Is een paardenopleiding leuk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 12:39

[/quote]

Ah oké, die andere 2 opties zijn niet mogelijk? Kost wellicht minder tijd dan een MBO niveau 4 opleiding?[/quote]

Ik kan helaas niet terug naar de havo en ben pas over 4 jaar 21. Dus dan blijft er 1 optie over.

Absolem schreef:
Je kan best mbo paardenhouderij niveau vier doen . Maar dan zou ik voor bbl versie gaan en niet voor de bol .
Met de bbl ben je feitelijk gewoon in dienst bij een bedrijf en heb je 1 dag school en verdien je dus gewoon geld terwijl je je mbo papiertje binnenharkt . Dus dan kun je drie jaar lang sparen voor de studiekosten van je hbo opleiding terwijl jij je mbo opleiding voltooid .

Dit vind ik best in een ingewikkeld concept, moet je dan zelf voor een baan zorgen of doet school dat voor je? En verdien je hier ook daadwerkelijk mee of krijg je hetzelfde als een stagevergoeding?

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 12:42

Sakura789 schreef:
Je wilt dus doorstuderen? Dan zou ik een logische vooropleiding gaan doen. Heb je in de toekomst veel meer aan. Stel je voor dat je over tien jaar een sollicitatie hebt en ze vragen waarom je in hemelsnaam voor een paardenopleiding gekozen hebt. Wat ga je dan antwoorden? Voor de leuk, voor een papiertje? Daar zou ik niet heel enthousiast van worden als toekomstig werkgever. Een aansluitende opleiding geeft ook wellicht vrijstellingen. Dus je kunt sneller afstuderen of je hebt tijd om te rijden. Ik reed drie paarden tijdens mijn mbo en hbo opleiding. Het was eigenlijk te makkelijk. Wel blij dat ik geen paarden opleiding heb gedaan.

Daar heb je ook wel een punt in. Maar stel ik heb mijn HBO gewoon goed afgesloten kunnen ze mij gaan afkeuren voor een keuze MBO opleiding? Lijkt me toch niet dat ze daar heel serieus naar gaan kijken. Maa ik kan het ook fout hebben natuurlijk. Toen ik op zoek moest naar een stage bedrijf werd er toch wel wat raar gereageerd door de mannen daar dat ik paardrijd. Misschien hetzelfde principe.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:43

Nee, dat zou ik niet doen. Ik heb een beetje hetzelfde gehad als jij. Ik heb een MBO3 opleiding afgerond omdat die opleiding niet in niveau 4 was en ik het wel graag wilde doen. Uiteindelijk enorm veel spijt van, voelt als weggegooide jaren, maar dat is niet anders.

Uiteindelijk wilde ik toch dat niveau 4 papiertje hebben, om door te mogen naar HBO. Dus ben ik ook paardenhouderij gaan doen, gewoon omdat het mij wel leuk leek. Dat was het alleen niet. Ik had niet echt de motivatie om daarvoor uit bed te komen en voelde me ontzettend nutteloos daar. Ben met een paar maanden gestopt, heb de rest van dat jaar gewerkt en ben het jaar erop een niveau 4 opleiding gestart in het vakgebied dat mij aantrok. Die opleiding heb ik ondertussen ook al achter de rug en nu zit ik dan eindelijk toch op het HBO :) Als ik terug zou kunnen om de keuzes toen anders te maken, zou ik het doen.

Dus mijn advies is: Zoek een nuttige opleiding die je aantrekt en waar goede baankansen zijn. Paardenhouderij heb je niks aan en stelt niks voor :)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:44

Fluttershy schreef:

Ah oké, die andere 2 opties zijn niet mogelijk? Kost wellicht minder tijd dan een MBO niveau 4 opleiding?[/quote]

Ik kan helaas niet terug naar de havo en ben pas over 4 jaar 21. Dus dan blijft er 1 optie over.

