Studie over paarden, wat kan je er mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:05

Liekemo schreef:
Ja, in een stal werken doe ik nu een tijdje. En de handen uit de mouwen steken bevalt mij prima.

Het scheelt natuurlijk wel dat ik het werken met mensen ook erg leuk vind!

Ik zat ooit ook nog te denken aan psycho therapeut met een hond of paard. Dus doormiddel van het gebruik maken van dieren mensen helpen. Maar ook dat is volgens mij weer ingewikkeld om te realiseren...
Erg jammer dat een beroep in de dieren vaak wat minder word betaald. Het is voor de economishe maatschappij ook wel minder van belang...

En laten we wel wezen, ik wil net als iedereen toch wel een goed betaalde baan om een fijn leven te kunnen lijden...

Niet om onaardig te doen maar je bent 16. Toen ik zo oud was als jij was ik ook elke vrije minuut bij de paarden te vinden en wist ik zeker dat ik nooit meer iets anders wilde.

Ik heb mijn 'droom' gevolgd en heb een dierenopleiding gedaan en hoe langer de opleiding duurde hoe minder lol ik erin had. Ik werk inmiddels in een heel andere sector (na een omzwerving in weer een andere sector) en dieren zijn mijn hobby.

Als je jong bent zijn dieren/paarden misschien je leven maar probeer je eens in te denken dat je straks een partner en een gezin hebt, een huis om te onderhouden en er komt echt een tijd dat je niet meer al je vrije tijd voor een hongerloontje op stal wil lopen.

Ik heb ook vrienden die wel in de professionele paardensport werken na een opleiding in de paardensector maar waar ik vroeger altijd jaloers was ben ik inmiddels heel blij met mijn normale werk.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:06

josien_m_ schreef:
Earth schreef:

Die professionals komen er 9 vd 10 keer wel zonder dat diploma hoor. Ik bedoel, het is niet meteen iets waar ik me zorgen om maak als dit soort opleidingen er niet meer zouden zijn. Waar ik me dan meer zorgen om zou maken is bijv hoefsmeden.

Nee, dan ben je een hobbyist die toevallig veel klandizie krijgt. Je wordt -mede- een professional door je opleiding.

Dan mag jij een rondje Nederland gaan doen bij de professionals en vragen of ze een opleiding in de paarden hebben gedaan. Ik ken er een heelboel die dat niet hebben gedaan. Kijk bijv naar internationale ruiters, daarvan heeft ook lang niet iedereen een paardenopleiding gevolgd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:07

Ik denk dat een bijscholingscursus meer nut heeft dan een volledige scholing maar verder weinig ervaring in de paarden.

Hoefsmid , tandarts, uiteraard dierenarts, dat zijn voor mij 1 van de weinige die ik inderdaad met een volledige studie wil zien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:26

juval schreef:
ik vind dat wanneer je werk kan doen waar je passie ligt (bijvoorbeeld 'dieren') dat een goed salaris dan van ondergeschikt belang is.
Ik ben dolgelukkig met mijn werk tussen de koeien, ik zou echt niets anders mee willen. We kunnen er van leven maar het is zeker geen vetpot.. de dieren, omgeving en (relatieve) vrijheid weegt daar wat mij betreft wel tegenop.

Tja, in jouw geval gaat het om een way of life. Maar het punt is juist dat je met de slecht verdienende beroepen zo'n way of life meestal niet kunt betalen.
Eigenlijk heb jij het over een beloning die alleen niet in geld uitgedrukt wordt, de dieren, de omgeving en de vrijheid.

Ik heb daar mijn goede baan voor nodig, om me dat te kunnen veroorloven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:29

Achterom schreef:
juval schreef:
ik vind dat wanneer je werk kan doen waar je passie ligt (bijvoorbeeld 'dieren') dat een goed salaris dan van ondergeschikt belang is.
Ik ben dolgelukkig met mijn werk tussen de koeien, ik zou echt niets anders mee willen. We kunnen er van leven maar het is zeker geen vetpot.. de dieren, omgeving en (relatieve) vrijheid weegt daar wat mij betreft wel tegenop.

