Is het werken als juf leuk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:42

Daniquebyoux schreef:
Niet alle reacties gelezen maar hier mijn standpunt als ik zie hoe mijn moeder is als juf:

Heel veel onbetaalde overuren. Ze wordt wakker, gaat naar school, de kinderen gaan weer naar huis en zij zit tot 5 te werken. Dan gaat ze naar huis, om thuis de laptop erbij te pakken en verder te werken. Zelfs onder het eten, tot een uur of 10, soms 11 en dan uiteindelijk naar bed. En dat 5 dagen in de week. Want in het weekend is ze bezig vanaf het moment dat ze wakker wordt tot wanneer ze gaat slapen. (Op enkele dagen met visite ect uitgesloten, in principe is ze altijd bezig)
Ze krijgt weinig erkenning vanuit der baas in verhouding met wat ze doet, vind ik. Vanuit de kinderen vind ze gelukkig voldoening. Ze is altijd voor ze bezig, altijd bezig met nieuwe methodes, nieuwe lesstof. Het salaris is niet slecht, maar mag zeker beter. Net zoals een arts staat ze eigenlijk 24/7 klaar voor haar ‘kids’, zelfs op feestdagen en in vakanties.
Maar als ik haar vraag: mam, zou je een andere baan willen? Dan is het antwoord zonder nadenken en zonder twijfel: nee, dit is wat ik leuk vind.

Bizar dit. Ik ken meerdere juffen, maar niet een die geen leven buiten werk heeft :=
Ik begrijp niet waarom je dit zou doen en volgens mij is dit ook niet de standaard maar een recept voor burn-out en lijkt mij dat de tijd rijp is voor een les time management :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:00

Mazida schreef:
Ik overweeg om de PABO te gaan doen. Maar als ik van kennissen hoor die voor de klas staan vraag wat er leuk is krijg ik alleen maar waarschuwingen: veel administratie (elke scheet moet worden vastgelegd in volgsystemen), veel onbetaalde overuren, veel kinderen met rugzakje (gaan niet meer naar passend onderwijs) en weinig salaris (als ik kijk naar de schalen vind ik dat wel meevallen). En pas geleden liep ik een dagje mee. Ook deze juf waarschuwde me om wel 10x na te denken. En toch lijkt het me nog leuk of ben ik gewoon te naïef :o ?

Omdat op Bokt veel dames zitten en die vooral in het onderwijs werken, is het werken als juf ook nog leuk?

Ik heb mijn diploma's om in het onderwijs te mogen werken, maar toch heb ik ervoor gekozen om door te studeren. Waarom? Omdat ik denk dat ik het werk voor de klas geen jaren volhoud. Ik ben het niet eens met het systeem wat de regering heeft bedacht (passend onderwijs), daarnaast heb je vaak 4 of 5 zorg leerlingen in de klas. Je hebt ook veel administratieve werkzaamheden. Ik merk dat mijn liefde ligt bij het pedagogische vlak en de persoonlijke ontwikkeling en dat een cito toets maar een moment opname is. Ik vind dat er binnen het onderwijs te veel gericht wordt op prestatie, terwijl ik zelf het veel belangrijker vind om naar de individuele ontwikkeling te kijken. Ook zijn veel juffen niet juist opgeleid om de zorgleerlingen te begeleiden.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:07

Stal_Fiore schreef:
Mazida schreef:
Wat vind je om je heen minder leuk Fiore?

- Administratie, alles moet op papier staan. in volgsysteem, in groepsmap, in groepsoverzicht, in het invaldocumentje voor als je ziek ben, wat niet mogelijk is want er zijn geen invallers :')
- Alle werkgroepen, waarvan sommige niet echt onderwijsgebied zijn maar wel heel groot (bijvoorbeeld preventiemedewerker waarbij ik risicoanalyses moet maken en het liefst ook alle verbeterpunten moet uitvoeren).
- Heisa met bepaalde ouders
- Druk vanuit de onderwijsinspectie waarbij niet altijd naar ons publiek gekeken wordt.

