Wie nog meer helemaal klaar met thuiswerken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:36

Hier is het een beetje dubbel. Thuiswerken is relaxed en vaak handig met allerlei dingen.
Maar ik mis het werken op kantoor en vooral het contact met collega's heel erg.
Inmiddels ga ik 1 of 2 dagen per week naar kantoor, maar daar zijn bijna geen collega's dus moet het vooral doen voor de "change of scenery".

Qua concentratie is het ook herkenbaar. Het is grotendeels niet te wijten aan het thuiswerken, maar dit maakt mijn concentratieverlies en moeheid zeker erger.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:36

Ik zou juist graag thuis willen blijven werken. Waarschijnlijk gaan wij dat ook doen tot einde najaar. Ons team werkt nu 1 x per week op kantoor om bijvoorbeeld handtekeningen te zetten of fysieke stukken klaar te zetten.

Van mij mag er wel een thuis-werk-generatie komen hoor, heerlijk. Meer tijd voor jezelf, voor je huis, vrienden, familie en het is een stuk beter voor de natuur! De auto rijdt i.p.v. 160 km per week nu maar 40.

Van mij mag het zeker blijven!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:42

Meld me ook! Vind het thuiswerken al moeilijk, laat staan in deze hitte. Het is in huis 28 graden maar ik zit wel de hele dag achter mijn beeldscherm en met koptelefoon op.
Mijn contract zou eigenlijk in mei eindigen maar is ivm corona verlengd t/m 31 augustus. Toen had ik de hoop dat ik mijn collega's nog eens zou zien op kantoor, maar dat is helaas niet het geval. Dat had ik in maart ook niet zo zien aankomen.

petraaken

Re: Wie nog meer helemaal klaar met thuiswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:58

Op zich kan ik thuis prima mijn werk doen maar ik mis wel de goede ergonomische bureautafel (stoel heb ik zelf gekocht). Ik mis vooral het kunnen snel overleggen met collega's en leidinggevenden. Nu gaat alles via mail of video bellen maar dat is echt niet hetzelfde als snel rechtstreekse uitleg krijgen. Zeker nu we met nieuwe programma's moeten werken en samenvoegdocumenten moeten getest worden wat werkt en niet en wat er moet aangepast worden.

Wij hebben werkbubbels maar tot nu toe van de 2 dagen per week die ik op kantoor door breng zit ik alleen. Moet zeggen dat het daar momenteel een pak rustiger is dan bij mij thuis. Ook mis het sociale aspect en babbels met de collega's ook wel. Volledig thuis werken nee hoor. Af en toe ja dat wel als het mij uitkomt.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:06

Wat grappig hoe verschillend men hierin staat!
Ik moest in het begin wel heel erg wennen aan thuis werken en vond het ook echt een beetje stom eigenlijk, maar ik raakte er steeds meer aan gewend, ging het steeds meer waarderen.. en toen mochten we dus weer een soort van naar kantoor.
Ik werk nu ongeveer 2 dagen thuis en 2 dagen op kantoor en ik moet zeggen dat ik die afwisseling wel heel fijn vind! Waarschijnlijk/hopelijk blijft dit ook zo, want wat wat @annettu_ zegt idd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:28

Voor mij is er niet zoveel veranderd (ik werkte al vanuit huis) maar voor mijn vriend is het langzamerhand wel moeilijk. Hij heeft een baan waarbij heel veel van zijn werk voortkomt uit gesprekken in de organisatie en vooral ook informeel contact onderling. Dat soort gesprekjes geven vaak aanleiding voor nieuwe projecten. Dat valt nu weg en hij mist echt zijn 'voelsprieten'. Het is heel moeilijk te bepalen wat nuttig is om te doen, wat prioriteit heeft etc waardoor de motivatie lager is. En dan kwam er gisteren een mail binnen dat iedereen in elk geval tot januari nog thuis moet blijven. Je mag alleen voor dringende zaken die niet anders kunnen maximaal 1,5 uur op kantoor zijn.

