Nog een keer switchen van studie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Re: Nog een keer switchen van studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:44

Mijn moeder heeft de studie omgangskunde gedaan en vond lesgeven ook verschrikkelijk. Ze heeft uiteindelijk de opleiding wel afgemaakt en is iets heel anders gaan doen daarmee. Ik denk dat als je het lesgeven echt niet prettig vindt, je het ook nooit leuk gaat vinden dus dat is wel iets om over na te denken. Over de leeftijd zal ik dan weer niet twijfelen.

Ik studeer zelf communicatiewetenschappen op de universiteit en wil misschien hierna de master journalistiek gaan doen. Ben zelf niet bij de hbo opleiding journalistiek gaan kijken omdat ik het gevoel had dat de universiteit beter bij mij paste dan HBO (en eigenlijk ook omdat ik niet naar de Fontys wilde) en ben heel blij met de keuze. Kan heel veel kanten op met de opleiding (mocht ik toch niet de master journalistiek willen doen) en de universiteit vind ik prettiger studeren dan het HBO.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:45

TS: ik bedoelde wat is het ergste dat er kan gebeuren als je voor de klas staat? Het lesgeven aan een klas bezorgt je duidelijk angst, het maakt je onzeker. Waar ben je precies bang voor?

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:56

Wat is precies je angst? Is dat echt het voor de klas staan, of ligt het bijvoorbeeld op een ander vlak, zoals bang zijn dat je iets niet goed uitlegt, of juist dat je uitgelachen wordt? Ik denk dat dat nog best wat verschil maakt in hoeverre je wel of niet door moet gaan.

Heb je daarnaast je propedeuse gehaald? Mocht een universiteit daardoor toegankelijker zijn, dan zou je ook daarnaar kunnen kijken (onderwijskunde misschien?). HBO communicatie en HBO journalistiek hebben beide niet heel erg goede baankansen, als dat een van de redenen was om daar niet aan te beginnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:38

pateeke schreef:
TS: ik bedoelde wat is het ergste dat er kan gebeuren als je voor de klas staat? Het lesgeven aan een klas bezorgt je duidelijk angst, het maakt je onzeker. Waar ben je precies bang voor?

Ze geeft ook aan dat ze zich nu al irriteert aan de leerlingen en niet begaan is met ze. Dan moet je stoppen en zeker geen leraar worden .

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 00:15

Jammer dat je SLB’er hier (nog) niet meer mee heeft gedaan. Misschien nog eens een gesprek aanvragen?
De meeste hogescholen hebben ook mensen waarmee je over dergelijke zaken kunt praten. Bij ons heetten ze studiecoaches, maar mijn SLC’er heeft mij er destijds naar doorverwezen, omdat ik vast liep in mijn afstuderen. Dit zijn mensen die meer psychologisch onderbouwd zijn en begeleiding kunnen bieden bij hetgeen je tegenaan loopt.

En je zegt dat ‘het universiteitsleven’ je niet aanspreekt. Wat bedoel je daarmee? Het is in mijn ogen namelijk hoe je er zelf invulling aan geeft.
Misschien is Pedagogische Wetenschappen met als master Onderwijswetenschappen ook wel tof, als ik zo lees wat je leuk en niet leuk vindt aan het onderwijs.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 03:00

bigone schreef:
pateeke schreef:

Ze geeft ook aan dat ze zich nu al irriteert aan de leerlingen en niet begaan is met ze. Dan moet je stoppen en zeker geen leraar worden .

Vraag is waar die irritatie en het niet begaan zijn met vandaan komen.
Wat wij vinden dat TS moet doen, doet er uiteindelijk niet toe. TS zal hierin zelf een beslissing moeten nemen. Kijken wat beangstigend is, wat er achter irritatie enz schuilt kan nuttig / helpend zijn bij het nemen van die beslissing.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:16

xBontfire schreef:
@winged
Ik woon zelf niet in het noorden nee en ik ben me er inderdaad van bewust dat de baankansen niet geweldig zijn, daarom ben ik destijds ook voor het onderwijs gegaan. Ik ben toevallig ook aan het kijken naar communicatie studies aan het hbo.
Daarnaast begrijp ik dat het toekomstperspectief wellicht niet rooskleurig is, maar of het dat wel is in een vak waar ik me niet in thuis voel is natuurlijk ook de vraag.

