Nederlandse student in België, ziektebriefje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:49

xPareltje schreef:
verootjoo schreef:

Ik heb altijd in België gestudeerd en die ziekenbriefjes zijn altijd geschreven door Nederlandse artsen. :j Qua privacy houden ze zich prima aan de regels, want er word niet geschreven. ''mevrouw X heeft vandaag blindedarmontsteking''. Bedrijfsartsen heb je op het werkveld, maar niet op een middelbare school of een universiteit en ts zit op de universiteit.

Nee maar ze schrijven dan wel dat je bij ze bent geweest en dat mag ook niet.
Mijn huisarts deed het iig niet. Ik moest destijds van school een briefje hebben omdat ik tijdelijk lager belastbaar was vanwege Pfeiffer, maar mijn HA deed dat niet.

Ik denk wel dat het drempelverhogend werkt om je ziek te melden, mensen gaan niet om een wissewasje zo’n hele heisa door om zich voor weinig ziek te melden.

Maar wat als je naar de arts gaat en hij vindt je niet ziek genoeg, moet je dan alsnog komen werken?

Ik zie eigenlijk het hele probleem niet van dat ze niet mogen schrijven dat je langs bent geweest? Ze schrijven toch niks letterlijk op wat je precies met hun hebt besproken en wat je aan de hand hebt. Het zou mij een worst wezen als ze weten dat ik naar de huisarts ben geweest :')

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:49

Mijn vorige huisarts was er tijdens mijn studie in België snel klaar mee, heb er een paar mee gekregen zonder datum, maar wel getekend. Gelukkig niet vaak hoeven te gebruiken, maar voor mij was het dan kwestie van inscannen en doormailen, hoefde bed en huis er niet voor uit

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:54

xPareltje schreef:
Ik zie eigenlijk het hele probleem niet van dat ze niet mogen schrijven dat je langs bent geweest? Ze schrijven toch niks letterlijk op wat je precies met hun hebt besproken en wat je aan de hand hebt. Het zou mij een worst wezen als ze weten dat ik naar de huisarts ben geweest :')

Maakt mij ook niet uit, maar het mag gewoon niet in Nederland :) Je krijgt dan een weigeringsbriefje mee. Als huisarts ben je namelijk behandelend arts, zoals hieronder beschreven. Je moet dan officieel naar een onafhankelijk arts, bv een bedrijfsarts. Alleen die kan in NL bepalen of je gezond genoeg bent om te werken.

https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... laring.htm

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 21:57

verootjoo schreef:
xPareltje schreef:

Maakt mij ook niet uit, maar het mag gewoon niet in Nederland :) Je krijgt dan een weigeringsbriefje mee.

https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... laring.htm

Maar in principe zou ik dan toch naar een andere arts in dezelfde praktijk kunnen gaan. Of eventueel naar de assistente? Daar ben ik niet onder behandeling.

Het ging er meer om of ik dan gewoon naar een Nederlandse arts kon gaan, wanneer ik thuis ben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:00

Nee, want je kan in NL niet zomaar naar een willekeurige huisarts. Alleen waar je ingeschreven staat. Of als je bijna doodgaat.
In dezelfde praktijk doen ze denk ik ook niet.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 22:04

verootjoo schreef:
Nee, want je kan in NL niet zomaar naar een willekeurige huisarts. Alleen waar je ingeschreven staat. Of als je bijna doodgaat.

Hoe bedoel je, in dezelfde praktijk doen ze het niet?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:05

Joy_Mennings schreef:
verootjoo schreef:

Hoe bedoel je, in dezelfde praktijk doen ze het niet?

Dat dat niet onder onafhankelijke arts valt.
En dat er geen huisarts op zit te wachten om zulke werkzaamheden te doen, omdat dat hier niet onder zijn taken valt.

Ze zullen dan volgens de richtlijn adviseren te doen wat in die link staat.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 17-02-20 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 22:07

verootjoo schreef:

Maar dan zou het wel raar zijn. Dan zou ik dus 4 uur (enkele reis) in de trein moeten zitten omdat we in Nederland niet naar een onafhankelijke arts kunnen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:10

Joy_Mennings schreef:
verootjoo schreef:

Maar dan zou het wel raar zijn. Dan zou ik dus 4 uur (enkele reis) in de trein moeten zitten omdat we in Nederland niet naar een onafhankelijke arts kunnen?

