Wel of niet Chauffeuse worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:48

Eeffjjuuhh schreef:
Ik heb veel vrienden die ook chauffeur zijn. Maar die moeten zich alleen maar aanmelden, aandokken, ze worden zelf geladen of gelost en dan hoef jezelf niks te doen.

Idd, maar je zou dan dus wel naar een bedrijf moeten gaan die (alleen) dit soort ritten doet en hier voor jou ook rekening mee wil houden. Bij ons zie ik ook dat de chauffeurs door onze mensen geladen worden en zelf in de truck wachten. Maar ik weet ook van mijn ex dat het per bedrijf verschilt.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:01

Super stoer dit ! En vooral doen hoor. Alles kost geld en waar kun je beter geld in pompen dan in je droom? Idd het wordt wel slim je werkgever uitzoeken maar hoeveel vrachtwagen chauffeurs lopen er rond die lichamelijk perfect zijn? Niet zo bijster veel! Helemaal bij de oudere garde en die blijven ook aan het werk.

Wat je ouders betreft, die zullen altijd beschermend zijn en voorzichtig met hun kwetsbare kleine meisje, dat is natuurlijk erg lief maar af en toe moet je hun een knuffel geven en ze vriendelijk doch beslist vertellen dat je voor jezelf kan denken en gaat doen wat je zelf wilt. Je gaat niet in 7 sloten tegelijk lopen en bent volwassen genoeg om voor jezelf te denken. Dit lijkt me een totaal verantwoord plan. Het is niet alsof je professioneel worstelaar wilt gaan worden toch? ik noem maar wat geks.

x_Jeanine_x

Re: Wel of niet Chauffeuse worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:11

Super leuke droom! En ik zou zeggen ga ervoor.

Maar even de andere kant, ga jij je rijbewijs zelf financieren, of via een uitzendbureau die jou rijbewijs betaalt en jij in gewerkte uren weer terug betaal, of zoek je een werkgever die joh rijbewijs betaald alleen dan moet je vaak zoveel jaar voor ze werken.

Ik moet zeggen ben totaal niet bekend in het ziektebeeld/proces dus daar durf ik niks over te zeggen. En elke 5 Jaar rijbewijs verlengen en medische keuring.

Ik zou zeggen rij een verschillende dagen mee, bij verschillende vrienden :D

Zelf rijd of nu Reed ik touringcar, super vet en leuk maar ga ik binnenkort OV rijden vanwege corona.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 08:36

Ik werk bij een transportbedrijf en distributie is echt wel heel zwaar.

Op een busje (geen klep) heb je zaken van een envelopje tot pakketten tot plm 30,35 kilo. Lompe formaten. Een koelkast zit bijvoorbeeld regelmatig op een busje, die tillen ze er zelf in en uit.

Op de vrachtwagen is het zelf 's ochtends laden. De vrachtwagen moet zo vol mogelijk, dus soms moet er een lichtere pallet bovenop een zwaardere worden gezet. Niet overal is een heftruck aanwezig bij het lossen en veel chauffeurs vinden dat ook tijdverlies en trekken hem er zelf vanaf. Het kan zijn dat je moet lossen in de binnenstad, maar dat dit na een bepaalde tijd voetgangersgebied is, zodat je de pallet(s) met de pompwagen door de winkelstraten moet trekken. Een elektrische pompwagen maar misschien toch wel 800 meter lopen met dat ding. En misschien meerdere keren. Onze chauffeurs moeten zelf lossen : zij mogen de lading niet uit het oog verliezen. Ook grote pakketten zoals fietsen, hondenkennels en kruiwagens gaan in de vrachtwagen en die moet je zelf sjouwen of op een steekwagentje of de pompwagen manoeuvreren. De dagen zijn vaak erg lang. Om half 7, 7 uur laden en dan ben je tegen 4 uur, 5 uur klaar met lossen en moet je nog gaan terugladen bij klanten. Om 7 uur of veel later terug is geen uitzondering.
Denk daarnaast aan het in en uitstappen (hoog!), pech onderweg waarbij je jezelf moet redden, spoedzendingen waardoor je je onverwacht je route om moet leggen ( en de wagen weer moet verbouwen voor die ene pallet die altijd tegen het kopschot staat natuurlijk), dat er bedrijven gesloten zijn /particulieren niet thuis / zendingen geweigerd worden / je tussendoor een afhaling hebt waardoor je bij de leveringen erna van alles opzij moet zetten (met een beetje pech elke keer 6 pallets of bijvoorbeeld 1 hele grote outsize pallet met 1000 kilo tuintegels). Behalve het fysieke aspect is er het mentale aspect nog : 12 uur werken is dus heel normaal, de druk van zendingen die voor of tussen bepaalde tijd geleverd moeten worden, file, wegomleidingen, storm, sneeuw, superheet weer, mensen die je als het vuil van de straat aanspreken, enorme wachttijden bij logistieke centra, niet kloppende losreferenties waardoor die 2 uur wachten voor niks was en je weer opnieuw achteraan moet aansluiten in de wetenschap dat je pas bij je derde stop staat en er nog heel veel moet geleverd, mensen die je beschuldigen dat je goederen hebt gestolen /expres kapot hebt gemaakt /je hebt daar 10 minuten met je vrachtwagen voor de deur gestaan maar ze waren echt wel thuis hoor... /wat ben je lui of onkundig dat je niet je vrachtwagen om dat bochtje de woonwijk in kunt rijden of de pompwagen met een pallet van 600 kilo even over dat bruggetje trekt, niet kloppende adressen, zelf verkeerd rijden en er weer uit moeten komen, etc etc ...en allemaal de hele dag met een smile want anders wordt er nog gebeld met klachten ook.
Het is een heel mooi vak, zelfstandig, vrij, sociaal contact met ontvangers en collega's maar het is ook zwaar en voor echte aanpakkers.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:06