Kijk dan liever wat breder naar bijvoorbeeld communicatie. Ook schrijfwerk en je kan dan mogelijk alsnog doorrollen in de journalistiek (vaak hebben ze wel een minor journalistiek, informeren bij een opleiding kan altijd).

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:25

als eerste wil ik reageren op je leeftijd als je afgestudeerd bent: laat dat je niet tegenhouden om te doen waar je hart ligt. Die 2 jaar maakt echt niet uit als je eenmaal werkt (collega's van 50 zien het verschil echt niet of je 24 of 26 bent, je bent gewoon jong).

Verder wil ik zeggen dat ik het goed vind dat je met iemand al gesproken hebt over je twijfels. Het staan voor de klas is niet makkelijk en uit eigen ervaring weet ik dat je soms echt lastige leerlingen en lastige klassen hebt. En dat je daar dus tegenop kan zien om die les te moeten geven. Je moet je wel realiseren dat je stages, en juist nog dit jaar, je de kans geven om ervaring op te doen, en dingen uit te proberen. Volgend jaar wordt er inderdaad meer van je verwacht maar ook dan sta je er niet alleen voor. Misschien kun je er met je stageschool over praten, kun je nog eens goed aangeven op welke momenten je onzeker bent, en kan de school juist op dat moment voor ondersteuning zorgen.
En wat betreft je stage volgend jaar kun je ook zo werken. Denk van te voren na over wat je lastig denkt te gaan vinden en probeer een school te vinden die hier ondersteuning in kan bieden: is het de grootte van de klas --> zoek een school met kleine klassen, vindt je bovenbouw lastig, probeer dan afspraken te maken over het aantal bovenbouw of juist onderbouw klassen die je krijgt, etc.

Zoals je zelf al aangeeft is een HBO-diploma altijd handig. Als je dit op zak hebt, kun je altijd nog bedenken of je het daadwerkelijk gaat gebruiken. Bij een lerarenopleiding voor het voortgezet onderwijs leer je 2 vakken: lesgeven en je inhoudelijke vak --> je kunt daar misschien ook wat mee doen.

succes ermee

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:40

Ik geef je het advies door te zetten en te zorgen dat je van je angst afkomt. Want in de journalistiek en communicatie zul je voor hetzelfde probleem te komen staan. Als je niet sociaal bent kom je er niet. Journalistiek is veel meer dan schrijven. Alle opleidingen werken crossmediaal, dus je zult breed worden opgeleid, ook voor tv/radio/internet. Je moet voor je opleiding op mensen afstappen, kritische vragen stellen... En voor communicatie moet je bijvoorbeeld een participatietraject opzetten waarbij je ook voor een grote groep mensen staat. En mensen zijn hier ook steeds mondiger/kritischer.

Ik raad je aan om eerst te werken aan je probleem in plaats van te vluchten. Juist omdat de kans groot is je neus bij de opleiding journalistiek/communicatie ook te stoten. En in beide sectoren (spreek uit ervaring) is weinig werk. Op een leuke vacature reageren makkelijk 100 mensen. Wel is er werk als bijvoorbeeld marketeer, maar dat moet je ook liggen. Dan maak je websites bijvoorbeeld SEO-proof voor bedrijven, maar dat is ook niet het spannendste werk. Dan ben je bv in dienst bij een groot woonbedrijf.

Je kunt ook na je docentenopleiding een master journalistiek doen. Dan sla je twee vliegen in één klap.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:47

Nog een goed advies: ga naar de studentenpsycholoog. Elke hbo heeft er één. Die geeft betere hulp en is gratis.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:55

@ Mazida: dat is mijn bezorgdheid ook m.b.t. journalistiek. Volgens mij is het voor TS belangrijk om zich breder te oriënteren als ze wil stoppen met deze HBO. Een studie moet passen bij je talenten en bij wie je bent. Naar een studentenpsycholoog is een ontzettend goed idee.