Ik zie bij hem/zijn collegas ook echt verschillende fases in het thuiswerken:

-Eerste weken; semi-vakantiegevoel. Iedereen went aan online werken, geen reistijd meer dus wat later opstaan en aan het eind van de dag ook wat tijd over, we kunnen samen lunchen. Het is wel relaxed allemaal.
-Online-meeting-overload; iedereen heeft het videobellen in de gaten en wil laten zien dat ze thuis echt aan het werk zijn ofzo. Er is een enorme hoeveelheid videovergaderingen, de hele dag door met soms een kwartiertje pauze. Slopend.
-Projecten die voor corona gestart zijn lopen af, en nieuwe projecten komen moeilijk van de grond.
-Vakantietijd; Niet alleen neemt de hoeveelheid werk af, de hoeveelheid mensen die bereikbaar zijn is ook een stuk minder. Er zijn nog wat dingen te doen, maar met praktisch geen deadlines en interactie met collega's neemt ook de motivatie af.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:42

Begrijp me niet verkeerd, ik zou graag een of twee dagen thuis willen blijven werken.
Maar ik kijk er ook naar uit om weer op kantoor met collega's te werken :) .

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:44

Ik denk ook echt dat 50/50 bijvoorbeeld voor heel veel mensen prima zou zijn. Ben heel benieuwd hoe dit allemaal 'het kantoorleven' gaat beïnvloeden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:52

Ik hoop dat ze bij ons dan niet gaan overschakelen naar flexibele werkplekken want virus/besmettingsgevoelig ligt dat een heel pak hoger als niemand een vast kantoor/bureau heeft. Ik zie onze poetsdames en heren echt niet alle dagen elke bureautafel en materiaal gaan ontsmetten. Ook niet haalbaar trouwens voor alle diensten om geen vaste plek te hebben.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:54

Wij blijven in ieder geval tot eind 2020 thuiswerken, tenzij naar kantoor komen noodzakelijk is. Ze hebben wel plannen om daarna meer dan voorheen thuis te werken. Op termijn ga je dan vanzelf zien dat kantoren kleiner worden (want minder capaciteit nodig) en anders ingericht (want ruimte wordt anders gebruikt, bijv. overwegend voor vergadering/samenwerken). Dat vind ik wel een mooi idee. Zoals Annettu al zei een heel stuk duurzamer. En ik vind het 50/50 idee wel prettig, want dat brengt ook voordelen voor thuis mee (geen reistijd, wasje tussendoor, 's ochtends tijd om te sporten, meer aandacht voor huisdieren).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:57

Annettu_ schreef:
Ik zou juist graag thuis willen blijven werken. Waarschijnlijk gaan wij dat ook doen tot einde najaar. Ons team werkt nu 1 x per week op kantoor om bijvoorbeeld handtekeningen te zetten of fysieke stukken klaar te zetten.

Van mij mag er wel een thuis-werk-generatie komen hoor, heerlijk. Meer tijd voor jezelf, voor je huis, vrienden, familie en het is een stuk beter voor de natuur! De auto rijdt i.p.v. 160 km per week nu maar 40.

Van mij mag het zeker blijven!

Dat thuis werken is ook een blijvertje :j Waarschijnlijk iets minder extreem maar een aantal grote bedrijven zijn toch wel schokkend tot de ontdekking gekomen dat hun werknemers het werk serieuzer nemen dan wat ze geleerd hebben op hun management-opleidingen.

Mijn huidige werkgever liep in het begin ook vreselijk te jammeren en te hameren op cashflow en meer van dat soort management-gejammer maar dat was in twee maanden tijd volledig verstomd toen ze tot de ontdekking kwamen dat de huidige situatie ze eigenlijk geld opleverde!
Waar men heel bang was voor het instorten van de productiviteit bleek de werkelijkheid weerbarstiger en daalde de productiviteit niet of nauwelijks, terwijl de kosten wel flink omlaag gingen omdat ze hele delen van het kantoor afgesloten hadden en daar dus flink minder kosten voor hoefden te maken.