Absolem schreef:
Je kan best mbo paardenhouderij niveau vier doen . Maar dan zou ik voor bbl versie gaan en niet voor de bol .
Met de bbl ben je feitelijk gewoon in dienst bij een bedrijf en heb je 1 dag school en verdien je dus gewoon geld terwijl je je mbo papiertje binnenharkt . Dus dan kun je drie jaar lang sparen voor de studiekosten van je hbo opleiding terwijl jij je mbo opleiding voltooid .

Dit vind ik best in een ingewikkeld concept, moet je dan zelf voor een baan zorgen of doet school dat voor je? En verdien je hier ook daadwerkelijk mee of krijg je hetzelfde als een stagevergoeding?[/quote]

Je moet zelf voor een adres zorgen er is een lijst met aequor erkende opleidingen maar de meeste fnrs maneges en professionele stallen hebben het certificaat wel . Je gaat voor vier dagen per week in dienst . Daarvan moet je dus je studie betalen en wat overblijft is voor jezelf . Doorgaans verdien je dus gewoon het minimum loon per uur voor jouw leeftijd . Je bent immers gewoon in dienst . Alleen je hebt een paar stage opdrachten tussendoor . Maar in principe ben je voor je die vier dagen gewoon stalmedewerker of groom of stalruiter .

Bij sollicitaties moet je je dus ook niet laten afschepen maar actief vragen wat je per uur kunt gaan verdienen .
Laatst bijgewerkt door Absolem op 20-02-20 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:45

Nou, men kan altijd zeggen dat je behaalde mbo diploma niet past bij de hun mbo functie.

Ik moet zeggen dat bij alle werkgevers waar ik gewerkt heb er zeker hier na wordt gekeken.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:45

Edit: je hebt kans dat het bedrijf vraagt om 1 dag in het weekend te werken standaard . Dat is niet ongewoon namelijk .

eilleen333

Re: Is een paardenopleiding leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:50

Ik ben er al een tijdje uit, maar het is niet meer mogelijk om havo te gaan doen? Dat is sneller dan een hele mbo opleiding te doorlopen.

Ik heb zelf na de havo het vwo nog gedaan, was met twee jaartjes klaar.
Of kan dit niet (meer)?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:56

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 12:57

eilleen333 schreef:
Ik ben er al een tijdje uit, maar het is niet meer mogelijk om havo te gaan doen? Dat is sneller dan een hele mbo opleiding te doorlopen.

Ik heb zelf na de havo het vwo nog gedaan, was met twee jaartjes klaar.
Of kan dit niet (meer)?

Ik ben 1 keer blijven zitten en in de nieuwe regeltjes mag je maar 1x blijven zitten. Ik kan evt de vavo gaan doen maar dan zit ik met het terugbetalen van het afgelopen jaar en dat ik dan mijn studentenreis product mis, waarmee ik iedere dag naar school en naar stal reis.(45 km per dag)

Blussem schreef:
Nou, men kan altijd zeggen dat je behaalde mbo diploma niet past bij de hun mbo functie.

Ik moet zeggen dat bij alle werkgevers waar ik gewerkt heb er zeker hier na wordt gekeken.

Ah zo, maar daarvoor ga ik ook een HBO doen die niet paardgerelateerd is. Stel ik ga technische bedrijfskunde studeren en een baan zoeken waar deze opleiding bij past. Dan heb ik toch gewoon de opleiding gedaan wat nodig is bij de functie waar ik dan voor solliciteer. Dan kunen ze toch niet door het zien van mijn MBO studie zeggen van nee je past hier niet bij?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:00

