Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Cayenne schreef:Misschien een hele stomme vraag, maar hopelijk mag ik hem hier ook stellen gezien het onderwerp
Ik heb weleens filmpjes gezien van een honor walk in het ziekenhuis.
Wanneer iemand niet meer te redden is maar wel zijn of haar organen afstaat als donor, komt al het personeel van het ziekenhuis in de gang staan om die persoon de laatste eer te bewijzen voordat die persoon overlijdt.
Echt een prachtig gebaar! Ik vraag me af of dit in Nederland ook wordt gedaan?
Edit: Dit bedoel ik dus. Dit is de honor walk voor een tienjarig meisje dat een auto ongeluk heeft gehad en zal sterven.
[ Video ]
Over het algemeen gebeuren donorprocedures meestal in de avond/nacht, omdat er dan een ok vrij is en geplande ingrepen van overdag dan niet af hoeven te vallen. ‘s avonds is er sowieso al minder personeel dan overdag en wij zijn dan meestal met onze eigen spoedingrepen bezig. Voor de procedures komt namelijk een speciaal team.
Maar vlak er voor heb ik het twee keer gezellig gehad met de chirurg en de anesthesist,
In de zaal zei die laatste ineens ‘zou jij niet een keer gaan slapen? Normaal komen patiënten niet eens tot vijf als ik eenmaal in spuit.’ 
Chirurg zei toen nog ‘Narcose heeft een flinke kluif aan Kathleen.’
(Heb blijkbaar een aardige ‘tolerantie’ voor narcose
)
(mij in slaap krijgen is het makkelijke deel...
Me er in hóuden is miserie.)
chirurgen hebben tov niet-chirurgen vaak wel een soort ‘muurtje’ opgebouwd vind ik. En gezien ze ook mensen kwijt raken is dat logisch denk ik. Maar kan me ook voorstellen dat van daaruit ook het ‘minder nette’ gedrag komt... Soort afstand creëren zeg maar.
Chirurgen zijn net gewone mensen
en de mijne duurde 9 uur en om nou 9 uur naar klassieke muziek te luisteren
Mocht ook meekijken, maar dat vond ik eng... ik was wakker tijdens de operatie en dat wou ik graag blijven... ik kan best tegen bloed en operaties, maar niet bij mezelf... het idee dat ik zie dat ze in mijn been bezig zijn en ik voel het niet... daar zou ik een lichtelijke paniekaanval van krijgen en uiteindelijk flauwvallen... 
Relaxed schreef:Vriendin van mij is OK assistent, als ik hoor wat die allemaal bespreken op zo'n OK, lach me doodChirurgen zijn net gewone mensen