Studeren maar niet kunnen leren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:06

Mijn man kan het ook niet maar die onthoudt gewoon alles na 1x, dat is gewoon gemeen :+

Ik wil er graag een oogje ophouden bij mijn dochter, die doet namelijk nu al een hoop op inzicht dus die kan ook makkelijk in de valkuil vallen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:09

De theorie is er uiteindelijk om toe te passen, dus misschien is dat een manier om het te doen? Ik vond het bij colleges bv ook heel zinvol om niet teveel alles op te schrijven wat de docent vertelde, maar vooral proberen om de verbanden eruit te vissen (wat hangt samen met een ander onderwerp / het vorige college / belangrijke begrippen / een centrale vraag) en wat zijn mijn vragen er eigenlijk bij? Doet het me denken aan iets heel anders? Heb ik leuke analogieen of voorbeelden?

Wat ook een leuke oefening is, is om je eigen vakgebied / vak helemaal te ondermijnen. Ik geloof dat ik dat 2 of 3 keer heb gedaan: een email opstellen waarom de opdracht / het onderwerp niet klopte. Maar, ik wilde wel mijn email zo goed mogelijk hebben, dus onderbouwd met de juiste feiten en waar het dan mis ging... en aan het eind van mijn verhaal bleek ik me er toch doorheen geworsteld te hebben. Die email moet je dan ook niet versturen :) (Tenzij het echt zo is, en een opdracht of vak niet klopt. Dan heb je gewoon een goed onderbouwd verhaal :) )

Ik heb trouwens ook wel een keer een heel verhaal geschreven, inclusief Bokt-smileys, over wat het vak van dat moment was en hoe ik het zou uitleggen als ik het op Bokt zou uitleggen. Ook heel behulpzaam. (Stel bv dat je aan mij moet vertellen wat literatuurwetenschappen is... wat zou je antwoorden? En hoe zou je van het globale antwoord komen tot bv het vak dat je nu volgt of de scriptie die je nu schrijft?)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:11

Dat klinkt als een heel zinvolle oefening Shadow :)*

Ik weet alleen niet zeker hoe ik dat zou toepassen met het uitwendig leren van organische chemie, maar dat is dan precies de uitdaging.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-09-20 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:12

Heel herkenbaar. Ik lees mee. Ik wil toch echt ooit omscholen maar zie, om deze reden, echt op tegen opnieuw studeren...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:15

katybug schreef:
Heel herkenbaar. Ik lees mee. Ik wil toch echt ooit omscholen maar zie, om deze reden, echt op tegen opnieuw studeren...

Ik ben een paar keer gewisseld, maar ik zou dat inderdaad nooit via een studie doen waar ik weer echt in de banken moet en rijtjes moet leren. Enkel via certifikaten en learning on the job.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 20:17

Werkstukken vind ik super makkelijk, aangezien dat echt toepassen is (zoals het ook in het echte leven is). Maar dat uit m'n hoofd leren (en dan vooral 200x meer moeten leren dan waarschijnlijk afgevraagd wordt... Jammer).

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:20

Sizzle schreef:
katybug schreef:

Ik ben een paar keer gewisseld, maar ik zou dat inderdaad nooit via een studie doen waar ik weer echt in de banken moet en rijtjes moet leren. Enkel via certifikaten en learning on the job.

Ja precies, ik zie mezelf ook echt niet meer de schoolbanken in gaan. Vreselijk. Learning on the job is voor mij denk ik wel de beste methode.

Pinda_Dipje

Re: Studeren maar niet kunnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:51

Misschien ben je visueel lerend? (beelddenker)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:54

Heb je weleens mindmaps gemaakt? Ik leerde door samenvattingen te schrijven, maar een studiemaatje maakte prachtige mindmaps, zij was een enorme beelddenker.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 21:01

Prrrr schreef:
Heb je weleens mindmaps gemaakt? Ik leerde door samenvattingen te schrijven, maar een studiemaatje maakte prachtige mindmaps, zij was een enorme beelddenker.