Tja, in jouw geval gaat het om een way of life. Maar het punt is juist dat je met de slecht verdienende beroepen zo'n way of life meestal niet kunt betalen.
Eigenlijk heb jij het over een beloning die alleen niet in geld uitgedrukt wordt, de dieren, de omgeving en de vrijheid.

Ik heb daar mijn goede baan voor nodig, om me dat te kunnen veroorloven.

dat klopt ook wel weer.. ik heb mijn 'way of life' pas op mijn 40e waar kunnen maken. Daarvoor heb ik ook altijd wel een goedbetaalde kantoorbaan gehad.
maar ik heb wel zo iets van, waar een wil is, is een weg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:31

josien_m_ schreef:
Earth schreef:

Die professionals komen er 9 vd 10 keer wel zonder dat diploma hoor. Ik bedoel, het is niet meteen iets waar ik me zorgen om maak als dit soort opleidingen er niet meer zouden zijn. Waar ik me dan meer zorgen om zou maken is bijv hoefsmeden.

Nee, dan ben je een hobbyist die toevallig veel klandizie krijgt. Je wordt -mede- een professional door je opleiding.

Dat is nou juist het grappige, je bent professional als je vindt dat je dat bent en er geld mee verdient. En heel eerlijk gezegd: ik heb het liefst iemand die én op de hoogte is van de actuele ontwikkelingen (en dus altijd blijft bijscholen), én die veel praktijkervaring heeft. De opleiding is dan toch minder relevant.

De opleidingen volgen veel mensen juist naast hun vaste baan, vaak nog veel efficiënter ook, alle overbodige vakken worden bij die opleidingen dan meestal niet meer aangeboden, ze zijn vaak heel doelgericht.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:37

Ik heb Paardenhouderij gestudeerd en ik raad het je echt af. Het is keihard werken voor enorm weinig geld, als je al ergens aan de bak komt. Ik had na dagen met paarden werken echt geen fut, energie of zin meer om nog iets met mijn eigen paarden te gaan doen.

Mijn tip; paarden lekker als hobby houden.
Op jouw leeftijd was er niets dat ik liever deed dan de hele dag bij de paarden zijn.

Eefke85

Re: Studie over paarden, wat kan je er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:17

Ook ik heb paardenhouderij gestudeerd, een hele leuke tijd gehad en veel geleerd, maar niet in de paarden verder gegaan.
Als je een huis, auto, rekeningen en eigen paarden moet betalen redt je het gewoon niet met een paar euro zwart toegestopt krijgen na een week werken. Want dat was het enige dat ik kon krijgen na mijn opleiding, zwart werk. En dan was ik verantwoordelijk voor een stal met zo`n 20/30 paarden die alleen buiten kwamen als ik ze buiten zette, als ik er niet was kwamen ze niet buiten en ik was verantwoordelijk voor de stagiaire. Achteraf ben ik blij dat er nooit ongelukken zijn gebeurd.

Door die ervaringen zou ik een opleiding in de paarden dan ook afraden. Schrijf voor jezelf eens op wat je allemaal leuk vindt en wat je wil bereiken. Zoek daar een leuke cursus bij en ga doen wat je leuk vind!

Op dit moment ben ik bezig met een opleiding in de zorg (voor mensen). Dit omdat daar wel altijd werk in zal zijn en ze staan te springen om nieuwe mensen erbij. Geen vetpot, maar wel zorgen voor, paarden als hobby en baanzekerheid.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:01

Ik vind dat je ontzettend goede adviezen krijgt in dit topic. Gebruik je studietijd goed zodat dat je later een fijn betaalde job hebt. Als je voldoende financiële middelen hebt, kan je een leuk paard kopen en hier volop van genieten!

Je stelt een ontzettend goede en belangrijke vraag bij de start van je studie. Succes met je studiekeuze!