@ TS: ik raad je aan om eens naar deze site te surfen: https://www.jobpersonality.com/beroepskeuzetest De site omvat een gratis beroepskeuzetest en een beroepenzoeker. Misschien kom je op een studie uit waar je nu nog niet onmiddellijk aan denkt. Al vind ik het wel belangrijk dat je met je 'probleem' ook hulp zoekt bij een psycholoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 00:02

ik denk dat heel veel mensen niet voor een klas zouden kunnen staan. dat is echt een talent imo wat er altijd al een beetje in moet zitten (je moet het dan natuurlijk nog wel echt leren).
dus wat hierboven wordt genoemd dat ts sowieso sociaal moet zijn voor de andere studies, vind ik een rare uitspraak. sociaal zijn en kunnen lesgeven heeft niks met elkaar te maken.

ik adviseer je om wel te switchen als je echt veel stress ervaart en zelf niet meer het gevoel hebt dat je er nog voor wilt gaan. wel zou ik als ik jou was goed oriënteren en niet 1.2.3 voor de studies kiezen die hier genoemd worden, want er is wellicht nog meer wat je kunt doen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 12:23

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Het is een beetje veel om nu op iedereen specifiek in te gaan dus ik ga algemeen reageren en als ik dan iets vergeten ben; zeg het gerust. En weet dat ik ieders reactie erg waardeer.

Waarom ik voor het vak leraar gekozen heb is simpel. Ik vind het zelf geweldig om naar school te gaan en dingen te leren en het leek me fantastisch om 'voor altijd' op school te kunnen zijn. Daarnaast heb ik nooit goed geweten wat ik graag zou willen doen. Ik had geen bepaalde vakgebieden die er voor mij echt uitsprongen en ik heb altijd in mijn achterhoofd gehad; 'als ik nog steeds niet weet wat ik wil doen als ik naar het hbo ga.. dan wil ik nog wel leraar worden.' En zo geschiedde eigenlijk.
In die zin zou ik dus wel durven zeggen (denk ik) dat ik niet de passie voor het onderwijs voel zoals klasgenoten die voelen.

Ik wil graag in gaan op het feit dat ik niet sociaal zou zijn; dat is namelijk niet zo. Ik ben juist erg sociaal en vind het fijn om mensen om me heen te hebben. Het is echter zo dat is dit voornamelijk heb met mensen die 18+ zijn. Ik weet van mezelf dat ik helemaal niks met kinderen heb. Ik word ongemakkelijk van jonge kinderen en weet dan niet hoe ik me moet gedragen. Ik dacht dat ik pubers wel leuk zou vinden, omdat ik tijdens mijn stages op het mbo ook vaak met pubers in aanraking kwam, maar dit was een hele andere setting waarin de pubers ook iets deden wat zij zelf leuk vonden.
Ik moet zeggen dat ik wel merk dat ik bijvoorbeeld de bovenbouw al leuker vind dan de onderbouw, maar op mijn vorige stage had ik wel een oudere doelgroep en ik voelde me daar niet per se comfortabeler bij.
Ik denk dat het echt het pedagogische aspect aan het vak is dat me zo tegenstaat. Je moet als leraar op de mavo echt je vak boeiend over kunnen brengen. De spanningsboog van die leerlingen is gewoon erg laag. Ik heb zelf geen zin om telkens nieuwe manieren te bedenken om de leerlingen te interesseren. Ik denk eigenlijk gewoon; als je niet op wilt letten dan is dat je eigen probleem, maar zo werkt het natuurlijk niet op een middelbare school. Dat wekt dus ook irritaties op.
Dan is er nog het stukje begaan zijn met de leerlingen, wat ook onder het pedagogische aspect valt. Natuurlijk kan ik me inleven in leerlingen die het moeilijk thuis hebben en het is niet dat ik daar geen empathie o.i.d. voor voel, maar ik zie hoe de mensen op mijn stageschool alle zeilen bijzetten om zo'n leerling te ondersteunen en ik denk niet dat ik zo iemand zou kunnen zijn.
Ik ben niet een erg zorgzaam persoon en ben meer van het 'je moet voor jezelf kunnen zorgen'. Ik bedoel dit zeker niet bot. Ik besef me heel goed dat een 13-jarige met problemen thuis hulp moet krijgen en dit ook verdient, maar ik ben daarvoor niet de juiste persoon.

