Hoeveel uur werken naast studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoeveel uur werken naast studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 01:03

Ik heb 20 uur per week gewerkt naast een voltijd hbo studie. Het ligt er echt aan hoeveel reistijd je hebt, hoeveel uren les, hoeveel tijd je thuis nog in je studie moet stoppen. Kun je minder werken als het even druk is in je tentamenperiode?

Dit zijn allemaal zaken die je moet meenemen. Ik had het geluk dat ik in drukke periode kon zeggen dat ik minder of zelfs een weekje niet kwam. Anders had ik het nooit volgehouden.

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 01:13

senna21 schreef:
Ben je eerstejaars? Meestal wordt een studie drukker na verloop van tijd.
In een studie heb je rustige en drukke tijden, afhankelijk van programma en toetsing.
Is er ruimte bij de werkgever om zonodig minder/aangepast rooster te werken?

Ja ben nu eerstejaars, hiervoor wel een andere opleiding gedaan maar halverwege gestopt. Weet ongeveer wat ik kan verwachten. Telefonisch zeiden ze dat er wel ruimte was in het rooster. Ik zal maandag nog even een aantal dingen bespreken, ook die hier genoemd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 01:41

Tijdens mijn bachelor werkte ik 8 uur in het weekend. Tijdens mijn master 24 uur (avonddiensten vanaf 17u) en op einde met thesis schrijven 32 uur (overdag).

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:46

Ik heb naast mijn master 15-25 uur per week gewerkt en ik had 1 avond in de week muziekles. Ik woonde niet in mijn studiestad en had een half uur reistijd met de auto. Vooral de 25 uur was pittig en dat heb ik na twee maanden ongeveer teruggeschroefd naar maximaal 18 uur per week.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:47

Naast mijn HBO-studie lukte dit prima. Maar naast mijn universitaire bachelor is 9 uur wel echt al veel...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:48

Pff 15 uur werken naast je studie... mij niet gezien!

Ik heb geen vaste uren bij mijn bijbaan, dus mijn uren zijn altijd verschillend. Als ik werk is dat in het weekend. Nu loop ik stage, dus werk ik eigenlijk nauwelijks, omdat ik het anders niet rond krijg. Ik vind stage nu belangrijker dan een bijbaantje. Scheelt natuurlijk dat ik stage vergoeding krijg.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:52

Zertab schreef:
Pff 15 uur werken naast je studie... mij niet gezien!

Ik heb geen vaste uren bij mijn bijbaan, dus mijn uren zijn altijd verschillend. Als ik werk is dat in het weekend. Nu loop ik stage, dus werk ik eigenlijk nauwelijks, omdat ik het anders niet rond krijg. Ik vind stage nu belangrijker dan een bijbaantje. Scheelt natuurlijk dat ik stage vergoeding krijg.

Tsja, je moet wat als je geen basisbeurs krijgt en niet wil lenen.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:58

Ik werk ongeveer 2-3 dagen per week (ong. 12-16 uur per week), altijd 's avonds. Ik ben best tevreden met de hoeveelheid die ik werk, ik kan er prima van rondkomen. Reistijd van school naar thuis is ongeveer 1,5 uur, dus op een schooldag ben ik zo'n 3 uur in totaal kwijt, het is daarom soms wel even plannen met welke dagen ik wel en niet kan maar ze zijn hier wel makkelijk, als ik eens laat thuis ben kan ik vaak zonder problemen wel een half uurtje later komen en ook met tentamens e.d. zijn ze heel soepel :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 15:21

Ik werk ook minimum 2 dagen per week en maximum 3. Gemiddeld zo'n 13-15 uur per week. Soms iets minder, soms iets meer afhankelijk van mijn uren want die verschillen bijna iedere week. Heb daarnaast dan nog mijn full-time hogere studie en sta niet ingeschreven als werkstudent, ik heb dus elke dag les. Ik wil eigenlijk vanaf 2020 gaan afbouwen naar 8-10 uur per week omdat ik niet zo goed met stress kan omgaan en ik het eigenlijk niet zo fijn meer vind. Ja, je verdient veel geld, maar ik merk dat ik zelden nog tijd heb voor mezelf en ik mijn ouders ook nog zelden zie. Ik zit niet op kamers en reis gemiddeld ook 1,5 uur naar school heen en terug dus 3 uur per dag. Natuurlijk hangt het ook een beetje van je prioriteiten af en ik heb het geluk dat ik kan zeggen "deze week even niet of minder werken" en "deze maand neem ik vrij". Anders zou het sowieso niet gaan met bijvoorbeeld examens, want in die periode wil ik me echt daarop focussen.

