Baanwissel ja of nee? Wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:22

ingvdh schreef:
Wat ik niet snap is dat de leiding weet dat er niets de doen is, maar je aan de andere kant aanspreekt dat je iets niet werk gerelateerd doet. Wat willen ze dan dat je gaat doen?
In feite is alles wat je dan doet niet werk gerelateerd.

Ik zou dat nogmaals aangeven bij je leidinggevende, desnoods vragen wat hij dan verwacht dat je dan gaat doen.

Overigens, heb je geen opleidingsbudget? Wij mogen daar bijvoorbeeld ook cursussen gaan doen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.

Oh joh,
Zo gek is dat dus niet.... Heel herkenbaar in al mijn banen. Waarom, ik heb geen idee. Iets met opgelegde arbeidsethos en hogerop die niet wil erkennen dat niet iedereen wat te doen heeft omdat ze zelf vaak tijd tekort komen.

Ik zou gewoon lekker gaan rondkijken. Niet de druk te hoog leggen om te veranderen van baan, maar wel vacaturesites in de gaten houden, en regelmatig de vacatresites bezoeken van instanties die je interessant/leuk lijken. Met deze arbeidsmarkt moeten er dan binnen een jaar echt wel iets voorbij komen wat helemaal ' klikt ' :) . Ondertussen zou ik proberen de situatie op je huidige werk zo goed mogelijk te maken en wel het gesprek aan gaan. Maar al je pijlen op je huidige baan richten zou ik niet doen als je nu al ontevreden bent.

Werk dat je niet leuk vindt legt echt een enorme balast op je leven, dus ik zou absoluut niet zonder hele goede redenen hier koste wat het kost vast aan blijven houden.

[edit] Daar wil ik bij aanvullen dat je nu in een uitzonderlijke situatie zit bij de psychologenpraktijk, maar je dit wel heel leuk vindt. Alleen dat je dit op een andere plek niet kan uitvoeren.
Maak eens een stappenplan en schrijf alle mogelijkheden op die je hebt om iets vergelijkbaars te kunnen. Psycholoog kun je misschien niet worden vanwege je scholing (en het feit dat je voor nu wel even klaar bent met studeren :Y) ), maar GGZ-instellingen maken ook vaak gebruik van HBO'ers als persoonlijk begeleider onder supervisie van een psychiatier of GZ-psycholoog.... En je hebt vanuit de praktijk al ervaring.
Er zullen daarin wel wat opties zijn, misschien zul je dan alsnog een bepaalde scholing moeten volgen. Maar ik zou in ieder geval uitschrijven voor jezelf wat de mogelijkheden zijn die je hierin hebt, wat manieren zouden zijn om bv. toch aan de bak te komen bij een andere praktijk (misschien ergens vrijwilligerswerk doen om een netwerk op te bouwen bv. Ik noem maar effe iets willekeurigs) en wat je CV-technisch hieraan kan doen om dit te bereiken.
Doelen stellen maakt het werkende leven al een stuk leuker en minder saai :D

Anoniem

Re: Baanwissel ja of nee? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 12:42

Dank voor al jullie bemoedigende woorden. Ik kan wel zeggen dat ik aan de slag ben gegaan.
Ik ben gisterochtend wederom het gesprek aangegaan met mijn manager. Aangegeven dat mijn neus nu wel een keer leeg is, dat ik (fysiek) moe begin te worden van het feit dat ik werkelijk niets te doen heb en dat dit mij ook verbaast binnen een ziekenhuis. Ik heb hem ook gezegd dat als er niets verandert, ik mij genoodzaakt voel om verder te zoeken. Dit begrijpt hij, maar hij wil mij niet kwijt dus hij gaat kijken of er werkzaamheden zijn op andere afdelingen die ik kan oppakken (echt hoor, waarom nu ineens wel?!).
Vanmorgen heb ik met mijn baas van de psychologenpraktijk eens gepraat en hij zegt dat het loyaal zijn aan een werkgever echt niet meer van deze tijd is, en hij hoe dan ook zou solliciteren op die POH-GGZ functie die ik voorbij heb zien komen. Dus dat ga ik maar doen, denk ik :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 12:45

