Hoe leuk vond jij je opleiding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 23:53

MariekeS_ schreef:
Als ik dit zo lees dan denk ik in eerste instantie dat je er baat bij zou hebben om eens actief te gaan kijken naar banen en bedrijven waar je terecht zou kunnen komen ipv naar andere studies. Net zo dat je geen garantie hebt dat je leuke vrienden vindt op je volgende opleiding of het werk daarna... Nu een fijne groep om je heen die je steunt is best veel waard :)

Hoe dan ook... Ik begrijp heel goed hoe je je voelt. Ook nu ik werk heb ik hetzelfde gevoel maar kom niet echt verder omdat ik niet weet wat ik dan wél leuk(er) zou vinden... Ik heb er wel meer vrede mee dat ik niet per se nú daar een oplossing voor moet hebben.

Teach me! Nee kidding, maar dat is ook wat ik probeer te praktiseren. Maar als de twijfels dan weer de kop op steken voelt het ergens als een heel naïeve houding. Straks zit ik te balen van m'n werk en daar zit je dan: ik had het kunnen weten.

Bedankt voor de tip van in baanmogelijkheden en bedrijven verdiepen! Zit zelf nu te denken aan eens een dagje mee lopen met iemand. In ieder geval ga ik daar zeker werk in steken :j

annaburg schreef:
Ik had ook geen idee wat ik wilde studeren. Uiteindelijk sociaal juridische dienstverlening gaan doen. Ging mij ook allemaal makkelijk af, goede cijfers zonder veel moeite, maar leuk vond ik het niet en ik wilde ook nog echt die richting op, gewoon rechten leek me veel leuker. "Gelukkig" was daar toen het vak gespreksvoering, dat ik vlak voor de zomervakantie met een 5.4 op de herkansing niet haalde. Dat was voor mij de druppel om over te stappen naar hbo rechten. Van die keuze heb ik geen seconde spijt gehad. Voel me daar zo veel beter op m'n plek
In welk studiejaar zat je toen je switchte?

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:01

YellowCorn schreef:
In welk studiejaar zat je toen je switchte?

Ik was net begonnen aan het tweede jaar. Dat ik dat vak niet haalde hoorde ik de laatste dag voor de zomervakantie in het eerste jaar. In het kader van "Dat zien we dan wel" dus maar begonnen met het tweede jaar. Maar m'n motivatie eigenlijk volledig weggevallen, dus in de tweede week van het tweede jaar ben ik gestopt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:23

Ik heb mbo toerisme gedaan, ben toen hbo communicatie iemes gaan doen en was daar nadat de school de studie compleet omgooide en een grote zweef zooi ervan maakte waar ze zelf ook niks meer van begrepen (mijn jaar was het eerste jaar dat ze het deden, geen tentamens meer en je studiepunten halen doormidden van doelen. Feestje als je je hbo wilt halen zonder enige moeite maar ik wilde wel graag wat leren :+) ook klaar mee. Nu zit ik in mijn eerstejaars Bestuurskunde en de studie trekt mij echt heel erg, maar ik merk wel dat ik soms moeite heb met universitair niveau. Maar goed, we gaan er gewoon voor.

Edit: mijn propedeuse had ik trouwens in een jaar zonder eigenlijk moeite te doen met leren.

Cilianne

Re: Hoe leuk vond jij je opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:53

Ik heb mijn eerste studie met enorm veel plezier en passie en interesse gedaan, en daarna nog 2 manama' s waar dat op een veel lager pitje stond.

Ik ken dus heel goed het verschil tussen beiden, het spijtige is dat mijn vakgebied waar ik zo dol op ben, geen carrièrekansen heeft waardoor ik dus wel heb geproefd van hoe het kan zijn als je je passie kan volgen, maar deze niet in een bestendige werkloopbaan kan omzetten.

Geloof me, dit is even frustrerend!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:22

Ik vond mijn studie langdradig en saai, dus heb het zo snel mogelijk afgerond en ben gaan werken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:00

Ik vond mijn studie eigenlijk hartstikke leuk, maar ik heb nu geen idee wat ik wil/kan qua baan := In het eerste jaar van mijn bachelor was ik bijna gestopt, vond het toen echt vreselijk, alleen maar vakken die ik niet leuk vond. Toen toch maar doorgezet en uiteindelijk mijn opleiding met mooie cijfers afgerond. Mijn master vond/vind ik echt fantastisch! Veel vrijheid en keuze in welke vakken je volgt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:04

YellowCorn schreef:
Hallo bokkers,

Ik loop al best een tijd rond met een dilemma over mijn studie en ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met je studie.

Toen ik namelijk een studie moest kiezen wilde ik beslist geen tussenjaar, maar wist totaal niet wat ik wilde en heb er toen maar één gekozen. Het is een heel bedrijfskundige HBO studie. Vind ik het leuk? Nee. Maar ik presteer wel netjes en de opleiding is goed te doen voor me. Ik zit inmiddels in het tweede jaar, maar heb toch zoiets van tja, is het wel gezond dat ik deze studie met zo'n houding doe?

Aan de ene kant vind ik dat ik 'm gewoon af moet maken. Net wat ik zeg, de opleiding is goed te doen, ik zit al in het tweede jaar en als ik straks m'n papiertje heb kan ik altijd nog kijken.