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 16:01

Ik wilde altijd paardenhouderij op het mbo doen, dat werd toen al afgeraden door sommige, omdat ik zelf niet uit dat wereldje kom. Zat niet op rijles, had geen verzorgpaard, geen familie in de paarden geen baantje met paarden, niets. En toch waren paarden mijn hobby. Ze zeiden dat de kans klein was op een baan, dat ik beter de dierverzorging opleiding kan doen. Dit heb ik vervolgens ook gedaan. Super leuke tijd gehad daar. Ben mij bewust met stages wel meer richting de paardenkant wezen focussen. Heb daar ook een baan in gehad en mijn tussenjaar bij gewerkt, in totaal 3,5 jaar gewerkt in de paarden. En ik wil meer... hoewel ik graag nieuwe dingen leer is dit absoluut niet wat ik mijn hele leven wil gaan doen. Ik doe nu de opleiding facilitair event management, iets compleet anders. Maar ik hou liever de paarden als hobby. Naast dat het niet geweldig verdient, wil ik er geen 5 dagen in de week werken.
Handen uit de mouwen steken vind ik helemaal niet erg, doe ik zelfs graag, maar ik was er klaar mee.
Ik heb 2 jaar geleden mijn diploma mbo 4 dierverzorger en management gehaald... uit mijn klas zijn er maar 5 die nog een opleiding doen in de dieren. De rest doet wat anders, werkt ergens anders of studeert in een andere sector. Vrijwel iedereen roept ook dat ze niets kunnen met de opleiding, je bent opgeleid voor zo’n kleine sector eigenlijk. Zo ervaar ik het. Achteraf gezien vind ik het echt een pretopleiding. Dit werd toen al geroepen, maar wilde ik niet geloven... Maar nu zeg ik het zelf ook.
Ondanks dat heb ik echt een leuke tijd gehad! Leuke interessante lessen en nieuwe vaardigheden geleerd. Echt een geweldige tijd, maar voor mijn baankansen was het zonde van mijn 3 jaar...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 16:50

Soms vind ik het best gek dat er zoveel mensen zijn met dieren, maar dat bijna elk beroep met dieren slecht betaald is en er vaak moeilijk werk in te vinden is. Kijk vooral naar wat je ook gelukkig maakt, een baan met dieren voor 5 dagen of bijvoorbeeld een eigen paard. Want een eigen paard is lastig te betalen met een beroep in de paarden, maar als je wel elke dag gelukkig word van het werken met dieren dan kan het heel fijn zijn. Overigens kun je misschien wel een dag minder in iets gaan werken wat je misschien iets minder leuk vind en 1 dag met de paarden door bijvoorbeeld les te geven of als je cursussen volgt misschien toch als gedragstherapeut.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:34

Ik werk "in de dieren" en verdien een, al zeg ik het zelf, heel aardig salaris...
Heb Dierwetenschappen/Animal Science gestudeerd, daarna een PhD gedaan in de diervoedingssector en werk inmiddels bij een bedrijf dat grondstoffen/additieven voor landbouwhuisdieren produceert.

Uit mijn ervaring is dat er inderdaad in de huisdieren en paardenwereld weinig geld zit: het gaat daar vooral om emotie en beleving van de eigenaar, terwijl in de landbouwhoek meer mogelijkheden zijn.
De opleiding die Juval noemt is een mooie optie op het HBO, Aeres Dronten heeft ook wel verschillende HBO mogelijkheden voor landbouwhuisdieren.

Liekemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 16:41

Als ik zo lees zie ik dat eigenlijk iedereen een opleiding in de dieren afraad,

Nu laat ik het natuurlijk niet zo 1,2,3 los

Ik heb van mensen gehoord dat een opleiding in de dieren in de loop der jaren juist meer gewild gaat worden door dat de wereld steeds meer na gaat denken over natuur en de welzijn van dieren.

Het lijkt me leuk om dier en management te studeren in Leeuwarden en daarna toegepaste psychologie. Vervolgens wil ik kijken of ik dan wel of niet nog een paarden studie wil volgen of wat cursussen. Zo kan ik me specaliezeren en de welzijn en gedrag van dieren en mensen en hierin mensen helpen doormiddel van dieren of mensen helpen met moeilijkheden met hun dieren.

