Werken na je studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Werken na je studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:34

Klopt. Moet ook ieder voor zich weten. Ik zou het alleen niet doen, elke dag zo'n afstand rijden. :) Maar dit is ook weer off topic allemaal.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:57

Ik kon na mijn afstuderen niet meteen een baan vinden. Het lastige was dat ik toen ook nog niet precies wist wat ik nou wilde. Mijn studie was ook vrij breed (Communicatie), dat hielp ook niet echt mee. Uiteindelijk heb ik eerst een traineeship gedaan bij een bedrijf in een andere richting dan mijn studie. Daarna had ik letterlijk keuze uit banen (heb bij meerdere bedrijven een baan aangeboden gekregen). Ik ging dus van het ene uiterste naar het andere. Inmiddels zit ik echt op mijn plek waar ik nu zit :)

Mocht je meer details willen weten, stuur dan gerust een PB. Ik ga hier niet alles openbaar zetten.

Financieel was het nooit een probleem overigens, want ik had destijds mijn bijbaan nog. Moest ook wel. Ik woon dan nog wel thuis, maar ik heb wel andere financiële verplichtingen, waarvan mijn pony de grootste was/is.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:35

Ik was ‘gelukkig’ al getrouwd tijdens mijn studie, dus konden we leven van het salaris van mijn man. Gelukkig maar, want een baan vinden in mijn branche (hbo diermanagement) is vrijwel onmogelijk in het noorden. Ik zou sowieso al eerder beginnen met solliciteren. Ik was al bezig vanaf het begin van mijn afstuderen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:48

Ik kon bij mijn afstudeerbedrijf blijven, en heb daar nog een klein jaar gewerkt.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:48

Zertab schreef:
Castilja schreef:
2 Uur heen- en terug?! Mijn god. Op een werkdag van 9-5? Respect man, ik zou na 1 week al omgevallen zijn. Doe je dat nog steeds?!

Ja dit! Wow. En is dat inclusief files of komen die er nog bij?
Mijn maximale reistijd wat ik wil afleggen naar een baan met auto zit echt wel op 1 uur inclusief files.

Nee gelukkig niet meer :D maar ik deed het wel maar 2 dagen in de week he (+ afstuderen dan).

Ik deed het met de trein, toen had ik mijn rijbewijs nog niet (dat was 1.5 uur zonder files geweest). Het was om kwart over 6 van huis en half 7 hier de trein pakken, dan was ik net half 9 op werk. Dan rond 5 uur van werk weer terug en dan kwam ik hier vaak half 8 weer aan (hele slechte aankomst en vertrektijd van station daar helaas) en vaak haalde mn ouders me dan op van het station.
Zo vroeg heeft de trein maar weinig vertraging gelukkig :+

Begin juli heb ik enorm geluk gehad dat ik werd ingeloot voor een huisje daar in de buurt. Pro tip dus; direct met je sollicitatie al inschrijven bij de sociale huur van die buurt ;)
Dus precies op het moment dat ik mn diploma had en ik meer ging werken woonde ik er nog 16 km vandaan :)

Al met al; het was best goed te doen omdat ik heel graag wilde werken. Echt blije puppy nog :+ Zeker voor 2 dagen in de week was het naast het afstuderen echt wel goed te doen.
Als ik dat huis niet had gekregen had ik het na afstuderen 3 tot 4 dagen gedaan. 3 was me wel nog gelukt, 4 betwijfel ik :=

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:04

Ik heb tijdens mijn derde jaar HBO stage gelopen en na mijn jaarstage (ik weet het nog heel goed, 14 juni laatste dag stage) de volgende dag aan het werk gegaan (15 juni). Toen in de zomer daar fulltime gewerkt en naast het afstuderen (scriptie/minor) blijven werken, maar dan parttime. Is wel een sector waar altijd werknemers gezocht worden (zorg, meervoudig beperkte kinderen/jongeren).