Ik zou als ik jou was voor BBL paardenhouderij kiezen, ik heb best lang op een stal gewerkt en die gewone paardenopleidingen zijn imo minder leuk dan ze lijken. Met een BBL studie kun je tussendoor nog mooi wat sparen voor je HBO en je CV opbouwen. Als je dan daarna op het HBO voor een reguliere opleiding kiest (dus geen hippische bedrijfskunde) dan kun je alle kanten op in een bedrijf buiten de sector, maar heb je ook wat ervaring binnen de paardensector op je CV staan.
Ik heb veel meiden vanuit een MBO-paardenopleiding zien doorstuderen op het HBO en ik zie niet wat daar mis mee is. Probeer een MBO-opleiding te kiezen die je leuk vindt, want waarschijnlijk is het (met alle respect) iets onder onder jouw niveau, als je er dan alleen zit om dat papiertje te halen en je de hele dag verveelt, is dat ontzettend demotiverend.
Ik heb zelf trouwens een hbo in deeltijd gedaan en dat is mij ontzettend goed bevallen, of die combi iets voor je is kun je met BBL mooi uitproberen.
Laatst bijgewerkt door x_Milou op 20-02-20 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:03

Ik vond het mbo (terra, paardenhouderij) echt vreselijk en ben aan het einde van het eerste jaar gestopt. Daarna heb ik havo sprint gedaan, waarbij ik jaar 4 en 5 in één collegejaar heb gedaan. Ik zie dat je ook uit Groningen komt. Als je interesse hebt in de sprint kan je terecht bij het Alfacollege. https://www.alfa-college.nl/opleidingen ... /vavo-havo

Eerst een mbo-opleiding afmaken kost je meer tijd dan versneld je havo-diploma halen.
Laatst bijgewerkt door Imre op 20-02-20 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:07

Dochter doet mbo4 paard en sport, nu nog in Assen. Over 1,5 jaar in Tolbert. Als ouders, beide werkzaam in de paardensport altijd geadviseerd om een "normale" opleiding te kiezen. Maar bloed kruipt....
Wel afgesproken hierna nog een hbo te doen. Aan deze mbo zitten zeker nadelen, maar ook wel wat voordelen. Ze kan nu ook haar ORUN diploma behalen. En heeft hiervan de eerste al in bezit. Paard kan op deze school intern net als leerling zelf indien noodzakelijk. Ik zou idd geen Paardenhouderij doen. Dan kun je beter kiezen voor BBL. Mocht je meer info willen stuur gerust een pb.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:13

Wat een paar negatieve reacties zitten hiertussen zeg... :n
Ik deed paardenhouderij & sport en vond het echt geweldig! :) Als paarden ook gewoon echt iets is waar je mee wilt werken heb je het echt geweldig. (Ik romantiseer het misschien een beetje, maar luister :') ) Ik ga nu niet in op het; je kan niks bereiken met deze opleiding. Maar jij wilt nu dus dit als 'tussenopleiding' doen en hierna doorgaan in het HBO. Waarom dan niet iets leuks doen? Ik zeg het je, je doet liever een opleiding waar je zelf ook plezier in hebt, dan dat je met tegenzin naar school gaat naar een of andere saaie theoretische (Volgensmij schrijf ik dat verkeerd. XD) opleiding. En nee het is niet zoveel duurder. Ja af en toe moest je met je paard naar school gaan. Maar dit vond ik juist geweldig! Je kan dit ook gewoon zien als 3 'tussenjaren' waar je wel nog wat leert en tussendoor erachter komt wat je hierna echt wilt doen. :j

Oh nog wat; Ik heb zowel MBO als HBO gedaan. En ik kan je zeggen; Geniet van je tijd in het MBO. Ik vond dit zelf veel leuker en fijner werken! Maar ja, het is ook maar net wat je zelf leuk vind.

En kies uiteindelijk wel gewoon waar je jezelf goed bij voelt. Iedereen kan wel wat zeggen, maar hun doen het nu niet. Dit is wat jij zelf gaat doen. En daar moet jij je zelf goed bij voelen. Want anders is er ook niks aan. Maar kijk gewoon eens bij wat opleidingen op de open dagen en kies dan wat het beste bij jou past! :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:20

Als het echt alleen om het papiertje gaat zou ik eerder kiezen voor paraveterinair en dan je stage's op paardenklinieken doen.