Mijn nieuwe werkgever, waar ik binnenkort ga beginnen, gaf al gelijk aan dat thuis werken een vast deel uit ging maken van hun werkwijze en of ik daarvoor voldoende uitgerust was (snel internet, werkplek enz.).
Zij denken dat de praktijk weleens kan worden dat er 3 dagen per week thuis gewerkt wordt en twee dagen op kantoor voor de fysieke vergaderingen en overleggen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:08

Ja ikke, dat is bij ons ook de conclusie.
Wat we wel merken is een beetje zoals bij de vriend van blijheid. nu in de vakantie komen dingen wat lastiger van de grond. Dat is ieder jaar wel een beetje een probleem, maar voor mijn gevoel is het nu nog moeilijker. Kan ook zijn omdat je dus inderdaad mensen niet dagelijks op de gang spreekt en het superlaagdrempelig is om het erover te hebben. Maar ik ben er van overtuigd dat het, zij het wat langzamer dan normaal toch weer aantrekt in september, bij ons dan.

Ikzelf vind het na 3 weken vakantie heel lastig om op te starten, mede omdat er dus veel dingen in zijn algemeenheid nog niet zijn opgestart. Dat is geen onwil (van niemand overigens), maar het is gewoon heel erg zoeken naar wat nuttig is.

Voor de rest ben ik er inmiddels wel aan gewend. De hondjes zijn er ook aan gewend, die liggen de hele dag gezellig naast mij. Van mij mag het zo blijven, of inderdaad een verdeling van 3 dagen thuis, 2 kantoor ofzo.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:11

Ik ben ook heel benieuwd hoe het beleid gaat zijn als er vanuit de overheid weer groen licht wordt gegeven om op kantoor te werken. Zeker bij bedrijven die normaal gesproken niet voor thuiswerken zijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:15

Ik vind persoonlijk dat ze het aan de werknemer zelf moeten laten of hij meerdere dagen thuis werkt of niet. De ene persoon werkt liever thuis dan op kantoor. De andere juist liever op kantoor met af en toe als het nodig is een dagje thuis werken. Ik behoor tot de laatste groep. Mede ook omdat ik thuis teveel gestoord wordt door mijn familie.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:19

Ik heb een haat-liefde verhouding met thuiswerken. Mijn werkzaamheden kan ik echt meer dan prima thuis doen, en mijn vriend werkt ook thuis dus we zitten mooi in de kantoor sfeer thuis en de airco helpt goed mee. Wel heb ik gemerkt dat mijn huidige bureau stoel niet gemaakt is om zo lang op te zitten, en dit begint zijn tol te eisen aan mijn rug. Godzijdank krijg ik vanavond een nieuwe bureaustoel. Ook ben ik afgelopen maand van afdeling gewisseld, ik heb 4-5 weken niks zitten doen omdat het technisch niet voor elkaar was. Dat was super frustrerend en ik weet zeker dat, als we nog gewoon op kantoor hadden gezeten, het veel sneller opgelost was geweest.

Het bedrijf waar ik voor werk wil uiteindelijk 50/50 gaan doen, met flexibiliteit voor wie dat nodig heeft. Dat vind ik wel een mooi toekomstperspectief.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:19

Ik zou het jammer vinden als veel collega's bijna de hele week thuis gaan werken, maar enkele dagen moet zeker kunnen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:15

petraaken schreef:
Ik hoop dat ze bij ons dan niet gaan overschakelen naar flexibele werkplekken want virus/besmettingsgevoelig ligt dat een heel pak hoger als niemand een vast kantoor/bureau heeft. Ik zie onze poetsdames en heren echt niet alle dagen elke bureautafel en materiaal gaan ontsmetten. Ook niet haalbaar trouwens voor alle diensten om geen vaste plek te hebben.

Bij ons zijn er enkele mensen geschoven om zoveel mogelijk ruimte tussen de mensen te krijgen en bureaus zoveel mogelijk om en om bezet te hebben. Doordat er vanwege Corona, bovenop het normale verloop, nog relatief veel mensen niet verlengd zijn en niet zijn vervangen kan onze afdeling momenteel bijna volledig op kantoor werken met bureaus om en om bezet. Maar buiten dat mag er niet tijdelijk van plek gewisseld worden en moet iedereen aan z’n eigen bureau werken.