Goed van je om dit zo netjes aan te geven.
En waarom het nu opeens wel kan? Omdat je aangegeven hebt dat als er geen oplossing komt, je dan weggaat. Je zou ervan versteld staan bij hoeveel werkgevers dan wel ineens veel mogelijk is (wanneer je een goede kracht bent die ze niet kwijt willen uiteraard). :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:40

Kun je ook binnen het ziekenhuis solliciteren? Dan zit je bij dezelfde werkgever en heb je wellicht geen problemen met terugbetalen van een opleiding of fietsplan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:56

Weet niet wat je precieze werkgebied is, maar weet dat ze bij organisaties als Kentalis zitten te springen om psychologen :j wellicht heb je er nog iets aan :)

Moeilijke keuze hoor. Hopelijk tovert je manager voldoende werk uit de hoed

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:25

Mijn stelregel is dat ik eerst om leer gaan met de dingen waar ik tegenaan loop.
Als ik jou verhaal zo lees is dat met verveling en teleurstelling.

Pas dan kijk ik, of ik werkelijk weg wil of niet.

Probeer ook eens eerlijk naar jezelf te kijken mbt het krijgen van minder uren.
Hoe is je werkhouding, doe je wat extra´s, boor je nieuwe dingen aan, investeer je in nieuwe dingen leren.

De rede waarom ik dat doe, is omdat ik anders steeds tegen dezelfde dingen aan blijf lopen.
En uiteindelijk valt er in iedere situatie wel wat te leren, waar je ook als je besluit weg te gaan, altijd zelf beter van bent geworden en vrijwel altijd een fijner mens bent geworden.

Goed, zo ga ik met dit soort dingen om.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:31

Bizar dat zulke banen überhaupt kunnen bestaan. En schandalig dat daar dus geld aan uitgegeven wordt.

Ik snap heel goed dat je je daar verveelt. Ik zou het persoonlijk hoger gaan zoeken dan je directe manager. Of inderdaad met HR. Komt daar niets uit dan zou ik verder gaan zoeken. En tegelijkertijd om je heen kijken kan geen kwaad.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:24

Mag je niet bijspringen in de vrijwilligersfuncties ?Als je toch al van tevoren weet dat je het rustig hebt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:36

Kan je niet de ‘echte’ opleiding voor psycholoog doen? Universiteit psychologie, gz-psychologie en dan dus zelf op dat niveau als de aanvragers gaan werken? :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:49

Renee1991 schreef:
Dank voor al jullie bemoedigende woorden. Ik kan wel zeggen dat ik aan de slag ben gegaan.
Ik ben gisterochtend wederom het gesprek aangegaan met mijn manager. Aangegeven dat mijn neus nu wel een keer leeg is, dat ik (fysiek) moe begin te worden van het feit dat ik werkelijk niets te doen heb en dat dit mij ook verbaast binnen een ziekenhuis. Ik heb hem ook gezegd dat als er niets verandert, ik mij genoodzaakt voel om verder te zoeken. Dit begrijpt hij, maar hij wil mij niet kwijt dus hij gaat kijken of er werkzaamheden zijn op andere afdelingen die ik kan oppakken (echt hoor, waarom nu ineens wel?!).
Vanmorgen heb ik met mijn baas van de psychologenpraktijk eens gepraat en hij zegt dat het loyaal zijn aan een werkgever echt niet meer van deze tijd is, en hij hoe dan ook zou solliciteren op die POH-GGZ functie die ik voorbij heb zien komen. Dus dat ga ik maar doen, denk ik :Y)

Hele goede optie. Als je eenmaal werkervaring hebt als POH GGZ dan heb je veel meer baankeus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:58

Scum, zou kunnen, alleen er is niet echt iets wat ik met mijn papieren zou kunnen doen in het ziekenhuis, nu, met de huidige vacatures.

