Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
.
fransje23 schreef:Je kunt niet een auto privé zetten en toch alle kosten aftrekken. Dat is te mooi om waar te zijn en zo staat het ook niet in het artikel.![]()
Wel mag je een auto met grijs kenteken privé zetten en toch in aanmerking komen voor het lage tarief van de wegenbelasting en geen bpm.
Daarvoor moet je ondernemer zijn voor de btw en minimaal 10% zakelijk rijden.
Kilometer belast je dan 19 cent per kilometer door.
Je kunt wel de betaalde btw over het zakelijk gereden deel terug vragen.
janderegelaa schreef:fransje23 schreef:Je kunt niet een auto privé zetten en toch alle kosten aftrekken. Dat is te mooi om waar te zijn en zo staat het ook niet in het artikel.![]()
Wel mag je een auto met grijs kenteken privé zetten en toch in aanmerking komen voor het lage tarief van de wegenbelasting en geen bpm.
Daarvoor moet je ondernemer zijn voor de btw en minimaal 10% zakelijk rijden.
Kilometer belast je dan 19 cent per kilometer door.
Je kunt wel de betaalde btw over het zakelijk gereden deel terug vragen.
Toch doe ik het al jaren. Alle kosten. Je krijgt alleen een kleine BTW verrekening aan het eind van het jaar. En die gaat volgens mij naar waarde van de auto.
janderegelaa schreef:Ik trek alles af en boek alle kosten in het bedrijf. Bij het afsluiten van het jaar vind een stuk BTW verrekening voor privégebruik plaats en een klein stukje bijtelling. Dat doet de accountant. Er zit gewoon een functie voor in het boekhoudprogramma.
Vind het niet raar hoor als je dit niet weet. Heel veel boekhouders weten dit niet.
fransje23 schreef:janderegelaa schreef:Ik trek alles af en boek alle kosten in het bedrijf. Bij het afsluiten van het jaar vind een stuk BTW verrekening voor privégebruik plaats en een klein stukje bijtelling. Dat doet de accountant. Er zit gewoon een functie voor in het boekhoudprogramma.
Vind het niet raar hoor als je dit niet weet. Heel veel boekhouders weten dit niet.
Je zegt dat je geen bijtelling hebt en ineens komt er wel een bijtelling boven water..
janderegelaa schreef:Je kunt een bestelbus gewoon op je privénaam zetten en toch zakelijk de kosten af trekken. Alleen heb je dan geen bijtelling. Kan jouw boekhouder je alles over vertellen.
fransje23 schreef:janderegelaa schreef:Je kunt een bestelbus gewoon op je privénaam zetten en toch zakelijk de kosten af trekken. Alleen heb je dan geen bijtelling. Kan jouw boekhouder je alles over vertellen.
Jij stelt dat je geen bijtelling hebt.
Ik zeg dat je dan ook geen kosten, buiten vergoeding zakelijke kilometers en deel btw, af kunt trekken...
Wat dus correct is want volgens je latere post heb je wel een bijtelling.
frankiej schreef:Hier wordt 1 belangrijk ding vergeten: de bpm. Die zit in de catalogusprijs (prijs incl btw en bpm toen de (bestel)auto nieuw was. Zakelijk vraag je de btw terug en de bpm hoef je niet te betalen. Maar omdat de fiscus niks voor niks doet v.w.b. privegebruik van die zakelijke auto wordt de bijtelling over dat hoge bedrag (de catalogusprijs dus) berekend. Daarom is een jonge bestelauto best duur rijden als je hem ook prive gebruikt.