Wanneer telt een vakantie aanvraag als vakantie aanvraag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:18

moonsparkle schreef:
Ik vind februari aanvragen voor de zomer ook erg kort klinken, vooral in het hoogseizoen zijn accommodaties snel vol.

Tot nu toe gaat het bij ons telkens anders wat het nogal verwarrend maakt. Ik snap ook dat we in de drukste twee maanden niet weg kunnen, maar nu wil ze invoeren dat we alleen nog in de kindervakanties gaan. Ik leef om te reizen, maar heb het verder wel naar mijn zin op het werk dus ik zit een beetje in dubio wat ik hiermee wil/kan. Want in het hoogseizoen is reizen veel duurder en op veel plekken veel drukker. We werken wel maar met 8 man en ik snap het van haar kant wel, maar ik werk eigenlijk fulltime om reizen bij elkaar te sparen.

Krijg je dan ook een hogere vakantietoeslag om de veel duurdere accommodaties te betalen?

Nog los daarvan vraag ik me af of een werkgever dat "zomaar" kan bepalen. Ik zou 'm op staande voet ontslaan.

ingvdh

Re: Wanneer telt een vakantie aanvraag als vakantie aanvraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:23

Volgens mij mag dat alleen maar als het in de CAO vastgelegd is. (maar hou me er niet aan vast hoor, verplichte vrije dagen zoals dag na hemelvaart moet nl ook zo vastgelegd zijn).

Persoonlijk vind ik het wel vreemd, meestal zijn werkgevers blij dat je buiten de grote vakantie wil omdat dan iedereen wil en het qua planning erg lastig wordt.

Als ik jou was zou ik dit eens navragen bij vakbond of juridisch loket.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:24

Oh ik vind dit heel interessant om te volgen. Hier kunnen ze gewoon een papiertje invullen met hun laatste werkdag en hun eerste werkdag dat ze terug zijn en wij keuren dat dan meestal gewoon goed.

Nu zijn er niet zo veel verschillende rangen van leidinggevenden, dat scheelt misschien ook. Het is mijn ouders, mijn zusje en ik waar ze verlof aan kunnen vragen, wij overleggen dat op maandagen en dan krijgen ze iets te horen. Maar we hebben echt nog bijna nooit verlof geweigerd, of ze moeten echt al met 3 tegelijk verlof willen hebben in dezelfde periode.

Mijn schoonbroer was laatst aan het vertellen dat zij nu al 70% van hun verlof voor dit jaar ingediend moesten hebben, dat had ik echt nooit eerder gehoord.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 10:31

Niet in het cao, maar volgens mij wel in losse huisregels, maar dat zou ik even moeten checken. Ik zou het trouwens prima vinden om in het najaar al alle vakanties op te geven voor het aankomende jaar of dat je zegt je vraagt het zoveel maanden aan voor je vrij wilt.

Marsu

Re: Wanneer telt een vakantie aanvraag als vakantie aanvraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:36

Ik overleg met mijn collega's en voer mijn aanvraag dan in het systeem in en deze krijg ik zo n beetje per kerende post goedgekeurd terug. Groot voordeel dat de niemand in ons team rekening hoeft te houden met de schoolvakanties.
We komen er dus onderling wel uit.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:44

Staat het al in die huisregels sinds je daar kwam werken (en heb je akkoord gegeven voor die huisregels?).
Een bedrijf mag niet zomaar regels veranderen zonder instemming van de werknemer of van een vertegenwoordiging van de werknemer, maar omdat het bedrijf zo klein is zal het geen ondernemingsraad en waarschijnlijk ook geen personeelsvertegenwoordiging hebben.

En willen ze dan in de zomer dicht gaan of blijven ze wel open?

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:20

verootjoo schreef:
Wie het eerst komt wie het eerst maalt lijkt me toch niet zo eerlijk :o Zul je altijd weer zien dat je collega’s hebt die 2 jaar van tevoren alle schoolvakanties boeken en jij weer net naast de pot piest :Y)

Dat gaat dus niet :D , omdat je alleen het jaar erop kan doorgeven, dus vanaf December 2019, kan je je vakantie doorgeven voor 2020, en dan December 2020, voor het jaar 2021.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:22

moonsparkle schreef:
Niet in het cao, maar volgens mij wel in losse huisregels, maar dat zou ik even moeten checken. Ik zou het trouwens prima vinden om in het najaar al alle vakanties op te geven voor het aankomende jaar of dat je zegt je vraagt het zoveel maanden aan voor je vrij wilt.

Huisregels mogen niet slechter zijn dan de CAO of de vakbonden moeten daar toestemming voor hebben gegeven. Even daar informeren dus.

Hier overleggen we binnen het team (8 personen) en als de rest het goed vindt zeggen we tegen de leidinggevende dat hij die dag(en) in de planning op vrij moet zetten.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:38

Wij moeten vakantie, of als je een dag vrij wilt, altijd via een site vanuit het werk aanvragen. AFAS heet het. Volgens mij werken meerdere bedrijven hier mee?