Dat heb ik geprobeerd, maar toen raakte ik telkens gefrustreerd omdat het niet mooi op het blad past :')

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:05

Ik herken je volledig :') . Ben al jaren van de uni maar heb nog altijd niet het idee dat ik echt kan leren. Toepassen wel.. maar dat leren

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:12

Oh wat grappig. Ik leer juist zo super makkelijk van gewoon lezen. Als ik een verhaal lees, blijft het bij mij het beste plakken. Gewoon stof leren en dan herproduceren is voor mij dus ideaal, ik kan in een half uur alle Duitse woordjes stampen en er een tien voor krijgen. Maar als iemand het alleen herhaald, of als ik het ga overschrijven doet dat voor mij veel minder dan gewoon een keer doorlezen.

Wat ik eigenlijk automatisch doe met lezen is dat ik dingen categoriseer. Dat is per onderwerp vaak verschillend, maar ik koppel wat info aan een bepaald iets. Soms is dat een scheldwoord die ik voor een leraar heb bedacht, soms is het een foto van een PowerPoint slide. Soms is het zelfs de geur van het eten dat ik bij het leren erbij had. Of een lettertype.

Je kunt dat vast ook bewust proberen :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:13

Tsja, je hebt marathonlopers en je hebt sprinters. Jij hoort blijkbaar bij de laatste categorie. Je brein heeft een efficiente manier gevonden om je door je studie te loodsen, dus waarom zou deze je activeren om iets te doen wat niet meer resultaat oplevert, maar veel meer energie kost?

Je kunt er genoegen mee nemen dat je zo in elkaar zit, maar blijkbaar vind je dat het anders moet, daarom wat vragen: Waarom leer je in de weken voor het tentamen niet gewoon meer? Vind je het niet interessant (genoeg)? Bereid je je alvast voor op twee dagen ellende vlak voor de toets? Waar zit ‘t ‘m voor jou in dat je niet lineair/evenredig kan leren?

Ik ben overigens precies zoals jij, korte adrenalinestoten zijn mijn vrienden. Uiteindelijk wordt mijn luiheid beloond op mijn werk, want ik bedenk voor inefficiente processen de beste oplossingen en ik krijg korte deadlines want daar ga ik lekker op. Ik kan niet langetermijnplannen dus als we grotere projecten hebben dan maak ik voor mezelf hapklare brokken met korte deadlines vlak na elkaar.

Overigens heeft het kijken van youtubefilmpjes van bijvoorbeeld Ruby Granger mij erg geholpen om het studeren wel iets systematischer te benaderen. Zij gaat gewoon zitten en gaat bezig, dat heeft mij wel geholpen en geïnspireerd.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 21:19

Soms lukt het om een bepaald liedje steeds te luisteren tijdens het leren, en dan herinner ik me meer als ik dat liedje voor de toets luister. Maar een keer was ik ook alles vergeten behalve de tekst :')

Badeendje, ja, zo steek ik dus ook in elkaar. Ik kan dan van tevoren een tekst 500 keer lezen, maar mijn hoofd slaat het niet op. Tot die stress die paar dagen van tevoren, dan opeens wel.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:22

Dat probleem heb ik ook, daarom maak ik samenvattingen. Omdat ik het opschrijf, blijft het wel plakken. En ik heb een beeldgeheugen, dus als de kennis niet in mijn hoofd zit, wil het nog wel eens lukken om dan te bedenken op welke pagina het stond en hoe het er dan uitzag.

Maar efficiënt leren heb ik ook nooit geleerd. Of gestructureerd. Plannen - nooit gedaan. Het was altijd wel vakafhankelijk. Bij de betavakken had lezen nooit zin, sommetjes maken wel. Toepassen. Met een rechtenstudie is dat maar heel beperkt toe te passen, helaas. Daar moest ik het echt van de samenvattingen hebben.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:29

Eerlijk? Je hebt geen probleem met informatie opnemen, maar met het aanbod. Ik ben ook zo iemand die fluitend overal doorheen fietste, met dat verschil dat ik school zo saai vond dat ik niet vaak ging. Uiteindelijk mijn eindexamens gehaald zonder een boek open te doen. Bij mij ging dat in mijn eerste jaar op de uni fout, geen idee hoe ik moest leren. Uiteindelijk heb ik twee bachelors tegelijk gedaan, om de druk voor mezelf hoog genoeg te houden. Uitgenodigd voor research master om richting PhD te gaan, maar toch wat anders gaan doen. Momenteel moet ik voor een nieuw plan binnen ons bedrijf een HBO papiertje halen. Dat doe ik 4x versneld (6mnd ipv 2jr). Anders wil mijn hoofd gewoon niet concentreren.