Nou spreek je jezelf ernstig tegen: Een vrij beroep? Het enige wat ik in jouw stuk terug lees is dat jouw chauffeurs constant opgejaagd worden omdat ze eigenlijk te veel werk hebben voor de tijd die ervoor staat.

12 uur per dag werken? Mag je wel 60+ uren per week werken van de rijtijdenwet? offe......?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:08

ikke schreef:
Nou spreek je jezelf ernstig tegen: Een vrij beroep? Het enige wat ik in jouw stuk terug lees is dat jouw chauffeurs constant opgejaagd worden omdat ze eigenlijk te veel werk hebben voor de tijd die ervoor staat.

12 uur per dag werken? Mag je wel 60+ uren per week werken van de rijtijdenwet?

In de rijtijden wet is een verschil tussen werken en rijden. Je mag 12 uur per dag werken als je maar niet over je rijtijd heen komt. 12 uur werken is eigenlijk vrij normaal voor een vrachtwagenchauffeur :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:18

Relaxed schreef:
ikke schreef:

In de rijtijden wet is een verschil tussen werken en rijden. Je mag 12 uur per dag werken als je maar niet over je rijtijd heen komt. 12 uur werken is eigenlijk vrij normaal voor een vrachtwagenchauffeur :j

Ja, maar dan is er ook nog de arbeidstijdenwet die je verbiedt meer dan een aantal uren per week te werken. Dat houdt ook op voordat je aan de 60 zit.

Of worden laad- en lostijden niet meer als werkuren gezien?

Kortom, van die "vrijheid" blijft geen ruk over want elke stap die je zet is gepland omdat het anders simpelweg niet uit kan. Om het dan over tilgewichten en de ARBO-wet maar helemaal niet te hebben.

Ga ik nog maar even voorbij aan de notoire overbelading van jouw collega's. Waarom anders denk je dat RWS daar automatische weegpunten voor hebben ingericht op tactische plekken in NL? Het zijn echt niet alleen de witte kentekenplaten die zich daar schuldig aan maken.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:34

Fulltime chauffeurs zitten rustig aan de 70 uur werken per week hoor. Daar zijn andere regels voor.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:37

Relaxed schreef:
ikke schreef:

Diensttijd is maximaal 15 uur per dag. Je mag 2x per week 10 rijuren hebben, de rest van de week 9 rijuren. Je mag niet meer dan 90 rijuren in de 14 dagen hebben.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:38

Absoluut doen. Anders blijf je altijd het gevoel houden wat als.
Heb zelf ook MS en kan mijn heerlijke baan in de zorg niet meer doen. Maar ben tot het gaatje gegaan om het te blijven proberen. Uiteindelijk werd het hem niet meer maar kan wel zeggen hebben het geprobeerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:53

Themba schreef:
Heb zelf ook MS en kan mijn heerlijke baan in de zorg niet meer doen. Maar ben tot het gaatje gegaan om het te blijven proberen. Uiteindelijk werd het hem niet meer maar kan wel zeggen hebben het geprobeerd.

Lees bovenstaande tijden.

Een chauffeur heeft een behoorlijk salaris vanwege de tijden, niet vanwege het basissalaris. Geen van de reageerders hierboven zal bereid zijn 25 euro bruto per uur te betalen aan een chauffeur!

