Onderzoek naar een mogelijk veganistisch probiotica drankje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 11:35

SusanH schreef:
Veganisten kunnen toch al pro biotica innemen in de vorm van oa tabletten? Wat zou een drankje dan toevoegen? Wat mij tegen staat in al die drankjes is dat ze boordevol suiker zitten.

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken! Een drankje is makkelijker en smakelijker dan tabletten. Ik zal de opmerking over de suiker meenemen. Bijv. alleen plantaardige suikers en dus niet teveel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:37

Suikers uit oa vruchten zelf is geen probleem. Maar bijvoorbeeld yakult, de normale versie zit suiker aan toegevoegd. En de light versie poly dextrose. Wat ook gewoon suiker is, maar dan met een andere naam.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:05

secricible schreef:
Jillz1 schreef:
Enige tijd geleden maag- lever-darm arts gevraagd.
Alle commerciële probiotica werken niet. Veels te lage hoeveelheid om te kunnen werken.
Hij adviseerde op pro biotica in tabletvorm te pakken en hoge dosering.

En ook daarin moet je goed je informeren of je de juiste samenstelling dan hebt, helaas ben ik ff kwijt hoe de naam was , wat er zeker in moest zitten om goed werkzaam te zijn

juist van deze mdlarts. Er is ondertussen onderzoek tussen TNO en micropia geweesr dat laat zien dat er bewezen effectieve probiotica zijn, o.a. actimel.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 1429147042

En verder denk ik idd dat je al snel aan kefir oid moet denken bij dit product. Dat is tegenwoordig ook al in de super te koop.

Nou als je goed leest dan worden de tabletten beter gewaardeerd met 3 sterren dan de drankjes met 1 ster.
Ik denk dat mkd arts zeker gelijk heeft

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:07

Er zijn veel betere probiotica te vinden dan yakult, dus als je je enigszins verdiept in probiotica zal je al heel snel wat anders innemen. Dit is vaak in poeder of tabletvorm, dus ook vegan.

Daarbij is de dosering kiemen in drankjes vaak veel te laag waardoor er niet genoeg kiemen de maag/darm stappen zullen overleven (dit was mijn afstudeerproject, dus ik heb er wel een beetje verstand van)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:11

janderegelaa schreef:
Hoe wil je er nou probiotica maken zonder bacteriën? Daar gaat het toch juist om? Maar ja, technisch gezien natuurlijk wel vlees...

"Technisch" gezien vlees? Bacteriën zijn op geen enkele manier vlees. Het zijn niet eens eukaryoten...

luuntje

Re: Onderzoek naar een mogelijk veganistisch probiotica drankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:26

Ik zou wel interesse hebben.
Als er geen melkeiwitten inzitten en het lekker smaakt zonder teveel suikers zou ik het kopen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:35

Suzanne F. schreef:
Oké super bedankt voor de diverse inzichten. Ik dacht dat toegevoegde vitamines juist een pre waren omdat veganisten vaak moeite hebben om aan alle benodigde vitaminen en mineralen te komen.
Leuk om alle reacties te lezen en dank voor het noemen van de alternatieven, dat helpt ook enorm!

In principe is eigenlijk het enige wat je in een vegan(/plantaardig) dieet 'mist' B12. Dus dat valt heel erg mee.

Het klinkt wel interessan, ik was me soweso laatst aan het inlezen over probiotica. Maar of ik het ook daadwerkelijk zou kopen.. waarschijnlijk niet. Ik denk dat tabletten ed. vaak in verhouding toch goedkoper zijn.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:47

janderegelaa schreef:
Hoe wil je er nou probiotica maken zonder bacteriën? Daar gaat het toch juist om? Maar ja, technisch gezien natuurlijk wel vlees...

Uhm, wat? Lesje biologie gemist? :')

Ik las de opmerking over suikers in dit soort drankjes, dat is ook waar ik mij aan "stoor"!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:11

SusanH schreef:
Veganisten kunnen toch al pro biotica innemen in de vorm van oa tabletten? Wat zou een drankje dan toevoegen? Wat mij tegen staat in al die drankjes is dat ze boordevol suiker zitten.

En dat ze allechristus duur zijn.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:21

Kan het drankje ook op een andere basis dan haver?
Dan kan het nl. ook voor mensen met een glutenvrij dieet interessant zijn.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:41

hoefnageltje schreef:
Kan het drankje ook op een andere basis dan haver?
Dan kan het nl. ook voor mensen met een glutenvrij dieet interessant zijn.

Haver is van nature glutenvrij :) maar vaak besmet door glutenbevattende granen waardoor het vaak als niet-glutenvrij aangeduid wordt, maar je hebt ook haverproducten die geheel glutenvrij zijn.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:41

Suzanne F. schreef:
Oké super bedankt voor de diverse inzichten. Ik dacht dat toegevoegde vitamines juist een pre waren omdat veganisten vaak moeite hebben om aan alle benodigde vitaminen en mineralen te komen.
Leuk om alle reacties te lezen en dank voor het noemen van de alternatieven, dat helpt ook enorm!