Omdat de wetgeving in België blijkbaar anders is dan in NL.

Die richtlijn geeft aan dat je mag (moet) weigeren en dat je patiënt dan 4 dingen kan doen:
Navragen of een eigen verklaring volstaat
Of een afschrift van je medisch dossier inleveren als dat volstaat
Andere arts zoeken (maar zou niet weten wie, volgens mij doet geen enkele HA dat, maar misschien ook wel, geen idee)
Instantie die zo’n briefje wil vragen een arts voor je te regelen

Ik snap wel dat huisartsen er niet aan meewerken. De werkdruk en uitval onder huisartsen is ontzettend hoog. Als je dan in het grensgebied werkt zit je constant met extra werk en vollere agenda’s omdat België er zulke regels op nahoudt. Die regels houden ze liever in België denk ik.

Als je in België studeert en op kamers woont zou ik daar een huisarts zoeken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:13

Je zou maar met noro de praktijk inlopen en vervolgens iedereen besmette. Dan heb ik het nog niet eens over dat je als je ziek bent je moet rusten, er al een tekort is aan huisartsen en dan moet hun kostbare tijd naar zoiets gaan ipv de mensen die het echt nodig hebben?! 8)7 wat een vreemde regel! gelukkig studeer ik in nederland :+

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 22:14

verootjoo schreef:
Omdat de wetgeving in België blijkbaar anders is dan in NL.

Die richtlijn geeft aan dat je mag (moet) weigeren en dat je patiënt dan 4 dingen kan doen:
Navragen of een eigen verklaring volstaat
Of een afschrift van je medisch dossier inleveren als dat volstaat
Andere arts zoeken (maar zou niet weten wie, volgens mij doet geen enkele HA dat, maar misschien ook wel, geen idee)
Instantie die zo’n briefje wil vragen een arts voor je te regelen

Een eigen verklaring mag niet, dat is in ieder geval heel duidelijk verteld. Een instantie gaat het denk ik niet op tijd kunnen regelen, het moet dus blijkbaar binnen 24 uur ingeleverd zijn.

In mijn medisch dossier staat denk ik niks opgenomen over bijvoorbeeld een griepje of hoofdpijn (normaal zou ik daarvoor niet naar de dokter gaan uiteraard), dus denk niet dat dat zal volstaan.

Het gaat om kortdurige ziekte, geen langdurige afwezigheid vanwege ziekte. Hoop dat ik daarmee nooit te maken krijg. Maar een griepje oid is wel waarschijnlijk, dat ik die krijg in de komende jaren.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 22:15

Maartje1990 schreef:
Je zou maar met noro de praktijk inlopen en vervolgens iedereen besmette. Dan heb ik het nog niet eens over dat je als je ziek bent je moet rusten, er al een tekort is aan huisartsen en dan moet hun kostbare tijd naar zoiets gaan ipv de mensen die het echt nodig hebben?! 8)7 wat een vreemde regel! gelukkig studeer ik in nederland :+

Oh ja noro. Mijn broertje werkt in een bejaarden tehuis waar het heerste en iedereen was ziek geworden. Ik ben maar in Brussel gebleven, was net tijdens de examens :')

Het is voor mij ook allemaal nieuw. Vind het ook best raar eigenlijk. Maar ik wil het natuurlijk wel via de regels doen, niet dat ik opeens minpunten op mijn cijfer krijg.

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:27

xPareltje schreef:
@ YoniB Ligt er ook aan wat je mankeert. Hier geven ze je minimaal 3 dagen, maar voel jij je na die 3 dagen nog niet kiplekker dan krijg je een nieuw briefje voor nog een aantal dagen erbij. Maar dan moet je ook wel na die 3 dagen terug bij de huisarts komen, want er zijn er genoeg die misbruik maken van die dagen vrij. :+

Maar met dit systeem werk je toch juist in de hand dat mensen langer weg blijven dan nodig? Soms heb ik wel eens een griepje te pakken en ben ik inderdaad een aantal dagen afwezig, maar het komt ook wel eens voor dat ik me een dag waardeloos voel, maar de dag erna wel weer oke. Denk aan een lichte voedselvergiftiging ofzo. Maar als je dan toch al een briefje voor 3 dagen hebt.. Tja.