Bij ons blijft thuiswerken er absoluut niet in. We hebben een baas die faliekant tegen thuiswerken is en het nu enkel als noodzakelijk kwaad ziet. Het enige wat gaat veranderen is dat ze er meer en meer op gaan hameren om dingen te automatiseren en hetzelfde werk met minder mensen te doen. Doordat bij ons de business de eerste maanden nagenoeg volledig plat lag en nu op halve kracht draait is er wat ruimte in de planning voor ontwikkelingen op dat gebied. En aangezien dat net mijn tal van sport is vermaak ik me opperbest op dit moment :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:21

ik ben eigenlijk wel benieuwd, als thuiswerken verplicht wordt door bedrijven, wat er dan allemaal vergoed gaat worden. Ik werk maar parttime maar zie toch echt sinds het thuiswerken een verhoging in mijn energiekosten bijvoorbeeld. En op dit moment werk ik aan de eettafel met een banketstaaf stoeltje.. verre van Arbo verantwoord. Het gaat bedrijven toch wel wat kosten lijkt me als ze voor iedereen voor het thuiswerken ook een Arbo geschikte plek willen creëren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:25

Ja hier nog een. Het alleen zijn, slechter kunnen Concentreren. En wat mij vooral steeds meer tegenstaat nu mijn sociale leven langzaam weer wat op gang komt, is dat het thuiswerken teveel overlap heeft met m'n privé. Sterker nog, een deel van mijn privé situatie heeft vervangen. Mijn eettafel moest eruit voor een bureau, mijn werk is altijd in gezichtveld als ik thuis ben. En ik kan geen vrienden laten eten gezellig aan een eettafel. Daar word ik steeds meer shaggo van helemaal omdat het thuiswerken voorlopig de norm blijft bij ons.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:26

Het thuiswerken hangt stevig mijn rekker uit :(

Ik zie 1x per week iemand in de fitness, en verder nooit. Ik ben een heel sociaal beestje, welke aan huis geplakt zit ook omdat ik tijdelijk niet kan autorijden en de vrienden wonen niet bepaald op fietsafstand.

De hond vind het geweldig!

Ik werk nóg harder dan op kantoor om de eenzaamheid wat te ontlopen.

Wat mij het meest stoort, zijn sjoemelende collega's...

Langere pauzes, lijnen afzetten, minder werk afleveren, om gék te worden.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:29

Air schreef:
ik ben eigenlijk wel benieuwd, als thuiswerken verplicht wordt door bedrijven, wat er dan allemaal vergoed gaat worden. Ik werk maar parttime maar zie toch echt sinds het thuiswerken een verhoging in mijn energiekosten bijvoorbeeld. En op dit moment werk ik aan de eettafel met een banketstaaf stoeltje.. verre van Arbo verantwoord. Het gaat bedrijven toch wel wat kosten lijkt me als ze voor iedereen voor het thuiswerken ook een Arbo geschikte plek willen creëren.

Wij mochten in principe een complete werkplek (tafel, stoel, scherm, toetsenbord) op kantoor ophalen. De reiskostenvergoeding is elke maand gewoon uitgekeerd, ondanks dat we nauwelijks reiskosten hadden, juist om extra energie en/of internetkosten te vergoeden. Mijn baas betaalde sowieso mijn telefoonrekening al, die is alleen iets hoger geworden.

Ik heb de 1e 2 maanden gruwelijk gemopperd op het thuiswerken, maar vind het inmiddels heerlijk. Het maakte bovendien dat ik naar de andere kant van het land kon verhuizen zonder mijn baan op te hoeven zeggen. Wel ga ik 1x per week naar kantoor, 150 km enkele reis, vooral voor overleggen. Die dag zit dan ook ramvol gepland elke keer. De reistijd vind ik acceptabel omdat het maar 1x per week is.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:33

Sabbientje schreef:
boemel schreef:
Ik mis vooral de airco op kantoor :D

Ik moet zeggen. Ik momeneel ook wel.

Tot vorig jaar zat ik met iemand op kantoor die bij 30graden pas tot leven kwam, terwijl ik (en mijn andere collega) wegsmolt en we constant ruzie hadden over de airco.
Die persoon is nu weg en nu zit er iemand op haar plek die het niet zo snel koud heeft en nu mogen de ramen open en de airco aan. Een verademing.

Alleen nu zit ik thuis. Met mijn voeten op een koelelement en een natte lap in mijn nek, want hier heb ik geen airco. :')
Enigste voordeel is dat ik nu niet op het heetst van de dag op mijn fiets hoef te stappen om naar huis te fietsen. Dus ook geen geflambeerde kont. :+

Ik neem aan dat je niet beide doet? Ramen open en airco aan?
Want het is niet erg efficiënt om warme lucht die door de ramen naar binnen komt te koelen. Dat zou je thuis toch ook niet doen?