Je geeft zelf al aan dat je goede cijfers haalt en dat je pas de laatste 2 dagen echt wat doet. Mijn tip: voer de druk op, de stof gaat niet veranderen. Met zo'n brein kan je waarschijnlijk veel meer dan je nu doet. Zorg dat je meer stof krijgt(extra studie/honours/minors) of het tempo verhoogt. Jouw hoofd gaat niet 'aan' omdat het niet hoeft.

Ik ken je natuurlijk niet, maar wat je beschrijft is een vorm van onderpresteren. Je hebt nooit hoeven werken. Zorg dat je uitdaging opzoekt! Uiteindelijk kan je daar beter van gaan presteren.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:32

Wat KPet zegt :j Heel herkenbaar bij zowel mezelf als mijn kinderen.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:34

Als ik theorie moet leren wil ik het nog wel eens hardop ‘uitleggen’ aan mezelf. Door het hardop uit te spreken en te doen alsof ik het een klas moet uitleggen, merk ik dat ik makkelijker verbanden ga zien en gemakkelijker voorbeelden kan bedenken wat weer van pas kan komen op het tentamen. Je zou dit eventueel ook met een medestudent kunnen doen. :) Vaak kan je wel concluderen dat je de stof voldoende beheerst als je de stof kunt uitleggen aan een ander en vooral kunt onderbouwen waarom iets zo is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:37

De manier waarop je het uiteindelijk weet te redden kan ook je sterkste punt zijn inderdaad. Jezelf in het koude water kiepen. Dan is het vervolgens even een periode mega stress om er uiteindelijk in veel gevallen tevreden en een ervaring rijker op terug te kijken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 21:38

KPet schreef:
Eerlijk? Je hebt geen probleem met informatie opnemen, maar met het aanbod. Ik ben ook zo iemand die fluitend overal doorheen fietste, met dat verschil dat ik school zo saai vond dat ik niet vaak ging. Uiteindelijk mijn eindexamens gehaald zonder een boek open te doen. Bij mij ging dat in mijn eerste jaar op de uni fout, geen idee hoe ik moest leren. Uiteindelijk heb ik twee bachelors tegelijk gedaan, om de druk voor mezelf hoog genoeg te houden. Uitgenodigd voor research master om richting PhD te gaan, maar toch wat anders gaan doen. Momenteel moet ik voor een nieuw plan binnen ons bedrijf een HBO papiertje halen. Dat doe ik 4x versneld (6mnd ipv 2jr). Anders wil mijn hoofd gewoon niet concentreren.

Je geeft zelf al aan dat je goede cijfers haalt en dat je pas de laatste 2 dagen echt wat doet. Mijn tip: voer de druk op, de stof gaat niet veranderen. Met zo'n brein kan je waarschijnlijk veel meer dan je nu doet. Zorg dat je meer stof krijgt(extra studie/honours/minors) of het tempo verhoogt. Jouw hoofd gaat niet 'aan' omdat het niet hoeft.

Ik ken je natuurlijk niet, maar wat je beschrijft is een vorm van onderpresteren. Je hebt nooit hoeven werken. Zorg dat je uitdaging opzoekt! Uiteindelijk kan je daar beter van gaan presteren.

Hier herken ik mezelf inderdaad ontzettend in, en ik word constant door mijn omgeving voor gek verklaard omdat ik zoveel hooi op m'n vork neem :')

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:45

KPet schreef:

Oké, deze kwam hier ook wel een beetje binnen. Herken me hier echt precies in, ik raak 2 dagen voor de toets in paniek en probeer alles in mn hoofd te stampen, heb het idee dat ik niets ken en haal alsnog een 8. Ben sowieso wel bekend met onderpresteren :+

