bigone schreef:Dit dus, wanneer ze thuis kunnen staan gewoon wat jonge ponies kopen, desnoods op hengstenkeuringen gaan kijken en die dieren die niet goedgekeurd worden willen ze vaak maar wat graag van af. laten castreren en echt goed zadelmak maken. Zou namelijk niet met de gewone huis tuin en keuken ponies beginnen maar juist met ponies die een goed wedstrijdperspectief hebben. Niet dat je daar nu veel mee verdient en je zal ook wel eens pech hebben. Onze dochter heeft dat vroeger met drie ponies totaal gedaan en daar toch een leuk bedrag mee verdient. Haar tijd niet gerekend heeft ze toch de aanschafprijs van de ponies verdubbelt.
Ik zou het zo ook aanpakken. Misschien geen pony’s die hk hebben gelopen. Maar wel pony’s die voor de sport gefokt zijn en uite en goede lijn. En de pony’s wellicht langer houden. Dus niet alleen goed zadelmak maken maar echt richting z niveau trainen zodat veel knopjes er al opzitten. Als ze braaf zijn. Kun je ze mooi verkopen als leerpony en kan een kindje er in principe zo ‘op weg rijden’. Veel kinderen die fanatiek wedstrijd rijden en de ouders daar specifiek voor pony’s willen aanschaffen willen graag ook presteren en meedoen voor de prijzen. Alleen is zo ruiter nog jong en moet zelf gewoon ook nog veel trainen en verbeteren. Als ze zelf ook nog een pony door moeten rijden werkt dat niet altijd samen. Daarnaast kost het tijd zeker als het ruitertje zelf nog niet zo ervaren is. En pony’s ruiters hebben eigenlijk niet veel tijd want voor je het weet ben je weer uit de pony gegroeid. Dus als je je richt op het verkopen van wedstrijdponys zou ik ze wel verder doorrijden zodat ze echt eigenlijk zo klaar zijn om de nieuwe ruiter wat te leren en door het proefje heen te loodsen in het begin.
Ik snap dat dat meer tijd kost. Dus duurt ook langer voor je ‘winst’ maakt. Heb langer kosten. En in de periode die je het paard hebt kan er altijd een blessure plaatsvinden dus meer risico. Maar dan kun je daarna wel echt een mooi bedrag vragen. En vraag naar echt goede (kant-en-klare) en het liefst ook nog doodbrave pony’s is er zeker wel en zal denk ik ook wel blijven.
Dus ik zou anders gewoon eens 1 pony kopen en zo proberen.
Anders zou ik wellicht contact opnemen met een (semi)professionele ponyfokker. Die goede pony’s fokt en verkoopt maar zelf geen ruiter heeft voor alle pony’s. En ook meerdere pony’s heeft. En dan idd aanbieden dat je zadelmak wil maken en doorrijden en dan tegen een commissie van de verkoopprijs of iets.
Lijkt mij fijner dan dat je overal heen moet en geen idee wat voor beest je dochter onder de kont geschoven krijgt.