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:05

Het is inderdaad heel verschillend per werkveld. Maar het is echt niet raar om tijdelijk een bijbaantje te hebben, niet in je werkveld. Doe waar je je goed bij voelt en waarnje behoefte aan hebt. Ik ben na mijn studie gaan werken bij de thuiszorg, een maand in Hongarije geweest, daarna weer gaan werken in de thuiszorg. Nog op vakantie, minder werken en leuke dingen doen. Ondertussen rustig gaan solliciteren en na 3 maanden had ik een baan. Ik ben selectief geweest, het moest goed voelen en voelde het dat niet komt er wel weer iets anders. Er zijn bijbanen genoeg en het is dus echt niet raar om daar te werken na je studie. Waarschijnlijk zijn je lasten nog niet zo hoog en zou je het rond moeten kunnen werken, daar zou ik me niet te veel zorgen over maken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:10

IsaCalixa schreef:
Ik studeer Voeding en Diëtetiek :) Hier en daar zie ik wel vacatures, maar ik weet niet hoe dat na mijn studie is en hoe lastig het is om die banen te krijgen. Ik sta natuurlijk ook ervoor open om (tijdelijk) te werken in een andere branche/een bijbaan, maar het mooiste zou zijn iets in/gerelateerd aan mijn vakgebied.

Het ligt er maar net aan hoe actief je bent. Ga je eerst op je gemak afstuderen, wachten tot je je diploma in handen hebt en dan pas solliciteren of ga je solliciteren voor je je diploma in handen hebt. Mijn vriendin heeft het eerste gedaan (HRM) en dat duurde een kleine twee maanden. Ik solliciteerde voordat ik mijn diploma in handen had. Daardoor had ik geen gat ;)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:35

Ik kon na de pabo, zomervakantie 'vieren' met mijn vakantiebaantje als huishoudelijke hulp. Begin nieuw schooljaar niet direct fulltime aan de slag. Eerst paar weken invallen op verschillende scholen. Daarna vrij snel fulltime aan de slag.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:46

Ik denk dat het ligt aan je studierichting en je moet een beetje mazzel hebben. Ik heb gewoon in alles pech gehad. Afgestudeerd in 2014 (bachelor hrm) vol in de crisis. Toen niet echt aan het (passende) werk kunnen komen. Daardoor achter geraakt inmiddels heel wat jaren verder maar nog steeds elke keer tijdelijke contracten (waarvan zeker een jaar of twee/drie ongeschoold werk) in allerlei richtingen gevolgd door ww uitkering. Ik ben het inmiddels wel zat en ben nu aan het rondkijken naar de mogelijkheden voor omscholing. Jammer maar die onzekerheid de hele tijd die sloopt je op den duur.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:21

Ik heb een bachelor in communicatiewetenschappen en een master in data science. Ben in Juli afgestudeerd en ben in September begonnen met werken. Het solliciteren ging voorspoedig. In de IT is veel werk. Ik had de keuze tussen drie banen.

Ik woon nog thuis en betaal kostgeld, maar twijfel er niet aan dat ik rond kan komen als ik op kamers zit. Maar ook dit hangt natuurlijk af van je studie en bijbehorend startsalaris.

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:05

Ik heb een WO-master Engelse literatuur, en ik was ook behoorlijk gestrest over het concept ‘baan vinden’. Uiteindelijk was het eerste sollicitatiegesprek dat ik had ook meteen raak en had ik een maand vóór mijn afstuderen al een baan aan de universiteit, dus er is hoop :D
Hielp wel dat ik altijd veel nevenactiviteiten deed naast mijn studie (bestuurswerk, bijbanen, vrijwilligen) en een redelijk groot netwerk heb (zo werk ik nu in incasso bij een advocatenkantoor: totaal niet in afgestudeerd maar via via aan deze baan gekomen).

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:28

In ieder geval op tijd beginnen. Ik begon in april 2013, midden in de crisis. Omdat ik zou afstuderen in augustus, zomervakantie.

Ben in september begonnen aan een traineeship van twee jaar (geen baangarantie).

Na 1,5 jaar gedumpt door vriend en ik stond niet ingeschreven, dus particuliere huur. Viel enorm tegen. Na traineeship wel baan gevonden, 2 uur 15 min enkele reis. Was er na 6 maand wel klaar mee (team zat tegen + reistijd) maar kon niet weg ivm huur. Sociale huur was geen optie.

Uiteindelijk na 1,5 jaar compleet opgebrand en echt op mijn tandvlees mijn huidige baan gevonden.