Ik weet niet hoe het in België is, maar hier in NL hebben de huisartsen over het algemeen niet echt tijd over. Voor élke zieke een huisartsbezoekje moeten plannen levert toch een gigantische belasting op voor het systeem? Ik verbaas me er echt over haha. Vroeger op de middelbare school moest je bij ziekte een briefje van je ouders kunnen laten zien en dát snap ik prima, dat is op een leeftijd waarbij enige controle prettig en vaak ook heel nodig is, het zijn pubers. Maar volwassen mensen bij elk wissewasje een bezoek aan de huisarts laten brengen... Ik zie er het nut niet van in.

En dan daar nog los van, vaak als je ziek bent hoef je niet meteen medicatie ofzo, gewoon uitzieken. Waarvoor is de arts dan nodig, om te constateren dat je ziek bent? Dan voel ik namelijk zelf ook wel... :7
Laatst bijgewerkt door YoniB op 17-02-20 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:28

Joy_Mennings schreef:
Maartje1990 schreef:

Oh ja noro. Mijn broertje werkt in een bejaarden tehuis waar het heerste en iedereen was ziek geworden. Ik ben maar in Brussel gebleven, was net tijdens de examens :')

Het is voor mij ook allemaal nieuw. Vind het ook best raar eigenlijk. Maar ik wil het natuurlijk wel via de regels doen, niet dat ik opeens minpunten op mijn cijfer krijg.

Nee dat snap ik! Als t moet dan moet t natuurlijk maar kan dr echt met mn hoofd niet bij :+

Nickolay

Re: Nederlandse student in België, ziektebriefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:47

Het duurt hier in mijn dorp, in Nederland, soms een week voordat ik mijn huisarts kan zien. (volle agenda)
Gelukkig dat het hier niet hoeft. Er zijn nu al artsen te kort

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:48

Moet zeggen dat bij mij op het werk er wel van geprofiteerd wordt. Ik ben de enige belg, en moet altijd netjes naar de huisarts. Ik meld me ook niet snel ziek dus. Terwijl er anders al snel één of een halve dag thuis gebleven wordt door andere collega's.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:10

YoniB schreef:
xPareltje schreef:
@ YoniB Ligt er ook aan wat je mankeert. Hier geven ze je minimaal 3 dagen, maar voel jij je na die 3 dagen nog niet kiplekker dan krijg je een nieuw briefje voor nog een aantal dagen erbij. Maar dan moet je ook wel na die 3 dagen terug bij de huisarts komen, want er zijn er genoeg die misbruik maken van die dagen vrij. :+

Maar met dit systeem werk je toch juist in de hand dat mensen langer weg blijven dan nodig? Soms heb ik wel eens een griepje te pakken en ben ik inderdaad een aantal dagen afwezig, maar het komt ook wel eens voor dat ik me een dag waardeloos voel, maar de dag erna wel weer oke. Denk aan een lichte voedselvergiftiging ofzo. Maar als je dan toch al een briefje voor 3 dagen hebt.. Tja.

Ik weet niet hoe het in België is, maar hier in NL hebben de huisartsen over het algemeen niet echt tijd over. Voor élke zieke een huisartsbezoekje moeten plannen levert toch een gigantische belasting op voor het systeem? Ik verbaas me er echt over haha. Vroeger op de middelbare school moest je bij ziekte een briefje van je ouders kunnen laten zien en dát snap ik prima, dat is op een leeftijd waarbij enige controle prettig en vaak ook heel nodig is, het zijn pubers. Maar volwassen mensen bij elk wissewasje een bezoek aan de huisarts laten brengen... Ik zie er het nut niet van in.

En dan daar nog los van, vaak als je ziek bent hoef je niet meteen medicatie ofzo, gewoon uitzieken. Waarvoor is de arts dan nodig, om te constateren dat je ziek bent? Dan voel ik namelijk zelf ook wel... :7

Het geldt niet alleen voor volwassen, maar ook deels voor kinderen. Vanaf dat ze leerplichtig zijn. Als ouder mag je 4x per jaar zelf een ziekbriefje invullen als de ziekte korter duurt dan 3 dagen, zijn ze vaker of langer ziek dan heb je ook een ziekbriefje nodig van de huisarts.

shannen6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:34

Ik heb precies deze situatie eens meegemaakt. Ik studeerde in Brussel, was het weekend thuis waar ik ziek werd en had op maandag een verplichte les (snijzaal) die ik echt niet ongewettigd afwezig mocht zijn. 5 uur enkele reis terug naar Brussel om daar een huisarts op te zoeken was in die staat echt geen optie haha.

