Verlof vragen voor eerste werkdag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:56

Ik heb nog nooit meegemaakt dat dit een probleem is. 5 a 6 weken van te voren aangeven dat je een vrije dag wilt, lijkt me ruim op tijd.

Ligt misschien wel aan je soort werk? Als ze de planning van de diensten ver van te voren maken ofzo. Maar als je vaste dagen vaste uren werkt, lijkt het me niet zo'n probleem

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:50

Ibbel schreef:
brokjes schreef:
Het bedrijf van mijn partner verzorgd ieder jaar een bedrijfsuitje waar ik ook bij moet zijn. Hier kom ik niet echt onderuit.

Het bedrijf van je partner vindt dat jij vrij moet nemen? Voelen ze zich daar wel helemaal lekker?

Ook mijn eerste idee.
TS, dan kan een bedrijf teamuitjes nog belangrijk vinden, daar hebben niet-werknemers toch geen boodschap aan? Dat ze van hun werknemers verwachten aanwezig te zijn, kan ik ergens nog inkomen als het onder de werkuren valt, maar niet van partners van werknemers. Die hebben meestal toch ook gewoon hun eigen leven. Ik vind het dus niet gek om verlof aan te vragen bij je werk, maar ik zou het wel zonde vinden als je je verlofdagen opgebruikt aan dingen die je stiekem eigenlijk helemaal niet leuk vindt.

Autumnn

Re: Verlof vragen voor eerste werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:56

Maarre, heb je je nieuwe bedrijf al opgebeld en dit verhaal verteld? Er wordt nu van alles gezegd en geroepen maar of je het bedrijf al gebeld hebt mis ik? En heb je het daarnaast al over je vrije dagen gehad bij je sollicitatie of toen je aangenomen werd? Ik zou beginnen met het bedrijf bellen en alles uitleggen. Wie weet is het geen enkel probleem en maak je je druk om niks

Ik ging bij mijn nieuwe baan ook gelijk de eerste week met vakantie waardoor ik mijn eerste werkdag gewoon een week later had, geen enkel probleem

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:07

Hey ts, helemaal niet raar om vrij te vragen hoor en 5-6 weken vooraf is geen probleem.

Al is dit wel wat werk afhankelijk. Bij een kantoorbaantje zie ik geen problemen. In de zorg zijn zulke dingen vaak lastiger.

Als je rustig wilt slapen, kun je inderdaag het beste even bellen en het overleggen. Van, ik wil een dsg vrij in oktober, is het mogelijk nu al te bespreken.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:15

Ik vind het wel bijzonder dat je als partner zijnde verplicht bent mee te gaan naar een bedrijfs uitje van je man :+

Toen ik bij mijn huidige werkgever begon heb ik voor ik het contract tekende ook aangegeven dat ik in oktober al een vakantie had gepland.
Normaal mag je na september geen vakantie meer nemen. Maar hier hadden ze dan ook geen probleem mee.
Gewoon doorgeven dat je al wat gepland hebt die dag en dat je graag vrij wil. De meeste bedrijven zullen over een dagje niet zo moeilijk doen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:20

Het doet er niet toe hoe bokkers erover denken.

Het is voor jou alleen belangrijk hoe je nieuwe werkgever dit gaat opnemen.
En dat antwoord ga je niet hier op bokt vinden.

IIk zou er als werkgever geen probleem mee hebben, mits tijdig aangegeven, en het niet op een negatieve manier laten meewegen bij je beoordeling.

Maar er zijn ook mensen die het als iets negatiefs zullen zien.

Het is de vraag hoe jij daarmee omgaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:28

Zoals je het schrijft, staat het heel raar. Als de werkgever van mijn partner gaat bepalen dat ik op zijn bedrijfsuitje moet zijn, dan hang ik daar een prijskaartje aan en dat zal niet mals zijn!

Ik ga graag mee met het bedrijfsuitje van mijn partner; die uitstapjes zijn erop ingericht dat partners welkom zijn maar ongeveer de helft komt zonder partner. Het is vrije keuze. Ik ga dus soms wel en soms niet mee.

Het is niet raar als je op je eerste dag bespreekt welke zaken al gepland/geboekt zijn. Zeker een losse dag zal geen probleem zijn, tenzij je met een opleidingstraject begint. Dan zou ik de werkgever van je partner even ernstig toespreken dat je er deze keer helaas niet bij zult zijn.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:37

Ik had in de eerste week al een belangrijke afspraak. Heb het gewoon aangegeven, was geen probleem. Ik werk 32 uur, dus heb gewoon van werkdag gewisseld die week.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:38

Ik vertel echt niet bij elke vrije dag die ik aanvraag waarom ik die wil of wat ik ga doen.

Dus als jij het leuk vindt om met je vriend mee te gaan, gewoon even vrij vragen voor die dag, zullen ze vast niet moeilijk over doen (tenzij er die dag iets speciaals is ofzo, of al 5 anderen ook vrij zijn bv).

En als je niet met je vriend mee wil, zeg je gewoon dat je moet werken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:42

ikke schreef:
Zoals je het schrijft, staat het heel raar. Als de werkgever van mijn partner gaat bepalen dat ik op zijn bedrijfsuitje moet zijn, dan hang ik daar een prijskaartje aan en dat zal niet mals zijn!

250 euro per uur :$

Leren ze het ook meteen af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:48

Nog een update, heb het toch maar gevraagd en het was geen probleem gelukkig :)

DonDonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:14

Fijn TS is het meteen opgelost!