Zo herkenbaar dit en wat dacht je van:
- klas zelf schoonmaken, want schoonmakers krijgen te weinig uren om het grondig te doen
- oud papier zelf wegbrengen
- alles zelf kopieëren
- lokalen leeg halen als de vloeren weer eens geboend worden in de vakantie en dat je zelf weer alles terug mag zetten (in de vakantie)
- en soms zelfs nog een keukenrooster, schoonmaken, vaatwasser in en uitruimen, koffie-apparaten schoonhouden en bijvullen...
Waar ze op de middelbare scholen een conciërge hebben, moeten wij dit allemaal zelf doen.

Ik zou als ik opnieuw moest gaan studeren, een andere opleiding doen. Ik zou niet weer voor basisonderwijs kiezen als de hele rompslomp er omheen blijft.
Lesgeven vind ik echt super leuk, maar zodra de leerlingen uit zijn ben ik een administratief medewerkster en heb ik amper tijd voor het echt goed voorbereiden van de lessen.
Overigens heb ik het verder super naar mijn zin, mijn werkplek is leuk, heb gezellige collega’s en dat maakt het werken fijn. Maar merk wel dat het steeds meer en meer papierwerk wordt. En dat is zo jammer.

En wat iemand zei over dat er veel gericht wordt op prestatie, 100% waar. Alles was een beetje minder goed gaat moet je 10x verdedigen en verklaren.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:15

Lizz schreef:
Zo herkenbaar dit en wat dacht je van:
- klas zelf schoonmaken, want schoonmakers krijgen te weinig uren om het grondig te doen
- oud papier zelf wegbrengen
- alles zelf kopieëren
- lokalen leeg halen als de vloeren weer eens geboend worden in de vakantie en dat je zelf weer alles terug mag zetten (in de vakantie)
- en soms zelfs nog een keukenrooster, schoonmaken, vaatwasser in en uitruimen, koffie-apparaten schoonhouden en bijvullen...
Waar ze op de middelbare scholen een conciërge hebben, moeten wij dit allemaal zelf doen.

Ik zou als ik opnieuw moest gaan studeren, een andere opleiding doen. Ik zou niet weer voor basisonderwijs kiezen als de hele rompslomp er omheen blijft.
Lesgeven vind ik echt super leuk, maar zodra de leerlingen uit zijn ben ik een administratief medewerkster en heb ik amper tijd voor het echt goed voorbereiden van de lessen.
Overigens heb ik het verder super naar mijn zin, mijn werkplek is leuk, heb gezellige collega’s en dat maakt het werken fijn. Maar merk wel dat het steeds meer en meer papierwerk wordt. En dat is zo jammer.

Heel veel van wat jij opnoemt heeft wel te maken met wat de directie bepaald. Mijn oude school heeft wel conciërge, zelfs 2. Die veel van dit soort klusjes doen! zeker met het extra geld wat is vrijgekomen voor werkdruk kan je hier voor mooi gebruiken. Ook met de vloeren het bedrijf dat de vloeren daar doet haalt zelf de klas leeg en zet alles weer terug. Het is maar net waar je voor kiest school zijnde.

En ik denk ook met administratie. Op sommige scholen zijn ze hier niet effectief mee bezig waardoor het heel veel is. Als je hier anders mee omgaat dan is het toch een stuk minder werk.

Ladyson

Re: Is het werken als juf leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:21

Een vriendin van mij heeft een aantal jaar geleden de PABO afgerond en is tot de conclusie gekomen dat het helaas toch niks voor haar is. De kinderen en het lesgeven vindt ze heel leuk, maar het gebrek aan gesprekken met volwassenen mistte ze heel erg. Ze vond het best 'eenzaam' omdat je de hele dag als enige volwassene tussen de kinderen staat.

