zit een hele simpele regel aan verbonden en dat is dat beide partijen zonder opgaaf van reden de tijdelijke overeenkomst kunnen ontbinden.

Dat je werkgever zoiets zegt vind ik wel wat van, en ik vind het ook verstandig dat je het meldt aan het hoofdkantoor. Maar rechten heb je hierin helaas niet.

Maar bij een contract van 6 maanden mag geen proeftijd zijn, dus daar zit de HEMA al verkeerd.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:14

Maar in een contract van zes maanden en 1 dag mag het wel. Er staat nergens hoe lang het contract van de ts is.

Ontslag in de proeftijd is juist bedoeld om uit te zoeken of je bij elkaar past en heeft 1 van beide partijen het gevoel dat dat niet zo is, is dit dus de escape.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:14

Waar lees jij contract van 6 maanden. Bij mijn weten heeft ts het daar niet over gehad.
Vaak is het 1 maand proeftijd en 6 maanden contract dus totaal 7 maanden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:15

Cayenne schreef:
Mand schreef:
Dat snap ik, maar ik vind het in tijden van Corona gewoon gek. Overigens denk ik dat het topic een beetje een andere draai krijgt nu. Ik wil het bedrijf niet zomaar naar beneden trekken, dan had ik een naam genoemd. Ik wil gewoon weten wat mijn rechten zijn.

Die rechten heb je niet. Het mag van beide kanten nog opgezegd worden in je proeftijd.
Jammer maar helaas!

Om vervolgens door eigen schuld werkloos te zijn en je geen recht hebt op ww. Als je dus zelf opzegt.

Ik had een baan, in de eerste week had ik al zoiets van WTF is dit? Alles behalve wat ze me hebben verteld met de sollicitatie.
Of het UWV moet me toen verkeerd ingelicht hebben, maar als ik toen in de proeftijd zelf op zou stappen had ik nergens recht op.
Dus ik vind het erg bijzonder hier meerdere keren wat anders te lezen.

Andersom, wat Mand nu heeft mocht wel. Helaas was de werkgever wel tevreden over me. |(
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 22-09-20 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:16

Auw Penotti, dat is wel heel zuur! :knuffel:

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:18

Hema zit idd verkeerd. Bij rijksoverheid staat ook dat bij een contract van 6 maanden geen proeftijd mag zitten. Dus ts heeft gelijk dat ze ertegenin gaat en heeft wel degelijk rechten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:21

speedfiets_2 schreef:
Hema zit idd verkeerd. Bij rijksoverheid staat ook dat bij een contract van 6 maanden geen proeftijd mag zitten. Dus ts heeft gelijk dat ze ertegenin gaat en heeft wel degelijk rechten.

waar zien jullie die duur staan?
is het tegenwoordig als niet snel 7 - 8- 8?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:22

Ik heb dat ook een keer gehad. Ook een winkel. In de proeftijd een ongelukje gehad en een hersenschudding opgelopen. De huisarts vertelde dat het wel een week of 6 kon duren voor het hersteld was.

Ik ziek gemeld en tijdens mijn huis zitten in een çollega langs gekomen om het contract te tekenen. Ik blij .Nou de volgende dag moest ik in de winkel komen en kreeg ik fijn de mededeling dat ik niet meer hoefde te komen.

Reden: Ik was aan het liegen over de herstel tijd. Zij hadden opgezocht dat dit korter was...een week of 3. Op het verzoek dat ze dan maar even mijn huisarts moesten bellen ging ze niet in....stond met een mond vol tanden.

Heb mij er maar bij neergelegd...voor zo'n tent wil je niet werken. Maar leuk was het niet.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:22

speedfiets_2 schreef:

Waar zie jij staan van ts dat ze een 6 maanden contract had

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:27

nuscaniels schreef:
speedfiets_2 schreef:

Waar zie jij staan van ts dat ze een 6 maanden contract had

Ja dat mis ik ook.

Verder schrijft TS dat ze ontslagen is 3 dagen voor haar proeftijd is afgelopen.
Ik ben wel benieuwd of je nu ontslagen bent of dat ze je contract niet verlengd hebben?

Verder ben ik geen jurist dus geef ik je ook geen advies :Y)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:09

Ik weet niet hoe iedereen bij contractverlenging komt, maar daar is helemaal geen sprake van. Een contract eindigt niet vanzelf ofzo, aan het einde van de proeftijd. De proeftijd is onderdeel van een contract.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:09

De mensen die lekker stellig roepen dat haar contract niet verlengd is moeten echt even gaan nadenken voordat ze zomaar wat roepen :roll: . Verlenging heeft werkelijk niets te maken met proeftijd.

Mand schreef:
Inmiddels heeft iemand die wel echt verstand heeft van rechten mij gepbt, en dat was de instelling. Ik zal vragen of het topic gesloten mag worden.

Lekker flauw. Waarom niet gewoon zeggen wat het advies is? Er zijn ook (een paar) mensen geweest die wel met je meedenken.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 19:27

Dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Mand op 22-09-20 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 19:31

GDG schreef:
De mensen die lekker stellig roepen dat haar contract niet verlengd is moeten echt even gaan nadenken voordat ze zomaar wat roepen :roll: . Verlenging heeft werkelijk niets te maken met proeftijd.
Lekker flauw. Waarom niet gewoon zeggen wat het advies is? Er zijn ook (een paar) mensen geweest die wel met je meedenken.

Ik vond de toon van sommige mensen op de vorige pagina niet zo prettig en erg negatief. Dat was niet de insteek van dit topic

daantjuhhh schreef:
Ja dat mis ik ook.

