Cataloguswaarde zakelijke auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Cataloguswaarde zakelijke auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 01:11

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 01:25

Dankje. Het is inderdaad grijs kenteken. Denk dat het interessanter is om hem prive te houden maar dat gaat de boekhouder uitzoeken :).

Verbaasde me zo over het waardeverlies.
Zonde eigenlijk om een gloednieuwe bus te kopen/leasen... Kun je er beter 1 van ietsjes ouder doen.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 01:45

Mijn vriend wilde een bepaalde auto leasen laten we zeggen nieuw 40000. Ander merk zelfde type nieuw 45000. Die laatste was goedkoper te leasen omdat de eerste sneller in prijs zou zakken en dus meer verlies/minder winst opleverde voor de leasemaatschappij. Zit dus verschil in hoe waardevast een merk en model is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 06:58

Je kunt niet een auto privé zetten en toch alle kosten aftrekken. Dat is te mooi om waar te zijn en zo staat het ook niet in het artikel. ;)

Wel mag je een auto met grijs kenteken privé zetten en toch in aanmerking komen voor het lage tarief van de wegenbelasting en geen bpm.
Daarvoor moet je ondernemer zijn voor de btw en minimaal 10% zakelijk rijden.
Kilometer belast je dan 19 cent per kilometer door.
Je kunt wel de betaalde btw over het zakelijk gereden deel terug vragen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 07:02

Wij hebben vorig jaar ook een nieuwe bus gekocht. Cataloguswaarde is dat incl Btw en BPM die je gezien hebt?
De cataloguswaarde van onze bus lag ook zeker 8.000 euro hoger dan wat wij ervoor gegeven hebben trouwens. En hij kwam nieuw uit de fabriek.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 07:05

fransje23 schreef:
Je kunt niet een auto privé zetten en toch alle kosten aftrekken. Dat is te mooi om waar te zijn en zo staat het ook niet in het artikel. ;)

Wel mag je een auto met grijs kenteken privé zetten en toch in aanmerking komen voor het lage tarief van de wegenbelasting en geen bpm.

Toch doe ik het al jaren. Alle kosten. Je krijgt alleen een kleine BTW verrekening aan het eind van het jaar. En die gaat volgens mij naar waarde van de auto.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:00

janderegelaa schreef:
fransje23 schreef:

Toch doe ik het al jaren. Alle kosten. Je krijgt alleen een kleine BTW verrekening aan het eind van het jaar. En die gaat volgens mij naar waarde van de auto.

Dat je het doet zegt niet dat het wettelijk gezien mag! ;) :D
Of bedoel jij dat je de btw van alle kosten terugvraagd en niet alle kosten in de zaak boekt?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:34

Ik trek alles af en boek alle kosten in het bedrijf. Bij het afsluiten van het jaar vind een stuk BTW verrekening voor privégebruik plaats en een klein stukje bijtelling. Dat doet de accountant. Er zit gewoon een functie voor in het boekhoudprogramma.

Vind het niet raar hoor als je dit niet weet. Heel veel boekhouders weten dit niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:52

janderegelaa schreef:
Ik trek alles af en boek alle kosten in het bedrijf. Bij het afsluiten van het jaar vind een stuk BTW verrekening voor privégebruik plaats en een klein stukje bijtelling. Dat doet de accountant. Er zit gewoon een functie voor in het boekhoudprogramma.

Vind het niet raar hoor als je dit niet weet. Heel veel boekhouders weten dit niet.

Je zegt dat je geen bijtelling hebt en ineens komt er wel een bijtelling boven water..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:03

fransje23 schreef:
janderegelaa schreef:

Je zegt dat je geen bijtelling hebt en ineens komt er wel een bijtelling boven water..

Wie is hier de accountant? Jij toch? Leg jij het eens uit dan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:10

janderegelaa schreef:
Je kunt een bestelbus gewoon op je privénaam zetten en toch zakelijk de kosten af trekken. Alleen heb je dan geen bijtelling. Kan jouw boekhouder je alles over vertellen.

