Eerstejaars student; kamer hebben maar naar huis willen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:33

LiselotZorro schreef:
- nieuwe vrienden maken; ook die zijn thuis aanwezig

Dit is natuurlijk wel heel zwart/wit :D dus omdat ze thuis vrienden heeft hoeft ze geen nieuwe te maken _O- ? Juist de studententijd is echt heel erg belangrijk voor je netwerk (voor nu en voor later)!

@TS; geef het echt nog even een kans (een maand is een hartstikke goede deadline). Maak een plan. Introvert en verlegen zijn kan je "overheen" (niet dat het slecht is) komen, maar je zal het wel moeten proberen :j
En als het niet gaat? Dan ga je lekker naar huis. Vriendin van mij heeft het een maand ook geprobeerd maar ze merkte dat ze toch niet kon aarden in Amsterdam (ze kwam vanuit een klein dorpje). Ze heeft een halfjaar haar kamer gehad en is daarna weer lekker naar huis gegaan :o

Stampeltje

Re: Eerstejaars student; kamer hebben maar naar huis willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:47

Als je op kamers bent gegaan omdat dat immers zo ‘hoort’ dan is mijn advies om deze op te zeggen en weer thuis te gaan wonen. Helemaal omdat je aangeeft dat je geen studiefinanciering nodig hebt als je thuis woont. Ik ben absoluut geen tegenstander van schulden. Maar die studieschuld kan flink oplopen en in je kont blijven bijten op latere leeftijd. Denk aan aanvraag van hypotheek. Ik had bij het maken van mijn studieschuld bijv niet kunnen voorzien op de huidige idioterie op de huizenmarkt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:52

Weet je, tijdens je leven zul je altijd bepaalde verplichtingen hebben, maar dat is dit niet. Dus als je de keuze hebt, doe dan altijd wat je zelf het liefste wil. Wees lief voor jezelf.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:53

Helpt het als je jezelf een ultimatum stelt? Ik had het een keer in het buitenland, mijn grote droom, veel tijd en moeite (plus geld) in gestopt en toen ik er eenmaal was vond ik er niets aan. Na 3 maanden dit met wat mensen besproken en iemand gaf dezelfde tip en ik heb mezelf toen een half jaar gegeven. Vond ik het dan nog niets, dan 'mocht' ik terug. Op hetzelfde moment viel er een enorm last en druk van mijn schouders en heb ik een geweldige tijd gehad. En ben nog langer gebleven ook ;)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:54

Allereerst, wat goed en leuk dat je de keuze hebt gemaakt om op kamers te gaan. Dat is geen makkelijke keuze, maar wel eentje waardoor je meer zelfstandigheid kweekt en een eigen leven (elders) opbouwt.

Ik heb zelf ook op kamers gewoon in Leiden. Ik was lid van een studentenvereniging, ben ook in zo'n verenigingshuis gaan wonen, maar man, wat had ik het eerste halfjaar heimwee. Je zit in een nieuwe omgeving, met nieuwe mensen, nieuwe studie, alles komt tegelijk op je af. Je bent dan nog het leven bij je ouders gewend en dat is héél erg anders dan op kamers.

Eerlijk; dit is allemaal heel normaal! Natuurlijk is het anders dan bij je ouders, alles is namelijk nieuw. Wat wel heel erg belangrijk is, is of je huisgenoten leuk zijn. Daarmee valt of staat het. Zij zijn uiteindelijk degenen die je erdoorheen slepen en jouw houvast in het opbouwen van je eigen leven in Utrecht. Zeker nu met de corona-situatie is dit super belangrijk.

Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat je je daar niet thuis voelt omdat je niet die klik hebt met je huisgenoten. Is dat zo, dan kun je beter terug naar je ouders en van daaruit op zoek naar een andere kamer.

Wel denk ik dat het goed is als je het even de tijd geeft. Je bent immers niet zo maar gewend aan zo'n situatie.

Overigens denk ik dat het vooral goed is om de reactie van bokkers in je op te nemen die zelf ook op kamers hebben gewoond. Ik denk dat mensen die altijd bij hun ouders hebben gewoond, zich minder goed kunnen inleven in jouw situatie. Natuurlijk heb je alles bij je ouders, maar dat is niet de keuze waarom je kiest voor het op kamers gaan.

