Internet via telefoon op laptop haalbaar?(online colleges)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:57

En bij een medestudent gaan zitten die ongeveer hetzelfde programma volgt? Is misschien niet de bedoeling, maar lijkt me nog best een optie.
Zou in eerste instantie inderdaad flink gaan 'zeuren' bij school, er is vast wel een leeg lokaal. En misschien zijn er meer schoolgenoten met dit probleem, samen zeuren werkt vaak beter :).
Er zijn inderdaad ook wat werk-cafés, of hoe je dat ook noemt. Voldoende wifi en een kopje koffie. Maar hoe dat precies werkt.... En gebruik maken van de UB, kan dat niet? (geen idee of die open is etc)
Mocht je toch ooit in Grunn een plekje (voor vast of tijdelijk) zoeken, dan mag je altijd een pb sturen, wie weet kan ik wat voor je betekenen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 20:06

Laat je inderdaad niet te snel afschepen hoor! Ik snap heel goed dat je wilt wonen waar je woont, en denk dat het met de kans op corona alleen nog maar nog zinniger is om daar te blijven. (Zit je straks tijden binnen op een plek die je niet past...)

De faculteit moet gewoon redelijke uitgangspunten hanteren. Ook als je wel in de buurt woont is een half uur erg kort als je ook moet omkleden lijkt me (en woont iedereen op zo'n korte afstand van de faculteit? Zelfs in studentenkamers? De situaties die ik ken hadden allemaal ook hele gebruikelijke studentenwoonruimte tot ong 25 minuten fietsen in de buurt. Dan is een half uur speling gewoon te weinig.) En ook studenten hebben niet altijd een flitsende internetverbinding en een stille ruimte waar je perfect meetings kan houden. Zelfs als dat 'meestal' zo is heb je allerlei omstandigheden die het contact via internet veel fragieler maken... (1 bladblazer onder je raam en van je perfecte plek is niet veel over. Op mijn telefoon raakt heel af en toe de microfoon van het pad. Bij gewone colleges nam ik speling in mijn reistijd, maar als je eenmaal aangekomen bent op college, weet je ook min of meer zeker dat je er bent. Bij online kan er ook tijdens colleges veel misgaan, en dus is meer flexibiliteit daarin hoe dan ook nodig.)
Dus wees niet te bang om daarom te vragen, en laat ze niet wijsmaken dat je dan maar een kamer had moeten huren ofzo.

En verder zou ik onderweg kijken of er ergens horeca zit of flexwerkplekken ofzo. Dan doe je een deel van de reis eerst, vind je daarna een fijne plek voor je meeting, en daarna reis je het laatste stukje.
(En mensen in Groningen die een leegstaande Airbnb ofzo hebben: maak er een leuke coronaproof flexwerkplek van met goeie wifi :) )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 20:07

MarJon schreef:
Janine1990 schreef:
HELEMAAL MEE EENS!

Echt TS, laat je geen oor aannaaien door een luie schoolleiding! En daarbij is de UB voor jou dan niet heel ver weg als je op/om het Hanzeplein zit...

De UB is echter ook de vraag hoe dat gaat lopen, straks na de vakantie. Op dit moment kun je maar voor 2 dagdelen per week reserveren en moet je geluk hebben dat je een plekje kunt krijgen.

De vele studenten en studieverenigingen in Groningen houden zich hier toch hopelijk wel mee bezig...

Studiestad bij uitstek, dan moet je wel een beetje flexibel willen zijn... Het lijkt me tevens dat hier ook wel andere ondernemers zijn die er iets mee kunnen.

mignonne2403

Re: Internet via telefoon op laptop haalbaar?(online colleges)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 20:52

Eerlijk gezegd heb ik een goede vriendin van de studie die niet in Groningen woont (doet wat over dus volgt ook niet hetzelfde) en verder heb ik wel wat mensen waar ik veel mee omga maar niemand waar ik elke keer college zou kunnen volgen (dit klinkt heel eenzaam maar het valt mee :'))

Een kamer huren voor deze periode zie ik niet echt zitten ivm de dieren die ik heb..
Heb een email gestuurd naar de uni, ben benieuwd. Mijn studie gaat er van uit dat je gewoon 40 uur per week minimaal beschikbaar bent dus vandaar, ik snap het ook wel maar het is wel ingewikkeld haha.

