Voor jezelf beginnen, goed idee en hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Channn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:03

meggiemeg schreef:
Maak eens een ondernemersplan en laat daar anderen naar kijken, inderdaad wat hier boven ook al is genoemd de kvk, verwacht er niet te veel van, mijn ervaring is dat het per vestiging verschilt of je veel of weinig informatie ontvangt.

Als toevoeging hierop: tegenwoordig bestaan er op internet ook opzetjes van plannen die al klaar zijn om ingevuld te worden, zie bijvoorbeeld onlineondernemersplan.nl.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:07

Dani schreef:
Is dit iets wat je echt graag wil doen, of wil je dit vooral omdat je denkt dat het haalbaar is? Want als jij straks met tegenzin die dekens zit te maken terwijl je logeerkamer vol met voorraad en materiaal ligt en je er geen greintje ontspanning uit haalt door alle stress ben je nog verder van huis. Kan je 't niet eerst hobbymatig gaan doen, kijken hoe het bevalt? Op je eigen tempo werken en verkoop via Etsy of zo.

Dit vind ik een hele goede tip. Voordat je in het diepe springt, begin eraan als hobby. Zonder tijdsdruk, zonder een rist betalende klanten, zonder dat het een moeten is. Kijk hoe het je bevalt. Is het in het echt ook zo leuk om te doen als het idee in je hoofd jou voorspiegelt? Of heb je het na een uur dekens maken voor die dag alweer gezien?
Ik raad het je niet af, maar van 0 naar 'dit moet voor extra inkomen zorgen' is best wel een heuse druk die je jezelf oplegt. Deel die weg op in verschillende stukken, verschillende hordes en ik denk dat het dan een grotere kans van slagen heeft.

Saskia9

Re: Voor jezelf beginnen, goed idee en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 13:09

Oh zeker hoor! Het is ook mijn plan om eerst voor mezelf te bekijken of ik het leuk ga vinden. Van niks naar bedrijfsmatig is ook ineens een te grote stap. Maar ik ken mezelf dus, dan heb ik een idee en wil ik meteen alle ins en outs weten zodat ik daar verder op kan borduren :+

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:18

mag schreef:
Wat wil je gaan maken? Ik werk ook vanuit huis en maak ook zelf producten. Ik merk dat er toch wel erg veel mensen zijn die hetzelfde doen en dat het erg lastig is om er tussen te komen. Veel mensen doen dit al jaren en hebben inmiddels veel volgers op social media. Ook zijn er veel mensen die dingen maken als hobby en de spullen verkopen zonder dat ze er zelf iets aan over houden (en bijv. geen BTW afdragen). Als je er echt iets aan wilt verdienen zijn je producten vaak een stuk duurder waardoor klanten eerder naar iemand anders gaan.

Misschien off topic, maar als je een omzet hebt van maximaal 20.000 per jaar, dan kun je in de kor(kleine ondernemers regeling) dan hoef je geen BTW af te dragen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:53

Op Facebook zijn er groepen autisme enz daar zijn ook ouders die jou producten zelf proberen te maken. Ze vragen soms of iemand het voor ze kan maken.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 01:32

Brigitte_D schreef:
Misschien off topic, maar als je een omzet hebt van maximaal 20.000 per jaar, dan kun je in de kor(kleine ondernemers regeling) dan hoef je geen BTW af te dragen.

Dit jaar is die regeling wel wat veranderd. Even goed inlezen dus op de site van de belastingdienst.
Ik zou ook zeggen, start klein. Maak eens een paar datgene wat je wilt verkopen en kijk wat je kosten zijn en voor welk bedrag je het kan verkopen. Kijk van daaruit of je het leuk vindt en of het haalbaar is. Je hoeft echt niet gelijk te starten met een website, marketing en dat soort dingen. Begin klein. Succes!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 06:54

Mooi initiatief, mijn motto;, blijf volgen wat goed voelt en idd klein starten en wie weet waar het toe leidt. Ik ben ooit ook zo beginnen, mijn eerste klanten liepen via mijn eigen netwerk. Dan is er ook nog ruimte om te “experimenteren”. Misschien heb of ken jij wel een aantal mensen die jouw product graag zouden willen uitproberen , jij de kans om te ervaren hoe het is en zij blij met een mooi product. Misschien niet direct voor de prijs die je er Bij wijze van over twee jaar voor vraagt, maar zo geef je het wel de kans om te laten ontwikkelen. Veel plezier iig!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:46

Keet schreef:
Hutcherson schreef:
Anders idd kijken of je zoon in aanmerking komt voor PGB zodat je bij hem in dienst kunt zijn en betaald krijgt.

Volgens mij mogen ouders zichzelf niet meer uitbetalen uit PGB
https://www.nu.nl/economie/6024457/tien ... p-pgb.html

Ligt aan de wetgeving, ZVW en jeugdwet zijn lastiger. Wlz kan wel (met ook weer veel voorwaarden)

Ontopic, ik denk dat daar echt wel vraag naar kan zijn. Misschien ook qua uiterlijk zodat het voor het kind wat leuker is, nu zijn veel spullen in saaie kleuren maar denk dat dat ouders /kinderen nog wel meer kan aanspreken :)
Ik zou misschien even in zo'n Facebook groep oid een enquête doen om het te pijlen en of je er dan nog wat aan overhoud.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:20

Als ik jou was zou ik gewoon wat dingetjes maken. Liefst een beetje onderscheidend, inderdaad met een leuk plaatje er op ofzo :) En als je dan wat dingetjes hebt liggen, dan zet je het te koop via bvb. Marktplaats of Facebook, of je maakt een eenvoudig webwinkeltje aan.

Breng je aanbod onder de aandacht in wat specifieke Facebook-groepen waar potentiële klanten zitten en zie gewoon wat er van komt :)

Dan heb je weinig kosten, weinig druk er op, en zie je wel hoe het gaat lopen en wat voor feedback je krijgt. Je kan dan meer producten maken en online zetten, misschien ook eens wat op bestelling maken, en mocht je het toch niks vinden dan stop je er weer mee.

Je hoeft natuurlijk niet meteen een heel ondernemingsplan te maken en de KvK er bij te betrekken als je gewoon hobbymatig begint om even af te tasten of je hier verder mee wilt :P

Mocht het nu echt gaan lopen en bedrijfsmatige vormen aan gaan nemen en je wilt verder, dan kan je het allemaal officieel gaan regelen :j

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:02

Wat een leuk idee! Ik hoop dat het lukt.

Ik weet uit eigen ervaring hoe lastig het is met een zorgkind. Mijn broertje gaat al jaren niet naar school, omdat hij dat niet kan. Mijn moeder heeft toen een stichting opgericht die zorg aanbieden via pgb en projecten doen. Loopt nu erg goed vind ik zelf. Er is helaas weinig passende hulp voor zulke kinderen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:38