Denk er goed over na en weeg het een af tegen het ander. Mocht je willen sparren, dan mag je mij altijd een berichtje sturen!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:55

mijn dochter heeft exact hetzelfde, ook een dure kamer, met maar 1 dag in de week les op de hogeschool. Ze kiest ervoor om thuis te zijn op de online les dagen en maar 1 nacht in Utrecht te slapen. Het is allemaal als lastig genoeg en ik vind ook dat ze nu moet kiezen waar ze zicht het beste bij voelt.

We weten ook niet hoelang het duurt dat er zo weinig fysiek les is, maar houden de kamer nog wel aan.

echt een vervelende start voor wat zo'n leuk nieuw hoofdstuk moet zijn

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:14

Ik zou echt niet weten waarom je hiermee door zou gaan, behalve dat het als weggegooid geld voelt, maar dat is niet een reden om het te blijven doen. Waarom ben je op kamers gegaan? En wat dacht je eruit te halen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:20

Sowieso is alles wat je doet gewoon goed. Studententijd is een tijd waarin je begint met ontdekken wat voor jou werkt en wat jij nodig hebt. Dat ligt bij de middelbare school allemaal nog redelijk vast (meestal), maar nu ineens zijn er allerlei verschillende mogelijkheden.

Als je dan iets doet of uitprobeert waarbij je dan ontdekt dat het voor jou niet past, of nog niet past, dan is dat niet fout, maar juist een belangrijke les in jezelf leren kennen. Neem het jezelf niet kwalijk, denk niet dat je het verkeerd hebt gedaan of het anders zou moeten doen... het hoort er allemaal bij.

En mensen gaan op een ander tempo uit huis. Sommige kunnen niet wachten, anderen doen het nooit. Ik had jaargenoten die zoveel mogelijk bij hun ouders waren en hun kamer bijna het hele eerste jaar vooral gebruikten voor de keren dat het echt teveel reizen zou zijn (laat college op de ene dag en vroeg op de andere.) Anderen waren al voor de herfstvakantie ook in de weekenden in hun studentenhuis en gingen vooral op verplichte feestdagen naar familie. De meesten zitten daar ergens tussenin.

Wat ik in elk geval niet zou doen is je te druk te maken over je huisgenoten. Die zullen het wel wat vervelend vinden maar such is life. Mensen komen, mensen gaan, dat is het leven in een studentenhuis. Dat is iets waar zij wel een weg mee vinden. JIJ hebt geen verplichting om tegen je zin ergens te blijven wonen als het nog niet past. (Daar kan ik je misschien wel in helpen: als alles wat je doet is ergens gaan wonen en dan na korte tijd weer verhuizen ben je beslist niet de ergste huisgenoot :D Echt. Ik kan minstens 20 spannendere verhalen vertellen! :D )

Ik zou je adviseren om een deel van de druk voor jezelf weg te halen: allereerst dus je zorgen om je huisgenoten, en als het kan ook een beetje tijd in de huur. Leren kost tijd en helaas ook geld, maar dat moet dan maar even.

Maar het is ook een tijd van nieuwe dingen nu: ga eens kijken bij Hippeia, gewoon een proefles. Niet omdat je per se manegelessen wilt rijden, maar wel omdat je kennismaakt met studenten in Utrecht in een omgeving waar je weet dat je in elk geval al iets hebt om over te praten. Of ga juist eens kijken bij iets wat je nog nooit hebt meegemaakt maar misschien wel leuk zou kunnen vinden (toneel? zingen? klimmen? onderwaterhockey?)
En ook daar geldt: is het niks dan kun je zo weer weg. Is het wel wat, dan bouw je langzamerhand een beetje meer verbinding op met de omgeving. Het is allemaal prima.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:18

Hiervoor was eigenlijk de introductietijd bedoeld,om te maken dat je je thuis gaat voelen. Ik neem aan dat dat er nu wegens corona niet geweest is?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:28

Wat rot TS! Ik zou het met je ouders bespreken en het een maandje aankijken. Als je er dan nog zo over denkt zou ik gewoon lekker naar huis gaan (als dat geen probleem is voor je ouders). Je kan jezelf de vraag stellen: ga ik er spijt van krijgen als ik naar huis ga? Probeer daarbij eerlijk te zijn tegen jezelf.