Aan de andere kant mis ik wel intrinsieke motivatie. Tuurlijk, elke studie heeft stomme kanten, maar als je je opleiding doet omdat het oprecht in je interessegebied ligt kun je toch altijd terug vallen op het vooruitzicht op een baan die je leuk gaat vinden.

Dus ja, mijn vraag is eigenlijk of er mensen zijn die zich herkennen in deze situatie, wat heb je toen gedaan en ben je blij met je keuze?

Heel herkenbaar, ik had het met WO rechten. Ik vond er echter na een week al niks meer aan. (maar je, te laat om te stoppen, dacht ik :') ). Gewoon doorgegaan en blij dat ik hem uiteindelijk wel gehaald heb. Achteraf had ik beter kunnen stoppen hoor, ik doe nu ook niets meer met die opleiding. Maar als je al in je tweede jaar zit? Gewoon afmaken. Intrinsieke motivatie is leuk maar absoluut geen vereiste. Alle studies hebben zo hun mindere momenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:43

Ik vind studeren echt ontzettend stom. Ik doe een HBO-studie maar ben tegelijkertijd ook al werkzaam in het veld (ben een langstudeerder dus kon niet meer anders) en ik vind het echt verschrikkelijk om school nog af te moeten maken. Het liefst zou ik stoppen maar ik vind het na 7 jaar wat zonde om zonder papiertje te vertrekken en ik heb dan een hoop extra studieschuld.

Het enige moment waarop ik studeren even leuk heb gevonden was tijdens mijn universitaire minor in het buitenland, maar dat is puur en alleen omdat ik daar al mijn vakken zelf mocht kiezen en dat puur gebaseerd was op hoe leuk ik het vond en niet op wat voor baan ik er ooit mee zou kunnen krijgen (het antwoord is namelijk geen).

Studeren is gewoon niet voor iedereen en ik zou me goed afvragen of je een andere studie wel leuk zou vinden. Is het antwoord nee? Dan even tanden op elkaar en zo snel mogelijk afmaken. Is het antwoord ja? Dan zou ik echt switchen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:15

Ik heb zelf de Pabo gedaan. Stage vond ik leuk. De opleiding wisselend. Maar omdat ik wist dat ik graag voor de klas wilde was het heel goed te doen. En nu ben ik heel blij met mijn baan als juf.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:49

Pff, ik was blij toen het afgelopen was. De opleidingen die ik echt leuk zou vinden, is of geen werk in te vinden of betaalt heel slecht.

Met een dergelijke opleiding kun je allerlei kanten op. Ga lekker een traineeship doen na je studie, dan kun je van alles ontdekken en uitproberen wat je leuk vindt.

Ik heb overigens een baan nu die ik heel leuk vind en enigszins aansluit bij mijn studie.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:58

Ik vond mijn opleiding toegepaste psychologie ook niet echt fantastisch. Veel slecht geregeld, vreselijke werkgroepjes en nergens écht de diepte in. Toch doorgezet, want wist ook niet wat ik anders wilde gaan doen. Uiteindelijk bijna 4 jaar gewerkt en toch besloten nog een master psychologie te gaan doen. Want het onderwerp vind ik wel echt heel leuk. Maar de studie was gewoon “bleh”.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:20

Mijn MBO opleiding vond ik verschrikkelijk en wetend dat de praktijk wel leuk zou zijn, heb ik mij erdoorheen gevochten. Puntje bij het paaltje vond ik dat tóch niet leuk. (1 jaar gewerkt)

Eind augustus van dit jaar kwam ik tot de briljante conclusie dat ik ‘dan maar docent Engels’ ging worden. Halsoverkop ingeschreven voor de studie en een dag later aangenomen. :+

Ik heb nog nooit zo’n leuke studie gehad en ik zou over (bijna) alles wel meer willen leren dan ik nu doe. Moraal van het verhaal - volg je gevoel. Voor mij voelde dit goed en dat blijkt nu ook. :j

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:29

Ik heb commerciële economie gedaan en ik zat er hetzelfde in als jij.
Eigenlijk vond ik het niet leuk.
Ik heb wel doorgezet en hen afgemaakt omdat je met deze studie breed inzetbaar bent.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 00:39

Hier een ervaringsdeskundige wat betreft switchen. Ik vond de studie interessant, het werkveld waarin ik terecht zou komen helemaal niet. Ik heb eind 2e bachelorjaar besloten iets anders te zoeken en begin 3e bachelorjaar gevonden. Mijn eerste bachelor wel afgemaakt (ging me gemakkelijk af en een papiertje is nooit verkeerd) en na dat jaar gestart aan een andere studie waarvan het baanperspectief mij wel aansprak. Geen spijt van :)

Heb je hierover met een studieadviseur gesproken? Dat heeft mij erg geholpen om in te zien wat ik wel/niet wilde. Tot slot: als je wilt switchen maar je huidige studie wilt afmaken, controleer dan goed of je voor je nieuwe studie geen instellingsgeld hoeft te betalen. Zou zonde zijn!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:10

Ik vond de pabo ook maar zelden leuk. Had het erg gezellig met vriendinnen, dat wel. Opleiding zelf heb ik weinig van geleerd, de stages vond ik wel top.