Het half uur ertussen zal niet elke week zijn, maar 12 of 12.15 wel dus dat is ook al niet haalbaar voor mij. Als ik er om 13.00 moet zijn omgekleed moet ik als ik met het ov wil wel om uiterlijk 11.10 weg,auto half 12.
Ik klink wel als een zeikerd heb ik nu wel door :+ ik ga even de opties in Groningen zelf bekijken, thanks voor de suggesties!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:55

Ik zou eerst kijken welke provider goede dekking heeft op dat traject. KPN heeft in t Noorden toch meestal wel de beste dekking. Dan zou het zo lang je ook daadwerkelijk een goede 4G verbinding hebt wel moeten kunnen, maar ik denk dat t ook wel gaat wegvallen door minder bereik. Ideaal lijkt het me iig niet.

Lijkt me best pittig zoveel reistijd en dan niet in de stad wonen. Vooral met een studie als tandheelkunde. Op kamers gaan betekent natuurlijk ook niet dat je helemaal niet meer naar je dieren kunt, maar wellicht valt je week dan wel makkelijker in te delen? (Ok ik ben bevooroordeeld want ik vond mijn studietijd in Groningen geweldig)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:11

Zijn er verder geen plekken in Groningen waar je zou kunnen blijven hangen voor de lessen buiten de universiteitsgebouwen? (starbucks, of ander cafe met internet, openbare bibliotheek?). Anders vraag gewoon voorleggen aan de uni, zeggen dat je wel de lessen moet volgen, maar dat je niet op kamers woont, en je dus een plek nodig hebt op de uni om dat te doen. Bij ons op de uni (Gent), kunnen studenten een statuut aanvragen, en zij krijgen dan een vaste plek toegewezen ergens op een locatie geregeld vanuit de uni waart ze online onderwijs kunnen volgen.

Citaat:
Nu wordt aangeraden om toch op kamers te gaan vanwege dat het logistiek niet mogelijk is om rekening te houden met reistijd tussen enerzijds de online theorie en de live praktijk.

Betreffende dat: tsjah ik kan mij voorstellen dat een universiteit geen rekening gaat houden met het feit dat mensen +60 minuten reistijd hebben. Inroosteren van practica groepen die nu al vaak verkleind door moeten gaan + roosteren van allerlei online activiteiten is ook niet allemaal evident, en normaal wordt er ook niet gekeken dat alles vlekkeloos op elkaar aansluit. De ene keer is het haasten tussen practicum om op tijd in de les te zitten, de andere keer zit er 2 uur tussen de laatste les en ene practicum (allez bij mij dan he).

Ik denk dat je finaal hier als student toch zelf voor verantwoordelijk gaat zijn, waarbij je in eerste instantie het probleem voorlegt aan de uni, en kijkt of zij jou een oplossing kunnen bieden, en anders toch moet gaan kijken naar andere oplossingen. (air-bnb, couch surving, tijdelijke kamer huren van iemand die op uitwisseling is, of gewoon kijken naar mogelijkheden om een studieplek in groningen te vinden voor overdag)

Edit, ik zie dat TS voor het laatst 15 dagen geleden hier heeft gereageerd, heb je al wat gehoord van de uni over eventuele mogelijkheden?
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 30-07-20 09:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:17

Ik werk sinds maart thuis ook volledig op 4g hotspot (ik heb geen internet abonnement thuis). Werkt perfect! Ik heb Tele2 unlimited, en echt nog nooit problemen gehad.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:17

Wat Cathalijne zegt is wel t proberen waard. Zoveel tandheelkunde studenten zullen er toch niet zijn die niet op kamers wonen? Heeft tandheelkunde geen eigen bieb waar je kunt zitten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:22

Het werkt op zich prima, alleen minder goed wanneer je beweegt.
In de trein is mijn verbinding regelmatig een stuk minder stabiel dan wanneer ik ergens stil sta en vanuit de auto aan het werk ben.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:35

Je kan Teams trouwens ook als app op je telefoon krijgen en via je telefoon meekijken mocht dat nog een oplossing zijn, zodat je geen hotspot hoeft te maken.
Ik moest continu switchen tussen mijn studie- en stageaccount op Teams, dus zodoende heb ik ook de app op mijn telefoon gezet. Ik weet dat klasgenoten ook via hun telefoon wel meekeken op Teams. Het enigste nadeel was als ze wat moesten zeggen, dat je dan keihard die omroep telkens hoorde van de trein.

Maar ik geef je groot gelijk als je niet op kamers zou gaan. Ik zou het ook niet accepteren als ik gedwongen zou worden mede vanwege de dieren + gezondheid. De universiteit kan hier ook meer moeite voor doen, door bijvoorbeeld praktijkdagen in te roosteren en online lesdagen i.p.v.. beiden op 1 dag.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:46

Ik heb een jaar lang 24 uur per week op mijn laptop gewerkt via de hotspot van mijn telefoon, nooit problemen mee gehad. Teams meetings ook regelmatig via mijn telefoon gedaan (zowel op een vaste plek als in de auto), werkt perfect!