Keet, Kentalis weet ik inderdaad, ex-collega van mij heeft er een tijdje gewerkt. Ik mag daar alleen als Hbo-er niet aan het werk helaas. Ze willen WO-ers met bij voorkeur een BAPD, die ik niet heb. Maar bedankt voor de goede tip :j

Rakkie, in alle eerlijkheid worstel ik hier al te lang mee. En denk ik meer 'ik heb hier een keuze in, ik hóéf hier niet te blijven en dit te ondergaan'.

verootjoo, is zeker door mijn hoofd geschoten, maar zoals ik eerder in dit topic schreef is het echte leren niet aan mij besteed. Ik heb met heel veel bloed, zweet en tranen mijn Hbo opleiding weten af te ronden destijds, die horror wil ik niet nog eens in op nóg hoger niveau.

Status quo: heb dus gesprek gehad met mijn manager, die belooft beterschap. Ik heb toch ook de stoute schoenen aangetrokken en mijn sollicitatie naar de POH-GGZ functie verstuurd. Nu wacht ik af wat er gebeurt. Dan zie ik dan wel weer hoe verder.

VogeltjeM, heb jij ervaring met de functie praktijkondersteuner? Mag ook in PB hoor.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:15

Ik snap ook wel jouw situatie.
Ik werk nu in een functie waar zelf geen middelbaar diploma voor nodig is en ik ging dit maar 1 jaar maximum doen ( was al blij dat ik na 1week al meteen werk vond). Nu zit ik hier al 5 jaar :+
Verveel mij hier steendood soms, klanten zijn onvriendelijk, ik leer zelf niets bij of geen ontwikkeling.
Maar heb super veel verlof, maaltijdcheque's, hospitalisatieverzekering, op 5min van mij thuis en leuke collega's... Zit soms ook echt in de knoop met mezelf zoals jij.

Ik ben nu sinds september begonnen aan een avondopleiding van 2 jaar en hoop dit dan in bijberoep te kunnen uitoefenen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:21

Pfoe, dat lijkt me ook frustrerend. Mij hielp de opmerking voor wie doe je het nu eigenlijk? wel. En iemand hier in het topic zei ook dat je niet vanwege goede randvoorwaarden op een saaie plek moet blijven zitten. Dat was voor mij ook wel een beetje een zetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:43

Tja, hier zit ik dan. Ik heb me ziek gemeld. Ik had vanmorgen een gesprek met een collega en een lang verhaal kort, ik zit gewoon niet op mijn plek. De enige reden dat ik nog zou blijven, is vanwege de financiële zekerheid.
Pffff, echt.. Ik kan alleen maar huilen op 't ogenblik |o |o

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:03

:(:)

Da's niet fijn.

Wat wel fijn is, is dat je nu antwoord op je vraag hebt. Je zit er niet op je plek. Als die realisatie een plekje heeft gekregen kan je met dit gegeven aan de slag. Toch op zoek naar een andere baan waarschijnlijk, hoe spannend ook.

Hoeveel werkervaring heb je? Ik heb een beetje de indruk dat dit je eerste echte/vaste baan is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:16

Dit is inderdaad wel mijn eerste grotenmensenbaan zeg maar. Ik heb net een heel tijdje met mijn manager gebeld om de situatie uit te leggen, en die kan zich gelukkig goed in mijn denkwijze vinden. Hij gaat het gesprek aan met mijn collega's en met het gehele team. Hopelijk komt daar iets nuttigs uit. Tegelijkertijd heb ik al een aantal sollicitaties de deur uit gedaan. Komt daar iets uit, dan stap ik denk ik op. Maar voor nu is het fijn als het enigszins draaglijk wordt in mijn huidige werk.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:34

Het zou mooi zijn als je nu even thuis zou kunnen blijven om weer op adem te komen. Zo lang er op je werk niets verandert, blijft het jouw energie opvreten.