Denken jullie dat dit een optie is of is dit ook niet handig? In toen gepaste psychologie is helaas ook niet erg veel werk te vinden... moeilijk moeilijk moeilijk

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:50

De ervaringen die je krijgt is van mensen die de opleiding gevolgd hebben.
Ik kreeg dezelfde reacties toen ik de opleiding wilde volgen. Ik heb ervoor gekozen het toch te doen. Dat ik nu niet in de sector werk wil niet zeggen dat ik er niks geleerd heb, het heeft me gevormd tot wat ik nu ben. En wat ik nu doe had k op die leeftijd nooit gekunt, dus volg je gevoel en als jij het graag wil en als toevoeging voor je ontwikkeling ziet is het zeker positief, zolang je het maar niet romantiseert.

Liekemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 16:53

Polly schreef:
De ervaringen die je krijgt is van mensen die de opleiding gevolgd hebben.
Ik kreeg dezelfde reacties toen ik de opleiding wilde volgen. Ik heb ervoor gekozen het toch te doen. Dat ik nu niet in de sector werk wil niet zeggen dat ik er niks geleerd heb, het heeft me gevormd tot wat ik nu ben. En wat ik nu doe had k op die leeftijd nooit gekunt, dus volg je gevoel en als jij het graag wil en als toevoeging voor je ontwikkeling ziet is het zeker positief, zolang je het maar niet romantiseert.

Dankjewel! En ik ben zeker heel erg blij met de reacties hierdoor kan ik het in ieder geval realistisch overwegen en weet ik wat ik kan vragen aan de opleiding!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:01

Doe je nu havo of vmbo? Anders zou ik het andersom doen denk ik.
Je moet niet verwachten dat je letterlijk als toegepast psycholoog aan de gang kunt, maar er zijn wel heel veel zijstraten die je kunt nemen. Dus ik zou die opleiding niet afstoten op wel of geen werk.
Je moet je alleen beseffen dat Toegepaste psychologie best pittig is, jet gaat echt al richting universiteit niveau met onderzoeken enzo. Mocht je dat te pittig vinden, kun je altijd nog social work overwegen. Maar goed, je hebt ook nog even om dat te onderzoeken :)

Liekemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 17:05

Earth schreef:
Doe je nu havo of vmbo? Anders zou ik het andersom doen denk ik.
Je moet niet verwachten dat je letterlijk als toegepast psycholoog aan de gang kunt, maar er zijn wel heel veel zijstraten die je kunt nemen. Dus ik zou die opleiding niet afstoten op wel of geen werk.
Je moet je alleen beseffen dat Toegepaste psychologie best pittig is, jet gaat echt al richting universiteit niveau met onderzoeken enzo. Mocht je dat te pittig vinden, kun je altijd nog social work overwegen. Maar goed, je hebt ook nog even om dat te onderzoeken :)

Ik doe havo, en toegepaste spychologie is wel echt iets wat binnen mijn interesses licht! Ik doe het graag en mensen binnen mijn familie/omgeving hebben ook soort geleike richtingen gedaan dus dat helpt!
Ik hou erg van dingen leren als ik het interessant vind!

Ik heb gelukkig nog even om te beslissen en overweeg ook een tussenjaar... dus er is geen haast bij, wel leuk om er over na te denken uiteraard! :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:10

Kun je in de toepaste psychologie niet daarna verder gaan als sport coach bij bijvoorbeeld mensen met wedstrijdstress.
Toch in de dieren, maar op een ander vlak.

Liekemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 17:11

_Penotti schreef:
Kun je in de toepaste psychologie niet daarna verder gaan als sport coach bij bijvoorbeeld mensen met wedstrijdstress.
Toch in de dieren, maar op een ander vlak.

Ja dat is ook een leuk idee! Ik zag ook dat mensen mensen coachen doormiddel van een hond of een paard dat lijkt me ook wel interessant

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:14

Oh ja dan zou ik het zonde vinden om eerst paardenhouderij te gaan doen. Ik zou dan naast je studie iets van een bijbaantje zoeken in de paarden ofzo. Zoals ik al zei, je hebt die opleiding echt niet nodig om iets met paarden te gaan doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:21

Van je hobby je beroep maken is vaak hobby kwijt.