Voor mijn gevoel leer je veel meer en ondanks dat er altijd geroepen word dat er niet veel werk is kom ik toch vrij veel vacature's tegen.
Veel parttime dus wie weet kun je dat straks nog combineren met je vervolg opleiding.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:41

Hi TS!
Vervelend dat alles ene beetje anders loopt dan je eigenlijk had gewild. Maar ach, that's life en uiteindelijk komt het wel goed :j

Ik lees dat je richting paard wilt gaan. Ik heb dat zelf op HBO niveau gedaan met het idee om daarna een master in Animal Behavior te halen, maarja, zit geen geld in dus gestopt. Heb ik er wat aan gehad? Nee, niet echt als ik kijk waar ik nu sta. Het stuk bedrijfskunde e.d. wat ik heb gehad was bijvoorbeeld echt héél minimaal. Heb ik het leuk gehad: ja absoluut. Zou ik achteraf een andere keuze maken: ja, absoluut. Het was oprecht zonde van mijn tijd en geld. Als studeren nou gratis was had ik het misschien wel gedaan :+

Fluttershy schreef:
Ik wil heel graag een bedrijfskundige opleiding gaan doen op het HBO zodat ik daar later mijn beroep ook van kan maken.

Maar waarom dan niet iets kiezen wat daar mooi op aansluit? Dan krijg je nu de kans dat op een wat lager niveau al eigen te maken en dan door te stromen met een mooie voorsprong. En je krijgt de kans om te kijken of dit iets is wat je past. Of je kiest iets wat juist een hele mooie combinatie maakt en je dus nog interessanter maakt op de arbeidsmarkt :)

Als ik wat breder kijk bij wat misschien een mooie aanvulling en/of voorbereiding in die richting kan zijn, dan denk ik zelf in de richting van:
- Bedrijfskunde (duh :'))
- Commercieel Business Management
- Financieel administratief medewerker
- Medewerker marketing en communicatie
- Commercieel medewerker

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:54

Ik zou het niet doen. Stel dat het om wat voor reden niet lukt om je hbo diploma te behalen. Dan heb je dus een opleiding gedaan waar je niks mee kan. Zonde van alle tijd en energie die erin is gestopt. Ik zou toch eens kijken of de vavo niks is. Als je wel mbo wilt doen zou ik zeker iets kiezen waar je iets mee kan doen of wat vast een mooie basis is voor je vervolgopleiding.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:57

Fluttershy schreef:
Daar heb je ook wel een punt in. Maar stel ik heb mijn HBO gewoon goed afgesloten kunnen ze mij gaan afkeuren voor een keuze MBO opleiding? Lijkt me toch niet dat ze daar heel serieus naar gaan kijken. Maa ik kan het ook fout hebben natuurlijk. Toen ik op zoek moest naar een stage bedrijf werd er toch wel wat raar gereageerd door de mannen daar dat ik paardrijd. Misschien hetzelfde principe.

Hangt er vanaf wie je tegen over je hebt zitten. Ik heb iemand wel daar eens op laten gaan, was wel een ander verhaal. Voetballer met ACLO (of iig sportopleiding MBO) en daarna bedrijfseconomie HBO, ik had liever die andere jongen. Zelfde type, maar ipv een sportopleiding een bedrijfsadministratie achtergrond en daarmee absoluut een meerwaarde.

Vergeet niet hoeveel meerwaarde een MBO diploma is in heel veel richtingen. HBO/Uni is hartstikke leuk, maar je kunt echt waarde toevoegen als je de hele keten kent. Als je weet hoe de processen ook op een niveau dieper werken. Dan kun je veel beter schakelen en de juiste keuzes maken in het bedrijfsleven. Daar vind ik het heel erg aan schorten momenteel, men mist de aansluiting met de praktijk.

Volgens mij kun je het MBO met gemak aan. De opleiding kost echt niet onwijs veel tijd, als je vooruit kunt werken, slim genoeg bent, dan doe je een opleiding met twee vingers in je neus. Kun je daarnaast lekker paardrijden. Dan krijg je wellicht ook nog vrijstellingen in het eerste jaar van het HBO en heb je weer voldoende tijd om met paarden bezig te gaan.