Verder schrijft TS dat ze ontslagen is 3 dagen voor haar proeftijd is afgelopen.
Ik ben wel benieuwd of je nu ontslagen bent of dat ze je contract niet verlengd hebben?

Verder ben ik geen jurist dus geef ik je ook geen advies :Y)

Ik moet thuis even uitzoeken hoe het contract is opgesteld. Weet het zo niet allemaal.

Kaitlyn schreef:
Maar bij een contract van 6 maanden mag geen proeftijd zijn, dus daar zit de HEMA al verkeerd.

Ik ken Kaitlyn persoonlijk, vandaar :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:33

Mand schreef:
Dat snap ik, maar ik vind het in tijden van Corona gewoon gek. Overigens denk ik dat het topic een beetje een andere draai krijgt nu. Ik wil het bedrijf niet zomaar naar beneden trekken, dan had ik een naam genoemd. Ik wil gewoon weten wat mijn rechten zijn.

Je wil het bedrijf niet zomaar naar beneden trekken, maar je zegt hiervoor letterlijk dat je ergens een klacht wilt indienen.
Hou de eer gewoon lekker aan jezelf. De corona crisis is voor jou zwaar, maar voor bedrijven nog veel zwaarder. Je zou voor de gein eens die toco zelf draaiende moeten houden een paar maandjes. Leer je vanzelf wat het allemaal kost.

EDIT: Overigens lees ik net dat je een contract had van 6 maanden? Dan mag je geen proeftijd hanteren.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 19:37

Hutcherson schreef:
Mand schreef:

Je wil het bedrijf niet zomaar naar beneden trekken, maar je zegt hiervoor letterlijk dat je ergens een klacht wilt indienen.
Hou de eer gewoon lekker aan jezelf. De corona crisis is voor jou zwaar, maar voor bedrijven nog veel zwaarder. Je zou voor de gein eens die toco zelf draaiende moeten houden een paar maandjes. Leer je vanzelf wat het allemaal kost.

Snap oprecht niet waarom jij zo neerbuigend doet alsof ik dom ben ofzo. Volgensmij kan ik mijn intenties niet nog duidelijker maken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:41

Maar jij bent ook niet duidelijk Mand. Proeftijd, contract wat is het nu. ?
Proeftijd mag zonder opgaaf van reden beëindigd worden. Dus in die zin heb je nergens recht op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:42

Hutcherson: een bedrijf is toch maar vooral de medewerkers? Een bedrijf is niks zonder mensen, en heeft zelf geen gevoelens. Als het er niet meer is, dan is het er niet meer... dat is voor 'het bedrijf' niet erg, maar vooral voor de mensen die er werken, die er aan gewerkt hebben, de oprichters als die er nog zijn.

Maar van de mensen die er werken was Mand er dus 1. En die draagt nu de gevolgen meer dan 'het' bedrijf.

En een andere kant is: als het normaal wordt om mensen te ontslaan als ze dreigen ziek te worden dan dwingen we enerzijds mensen om ziekte verborgen te houden en door te werken. Da's leuk voor de hele korte termijn, maar daarna niet meer, ook niet voor het bedrijf. (In dit geval dus omdat medewerkers dan mogelijk corona meenemen naar het werk. Maar bv rhino is ook vervelend.)
En aan de andere kant sluiten we zieke mensen steeds meer uit, waardoor mensen vaker een uitkering nodig hebben, wat dan weer reden is om tweedeling te veroorzaken. In alle opzichten niet wenselijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:47

bigone schreef:
Maar jij bent ook niet duidelijk Mand. Proeftijd, contract wat is het nu. ?

Hoezo onduidelijk? Andere bokkers, niet Mand, hebben ineens bedacht om het over het niet verlengen van het contract te hebben. Dat hebben ze zelf verzonnen. De TS is echt glashelder. Het is hooguit dus nuttig om te kijken of die proeftijd geldig was - maar daar hoeft ze ons geen rekenschap voor af te leggen en draagt verder niet meer zoveel extra bij aan het topic.

Citaat:
Proeftijd mag zonder opgaaf van reden beëindigd worden. Dus in die zin heb je nergens recht op.

Maar het was dus eigenlijk niet zonder opgaaf van reden, maar met opgaaf van een reden die nadrukkelijk niet mag.

Bovendein kan ik me heel goed voorstellen dat Mand het aan wil kaarten, niet per se omdat ze nog ergens 'recht' op wil, maar vooral om te zorgen dat het bedrijf mensen niet onder druk zet om te komen te werken als ze corona hebben. Dat lijkt me op zich goed, toch?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:49

Joh, je kunt ook overal op hakken. Ik vind dat TS in dit topic best respectvol is richting de zaak - zeker omdat de naam van de werkgever ook niet actief door haar genoemd werd. Als ik in jouw schoenen zou staan had ik waarschijnlijk ook even achter m'n oren gekrabt. Al is het maar omdat je dan voor een volgende baan wat meer je rechten weet. :)

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 19:54

Shadow0 schreef:
Bovendein kan ik me heel goed voorstellen dat Mand het aan wil kaarten, niet per se omdat ze nog ergens 'recht' op wil, maar vooral om te zorgen dat het bedrijf mensen niet onder druk zet om te komen te werken als ze corona hebben. Dat lijkt me op zich goed, toch?

Jij snapt wat ik bedoel. Erg fijn. Bovendien wil ik geen dingen roepen zonder dat ik het 100% zeker weet, daarom ga ik er niet op in