Huh? Ik weet niet hoe je er bij komt dat veganisten vaak moeite hebben om aan alle benodigde vitaminen en mineralen te komen maar dat is niet waar.

Ik weet niet of ik het zelf zou kopen maar ik denk dat er zeker interesse in is! Er bestaan al ontzettend veel vegan vervangers maar nog niet zoals Yakult. Het zou top zijn als het soja-vrij en suiker-vrij is.
Je kan anders ook deze vraag stellen in wat vegan-FB groepen. Er worden vaak enquetes gedeeld in Vegan FB groepen waar volop wordt geantwoord!

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 15:58

Ik zit helaas niet op Facebook maar ik heb al superveel aan jullie reacties. Oké dus soja vrij, suikervrij (alleen plantaardig) en glutenvrij. En niet teveel vitaminen toevoegen maar focussen op goede probiotica. :)
En een milieuvriendelijke verpakking. :)

Zouden jullie ook mee willen denken over waar je reclame hierover tegen zou kunnen komen? Ik dacht online advertising en dan vooral links leggen met yoga, zorg voor je lichaam, zorg voor natuur en aarde. Sampling op een Healthy fest etc? Misschien een samenwerking met een Instagram influencer ofzo? Verkrijgbaar in supermarkten maar ook EkoPlaza en Marqt. En misschien bij sportscholen en welnesscentra?
Of denken jullie er heel anders over?

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:35

Maar suikervrij gaat vrij lastig worden. Je bacteriën willen ook graag wat eten :)

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:15

Suzanne F. schreef:
Ik zit helaas niet op Facebook maar ik heb al superveel aan jullie reacties. Oké dus soja vrij, suikervrij (alleen plantaardig) en glutenvrij. En niet teveel vitaminen toevoegen maar focussen op goede probiotica. :)
En een milieuvriendelijke verpakking. :)

Zouden jullie ook mee willen denken over waar je reclame hierover tegen zou kunnen komen? Ik dacht online advertising en dan vooral links leggen met yoga, zorg voor je lichaam, zorg voor natuur en aarde. Sampling op een Healthy fest etc? Misschien een samenwerking met een Instagram influencer ofzo? Verkrijgbaar in supermarkten maar ook EkoPlaza en Marqt. En misschien bij sportscholen en welnesscentra?
Of denken jullie er heel anders over?

Ik weet wel een goede influencer voor dit idee op insta. @plantifulplan zij eet veganistisch een promoot wel vaker iets, misschien is het een goed idee om met haar in gesprek te gaan en te kijken of zij het wil testen en eventueel wil promoten als ze het wat vind!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:40

secricible schreef:
Maar suikervrij gaat vrij lastig worden. Je bacteriën willen ook graag wat eten :)

Dat hoeft alleen geen sacharose te zijn ;)

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:19

SusanH schreef:
secricible schreef:

Dat hoeft alleen geen sacharose te zijn ;)

Absoluut eens, maar TS had het over suikervrij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:04

Dat is niet mogelijk er zitten altijd suikers in van nature. Maar je kunt prima zuiveldrankjes of drankjes met zuivelvervanger maken zonder er suiker aan toe te voegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:11

Zitten die suikers er ook niet in omdat het anders gewoon vies is? Een bacteriecultuurtje is van zichzelf niet bepaald smakelijk.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 07:21

Sizzle schreef:
Zitten die suikers er ook niet in omdat het anders gewoon vies is? Een bacteriecultuurtje is van zichzelf niet bepaald smakelijk.

Ja maar zoals ik al aangaf worden het alleen plantaardige suikers, fruitsuikers ofzo, dat moet ik nog even bekijken. Geen geraffineerde suikers in ieder geval.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:30

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:35

Suzanne F. schreef:
Geen geraffineerde suikers in ieder geval.

Waar denk je dat geraffineerde suikers door gemaakt worden?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:40

Fruitsuikers, melksuikers ed zijn ook gewoon suikers en je lichaam reageert daar nagenoeg hetzelfde op als op gewone tafelsuiker

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:44

Je kan dan altijd nog een ‚light‘ maken met stevia, dat ligt ook wel aardig in de markt dacht ik.

Misschien kun je nog een stapje verder denken. Drankjes zijn er al, kun je ook iets doen met bijvoorbeeld een soort knabbel vorm? Bijvoorbeeld probiotica cranberries, of yoghurt (soja) snoepjes met probiotica voor naast je toetsenbord of in de trein?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-06-20 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:44

Yunomi dat is niet voor ieder lichaam zo helaas. Anders zou ik een hoop dingen wel kunnen eten die ik nu moet laten staan.

Liselot, voor mij werkt dat dus niet zo.