Ze heeft eerst geprobeerd intern door te groeien naar een andere functie, maar dat zou jaren gaan duren. Vervolgens kwam ze tot de conclusie dat je verder met een PABO diploma echt nergens anders ongeveer aan de bak komt, terwijl andere HBO-opleidingen vaak heel breed zijn en je dus daarna nog allerlei kanten op kan.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:32

Ladyson schreef:
Ze heeft eerst geprobeerd intern door te groeien naar een andere functie, maar dat zou jaren gaan duren. Vervolgens kwam ze tot de conclusie dat je verder met een PABO diploma echt nergens anders ongeveer aan de bak komt, terwijl andere HBO-opleidingen vaak heel breed zijn en je dus daarna nog allerlei kanten op kan.

Dát vind ik idd wel een enorm ding: je hebt een HBO werk-/denkniveau en als je dan ander HBO-werk-buiten de sociale/pedagogische sector, wil doen, zul je dus eerst weer 4 jaar de schoolbanken in moeten.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:59

Ja het is leuk!
Ga anders gewoon eens een snuffelstage doen, loop binnen bij een school en vraag of je eens een dagje mag meelopen.
Het is echt wel verschillend per school. Er worden voorbeelden geven over zoveel administratie, en zoveel extra werk wat je (zelf) mee naar huis neemt. Ik en bij ons op school hebben daar wel een omslag in gemaakt, we moeten echt af van het idee dat het een "roeping" is en dat je zoveel terug krijgt van de kinderen. Het is een baan en die wordt betaald. Je werk is nooit klaar maar je moet het ook gewoon laten liggen anders verandert er nooit wat en wordt het heel zwaar.
Het onderwijs rommelt enorm op dit moment omdat er een enorm lerarentekort dreigt, ik verwacht dat het of beter gaat worden of het gaat helemaal mis en daarna wordt het weer beter. Er zit in ieder geval beweging in en dat is al heel wat.
Kinderen en hun ouders zijn heel erg leuk, ik zeg ga het proberen :) het is echt een vak dat je voor een groot deel in de praktijk gaat leren.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 00:51

verootjoo schreef:
Daniquebyoux schreef:
Niet alle reacties gelezen maar hier mijn standpunt als ik zie hoe mijn moeder is als juf:

Heel veel onbetaalde overuren. Ze wordt wakker, gaat naar school, de kinderen gaan weer naar huis en zij zit tot 5 te werken. Dan gaat ze naar huis, om thuis de laptop erbij te pakken en verder te werken. Zelfs onder het eten, tot een uur of 10, soms 11 en dan uiteindelijk naar bed. En dat 5 dagen in de week. Want in het weekend is ze bezig vanaf het moment dat ze wakker wordt tot wanneer ze gaat slapen. (Op enkele dagen met visite ect uitgesloten, in principe is ze altijd bezig)
Ze krijgt weinig erkenning vanuit der baas in verhouding met wat ze doet, vind ik. Vanuit de kinderen vind ze gelukkig voldoening. Ze is altijd voor ze bezig, altijd bezig met nieuwe methodes, nieuwe lesstof. Het salaris is niet slecht, maar mag zeker beter. Net zoals een arts staat ze eigenlijk 24/7 klaar voor haar ‘kids’, zelfs op feestdagen en in vakanties.
Maar als ik haar vraag: mam, zou je een andere baan willen? Dan is het antwoord zonder nadenken en zonder twijfel: nee, dit is wat ik leuk vind.