Met ouders in de paarden vind ik het echt heel anders, ook met veel talent. Alleen zou ik dan eerder naar die opleidingsstallen in Duitsland gaan geloof ik. Goed leren rijden leer je nog altijd op heel veel verschillende (jonge) paarden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:06

Als je nu een MBO opleiding kiest, die aansluit bij de HBO opleiding die je wilt doen, kun je straks misschien vrijstelling krijgen voor bepaalde vakken, en dus sneller je studie afronden.

Scheelt je ook weer een hoop studieschuld.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:27

Gaan ze er bij een HBO opleiding vanuit dat je al kennis/vooropleiding in die richting hebt? Dat zou ik navragen bij de HBO opleiding die je zou willen doen.
Anders mis je misschien veel basiskennis.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:32

Ik zou het niet aanraden en inderdaad kiezen voor een MBO opleiding kiezen die aansluit bij een HBO opleiding die je wilt gaan volgen. Ik heb ook de opleiding paardenhouderij gekozen, dit omdat ik geen idee had welke richting ik op wou gaan. Eerst doorgestroomd naar niveau 3, daarna niveau 4 gaan doen. Toen wou ik graag doorstromen naar het HBO (bedrijfseconomie). Doordat mijn MBO opleiding niet aansloot bij mijn HBO opleiding heb ik toelatingstoetsen moeten doen voordat ik werd toegelaten.
Ik heb echt een hele leuke tijd gehad bij de opleiding paardenhouderij, maar het had me wel wat tijd kunnen besparen wanneer ik voor een ander MBO opleiding had gekozen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:36

Sakura789 schreef:
Fluttershy schreef:

Hangt er vanaf wie je tegen over je hebt zitten. Ik heb iemand wel daar eens op laten gaan, was wel een ander verhaal. Voetballer met ACLO (of iig sportopleiding MBO) en daarna bedrijfseconomie HBO, ik had liever die andere jongen. Zelfde type, maar ipv een sportopleiding een bedrijfsadministratie achtergrond en daarmee absoluut een meerwaarde.

Vergeet niet hoeveel meerwaarde een MBO diploma is in heel veel richtingen. HBO/Uni is hartstikke leuk, maar je kunt echt waarde toevoegen als je de hele keten kent. Als je weet hoe de processen ook op een niveau dieper werken. Dan kun je veel beter schakelen en de juiste keuzes maken in het bedrijfsleven. Daar vind ik het heel erg aan schorten momenteel, men mist de aansluiting met de praktijk.

Helemaal mee eens. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld MBO applicatiebeheer gedaan, daarna HBO bedrijfskundige informatica en daarna een master ICT in business.
Hij gebruikt zijn kennis van zijn MBO ook echt nog wel en werkgevers prijzen dat hij alle kennis heeft, van begin tot eind en naast wetenschappelijke- en theoretische kennis, ook praktisch.

Mijn mening: Om antwoord te geven op je titel, ja een paardenopleiding is leuk. Is het nuttig? Nee. Is het leerzaam? Nee.
Ik zou het zonde van de tijd vinden om een paardenopleiding te doen. En ik weet ook vrijwel zeker dat als je straks op het HBO zit, je er ook echt spijt van gaat hebben. Je hebt niks aan je opgedane kennis. Je begint op 0 op het HBO. Hoe fijn is het als je straks de hele keten kent doordat je een MBO-gerelateerde opleiding vooraf hebt gedaan?
En ja, als werkgever kijk ik ook naar je pad. Want het komt bij mij niet serieus over als je een paardenopleiding vooraf hebt gedaan. Ik zou dan eerder denken, ze weet niet wat ze wilt, geen duidelijk toekomstbeeld en is niet gericht op 1 doel. Dan zou ik naar de volgende kandidaat gaan die wél een relevante MBO-opleiding heeft gevolgd

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:53

Ga staatsexamen havo doen en direct hbo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:38

Zijn er ook eisen aan mbo-opleidingen voor HBO-studies die lijken op bedrijfskunde? 2 a 3 jaar is nog ver weg, dus het kan zijn dat je dan denkt: 'bedrijfskunde lijkt me leuk, maar studie x sluit net wat meer aan bij mijn interesses'.
Dan is het fijn dat je je niet druk hoeft te maken om de instroomeisen.