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:36

Wat is de reden dat je in eerste instantie op kamers bent gegaan? Ik zou het nog even aankijken, ik voelde me eerste ook erg alleen maar is uiteindelijk goed gekomen :) Scheelt wel dat ik een klik heb met mijn huisgenoot. Ik ga in het weekend wel terug naar mijn ouders omdat mijn vriend daar in de buurt woont en ik daar een vriendengroep, maar doordeweeks ben ik meestal in Utrecht.
Ik denk dat je uiteindelijk het tegen elkaar moet afwegen. Wat levert uiteindelijk het meeste op.

Mocht je een keer met iemand willen afspreken in Utrecht stuur maar een pb. Ik zit daar ook op kamers namelijk!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:42

Spullen inpakken en naar huis gaan ;-). Overleggen met de meiden waar je mee in het huis woont en klaar. Opzegtermijn in acht nemen en ze hebben zo weer een volgende inwoner.
Ik heb nooit op kamers gewoond voor mijn studie maar moet er niet aan denken om mijn paard ( en mijn andere dieren) daarvoor zo weinig te zien; ik heb zelfs een studie opgegeven omdat ik dan mijn paard zou hebben moeten verkopen.............Doe waar je je goed bij voelt en waar je hart bij is! Utrecht en Apeldoorn liggen niet zo ver van elkaar dus er 3 x per week heen reizen is prima te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:47

Misschien werkt het voor jou ook niet om met huisgenoten te wonen, dat kan natuurlijk ook heel goed. Ik weet van mijzelf dat ik dat ook niet had gekund, niet met mensen die ik nog niet kende. Ik zou mij dan erg opgelaten hebben gevoeld bij huisregels etc.

Dus ik ben thuis blijven wonen. En weet je, dat is helemaal niet erg :) toen ik afgestudeerd was ben ik wel uit huis gegaan, bij mijn (toen nog vriend) man ingetrokken en later samen verhuisd naar een huis echt van onszelf en dat was heel fijn, en heel anders dan wat ik bij studiegenoten meemaakte met verplichte samenavonden, huisregels etc.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:50

wat moeilijk, ik herken veel in je verhaal. Mijn dochter is sinds begin september in Den Bosch op kamers gegaan, ze gaat daar naar de Hoge School. Maar ook zij twijfelde erg, ze wil aan de ene kant wel op zichzelf en zelfstandig worden, maar aan de andere kant, ze hoeft maar 1 dag in de week naar school, de rest is online. Dus daarvoor hoeft ze in principe geen dure kamer.
In het begin had ze het moeilijk, maar ik merk toch dat ze met steeds enthousiaster verhalen thuis komt (maar een half uurtje met de trein).. vrienden die ze leert kennen via school. Aardige huisgenoten etc. Studentenvereniging wil ze ook wel lid van worden, maar vanwege corona kon dit nog niet of zoiets. weet niet precies hoe dat zit.
Ik verwacht eigenlijk niet meer dat ze terug komt, maar de deur staat altijd open mocht ze zich bedenken.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:52

Ik herken je verhaal heel erg. Ik kom uit Amstelveen en ben 2 weken terug verhuisd naar Maastricht, een heuse wereldreis... Ik zit hier gelukkig wel heel goed op mijn plek en heb het echt enorm naar mijn zin. Echter, heb ik ook zeker momenten van heimwee en dat ik heel graag weer even naar huis wil. Dat is denk ik heel normaal en dat moet je jezelf ook toestaan. Als je heel veel of vaak de behoefte hebt om naar huis te gaan, dan ga je lekker naar huis voor een dag (of een paar dagen). Het is nog pril allemaal en het is enorm wennen, dus sta het jezelf toe om heimwee te hebben en lekker naar huis te gaan wanneer je wilt. Wees een beetje lief voor jezelf en luister naar je gevoel. Het is allemaal oké!