Werk in de dieren/paarden is fysiek zwaar, zat die er met 16 de stal in wandelen en er voor hun 35ste krakkie uit komen (al dan niet in rolstoel) het sloopt je lijf en ivm vaak geen officiele arbeidsovereenkomst sta je dan zeker zonder steun (komt bij dat met huidige regels je met minimum loon amper afgekeurd wordt door UWV, iets met restverdiencapaciteit).

Als je op de een of andere manier een redelijk inkomen wil verdienen in dierenzorg, besef je dan dat hoewel het helpen/trainen van de dieren veel voldoening kan geven er ook nog een eigenaar/koper aan vast zit en dat stuk moet je maar net liggen.

Zoek een opleiding die liefst in deeltijd een modaal inkomen geeft en steek je extra vrije tijd in je hobby. Mocht daar bv door cursussen/opleidingen voor de lol nog wat centjes uit komen is dat mooi meegenomen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:29

Eens met al het bovenstaande. En als je graag in Ijsland ervaring wil opdoen, gewoon wat bedrijven opzoeken online en een goeie mail sturen waarin je gratis je hulp aanbiedt in ruil voor kost en inwoning. Er zijn zoveel bedrijven die hier blij mee zijn, zeker als je geen penny meisje bent, maar gewoon van aanpakken weet!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:41

Liekemo schreef:
Ja dat is ook een leuk idee! Ik zag ook dat mensen mensen coachen doormiddel van een hond of een paard dat lijkt me ook wel interessant

Dan kun je inderdaad toegepaste psychologie of pedagogie of social work gaan doen. En dan als minor in jaar 3 of 4 in Leeuwarden "Dier (paard of hond) en hulpverlening gaan doen.
Want dat is dus mijn werk; ik geef thuis les tussen mijn paarden aan de studenten die paard en hulpverlening studeren...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:48

Niet doen. Ik wou het op jouw leeftijd ook heel graag gaan doen, maar dan in Bilzen. Is enkel af te raden, en ben ook een totaal ander pad ingeslagen. Ik heb ondertussen paarden als hobby, en vind het ook goed zo. Ik zou dan eerder kijken naar een cursus of opleiding na je echte studies. Ik wil bijvoorbeeld ooit nog paardenosteopathie gaan bijstuderen. Is gewoon een cursus van 2 jaar en kan je perfect combineren met een andere studie of werk. Als je zegt dat je graag iets met coaching zou willen doen, ik ken iemand die ergotherapie heeft gestudeerd en nu coaching doet met paarden. Met zoiets ben je veel meer.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:30

Als je dieren wil inzetten in de hulpverlening zou ik persoonlijk niet eerst dier en management gaan doen om dan toegepaste psychologie te doen. Je weet dan wellicht iets over psychologie van de mens, begeleiding van mensen en iets over dieren, maar de kennis om dieren in de hulpverlening in te zetten ontbreekt. Het is niet omdat je iets van paarden kent en/of iets van mensen kent dat je beide ook succesvol kan combineren. Doe je dit zonder voldoende achtergrondkennis en ervaring, dan kan je echt gevaarlijke situaties krijgen, voor zowel mens als dier.
Wat je wel zou kunnen doen als je die richting uit wil is toepaste psychologie doen en daarna nog een bijkomende opleiding met betrekking tot inzetten van dieren in de zorg.

Verder: naast een goed betaalde baan is het imo ook belangrijk dat je een studie kiest waar je je goed bij voelt, die je interesseert.
Ik heb een richting gedaan die nu zelfs niet meer bestaat, weinig baankansen. Toch ben ik niet ontevreden dat ik die opleiding heb gedaan en ben ik voor ik afgestuurd was aan de slag kunnen gaan. Het helpt vaak als je tijdens je studies al de nodige contacten legt, ervaring opdoet enz.