Bizar dit. Ik ken meerdere juffen, maar niet een die geen leven buiten werk heeft :=
Ik begrijp niet waarom je dit zou doen en volgens mij is dit ook niet de standaard maar een recept voor burn-out en lijkt mij dat de tijd rijp is voor een les time management :)

Heeft niks te maken met ‘geen leven buiten werk’. Mijn moeder heeft weldegelijk een leven buiten werk maar elk ander moment word besteed aan de kinderen of aan een eventuele verdere ontwikkeling voor haarzelf in het lesgeven.
Vanwaar de time management? Het is niet dat ze iets niet af krijgt of niet weet hoe ze haar tijd moet inplannen/besteden. Ze kiest er heel bewust voor, maar laten we eerlijk zijn. Je bent nooit uitgeleerd. Er zijn altijd nieuwe methodes en het kan altijd beter. Ik zou mijn moeder een workaholic noemen. Betekend niet dat ze geen hobbies heeft. Mijn moeder doet echter meer dan de gemiddelde juf (bij haar op school) en neemt daardoor meerdere taken op zich. Ze is uitgenodigd om workshops te geven over website ofzo die ze samen met een collega heeft opgezet, daar gaat veel tijd in zitten. Maar uiteindelijk zal het lonen in de toekomst voor de kinderen.
Recept voor een burnout nee. Wat dat betreft kent ze haar grens, maar door haar liefde voor het vak gaat ze door.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 01:31

Ik ben juf en kan niet wachten totdat ik uit het onderwijs kan.

Oneindige (nutteloze) meetings, administratie, planning, overuren, moeilijke kinderen, moeilijke ouders. Je mag nog geen boe of bah meer zeggen. En dan zijn er nog de dingen die door anderen zijn benoemd.
Idd ook het missen van volwassen gesprekken.
Vaak kom ik wel thuis en dan wil gewoon stilte want constant je naam horen of wat dan ook is mentaal erg vermoeiend.

Ik houd van lesgeven. Maar voor mij niet meer op een school of met kinderen.

Heb in NL, Londen lesgegeven en nu Melbourne. Tis overal dweilen met de kraan open zowat.

Enige pluspunt hier is dat de salarissen heel goed zijn.

Ben er he le maal klaar mee.
Nog een schooljaar en dan hoop ik eruit te zijn.

Maar, er zijn mensen die t het einde vinden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 08:03

Tja, ik denk dat ieder voor zich weet of ie het leuk vindt of niet. Er zijn mensen die volmondig zullen zeggen nee en je hebt er die volmondig ja zeggen.

Mijn ervaring: ja ik vind het leuk. Ik sta wel niet echt voor de klas, dat maakt het wat anders natuurlijk. Er is best wel wat administratie en ja je werkt veel. Anderzijds: onbetaalde overuren heb je op andere plaatsen ook en het is ook een beetje aan jezelf om aan zelfzorg te doen. Veel hangt imo ook af van de sfeer die op school heerst. Ik kom op verschillende scholen. In sommige kom ik heel graag, in andere totaal niet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 08:12

Hier ook een juf basisonderwijs, nu 8 jaar. Ik herken eigenlijk alles wat bovenstaande collega's noemen, maar vertik het teveel te doen buiten uren.

Waaroom loop je niet een paar dagen mee op een basisschool?

Bij onze stichting betalen ze zelfs studies voor degene die zich willen laten (om)scholen, heb je daar al naar geïnformeerd? Zo heb je een gratis studie met baangarantie te pakken!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:10

pateeke schreef:
Mijn ervaring: ja ik vind het leuk. Ik sta wel niet echt voor de klas, dat maakt het wat anders natuurlijk. Er is best wel wat administratie en ja je werkt veel. Anderzijds: onbetaalde overuren heb je op andere plaatsen ook en het is ook een beetje aan jezelf om aan zelfzorg te doen. Veel hangt imo ook af van de sfeer die op school heerst. Ik kom op verschillende scholen. In sommige kom ik heel graag, in andere totaal niet.

Onbetaalde uren hoef je echt niet elders te hebben. Op mijn huidige job heb ik nooit overuren. En als ik ze - zeer uitzonderlijk - toch zou hebben, is daar een regeling voor. Mijn man, IT-er, wordt voor elk overuur betaald of krijgt dit in verlof, of een combinatie hiervan. En op zaterdag of zondag krijgt hij nog meer. Nu, mij hoorde je niet klagen over het loon t.o.v. het aantal uren hier in België. Het loon vond ik namelijk prima.
Wel vind ik dat je als beginnende leerkracht echt nood kan hebben op ondersteuning in je time management. Er is helemaal niemand die je hierin wat wegwijs maakt en de dagdagelijkse praktijk is m.i. niet vergelijkbaar met stages. Het is een beetje pompen of verzuipen. Zeker in de laatste scholen waar ik werkte, waar de mate waarin je moest differentiëren een beetje veel doorsloeg, had een beginner het allicht niet gered.