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:36

Hier is het gevoel een beetje dubbel, vanwege mijn enorme reistijd werkte ik al max. 3 dagen op kantoor, dus het thuiswerken zit in mijn routine. Ook de faciliteiten zijn meer dan prima omdat er veel ambulant personeel is, maar ik merk ook dat ik toch graag wel weer een dag of 2 naar kantoor wil. Probleem is alleen dat ik eigenlijk de hele dag door vergader met verschillende collega’s op verschillende locaties, ik mag straks 1 dag in de week naar kantoor, maar in de praktijk zal het er op neer komen dat ik dan op kantoor digitaal aan het vergaderen ben en aan ‘ontmoeten’ niet toe kom.

Thuis is het verder prima, heb het rijk voor me alleen, dus we vechten elkaar de tent niet uit := de paarden staan aan huis en de hond vindt het gezellig, maar alleen maar hond en paard vind ik ook niet wat geloof ik :o Gelukkig werkt mijn man maar 4 dagen en neemt dan op zijn vrije dag alle zorg op zich.

Ik heb de berichten van mijn werkgever niet gevolgd de afgelopen 4 weken in verband met verlof, maar ik heb zo’n vermoeden dat die ene dag ook wel eens teruggedraaid zou kunnen worden....
Laatst bijgewerkt door Ninus op 13-08-20 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:37

Tancreda4 schreef:
Ja hier nog een. Het alleen zijn, slechter kunnen Concentreren. En wat mij vooral steeds meer tegenstaat nu mijn sociale leven langzaam weer wat op gang komt, is dat het thuiswerken teveel overlap heeft met m'n privé. Sterker nog, een deel van mijn privé situatie heeft vervangen. Mijn eettafel moest eruit voor een bureau, mijn werk is altijd in gezichtveld als ik thuis ben. En ik kan geen vrienden laten eten gezellig aan een eettafel. Daar word ik steeds meer shaggo van helemaal omdat het thuiswerken voorlopig de norm blijft bij ons.

Dat is dan inderdaad heel erg vervelend. Ik heb gelukkig een aparte werkplek maar ja dat is wel aan onze oude eettafel en die is in feite te hoog om ergonomisch goed te kunnen werken.

Ik las een tijdje terug dat door de corona hier in België veel mensen een tuinkantoortje willen of hebben laten bouwen. Of aan het huis of in de tuin. Moet je wel de ruimte hebben natuurlijk om dat te doen en je moet het kunnen verwarmen of koel houden afhankelijk van het seizoen.

Hier zeurt mijn vader ook over het feit dat ik zoveel moet thuis werken. In het begin over de extra verwarming, nu is het meer over de extra elektriciteit die ik verbruik. Ik vrees trouwens dat we gaan kunnen fluiten naar een compensatie hiervoor. Ze zullen het wel gooien onder het mom van geen verplaatsingskosten. :\

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:39

Ik ben ook benieuwd naar de onkosten vergoeding als dit blijft. Ik heb bijna geen stookkosten. Ik zet in de winter op een werkdag 2 uur in de avond m'n kachel aan en verder niet. Dat zou dus iig 11 uur worden als ik thuiswerk. En wss wat langer, omdat ik anders in een koud huis begin met werken. Dat is nogal een verschil.

Nu word er met dit weer ook makkelijk gezegd, je kan toch een airco of waaier kopen. Uh, wie doet de aanschaf en de elektro kosten??? Als ik niet zou werken, zat ik niet de hele dag in m'n 30 graden woonkamer maar zat ik bij het meer ofzo. En daarom heb ik dat soort koel dingen nooit nodig. Nu je wel binnen moet zitten ivm werk is dat. Gelijk heel anders.....

Ik ben nog niet zo positief.
Voordeel is wel de dag indeling. Ik heb nu een pauze van 11 tot 13 uur, om de paarden binnnr te zetten. Begin vroeg en niet afhankelijk van een kantoor dat open is. En missen van de reistijd is ook fijn.