Ik heb keuzes moeten maken. Sommigen waren goed zoals het traineeship, anderen slecht zoals die baan ver weg.

Denk na over wat je belangrijk vind

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 23:06

Heb je niet een bijbaan waar je kan blijven hangen?
Je kunt ook een paar maanden veel bijlenen en dat op een spaarrekening zetten mocht een baan vinden lang duren. Heb je het niet nodig, dan los je het gewoon gelijk af :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:12

Is er in jouw omgeving misschien iets van een traineeprogramma? Ik ben via de gemeente na mijn afstuderen zo aan het werk gegaan, 3 dagen per week 'stage', 1 dag trainingen.. en zo ben ik eigenlijk van baan naar baan gegaan, met een heel lastige studierichting (maar wel wat hiervoor al werd gezegd, met veel nevenactiviteiten).

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:29

Hangt echt wel van je studie af, ik had direct aan de slag gekunt na mijn studie. 99% van mijn collega studenten heeft dat ook gedaan, ik twijfelde erg over de beroepsgroep. Daarom ben ik een half jaar gaan reizen en onderweg bedacht wat de eventuele andere mogelijkheden waren. Bij thuiskomst gesolliciteerd en direct ook aangenomen.

Als ik nu van baan verwissel vind ik vooral werk door tussenbureaus die de connecties hebben. Ik weet niet in welk vakgebied je zit, maar als je in de interim wereld start dan kun je daarna vrij snel wel een vaste baan vinden. De eerste jaren zijn misschien even bikkelen, maar ik heb geleerd dat als je daar veel tijd en energie insteekt, je daarna de banen makkelijker kunt kiezen. Ook was dat voor mij een mooie kans om bij diverse bedrijven te werken en ook makkelijker te kunnen kiezen waar ik mij echt goed bij thuisvoelde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:20

Autumnn schreef:
IsaCalixa schreef:
Ik studeer Voeding en Diëtetiek :) Hier en daar zie ik wel vacatures, maar ik weet niet hoe dat na mijn studie is en hoe lastig het is om die banen te krijgen. Ik sta natuurlijk ook ervoor open om (tijdelijk) te werken in een andere branche/een bijbaan, maar het mooiste zou zijn iets in/gerelateerd aan mijn vakgebied.

Het ligt er maar net aan hoe actief je bent. Ga je eerst op je gemak afstuderen, wachten tot je je diploma in handen hebt en dan pas solliciteren of ga je solliciteren voor je je diploma in handen hebt. Mijn vriendin heeft het eerste gedaan (HRM) en dat duurde een kleine twee maanden. Ik solliciteerde voordat ik mijn diploma in handen had. Daardoor had ik geen gat ;)

Ligt eraan in wat voor vakgebied je werkt. Als je in het bigregister moet kan dat niet zonder diploma en als je dan niet in het bigregister staat mag je niet werken. (Of ja, onder toezicht/supervisie)
En dan ligt het er ook aan in welke tijd je solliciteert; ik deed dat ook en ben toen aangenomen zonder bigregistratie, omdat er gewoon niemand te vinden was in die tijd.

Maar nu solliciteren ze bij ons met z’n allen tegelijk en tja, dan nemen we niet iemand die beginnend is en alleen onder supervisie kan werken.

Behalve ergotherapeuten, die zijn niet te krijgen momenteel. Vooral goede zijn nauwelijks te vinden :7

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:07

@verootjoo: werk je in het noorden van het land? Want ik solliciteer in Brabant en deel Gelderland als ergotherapeut, en daar heb ik concurrentie genoeg :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:35

Nee in Utrecht.
Er solliciteren er wel wat, maar veel blijkt dan toch niet zoveel te zijn of als ze eenmaal aangenomen zijn functioneren ze niet zoals gehoopt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:46

verootjoo schreef:
Nee in Utrecht.
Er solliciteren er wel wat, maar veel blijkt dan toch niet zoveel te zijn of als ze eenmaal aangenomen zijn functioneren ze niet zoals gehoopt.

Ah ja, ik ben benadert door een organisatie die werkt in Utrecht. Maar dat is toch echt te ver voor mij.