Of als je plots wordt losgelaten op een klas met kinderen met zware gedragsproblemen. Nie-mand die je dan een beetje ondersteunt.

Ik had ooit in zo'n klas een interim van een week, woensdag tot woensdag. Vrijdagavond is mijn appendix bijna gesprongen, moest met spoed geopereerd worden. Joh, ik was blij niet meer terug te moeten. En dat is niet, echt niet, de schuld van de kinderen, maar wel van het systeem en het gebrek aan middelen om terug fatsoenlijke mentoruren te geven (die hadden we ooit, lang geleden, hier in België).

En toen kwam hier het M-decreet, de doodsteek voor leerkrachten hun welzijn in het Belgische onderwijs...

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:35

Tieneke schreef:
pateeke schreef:

Onbetaalde uren hoef je echt niet elders te hebben. Op mijn huidige job heb ik nooit overuren. En als ik ze - zeer uitzonderlijk - toch zou hebben, is daar een regeling voor. Mijn man, IT-er, wordt voor elk overuur betaald of krijgt dit in verlof, of een combinatie hiervan. En op zaterdag of zondag krijgt hij nog meer. Nu, mij hoorde je niet klagen over het loon t.o.v. het aantal uren hier in België. Het loon vond ik namelijk prima.
Wel vind ik dat je als beginnende leerkracht echt nood kan hebben op ondersteuning in je time management. Er is helemaal niemand die je hierin wat wegwijs maakt en de dagdagelijkse praktijk is m.i. niet vergelijkbaar met stages. Het is een beetje pompen of verzuipen. Zeker in de laatste scholen waar ik werkte, waar de mate waarin je moest differentiëren een beetje veel doorsloeg, had een beginner het allicht niet gered.

Of als je plots wordt losgelaten op een klas met kinderen met zware gedragsproblemen. Nie-mand die je dan een beetje ondersteunt.

Ik had ooit in zo'n klas een interim van een week, woensdag tot woensdag. Vrijdagavond is mijn appendix bijna gesprongen, moest met spoed geopereerd worden. Joh, ik was blij niet meer terug te moeten. En dat is niet, echt niet, de schuld van de kinderen, maar wel van het systeem en het gebrek aan middelen om terug fatsoenlijke mentoruren te geven (die hadden we ooit, lang geleden, hier in België).

En toen kwam hier het M-decreet, de doodsteek voor leerkrachten hun welzijn in het Belgische onderwijs...

Ik heb hiervoor in de zorg gewerkt. Overuren heb je daar echt wel en ja ik moest die opnemen in verlof, maar dat lukte niet. Dat gaat zo als er te weinig personeel is en je het werk van 4 man in een halftijds moet doen.

Ja goede aanvangsbegeleiding doet veel. Helaas is dat ook weer afhankelijk van school tot school.

Het M-decreet is in principe niet verkeerd. Er zijn helaas wel te weinig middelen voor de nodige ondersteuning. En dan hangt het ook heel erg af van de regio waar je in zit, als we het hebben over problematieken als gedragsproblemen, ASS en leerstoornissen. Sommige regio’s zijn overgevraagd waardoor er idd maar weinig ondersteuning geboden kan worden per leerling. Wel is het zo dat ondersteuners echt hun best doen om dan toch nog zo goed mogelijke ondersteuningen te bieden en leerkrachten bij te staan.
Het is nu nog afwachten wat het begeleidingsdecreet gaat brengen...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:47

Ook in mijn job is er te weinig personeel, maar na mijn uren ga ik naar huis. En mijn collega's met mij. So be it. Je ziet het meer en meer in elke sector: zo veel mogelijk doen voor zo weinig mogelijk kosten.