Beetje industrieel ICT-er harkt dat moeiteloos binnen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:14

ikke schreef:
Themba schreef:

Een chauffeur heeft een behoorlijk salaris vanwege de tijden, niet vanwege het basissalaris. Geen van de reageerders hierboven zal bereid zijn 25 euro bruto per uur te betalen aan een chauffeur!

Voor het basissalaris moet je het idd niet doen, maar als ts het wil gaat het toch niet alleen om geld?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:16

Naast mijn gewone baan ben ik tijdelijk chauffeur geweest. De overstap gemakkelijker naar definitief chauffeur. Na 35 ritten als chauffeur heb ik de handdoek in de ring gegooid. Verschrikkelijk veel uren maken en droog broodje verdienen. Alleen al door de vele uren zwaar werk, stress door files, ondanks lichamelijk gezond, leeftijd geen enkel beletsel, heb veel tijd. Ik zou vandaag zo weer aan de slag kunnen maar mijn code 95 is zojuist verlopen. Heb net daarvoor enkele sollicitaties gedaan, CE, overal afgewezen, ze vonden mijn financiële eisen te hoog. Wel een kleinere poging bij een ander bedrijf, na 1 dag heb ik bedankt en gezegd, uit coulance nog 1 dag doe ik erbij, stress, stress, stress wegens onvoldoende tijd. Mijn opvolger heeft binnen 1 week een fietser van de weg gereden. Kan je alleen maar adviseren, chauffeur nooit doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:20

Thats_Me schreef:
Dromen zijn er om na te jagen. Ik zou zeggen gewoon doen en dan zie je wel of het lukt of niet.

Zeker, ga er voor. Als het niet lukt op enig moment kan je altijd nog plan B in werking zetten. Doen hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:21

Nico, die stress dat doe je zelf.. Jij kan toch niks aan die files doen? Hoort erbij.. Snap niet waarom je daarvoor zou stressen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:31

Relaxed schreef:
ikke schreef:

Voor het basissalaris moet je het idd niet doen, maar als ts het wil gaat het toch niet alleen om geld?

Zoals ik al eerder schreef; van een goed betaalde ICT-baan koop je gewoon een vrachtwagen omdat het kan, voor de lol, omdat het leuk is en omdat je er dan je eigen paarden in kunt stoppen zonder je druk te hoeven maken of je wellicht, misschien niet wat te dicht in de buurt van je TMM komt.

Ik had laatst zo'n gestrest type achter me; ik schoot niet genoeg op, naar zijn idee maar toen ik na de rotonde Appeltje de sporen gaf, heb ik 'm niet meer terug gezien. Dat Appeltje dan even 5:1 loopt, ach, dat zal, er is niemand die mij daarop afrekent }:) Af en toe moet je die 220 paarden ook uitlaten.....

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:35

Relaxed schreef:
Nico, die stress dat doe je zelf.. Jij kan toch niks aan die files doen? Hoort erbij.. Snap niet waarom je daarvoor zou stressen..

De rijtijdenwet was te krap. Hard rijden, inhalen met zodanig gering verschil dat ik kilometerslang naast andere vrachtauto zit. Elke seconde telt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:42

Nico12 schreef:
Relaxed schreef:

De rijtijdenwet was te krap. Hard rijden, inhalen met zodanig gering verschil dat ik kilometerslang naast andere vrachtauto zit. Elke seconde telt.

Dat is het probleem van je planner, ik weet dat veel chauffeurs daarin redelijk schijt aan hun planner hebben. Als chauffeur heb je je rijtijden te bewaken, als je planner iets wil wat niet kan dan kan het niet. Scheelt veel stress.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:42

Ladygiroc schreef:
Op de vuilniswagen?

Chauffeur hoeft in principe weinig de cabine uit.
Alleen, weet ik niet in hoeverre je stuurbekrachtiging hebt bij een vrachtwagen :D

De modernere vrachtwagens sturen over het algemeen even licht als een gewone auto. Stuurbekrachtiging vond ik iig heel goed. De bediening van de pedalen en schakelen vond ik wel een stukje zwaarder. :) Maar het is wél veel meer schakelen als je met een schakelbak rijdt. En ik weet niet in hoeverre "meer en meer automatisch" ook betekent dat je per definitie in een automatisch geschakelde vrachtwagen gaat rijden. Want zeker als je met zwaardere belasting gaat rijden is het een hoop omschakelen. :) En dat vond ik eigenlijk het "zwaarst". Vooral voor mijn benen. (ik heb wel uitgerekend links een hemiplegie dus ik moest constant met mijn zwakste snelst vermoeide been werken natuurlijk.
En als je eenmaal "er in zit" dan merk je het niet zo. Maar ging ik dan weer over op mijn auto dan moest ik de eerste meters mezelf er toch even aan herinneren dat ik weer in de auto zat. _O- Ik herinner me dat ik na mijn eerste les naar mijn man stuurde "nou kan ik verdorie niet met de vrachtwagen rijden en niet meer met mijn auto." _O-
En voor mij was dat echt het schakelen dat ik veel zwaarder vond. Sturen is even een "techniek" die je onder de knie moet krijgen (inzicht) maar is in wezen niet zwaarder.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:56

