Engels verbeteren / Academic writing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Engels verbeteren / Academic writing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:30

Heel herkenbaar inderdaad. :))

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:22

Wat gek eigenlijk, je moet de thesis al bij aanvang schrijven?
Niet handig ook. Ik heb de afgelopen anderhalf jaar een student taalkundig begeleid (ben vertaler) en zijn Engels is juist door al zijn essays enorm vooruit gegaan. Practice makes perfect.

De adviezen hierboven zijn goed, cursus volgen en een native speaker of docent Engels o.i.d. vragen voor de revisie.

xMyrnavG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:10

Ik weet niet of het al gezegd is maar Grammarly heeft mij ontzettend geholpen. Mijn Engels was al dikke prima maar met het verwoorden hielp het zeker en met in de juiste tijd schrijven.

De opbouw van zinnen gaat van nature best lekker bij mij maar ik denk dat ze daar ook een tool voor hebben.

Heb aan het eind van het scriptie schrijven een maand abbo genomen :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:14

Grammarly is inderdaad een uitkomst! Ook al past het programma voor jou aan, ipv dat je het zelf doet, je leert er alsnog zeker weten van. Ik gebruikte het omdat ik jarenlang in het Engels een boeken blog bijgehouden heb en veel contact had met buitenlandse/Engels lezende en schrijvende auteurs en uitgevers e.d. En op zich was mijn Engels meer dan Ok, maar met Grammarly kwam ik erachter dat er toch nog wat kleine foutjes in slopen en daar leerde ik dan nog mooi van als er dingen aangepast werden. Ik had het op de pc geïnstalleerd en bij alles waar ik gebruik maakte van schrijven, werd het automatisch gebruikt - op internet maar ook in programma's als Word e.d. Echt ideaal vond ik het.

Maar ik zou even kijken naar hoeveel je nog wilt leren qua Engels, want anders anders is misschien een tutor inschakelen nog een optie? Een docent Engels of een ervaren sturen bv. Dat je iemand hebt die je kan begeleiden met waar je echt tegenaanloop en dingen kan controleren en feedback kan geven op wat je doet bv. En wat anderen ook al zeiden: vooral heel veel blijven doen! En Engels lezen kan ook echt een toevoeging geven! Doordat ik al jaren voornamelijk alleen nog Engelstalige boeken lees, is m'n Engels ook echt vooruit gegaan.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:52

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:54

Ik zou overigens wel kijken naar US Engels ipv UK Engels. In de praktijk is wetenschappelijk Engels standaard US.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:16

Niet altijd toch? Binnen Europa wordt toch ook wetenschap bedreven? Ik vraag de (Eurpese klant) wat ze willen en dat is bijna altijd Brits.

Zo groot zijn de verschillen trouwens ook niet, leg je er een lijstje naast, tijdens het schrijven. Met de meest significante verschillen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:53

Veel wetenschappelijke bladen hebben tegenwoordig geen voorkeur meer voor uk of us, als je maar consistent bent.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:09

Sizzle schreef:
Ik zou overigens wel kijken naar US Engels ipv UK Engels. In de praktijk is wetenschappelijk Engels standaard US.

Dit is in elk geval in mijn veld onzin. Zolang je maar consistent bent, hoewel dat soms ook nog een hele opgave lijkt te zijn :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:12

De meeste NL universiteiten (wereldwijd overigens) vragen wel dat je UK Engels schrijft, maar kunnen het idd door de vingers zien als je in ieder geval consequent bent in je taalgebruik.

Ik zou kijken of je via Scribr oid iets kan doen. Een native speaker in je omgeving vragen is leuk, maar hoe groot is de kans dat die wetenschappelijk Engels in jouw werkveld serieus kan corrigeren en op opbouw kan beoordelen? Daar zou ik liever wat geld aan besteden en het dan professioneel laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:23

Emmaa_ schreef:
De meeste NL universiteiten (wereldwijd overigens) vragen wel dat je UK Engels schrijft, maar kunnen het idd door de vingers zien als je in ieder geval consequent bent in je taalgebruik.

Ik zou kijken of je via Scribr oid iets kan doen. Een native speaker in je omgeving vragen is leuk, maar hoe groot is de kans dat die wetenschappelijk Engels in jouw werkveld serieus kan corrigeren en op opbouw kan beoordelen? Daar zou ik liever wat geld aan besteden en het dan professioneel laten doen.

Ik ken echt niemand die door de universiteit verzocht is om BrE te hanteren, tenzij ze daadwerkelijk Engels studeren. Consistent zijn is het belangrijkste, maar of je BrE of AmE gebruikt of welke stijlgids je volgt, is helemaal aan jou.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:00

De meeste editors vragen in mijn ervaring om „ize‘ in plaats van „ise“ in de guidance for authors. Maar blijkbaar is Oxfort engels tegenwoordig ook van de „ize“, dus dan zijn de verschillen nog kleiner.
Het zal uiteindelijk inderdaad niet meer veel uitmaken als het maar correct is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:26

Sizzle schreef:
De meeste editors vragen in mijn ervaring om „ize‘ in plaats van „ise“ in de guidance for authors. Maar blijkbaar is Oxfort engels tegenwoordig ook van de „ize“, dus dan zijn de verschillen nog kleiner.
Het zal uiteindelijk inderdaad niet meer veel uitmaken als het maar correct is.

Oxford hanteert zowel '-ise' als '-ize' afhankelijk van de etymologie van het woord. Om het makkelijk te maken. :')