Het M-decreet werkt enkel bij voldoende middelen voor ondersteuning. En bij al mijn vrienden in het onderwijs hoor ik één en hetzelfde ding: net dat ontbreekt. In mijn regio is er 9/10 sprake van 1 leerkracht voor de klas en hier en daar wat zorguurtjes. Daar red je het niet mee. En de kinderen en de leerkracht zijn de dupe. Dat is wat het zo belastend maakt: je moet het maar fixen in je uppie. Niet abnormaal dat er een groot tekort is en dat 1/4 ermee stopt binnen de vijf jaar. Als het niet meer is intussen.

Oh, en mij hoor je zeker niet zeggen dat leerkrachten hun best niet doen. Absoluut niet. Maar ook daar moet er een eerlijker systeem komen en moeten ook vastgeroeste leerkrachten kunnen begeleid worden om op niveau mee te draaien in de huidige systemen. Want nu maakt het cru gezegd niet zo uit hoe je presteert.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:10

Ik heb geen ervaring met werken in het onderwijs.

Maar jullie discussie doet me denken aan Merel van Vroonhoven die momenteel columns over haar ervaringen als zij-instromer is het (speciaal) onderwijs schrijft voor de Volkskrant.

Merel is dus een PABO-student/zij-instromer. Niet heel bijzonder zal je misschien denken. Dat is het wel. Want Merel van Vroonhoven gaf op 51-jarige leeftijd haar topbaan met topsalaris, auto met chauffeur en persoonlijke secretaresse en andere privileges op om lerares te gaan worden.

Ze was bestuursvoorzitter bij de Autoriteit Financiële Markten, de AFM. Deze baan heeft ze heel bewust opgezegd en van de Amsterdamse Zuid-as verlegde ze haar werkzaamheden naar een PABO-stage in de Haagse Molenwijk in het stadsdeel Laak. Een achterstandswijk, een enorm contrast dus.

Niet dat ze geen twijfels en onzekerheden kent. Daar maakt ze nu juist kennis mee. Daarom is haar verhaal zo fascinerend. En wat bezielt iemand om vanuit een toppositie aan dit avontuur te beginnen? Het werken in het onderwijs moet toch op een of andere manier de moeite waard zijn, zou je denken.

Ts, succes met je overwegingen :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:21

Het is zeker de moeite waard en het blijft een prachtig beroep. Maar alles er rond maakt dat het simpelweg heel lastig kan zijn. En zo lang er zaken onbenoemd en verdoezeld blijven, gaat het groeiend tekort aan leerkrachten niet opgelost worden.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:45

Ieder beroep heeft zijn nadelen.

Het is waar dat er meer geld naar het onderwijs mag en meer waardering naar de leerkrachten. Maar dat houdt niet in dat het geen geweldig beroep is!

Ik moest ruim een half jaar geleden stoppen met werken ivm bekkeninstabiliteit door mijn zwangerschap en ik heb zitten huilen omdat ik mijn werk en de kinderen zo zou gaan missen.
Ik kan helaas nog steeds niet aan het werk, maar ik kan niet wachten tot ik wel weer kan.

Geen dag in het onderwijs is hetzelfde. Je kan er op zoveel verschillende vlakken je creativiteit kwijt. Natuurlijk maak ik ook wel meer uren dan er op mijn loonstrookje staan, maar niet zoveel dat het mijn verdere leven beïnvloed. Stukje verantwoordelijkheidsgevoel naar je klas heb je meestal wel nodig. Periodes met rapporten en gesprekken zijn wel zwaar en kosten veel tijd. Maar doordat we steeds digitaler werken, wordt dat stukje ook steeds behapbaarder.

