Lastige keuze TS! Ik ben ook architect en ik begrijp volledig je voorkeur voor een bepaalde stijl. Geef mij ook maar modern, puur omdat ik met een landelijke stijl minder voeling heb. Ik werk momenteel op een kantoor waar beide stijlen aanwezig zijn, maar al een geluk toch net iets meer moderne stijl dan klassiek.
De wisselwerking tussen beide stijlen vind ik best ok. Maar klassieke woningen zijn altijd heel eenzijdig en je kan daar helaas ook nooit 'vernieuwend' in zijn.
Doet optie 1 nooit een afwisseling of is het puur klassiek? Ik weet in veel kleine bureau's dat de stijl vaak niet uit maakt en dat ze vaak zowel modern als klassiek bouwen. Maar ik weet ook wel uit ervaring dat er bepaalde regio's zijn waar bijvoorbeeld veel meer klassiek wordt gebouwd dan modern, geen idee hoe dat dat in het Gentse zit. (Kanten van Brecht heel veel klassiek, kanten Londerzeel dan weer voornamelijk modern)
Optie 2 zou ik persoonlijk niet doen door de afstand, ondanks dat de collega's en de stijl je meer liggen. Ik rij momenteel 30 a 35 min naar het werk en ik vind dat al te veel van het goede. In het begin sta je daar heel positief tegen over, maar na enkele maanden begint dat wel te knagen... Ik heb het uiteindelijk wel zo ver gekregen dat ik 1 dag in de week van thuis uit werk.
Hier in de regio Antwerpen is er een tekort aan architecten en is er enorm veel vraag. Als ik zou willen zou ik morgen bij wijze van spreken in 10 kantoren kunnen starten. Hoe zit dat in Gent? Mijn gevoel zegt eerder dat je bij optie 1 moet blijven als tijdelijke oplossing om zo inderdaad een inkomen te behouden en in tussentijd op zoek te gaan naar andere werkplaatsen dichter bij huis. Er zal wel ongetwijfeld iets uit de bus komen, zeker als daar in Gent ook tekort aan architecten is.
Je kan veel beter dichter bij huis zoeken, die reistijd is zo weggegooid geld als zelfstandige... Je kan die tijd beter gebruiken om te werken. En daarnaast de naft die je moet betalen, is dagelijks een duur extra uur, zeker als je dat aan het eind van de maand optelt.
Mijn advies: kijk rustig verder uit naar een nieuwe job bij een bureau dat je goed ligt qua stijl en qua mensen. Daarnaast vermoed ik dat je nog stagiaire bent omdat je nog maar 1 jaar afgestudeerd bent? zoek dan voornamelijk iets waar je veel kan bijleren en waar je ook veel kansen krijgt. Niet dag in dag uit voorontwerpen uitwerken of bouwaanvragen indienen, want een job als architect bestaat uit nog zo veel meer!
Veel succes!