Gewoon proberen ts! Ik lees hier veel negatieve verhalen maar mijn ex heeft ook op de vrachtwagen gezeten met een collega om oud frituurvet op te halen. Normale tijden en gewoon een vaste route. Nooit klachten over planning of iets gehoord.

Je kan altijd kijken wat er aangeboden wordt en of er iets tussen zit wat bij je past

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:26

Relaxed schreef:
Dat is het probleem van je planner, ik weet dat veel chauffeurs daarin redelijk schijt aan hun planner hebben. Als chauffeur heb je je rijtijden te bewaken, als je planner iets wil wat niet kan dan kan het niet. Scheelt veel stress.

Helemaal waar. En dat heeft niet eens te maken met 'wat de planner wil', maar ook dat je soms routes hebt liggen waarvan je in de ochtend al weet dat het hem niet wordt :+

Nu met de corona plus mooi weer, gaat er minstens het dubbele aan goederen om, soms zelfs 3 of 4 keer zoveel. Heel simpel : we laden het op tot de wagen vol is en er komt eventueel weer een deel terug. Ja dan krijg je telefoon want de zending komt niet aan. Tja, het aantal wagens en chauffeurs is ook niet oneindig :+
De ene chauffeur heeft z'n route om 14 uur klaar en komt bijladen, de andere heeft er 's avonds nog niet de helft uit en komt terug met een volle bak. Soms omdat de een handiger is dan de ander, soms ook gewoon een lastige route, lange wachttijden, file, veel kilometers of brute pech.

Het grootste nadeel op kantoor is dat ik na een aantal maanden écht geen geduld meer heb met mensen die lopen te zeuren aan de telefoon. Die mannen en vrouwen werken zich deze maanden uit de naad dus kop dicht Rita, je tuinset komt echt wel een keer, de zomer is nog lang, maar heb niet het lef om m'n team te beschuldigen van luiheid!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:35

Nico12 schreef:
Relaxed schreef:

Een goede kennis van me uit de LR-wereld rijdt internationaal speciaal transport en die is er heel simpel in: kom het zelf maar doen, planner, als je dan zo goed weet hoe het moet.

Met 70mtr wiek op je trailertje gaat het allemaal wat minder simpel.....

Amber_anne schreef:
Gewoon proberen ts! Ik lees hier veel negatieve verhalen maar mijn ex heeft ook op de vrachtwagen gezeten met een collega om oud frituurvet op te halen. Normale tijden en gewoon een vaste route. Nooit klachten over planning of iets gehoord.

Je kan altijd kijken wat er aangeboden wordt en of er iets tussen zit wat bij je past

Nou, dat kun je je afvragen. In het pre-code-95-tijdperk heb ik ook weleens bij een uitzendbureau gezegd dat ik met de vrachtwagen mocht rijden (ik heb C-E en CCV-B) maar nee, men werkte het liefst met ervaren chauffeurs. Dat stond voor mijn gevoel redelijk haaks op de berichten die aan alle kanten schreeuwden: wordt chauffeur, kom op de vrachtwagen, we hebben je nodig. Krijgen ze iemand die gewoon wegrijdt met zo'n set, willen ze niet.......

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:46

Nu in deze tijd zeg ik niet doen. Er is een "chauffeursoverschot" en het transport is op het moment ook meer terug gelopen. Vergis je niet in het fysieke deel. Ook al hoef je zelf niet te laden en te lossen. Het in en uit stappen,en ook het rijden zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:19

Mellow schreef:
Nu in deze tijd zeg ik niet doen. Er is een "chauffeursoverschot" en het transport is op het moment ook meer terug gelopen. Vergis je niet in het fysieke deel. Ook al hoef je zelf niet te laden en te lossen. Het in en uit stappen,en ook het rijden zelf.

Chauffeursoverschot? Ik zie allemaal bedrijven hier (en social media) die al hele poos opzoek zijn naar chauffeurs.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 15:13

love_western schreef:
Mellow schreef:

Chauffeursoverschot? Ik zie allemaal bedrijven hier (en social media) die al hele poos opzoek zijn naar chauffeurs.

Lang niet elk transportbedrijf is terug op niveau van voor de corona