Jij stelt dat je geen bijtelling hebt.
Ik zeg dat je dan ook geen kosten, buiten vergoeding zakelijke kilometers en deel btw, af kunt trekken...
Wat dus correct is want volgens je latere post heb je wel een bijtelling.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:08

Dus eigenlijk kan ik beter een zakelijke bestelwagen halen dan een nette personenauto over de zaak?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:43

fransje23 schreef:
janderegelaa schreef:
Je kunt een bestelbus gewoon op je privénaam zetten en toch zakelijk de kosten af trekken. Alleen heb je dan geen bijtelling. Kan jouw boekhouder je alles over vertellen.

Jij stelt dat je geen bijtelling hebt.
Ik zeg dat je dan ook geen kosten, buiten vergoeding zakelijke kilometers en deel btw, af kunt trekken...
Wat dus correct is want volgens je latere post heb je wel een bijtelling.

Die wordt uitgevoerd als een BTW correctie die ik je in een PB heb laten zien.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:44

Matheno schreef:
Dus eigenlijk kan ik beter een zakelijke bestelwagen halen dan een nette personenauto over de zaak?

Als het puur over de kosten gaat, ja.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:55

Hier wordt 1 belangrijk ding vergeten: de bpm. Die zit in de catalogusprijs (prijs incl btw en bpm toen de (bestel)auto nieuw was. Zakelijk vraag je de btw terug en de bpm hoef je niet te betalen. Maar omdat de fiscus niks voor niks doet v.w.b. privegebruik van die zakelijke auto wordt de bijtelling over dat hoge bedrag (de catalogusprijs dus) berekend. Daarom is een jonge bestelauto best duur rijden als je hem ook prive gebruikt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:13

Wat belangrijk is; hoeveel kilometer prive denk je te gaan rijden. Daarna kan er een rekensom gemaakt worden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:40

frankiej schreef:
Hier wordt 1 belangrijk ding vergeten: de bpm. Die zit in de catalogusprijs (prijs incl btw en bpm toen de (bestel)auto nieuw was. Zakelijk vraag je de btw terug en de bpm hoef je niet te betalen. Maar omdat de fiscus niks voor niks doet v.w.b. privegebruik van die zakelijke auto wordt de bijtelling over dat hoge bedrag (de catalogusprijs dus) berekend. Daarom is een jonge bestelauto best duur rijden als je hem ook prive gebruikt.

Die bijtelling zit toch ook op een gewone auto dus dat maakt volgens mij niet uit. De BPM hoef je niet te betalen en de wegenbelasting is het grijs kenteken tarief.

Overigens wordt mijn “bijtelling” via een correctie op de BTW gedaan.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:40

De bijtelling zit inderdaad ook op een gewone auto. Een particulier betaalt wel de bpm. Ts vraagt zich af waar het verschil zit tussen de hoge catalogusprijs en de aanschafprijs die ts voor die auto betaalt. En dat zit dus in die bpm

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 22:00

LadyAnna schreef:
Wat belangrijk is; hoeveel kilometer prive denk je te gaan rijden. Daarna kan er een rekensom gemaakt worden.

30.000 km of meer.
*0.19 cent de km.
Maar goed er komt meer bij kijken ivm grijs kenteken wat voordeliger is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:05

frankiej schreef:
De bijtelling zit inderdaad ook op een gewone auto. Een particulier betaalt wel de bpm. Ts vraagt zich af waar het verschil zit tussen de hoge catalogusprijs en de aanschafprijs die ts voor die auto betaalt. En dat zit dus in die bpm

Ah, helder.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 00:17

Dank voor alle uitleg en tips! Het is me nu helderder :)
Met d ekennis en kunde van de boekhouder erbij gaat het ongetwijfeld goed komen.