Solliciteren kan geen kwaad als je een bore-out hebt, misschien geeft dat perspectief je al weer nieuwe energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:41

Vanmorgen gesprek gehad met mijn manager. Het was een behoorlijk teleurstellend gesprek. We kwamen samen tot de conclusie dat ik liever niet meer op mijn huidige afdeling werk, niet alleen vanwege de verveling, maar vooral ook vanwege de matige interactie binnen het team. Aanvankelijk opperde mijn manager destijds dat ik elders in het ziekenhuis wel iets kon gaan doen, maar nu (je kunt mij niet wijsmaken dat hij dat niet al wist) kan dat toch niet vanwege bezuinigingen. Maw, ik kan met gepaste spoed uit gaan kijken naar een andere baan.
En daar begint het probleem pas. Wat ga ik dan doen? Blijf ik binnen de psychologie/zorg? Liever niet eigenlijk. Maar als ik het roer om ga gooien, moet ik dan toch de schoolbanken weer in? Of werkend leren? Of gewoon maar random solliciteren? Als jullie toch eens konden zien wat een chaos ik in mijn kop heb nu :') Wat een ellende.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:00

Renee1991 schreef:
Vanmorgen gesprek gehad met mijn manager. Het was een behoorlijk teleurstellend gesprek. We kwamen samen tot de conclusie dat ik liever niet meer op mijn huidige afdeling werk, niet alleen vanwege de verveling, maar vooral ook vanwege de matige interactie binnen het team. Aanvankelijk opperde mijn manager destijds dat ik elders in het ziekenhuis wel iets kon gaan doen, maar nu (je kunt mij niet wijsmaken dat hij dat niet al wist) kan dat toch niet vanwege bezuinigingen. Maw, ik kan met gepaste spoed uit gaan kijken naar een andere baan.
En daar begint het probleem pas. Wat ga ik dan doen? Blijf ik binnen de psychologie/zorg? Liever niet eigenlijk. Maar als ik het roer om ga gooien, moet ik dan toch de schoolbanken weer in? Of werkend leren? Of gewoon maar random solliciteren? Als jullie toch eens konden zien wat een chaos ik in mijn kop heb nu :') Wat een ellende.

Ow jeetje, dat is een nare wending! Dan ben je dus echt gewoon een speelbal van bureaucreatie. Fijn :n

Hopelijk vind je snel iets om je op te richten! :(:)

Biir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:31

Is het geen optie om een keer met een loopbaancoach in gesprek te gaan? Zo kun je kijken wat je nog meer leuk zou vinden en kan je een plan maken om dat te bereiken. Zo krijg je misschien ook wat meer orde in de chaos.
Succes in ieder geval!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:07

A) blijf ziekgemeld - heb je in ieder geval max 2 jaar inkomsten ;)
B) in het kader van de wet poortwachter en werken aan herstel wat in jouw geval 'reintegratie elders' is: loopbaancoach op kosten van je huidige werkgever en hulp bij het vinden van ander werk :j

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:20

Dat geen fijne wending, lijkt me:
Ik werkte hiervoor ook in de zorg en ben ook van job veranderd omdat het me daar niet meer lukte. Ik ben psycholoog van opleiding en ben overgestapt van de zorg naar het onderwijs: ik heb me om financiële redenen lichtjes moeten bijscholen, wat ik gedaan heb in 1 jaar tijd (naast mijn werk).
Je kan wellicht misschien ook iets in het onderwijs gaan doen als het je aanspreekt?

Je kan met je diploma denk ik wel heel wat richtingen uit. Je moet je niet noodzakelijk omscholen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:59

Da's balen!

Volg het advies van Ibbel op en ga terwijl je ziek gemeld bent met een loopbaancoach aan de slag om uit te vinden wat ook bij je zou passen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:20

Hier in de regio heb je vanuit de werkgeversvereniging op dit moment ook een aanbod voor een loopbaancoach. Ik weet natuurlijk niet waar je zit, maar misschien is er in jouw omgeving ook zoiets? Ik hoor van mijn (ex)collega's heel positieve verhalen over de gesprekken! https://www.sterkinjewerk.nl/