Dan waar ik bang voor ben.. tsja dat vind ik moeilijk te omschrijven. Ik denk inderdaad dat ik bang ben dat de leerlingen mij niet leuk vinden, dat ze me uitlachen. Dat ze met zijn alle vol 'op' mij gaan en dat ik dan in huilen uit zou barsten. Ik denk dat dat het voornaamste is. En nu heb ik natuurlijk ook de angst om dat onzekere gevoel weer te hebben.

Dat van die studentpsycholoog vind ik een heel goed idee. Ik ga ook zeker informeren of er op mijn school ook zoiets is. Daarnaast denk ik dat ik mijn onderwijskunde docent eens een mailtje stuur, aangezien zij ook veel inspraak heeft op de stages en dergelijke (zij is stagecoördinator) dus wellicht kan zij me verder helpen.

Ik heb me niet volledig vastgepind op journalistiek. Ik ben me er ook van bewust dat de baankansen vrij nihil zijn, maar voor wat ik destijds uit de voorlichting begrepen heb bij fontys, is dat je tijdens je studie wel veel netwerkt en vaak vanuit je stages al een baan kunt bemachtigen. Het percentage werkloosheid van afgestuurde studenten journalistiek is daar 8%. Ik vind dat wel meevallen.
Grappig dat hier communicatie ook genoemd word, ik ben me daar namelijk ook op aan het oriënteren. Ik ga in ieder geval nog naar de opendagen van de HU, Fontys en de HAN.
Bedankt voor de link naar die beroepskeuzetest, ik ga hem zeker even doen. Ik kon zelf niet hele duidelijke vinden op het internet daar kwam voornamelijk steeds naar voren dat ik intellectueel, artistiek en efficiënt ben en dan wel een ritsje beroepen maar dat waren dan voornamelijk dingen waar ik zelf ook al aan dacht dus.. communicatie, design etc.

Als laatste was er nog de vraag wat me niet aanstaat aan het universiteitsleven. Ten eerste denk ik dat ik een bepaald beeld heb van mensen die naar de universiteit gaan (mensen die veel leren, ook thuis etc.) en ik zie mezelf daar niet tussen zitten. Ik zie mezelf niet al mijn tijd besteden aan mijn studie, want ik heb nog heel veel andere dingen die ik leuk vind om te doen. Ten tweede krijg ik echt de kriebels als ik het woord onderzoek* valt (ik vind dat gewoon stom om te doen, niet dat ik het niet kan) en op de universiteit moet je nou eenmaal veel onderzoek doen (of tenminste dat denk ik, correct me if I'm wrong). Ten derde kun je met mijn propedeuse niet veel kanten op, omdat er niks van wiskunde o.i.d. in zit en ik ook al geen wiskunde op havo-niveau gevolgd heb. Ik geloof dat er 2 of 3 studies zijn waar ik naartoe zou kunnen en dat zijn hele talige studies, terwijl ik geen fan ben van het vak taalkunde. Ten slotte ben ik ook simpelweg bang het niveau niet aan te kunnen, ik kom immers van het mbo af en hoewel ik daar vrijwel niks heb hoeven doen, denk ik niet dat ik genoeg motivatie en inzet zou kunnen tonen voor een universitaire studie.

* even een sterretje voor het onderzoek. Ik bedoel daarmee van die schoolse onderzoeken, waarbij je een theoretisch kader op moet stellen aan de hand van tenminste vier bronnen (om maar even een beeld te schetsen). Ik dacht ik licht het even toe, want ik besef me wel dat ook zeker journalistiek juist onderzoek is. Ik vind dingen onderzoeken/uitzoeken die ik leuk vind echter wel leuk om te doen. Zo heb ik onderzoek gedaan naar het ontstaan van neologismen en hier een stuk over geschreven en dat vond ik super interessant, maar nu moet ik onderzoek naar methodeboeken en denk ik meh.