Verdere tips: Schrijf je in bij je studievereniging (ik bedoel geen studentenvereniging, maar eentje gerelateerd aan je studie!), deze organiseren rond deze tijd ook leuke activiteiten rondom je studie en zo kan je je studiegenoten leren kennen! Zoek misschien naar een sport of hobby of cursus in Utrecht, daar leer je vast ook leuke mensen kennen. Leer je werkgroep medestudenten wat beter kennen, ga bijvoorbeeld een keertje samen lunchen of koffie drinken.
Ik weet dat het allemaal heel erg spannend en nieuw is allemaal, maar probeer veel te doen en te ondernemen om nieuwe mensen te leren kennen, dat helpt echt enorm met het thuisvoelen in een vreemde stad.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:59

Misschien het eerst een kans geven
Bijvoorbeeld door een baantje te zoeken? dan leer je wat mensen kennen, verdien je wat en heb je wat meer structuur in je week.

Geef het even de kans.
Mocht je echt je draai niet vinden, dan kan je altijd nog richting Apeldoorn gaan,

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:12

Als student zijnde die inmiddels al 3 jaar op kamers woont; ik zou adviseren, kijk het nog even aan! :)
Toen ik net in mijn eerste kamer woonde, voelde ik me netzo als jou, regelmatig verdrietig en eenzaam. Ik voelde me er niet thuis en alles was ongemakkelijk en vreemd.

Maar een paar maanden daarna, wilde ik niet anders meer! :D

De voordelen vond ik vooral:
- Vrijheid! Je wordt niet steeds gestoord door ouders, je hebt geen ouders die steeds letten op wat je doet, vertellen dat je moet schoonmaken etc.
- Je kunt lekker koken wat je zelf wilt :)
- Je kunt je kamer gezellig inrichten naar jouw smaak
- Je kunt vrienden uitnodigen wanneer je wilt en zonder gestoord te worden

Ik zou adviseren om echt op zoek te gaan naar mogelijkheden om nieuwe contacten te leggen in de stad. Denk aan de studievereniging, sportclubjes/verenigingen, vaak worden er ook wel culturele activiteiten georganiseerd zoals dansen, zingen, tekenen/schilderen etc. Op die manier kun je meer mensen leren kennen!

Is het ook een idee om nog een bijbaantje naast je studie te nemen? Dit kan ook wat structuur en contacten opleveren. Dan zit je niet de hele tijd thuis en heb je wat afleiding.

En hoe zit het met je huisgenoten, staan zij open voor wat meer onderling contact? Misschien kun je met ze afspreken dat je elke week eens samen gaat koken of zo? Ze willen dat vast wel, anders hadden ze jou niet uit 50 anderen gekozen!

En wat ik trouwens ook zou adviseren; loop gewoon eens rond door de buurt rondom je huis :) zo kom je meer leuke plekjes tegen dan wanneer je steeds in de bus zit. Hier in de buurt is bijvoorbeeld een vijver met veel ganzen en eenden die ik wel eens ga voeren, ook leuk om te doen als je even alleen bent :D

En probeer verder wel wat contact te houden met het thuisfront (bel af en toe even met vrienden of familie) maar probeer dat in balans te houden met de contacten die je in Utrecht hebt. Zodat je niet teveel focust op thuis.

Hopelijk komt het goed ts, ik denk het eigenlijk wel, je zult je vast na een paar maanden al heel anders voelen! :) en geloof me, dit komt van iemand die ook echt niet goed tegen veranderingen/verhuizingen kan! Succes :)

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 18:13

Thanks voor de lieve woorden iedereen. Ik weet nu al een stuk beter hoe ik het wil gaan doen. Er kwamen weer een paar vragen langs, die zal ik nu beantwoorden om het verhaal completer te maken.

Waarom ik eigenlijk op kamers gegaan ben weet ik niet eens precies meer. Eerst was het argument vooral de reistijd (wat hartstikke meevalt nu ik het eens ervaren heb) en omdat het goed voor me zou zijn ofzo. Nou ik ben er nu wel over uit dat het gewoon te vroeg is geweest, een jaartje later is het allemaal minder nieuw en gaat het misschien beter. Ik had inderdaad meer het idee dat het erbij hoorde :n . Mijn broer had een hele tijd lang steeds tijdelijke kamers, dus werd tegen mij gezegd om vroeg te zoeken zodat ik zeker was van een goede plek.