Laat je niet uit het onderwijs ontmoedigen!
Het is een prachtig beroep, wat naar mijn idee de basis is van de maatschappij. Maar als we allemaal alleen maar blijven zeuren zal het ook nooit beter worden.
We hebben jonge enthousiaste mensen nodig die het onderwijs op de toekomst kunnen richten én een overheid die het belang van het onderwijs ziet en er waardering en geld in stopt.

Dus hup, op naar de pabo! :D

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:55

Mazida schreef:
Ik overweeg om de PABO te gaan doen. Maar als ik van kennissen hoor die voor de klas staan vraag wat er leuk is krijg ik alleen maar waarschuwingen: veel administratie (elke scheet moet worden vastgelegd in volgsystemen), veel onbetaalde overuren, veel kinderen met rugzakje (gaan niet meer naar passend onderwijs) en weinig salaris (als ik kijk naar de schalen vind ik dat wel meevallen). En pas geleden liep ik een dagje mee. Ook deze juf waarschuwde me om wel 10x na te denken. En toch lijkt het me nog leuk of ben ik gewoon te naïef :o ?

Omdat op Bokt veel dames zitten en die vooral in het onderwijs werken, is het werken als juf ook nog leuk?

Mijn mening: ja, het werken als juf is ook nog leuk :)

Leuk dat je overweegt om de PABO te gaan doen en goed van je dat je je er eerst in verdiept of het echt wel wat voor je is.
Maar zoals je ook hier al in de reacties leest; voor iedereen is het anders.
Zoveel mensen, zoveel meningen.

En wie moet je nu geloven?
En wat moet je doen?

Misschien heb je iets aan deze tip:
Je hebt alle reacties gelezen, hè?
Welke reacties ben je het meest geneigd om op jezelf te betrekken?
Die waarin gezegd wordt dat het onderwijs niet meer leuk is, vanwege het vele extra werk (de klas schoonmaken, oudergesprekken, zorgleerlingen, vergaderingen, werkgroepen, administratief bijhouden hoeveel scheten er die dag zijn gelaten ;), enz.) en het lage salaris?
Of die reacties waarin wordt gezegd, dat het superleuk is om met kinderen te werken, dat elke dag weer anders is, dat je veel voldoening uit je werk kunt halen en dat het eigenlijk ook best leuk is om kinderen dingen te leren?

Zijn dat de eerste reacties?
Dan zou ik een andere studie overwegen.
Maar als dat de tweede reacties zijn, dan zou ik ervoor gaan.

Ik stel het nu wel wat zwart/wit, maar geloof me; het is grotendeels hoe je het straks zelf ervaart.
Wat mij wel opvalt in het onderwijs is dat heel veel leerkrachten téveel hooi op hun vork nemen en alle dingen die gedaan "moeten" worden ook doen.
Maar ook als leerkracht mag je wel eens op de rem trappen, je eigen grens aangeven en gewoon eens zeggen: "Dit ga ik niet doen." (Wel goed kunnen onderbouwen waaróm je het niet gaat doen natuurlijk ;) )

En waar we in het onderwijs, als leerkrachten zelf, voor moeten oppassen is dat de beeldvorming naar buiten toe niet zo is dat jonge, enthousiaste mensen niet meer voor het onderwijs gaan kiezen.
Want kom op, die juf waar je een dagje mee hebt gelopen; wat voor nut heeft het om te zeggen dat je je nog wel 10x moet bedenken?
Wees blij dat iemand overweegt om ook het onderwijs in te gaan.
Vergeet daarbij niet dat mensen (en leerkrachten niet uitgezonderd) ook gewoon graag klagen en graag willen laten horen dat zij het toch eigenlijk wel ontzettend zwaar hebben.
Dat is soms ook een manier om waardering te krijgen ;)

En eerlijk is eerlijk: voor de één is het ook gewoon zwaarder dan voor de ander.
Maar hoe dat voor jou zal zijn, dat weet je pas (en dat geldt voor alles) wanneer je het zelf ervaart.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:00