Volgens mij heb ik nu alles wel zo'n beetje beantwoord. :)

Edit: nog een klein stukje over het tussenjaar. Ik ben bang dat dit niet echt een optie is, want ik denk dat mijn ouders er niet mee akkoord gaan en dan ben ik nóg een jaar 'kwijt' (zo moet ik dat misschien niet zien, maar zo voelt het wel voor mij).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:52

Zou je volwassenenonderwijs dan wel leuk vinden om te doen? Die zijn meestal meer gemotiveerd om wat te leren en dat zijn pubers vaak niet. Aan studeren zit meestal ook een financieel plaatje en als je te vaak wisselt zonder iets af te maken stopt de geldkraan wel eens.Is mij ook overkomen na 4 keer veranderd te zijn.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:55

Ik denk dat je inderdaad best eens heel goed met de begeleiding gaat praten en eventueel een nieuw "studiekeuze-proces" gaat doormaken. Door het nu opnieuw te doen en je kent jezelf al beter, weet meer wat je wil en vooral wat je niet wil, ga je op een andere manier met die keuze omgaan dan toen je net 18 was. Zo heb ik dat toch ervaren. En eerlijk, beste beslissing die ik ooit genomen heb om te veranderen van studie! Ik heb me in de tweede studie altijd op mijn plaatst gevoeld en continu gevoeld dat ik dat écht graag wou doen. Ga ervoor, het is het moment nog om te wisselen! Die paar jaartjes die je verliest stellen straks echt niets meer voor!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 14:22

@anjali
Het volwassenenonderwijs sja.. misschien. Ik geloof dat het lesgeven op zich wel leuk vind, maar ik merk wel dat ik twijfel terwijl ik dat in typ haha. Er is echter geen mogelijkheid om op het volwassenenonderwijs stage te lopen.
En die geldkraan probeer ik persoonlijk een beetje buiten beschouwing te laten. Ik heb de eerste twee jaar halvering van het collegegeld gehad, dus ik ben 'maar' 2600 euro kwijt (ik begrijp dat dat veel geld is hoor, maar het is een stuk minder dan 5200). Mijn ouders staan achter me mocht ik nog willen veranderen en zullen die studie nog betalen, maar wanneer ze dat niet zouden doen zou ik me daardoor niet tegen laten houden en lenen.

@jenara
Ja ik heb inmiddels een gesprek aangevraagd en ben benieuwd wat daar uit komt. Ook omdat ik zelf niet veel verder kom met de online testen dan de dingen waar ik al naar gekeken heb.

Inmiddels zit de vakantie erop. Ik ga proberen een plan te maken om van de onzekerheid af te komen om stage en krijg daar uiteraard hulp bij. Ik sta er nu weer wat anders in dan toen ik het topic aan maakte. Ik wil nog zeker proberen of het kan gaan lukken om deze studie af te ronden en ondertussen ga ik wat rondkijken bij andere studies voor als ik mijn stage niet haal of het idee heb stages in de toekomst niet te kunnen halen. :)

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:28

Ik ben heel benieuwd en hoop dat je een passende manier kan vinden die je verder helpt!
Hou ons op de hoogte!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 11:02

Hallo,

Even een kleine update, mocht iemand dat nog interessant vinden haha. Inmiddels zit ik al een tijdje thuis i.v.m. het coronavirus zowel van stage als van de studie. Ik heb gelukkig voordat de scholen gesloten werden nog een fijne ervaring gehad op stage. Ik ben op een gegeven moment maar gewoon een les gaan voorbereiden en heb die uitgevoerd en dat ging goed! Ik had er (gelukkig) ook weer plezier in. Momenteel werk ik ook mee aan het onderwijs op afstand en kan ik waarschijnlijk mijn stage dit jaar toch nog afsluiten.
Gezien ik niet meer heb kunnen kijken bij andere studies (de opendagen werden allemaal afgelast), heb ik besloten om gewoon door te gaan en in leerjaar 3 weer verder te zien. Wellicht dat ik voor mijn minor een andere invulling kies dan het onderwijs, daar zou ik nog over na kunnen denken. Het is spijtig dat ik nu nog steeds niet veel 'vlieguren' kan maken dit jaar, maar dat is helaas niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:04

Succes! Komt vast goed.