De komende maand ga ik zo veel mogelijk moeite doen om te ontdekken wat het wonen in Utrecht mij te bieden heeft :j . Volgende week woensdag ga ik langs bij Hippeia om kennis te maken met de vereniging, morgen heb ik qua studie een rustige dag dus dan zoek ik in de buurt een leuk cafeetje op om wat te gaan lezen buitenshuis. Ook heb ik me opgegeven voor een eerstejaars introductie activiteit die mijn studievereniging organiseert. We gaan dan met +- 50 man naar het klimbos, misschien kan ik daar leuke aansluiting vinden. Mijn plan is dus om toch actief bezig zijn om er wat van te maken. Lukt het niet en heb ik in oktober nog steeds niet een fijn gevoel hier, dan vertrek ik definitief naar Apeldoorn.

Met mijn huisgenoten heb ik het idee dat het met de één meer klikt dan met de ander. Ik merk ook dat ik het fijner vindt om hier alleen te zijn dan dat zij er ook zijn. Het werkt gewoon zo anders, met mensen wonen die je niet kent en waarmee je het soms best lastig vindt om mee te praten. Ik ga het wel zo snel mogelijk met ze over hebben hoe ik me hier voel, en dat ik erover nadenk om terug te gaan. Dan komt het ook niet uit het niets, stel dat ik dat over een maand beslis.

@anjali een introductie hadden we inderdaad niet echt. Er waren twee momenten dat je met een bepaald groepje iets kleins deed op locatie, maar in deze groep zitten niet echt studenten waar het mee klikt. Dit is overigens ook de werkgroep voor elke werkcollege dus de rest van het jaar heb ik nog niet eens ontmoet. Vandaag heb ik trouwens na mijn werkcollege een uurtje met één meisje gekletst en haar vind ik wel aardig. Zij woont in Zeeland wat het niet makkelijker maakt :')

@isacalixa wat jij als voordelen opnoemt heb ik ook allemaal bij mijn ouders haha. Het is daar zo fijn, ik mag gaan en staan waar ik maar wil en zelfs meedenken met het eten.

Een baantje lukt in Utrecht denk ik niet. 's Avonds werken vind ik niet fijn heb ik gemerkt tijdens mijn baantje bij New York Pizza en overdag heb ik vaak colleges/werkcolleges. In Apeldoorn geef ik bijles voor de middelbare school O:)

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:42

Knap wat je gaat doen ts! Ik vind het een heel goed plan. Ik kan echt zeggen dat het heel gezellig is bij Hippeia (tenminste, 15 jaar geleden :D) en dat je daar veel leuke mensen kunt leren kennen en veel leuke (paarden) activiteiten kunt doen.

Ik was zelf ook net 18 toen ik op kamers moest en ik had er ook veel moeite mee. Maar ik heb doorgezet en ben lid geworden van de studentenrijvereniging en heb zo'n goede tijd gehad en heel veel er van geleerd.

Ik hoop dat dat bij jou ook het geval gaat zijn. En terug kun je altijd nog :) succes!

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:46

Ik ben het eens met de meeste mensen hierboven. Doe wat goed voelt: als dat uiteindelijk weer thuis wonen is, dan is dat echt helemaal prima. Er blijven zoveel studenten thuis wonen!

Daarnaast wil ik echt meegeven: die 2000 euro is níét weggegooid. Uit huis gaan is een enorme ontwikkeling en het überhaupt uitproberen is nodig geweest voor jou om tot deze conclusie te komen. Anders had je misschien in Apeldoorn gezeten met fomo, het idee dat je iets aan het missen was van het uit huis wonen.

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:01

Hoi TS, ik zou willen zeggen, 'houdt moed!' :knuffel: ik herken alles wat je vertelt. Toen ik begon met studeren (inmiddels dus 9 jaar terug :') ), ben ik ook direct op kamers gegaan. De reden hiervoor was de reistijd. De overgang was verschrikkelijk groot. Het eerste half jaar heb ik regelmatig op zondagavond in de trein mijn tranen in zitten houden, omdat ik het liefst weer terug wilde omdraaien naar huis. Het voelde ontzettend eenzaam op dat moment zelf.