Akires1 schreef:
En waar we in het onderwijs, als leerkrachten zelf, voor moeten oppassen is dat de beeldvorming naar buiten toe niet zo is dat jonge, enthousiaste mensen niet meer voor het onderwijs gaan kiezen.
Want kom op, die juf waar je een dagje mee hebt gelopen; wat voor nut heeft het om te zeggen dat je je nog wel 10x moet bedenken?
Wees blij dat iemand overweegt om ook het onderwijs in te gaan.
Vergeet daarbij niet dat mensen (en leerkrachten niet uitgezonderd) ook gewoon graag klagen en graag willen laten horen dat zij het toch eigenlijk wel ontzettend zwaar hebben.
Dat is soms ook een manier om waardering te krijgen ;)

En eerlijk is eerlijk: voor de één is het ook gewoon zwaarder dan voor de ander.
Maar hoe dat voor jou zal zijn, dat weet je pas (en dat geldt voor alles) wanneer je het zelf ervaart.

Helemaal dit! Ik werk in de zorg dan wel, maar zie het precies zo.

Elke baan is zwaar als het niet bij je past, en zoek een baan die bij je past en je hoeft nooit meer te werken ;)
Werkdruk heb je ook overal, het is aan jezelf hoe je daar mee omgaat :)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:38

Wat een wijze woorden, verootjoo :-)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:46

En ook gelijk de reden waarom men onderwijs als roeping blijft zien en dat men dan niet begrijpt waarom er gestaakt wordt.
Het is ook sterk groeps afhankelijk, bestuurd afhankelijk, directie afhankelijk en als je niet fulltime werkt ook nog duo afhankelijk.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:57

Wat top dit topic, wil zelf ook naar de PABO *\o/*

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:08

Trui schreef:
Wat top dit topic, wil zelf ook naar de PABO *\o/*

+:)+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:10

Ik zal iedereen uit de droom helpen dat het VO meer zou ontvangen. (ik zag weer iemand die daarover begon......misschien moet je dan VO docent worden?)

Het scheelt bruto 160 euro dat is netto tientjes werk. Een gewone VO docent zit in LB en als je LC/LD wil krijgen moet je daar heel veel meer voor doen, universitaire studie, bovenbouw klassen draaien en weet ik veel voor taken en dan moet er een vacature binnen de school zijn. Deze schaal krijg je niet 123.

https://ambtenarensalaris.nl/wp-content/uploads/2018/08/CAO-VO-2018-2019_salarisschalen.pdf

LB laagste schaal hoogste trede : 4071 euro

https://www.poraad.nl/files/werkgeverszaken/salaristabellen_cao_po_per_1_juli_2019.pdf

Schaal L10 laagste schaal hoogste trede: 3910 euro

Mijn mening is dat we goed verdienen, zeker naar gelang de vakanties. Een baan ligt je of het ligt je niet. Al verdien ik 2000 euro meer, als ik iets doe wat ik niet leuk vind dan wordt het dat ook niet.

Edit: Ik verdiende op kantoor (HBO) functie zonder cao 2750 euro bruto en dat was voor die baan toen een goed salaris. Bij andere bedrijven was de max 2500 euro. Had ik 5 weken per jaar vakantie, moest ik vechten wanneer ik vrij kon zijn, was seizoensgebonden, hijgende baas in mijn nek met targets, harde bedrijfsmentaliteit, zat ik dagelijks 45 uur op kantoor, pauze kreeg je niet betaald....en zo kan ik nog wel even doorgaan. Mensen die het onderwijs als slecht afschilderen moeten soms eens verder kijken dan hun neus lang is.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 14:31

Wat leuk al die reacties :) . Goede stof om over na te denken. Misschien inderdaad nog eens een meeloopdagje doen :) . Ondanks alle nadelen kriebelt het nog wel steeds. In mijn huidige werk ook veel werkdruk en administratie, dus dat ben ik wel gewend :)). En daarin ook wel geleerd om grenzen aan te geven en nee te zeggen als het moet :)