Het was uiteindelijk inderdaad zo lastig als verootjoo al zegt. Mijn eigen huisarts kon ivm privacy niks doen, evenals de andere artsen in dezelfde huisartsenpraktijk. Maar een onafhankelijk arts mag wel een attest schrijven, en uiteindelijk heb ik in een naastgelegen dorp een huisarts gevonden die het geen probleem vond om te doen.

Mijn universiteit maakte er overigens geen probleem van dat het attest door een Nederlandse huisarts was afgegeven.

Goed dat je je dit nu al afvraagt, want het was echt niet fijn om dit op dat moment uit te zoeken!

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:21

Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar hier wordt je afgestraft als je te vaak ziek bent. Zelfs met briefjes, dus veel mensen blijven niet thuis voor iets dat snel geneest.

Ik ken verschillende mensen die ontslagen zijn door te vaak of te lang ziek zijn. Heb vorig jaar ook een waarschuwing gehad.
Ze houden er bij mij op het werk zelfs geen rekening mee wat je hebt (2x spoed waaronder hersenschudding, en enkele waar ik niet eens mee op het werk kon raken, laat staan werken. Over verschillende jaren)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:21

Jeetje wat een bijzonder systeem. Je meldt je toch niet voor de lol ziek? Als ik me ziek meld kan ik echt de deur niet uit. Ik vind ook niet dat je de deur uit moet als je ziek bent. Je steekt iedereen aan en je wordt er niet beter van. Als je te lang ziek bent of op verkeerde momenten volgen de sancties toch wel...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:28

Sja huisartsen doen ook huisbezoeken.

Het ene systeem is volgens mij niet beter of het ander. Beiden hebben voor- en nadelen. Sowieso vind ik de gezondheidszorg in België zeker in de basis enorm goed geregeld.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:44

Maar zo'n huisarts kan dus ook zeggen: je had niet thuis mogen blijven?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:45

poes schreef:
Sja huisartsen doen ook huisbezoeken.

Het ene systeem is volgens mij niet beter of het ander. Beiden hebben voor- en nadelen. Sowieso vind ik de gezondheidszorg in België zeker in de basis enorm goed geregeld.

Ik zie er weinig voordelen in. (Maar dat zegt niets over de gezondheidszorg kn België, alleen over regels mbt werk en school)

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:47

Sheran schreef:

Tja, in principe kan dat. Maar dan schrijft hij een briefje voor de dag dat je daar bent geweest.

Ik heb even het systeem in Nederland opgezocht.
Het grote verschil is dat jullie door je werkgever uitbetaald krijgen. In België betaald de werkgever maar 2 weken, daarna betaald je zorgverzekering verder.
Als je dus niet bij de dokter bent geweest, wordt er niets naar de zorgverzekering gestuurd en wordt je niet uitbetaald.
Zelfde op het werk. Geen briefje = geen loon.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 01:15

Berryz schreef:
Sheran schreef:

Tja, in principe kan dat. Maar dan schrijft hij een briefje voor de dag dat je daar bent geweest.

Ik heb even het systeem in Nederland opgezocht.
Het grote verschil is dat jullie door je werkgever uitbetaald krijgen. In België betaald de werkgever maar 2 weken, daarna betaald je zorgverzekering verder.
Als je dus niet bij de dokter bent geweest, wordt er niets naar de zorgverzekering gestuurd en wordt je niet uitbetaald.
Zelfde op het werk. Geen briefje = geen loon.

Klopt niet helemaal.
Bediende is 1 maand uitbetaald door werkgever.
Arbeider 2 weken.
Ik heb ooit als enigste (halve) Belg in een klas vol Maastrichtenaren gezeten, op een Belgische school.
Ik meen me te herinneren dat de school zelfs een template had gemaakt voor hun. Wat de huisarts van NL dan moest ondertekenen.

Wat ik wel nog steeds raar vind is dat er toch heel veel nederlanders bij onze dokters op visite gaan.
Dus dan zal de zorg in België toch niet zo slecht zijn.