En nu, 9 jaar later terugkijkend? Ik had mijn studententijd op kamers voor geen goud willen missen. Het heeft mij ontzettend veel nieuwe vriendschappen voor het leven opgeleverd en mij echt ontwikkeld als persoon. Het heeft voor mij een half jaar geduurd, de hele gewenning. Daarna begon het veel vertrouwder te voelen, en stukje bij beetje begon ik er steeds meer in te 'rollen' omdat ik mijn jaargenootjes beter begon te kennen, en ook steeds meer activiteiten bij mijn studievereniging begon te doen. Dus dat zou ik echt als tip willen meegeven, kijk ook of er verenigingen zijn die bij je passen. Ook al snap ik dat dit nu lastiger zal zijn met de hele corona situatie. Ik denk alsnog zeker wel de moeite waard. En nee ik bedoel niet enkel de studentenverenigingen. Kan bijvoorbeeld ook de studievereniging of een (studenten)sportvereniging zijn. Vaak is er voor ieder wat wils :) Met de activiteiten of met het bijdragen aan commissiewerk, bouw je je kringetje langzaam maar zeker op.

Lang verhaal maar conclusie; het kan goedkomen! ;) het heeft vooral een beetje tijd nodig.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:35

Ahhh dat klinkt helemaal niet fijn. Is het een idee om je in te schrijven voor een kamer op de campus zelf? Je kamer opzeggen en totdat je wel graag weg wilt en dichterbij de campus kunt wonen weer terug naar huis te gaan?
Door de covid heb je dit zo ook niet aan zien komen en waarom je zelf nog langer weken zo niet maanden kwellen?? En die huisgenoten komen echt wel over je aankondiging heen weg te gaan. Maak je je daar nu echt geen zorgen over!

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 21:54

Knap van je TS dat je meteen actie hebt ondernomen! Je gevoel bespreken met je huisgenoten is ook goed, misschien kunnen zij je nog helpen. :) En mocht het niet bevallen, ook goed. Niet teveel druk achter zetten. Een nieuwe studie en nieuwe omgeving zijn veel indrukken in een keer.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 23:31

Ik heb de overige reacties niet gelezen, maar waarom wilde je in eerste instantie op kamers?

Als jij je leven in Apeldoorn hebt en wilt houden, het qua reizen te doen is en je ouders het oké vinden als je thuis woon: lekker weer thuis gaan wonen. Ik heb tijdens mijn bachelor (12 contacturen per week) op en neer gereisd van Nijmegen naar Utrecht, absoluut geen spijt van.

Op het moment dat ik wel behoefte kreeg aan een ‘studentenleven’ was de overstap op kamers ook vrij makkelijk. Als je niet terug naar je ouders kan: zorg dan dat je een leven in Utrecht opbouwt. Ga bij een sportclub of vereniging, hou huisavonden, spreek met mensen af samen colleges te kijken, enz. Maar ik zou niet inzien waarom je door je heimwee heen moet als je ook bij je ouders in Apeldoorn kan wonen. Gewoon doen, want als jij lekker in je vel zit gaat dat studeren en genieten van leuke dingen ook veel beter!

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 10:28

@NoorW dat is waar, nu weet ik tenminste wat het inhoudt.
@mpc_rijder dat 'leventje' opbouwen is nu wel lastiger met covid. Er zijn niet zo veel dingen te doen, en als er iets wordt georganiseerd dan is dat maar met een klein groepje mensen. Hopelijk past de rijvereniging bij me, dan heb ik in ieder geval iets meer houvast!
@Sabri dichtbij de campus wonen in een eigen studio'tje zou ik heel graag willen. Ik heb best veel websites bezocht maar helaas is dat hier óf niet beschikbaar, óf onbetaalbaar. Denk dus niet dat het er nog van gaat komen.
@xIrlijn dat heb ik uitgelegd in mijn vorige reactie :)

Volgend studiejaar is trouwens het plan om met één van mijn beste vriendinnen en een vriendin van haar samen een huisje te zoeken in Utrecht. Zij studeren nu beide in een andere stad omdat ze niet zijn ingeloot bij de studie, maar volgend jaar willen ze graag in Utrecht wonen. Als dat allemaal lukt dan heb ik volgend jaar ook nog genoeg gelegenheid om hier iets op te bouwen. Het hoeft niet allemaal direct vanaf jaar 1, toch? Nog een reden waarom ik niet persé hier hoef te blijven wonen :j

Nogmaals bedankt iedereen voor het delen van jullie ervaringen en meningen. Ik ben heel blij dat ik dit topic heb geopend, nu ben ik zo veel wijzer! :o