Ik snap dat je een leuke mbo-studie wilt doen, maar het zou jammer zijn als dat later je mogelijkheden bij doorstuderen beperkt!

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:43

Temeraire schreef:
Als ik het goed begrijp, maakt het dus niet uit welke MBO opleiding je nu gaat doen. Elke MBO niveau 4 opleiding is voldoende om daarna naar HBO Bedrijfskunde te gaan?
Zo ja, dan zou je het best kunnen doen, dan heb je hopelijk in ieder geval een leuke tijd de komende jaren.

Aan de andere kant, als je op safe wil spelen, dan zou ik nu alvast voor een commerciële opleiding gaan zoals office assistant, accountingmanager of iets in die richting.
Mocht je dan om wat voor reden dan ook toch niet meer naar het HBO willen gaan (misschien ben je tegen die tijd helemaal klaar met studeren, is je financieel situatie anders, of wat dan ook), dan heb je alvast een papiertje op zak waar je wat meer aan hebt :)

Dit. Want als je de pech heb er je HBO heeft meer inschrijvingen dan plek, dan wordt er pa gekeken naar je achtergrond en eventueel eerdere opleidingen. Dan sta je wel een streepje voor als je wel een aansluitende/vergelijkende MBO gevolgd hebt :)

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 19:41

Dankjewel voor al jullie antwoorden! Heel erg interresant dat de reacties zich echt onderverdelen in 2 groepen. Één die heel realistisch kijkt naar wat je er aan hebt en hoe ver het je kan brengen, en een die gewoon heeft van joh doe waar je gelukkig van word je komt er wel.

Bubblewrap: Als ik eenmaal mijn MBO heb afgerond ben ik ook oud genoeg voor de 21+ test. Dus mocht de mbo opleiding die ik kies niet aansluiten kan ik die altijd nog maken gelukkig.
Bubblewrap schreef:
Zijn er ook eisen aan mbo-opleidingen voor HBO-studies die lijken op bedrijfskunde? 2 a 3 jaar is nog ver weg, dus het kan zijn dat je dan denkt: 'bedrijfskunde lijkt me leuk, maar studie x sluit net wat meer aan bij mijn interesses'.
Dan is het fijn dat je je niet druk hoeft te maken om de instroomeisen.

Ik snap dat je een leuke mbo-studie wilt doen, maar het zou jammer zijn als dat later je mogelijkheden bij doorstuderen beperkt!

Klopt! Daarom wil ik ook niet weer een studie kiezen waarvan ik niet zeker weet of ik het leuk vind. Zeker omdat ik toch vaak van gedachten verander met “wat ik wil doen als ik later groot ben!”. Maar sowieso iets met bedrijfskunde en dat is wel redelijk groot.

De meerwaarde die een voorgaande MBO studie toevoegd op een HBO snap ik. Ik kan het even niet zo goed verwoorden maar dat heeft toch meer te maken met de totale kennis als wat voor “gekke studie dat gekke meisje” heeft gedaan. Mag er toch vanuit gaan dat waar ik in de toekomst solliciteer, kijkt naar mijn kennis en kwaliteiten en niet dat mijn hobby paarden is en dat ik 5 jaar terug daar een opleiding in heb gehad. Maar gezien standaard MBO opleidingen toch wel echt onder mijn niveau is en gewoon saai, doe ik dan liever iets “nutteloos” waar ik toch wel veel plezier in heb.
En stel ik kies na mijn HBO voor universiteit, sluit mijn HBO daar weer mooi op aan en heb ik toch weer die extra kennis. Maar minder praktijk zoals je bij het MBO krijgt.