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:46

Hier ook heel herkenbaar. Enige probleem is dat bij mij ook het stukje discipline om dan echt aan de bak te gaan ook ontbreekt tot het laatste moment. Ook pas op de uni dat ik een keer wat moest gaan doen en dan toch nog steeds redelijk makkelijk m’n cijfers haalde. Die 8/9/10 niet perse maar wel voldoendes.
Ik ben wel een beta, dus ook minder stampwerk.
Inmiddels 30 en gepromoveerd maar kan het dus nog steeds niet. Het geeft ook een vervelend gevoel omdat ik voor mijn gevoel niet alles uit m’n studie/promotietraject heb kunnen halen wat er in zat. Ik heb Vooral dat de concentratieboog enorm kort is, samen met weinig discipline maakt dat veel van mijn werkdeadlines ook op de Last minute adrenaline kick gaan....
Ik lees graag mee voor eventuele tips!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:55

Ha, ik herken mezelf ongelooflijk in jou. Via het gymnasium fluitend naar de universiteit, bachelor gehaald, master doen, en toch ineens vastlopen omdat je er tegenaan loopt dat je nooit hebt leren leren.

Bij mij heeft de oplossing in meerdere dingen gezeten. Ten eerste heb ik een diagnose ADD gekregen (ja, nog heel laat dus, die is nooit eerder gediagnosticeerd omdat ik nooit eerder tegen echte problemen aangelopen ben). Die diagnose verklaarde voor mij heel veel qua waarom ik maar zo incapabel was om echt te gaan zitten en aan het werk te gaan tot de loerende deadline zo nabij was. Want zo was ik: ik kon wekenlang geen woord schrijven aan een essay, en dan de maandag in paniek raken omdat maandagavond 23:59 de deadline was, en dan op de maandag de hele dag in dikke stress 4000 woorden typen. Maar vervolgens haalde ik dan wel weer een 8. Met druk erop presteerde ik het beste.

Ging ik dan nooit eerder proberen aan het werk te gaan? Jawel, maar dan kon ik me voor geen meter focussen. De medicatie die ik na mijn diagnose kreeg heeft daar wel veel bij geholpen, om het makkelijker te maken om toch even te gaan zitten en wel aan de slag te gaan.

Daarnaast... ik ben heel veel bezig gegaan met de manier waarop ik leer, en waarop leren überhaupt effectief is. Leren is het meest effectief als je de leerstof op zoveel mogelijk manieren tot je neemt (met zoveel mogelijk zintuigen). Dus iets lezen, hardop uitspreken, dan opschrijven, beluisteren...etc.
Voor mij werkte het goed om de stof te lezen voor ik naar de les kwam, dan het hoorcollege te horen, daarbij aantekeningen te maken, en dan nog een keer terug naar de stof te gaan en met de nieuw verworven kennis stukken hardop te lezen in een poging het nog dieper door te laten dringen. Dan bleef het beter hangen.
Bij de toets pakte ik dan de aantekeningen er weer bij en dan was het me vaak veel beter bijgebleven.

Tenslotte heb ik ook een beetje geaccepteerd dat ik misschien ben zoals ik ben en gewoon het beste presteer onder grote druk :') Dan gaan mijn hersenen gewoon aan. Op die adrenaline doet mijn creatieve brein het op de een of andere manier het beste.

Heel veel succes!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 21:58

Dat inderdaad Sadira. En gek genoeg kan ik met werkstukken opeens wél plannen en me er ook aan houden, maar ook daarbij geldt... een week voor een werkstuk van 15 pagina's (nouja, niet eens een week. Vrijdag de ene afgeven, zaterdag werken, zondag beginnen, en woensdag moest de volgende alweer af om 'm donderdag te laten proeflezen en vrijdag te corrigeren en af te geven :') ) is écht niet veel, en voor al mijn studiegenoten absoluut gekkenwerk. Want het zijn dan ook echt geen flut bullshit werkstukjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:00

Ik moet zeggen dat ik wel beter heb leren plannen sinds ik van data of reviews van anderen afhankelijk ben. Als je zelf voor alles verantwoordelijk bent kun je het op de laatste dag doen maar als je data van een ander moet zien los te peuteren dan moet je wel op tijd gaan navragen. Dat is in je studie echter lastig want stampwerk doe je nou eenmaal alleen over het algemeen.