Ik heb ook maanden waar het perfect bij gaat, waarbij de lessen meevallen en ik weinig moet doen voor school. Ik heb op dit moment ook geen hobby's of vriend. Maar in 2020 wil ik ook terug een paard gaan kopen en dan moet ik zeker gaan afbouwen want anders zou ik onmogelijk 3-4x per week kunnen gaan rijden. Qua school zit ik wel nog altijd mooi op schema, ben er op al mijn vakken door en volg ongeveer 90% van mijn lessen mee, maar soms geef ik ook wel eens toe aan de vermoeidheid en ga ik een paar uren aula lessen niet. Ik ben absoluut geen topstudent maar heb geluk dat ik een beetje verstand heb waardoor ik nooit heel veel moet studeren om er door te zijn, ik moet dus minder uren studeren dan een gemiddeld persoon. Dat is ook een tip omdat voor jezelf even uit te maken wat voor student je bent, als je van jezelf weet dat je echt je best moet doen zou ik het niet doen.

Als je iedere week gebonden bent aan bepaalde uren, doe het dan niet. Als ze flexibel zijn en je zelf je schema kan samenstellen van welke dagen je kan komen werken en je die 15 uur kan verspreiden zou ik het wel in overweging nemen, het is niet onmogelijk. Maar je studie mag er niet onder gaan leiden, voor je het weet creëer je een achterstand die je niet meer kan inhalen.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 15:36

Voor de Nederlanders; wat is geregistreerd staan als werkstudent Calipsolover?

Flexibiliteit is zeker heel fijn bij het werken naast een studie!

En inderdaad Destination; als ik alles moet lenen zit ik straks met een hele fikse studieschuld:+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:27

Natuurlijk zullen de regels er omtrent België wel wat anders uitzien als die van Nederland. Werkstudent is dat je over je gewone uren gaat als student, hier mag je als student een maximum van 470 uur per jaar doen waar je geen belastingen op betaalt. Werkstudenten gaan dus over die aantal uren, maar betalen iets van een 2 euro belasting op bv. 12 euro per uur, dus houden dan zo'n 10 euro over. Je als werkstudent inschrijven op de hogeschool of unief gaat dan ook, hierbij houdt de unief of hogeschool rekening met het feit dat je naast je studie dus ook nog werkt. Hierdoor ben je niet verplicht om naar alle lessen te komen, bekijkt de hogeschool of unief het lessenrooster met jou samen en passen deze naar jou schema aan en zijn de docenten/professoren ook vaker bereid om mails te beantwoorden en te helpen. Dit hangt een beetje van school tot school af.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:36

Ja ik was wel benieuwd hoe dat bij jullie zit!

Maar chill :')

Als ze hier 1 dag van te voren m'n rooster aanpassen en ik geef aan dat ik dan werk is het: nou en, doordeweeks hoor je beschikbaar te zijn _O-

Hier is tot een bepaald bedrag per jaar belastingvrij, volgens mij iets van 2500€ maar ik ben even kwijt hoe die precies zit. Ben er de afgelopen jaren toch wel overheen gegaan dus ach _O-

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:37

Ik ben nu bezig met mijn master deeltijd (studiebelasting 10-20 uur per week denk ik ) en werk hiernaast ongeveer 36 uur. Als ik naar studie moet heb ik 60 minuten reistijd (is nu gelukkig nog maar 1x per 4-6 weken, was 1x per 2 weken), werk is 15 minuten rijden.
Het paardrijden schiet er vaak bij in en is nu ongeveer 3 keer per week nog.

Erg pittig allemaal, merk m.n. dat het sociale leven er onder te leiden heeft. Maar het einde is in zicht. Nu thesis schrijven en in juni verdedigen. Dan is het klaar

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:46

Gelukkig dat dat in BE niet zo is, anders was ik er al lang over gegaan omdat je in BE wel gemiddeld meer verdient als student dan in NL. Ik werd een keer bijna 17 euro per uur betaald.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:56

Ik heb ook een voltijdse HBO opleiding gedaan en werkte er bijna full time naast :D Kan ik het aanbevelen? Nee, maar het kon omdat het moest in mijn situatie. Nu leer ik ook heel makkelijk. Als ik iets lees blijft het meteen hangen, dus dat scheelde een hoop. Het hangt dus van vanalles af: hoe makkelijk leer je, hoe hard heb je het geld nodig, etc. En die vragen kun alleen jij voor jezelf beantwoorden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:56

Ik ben nu mijn thesis aan het schrijven maar man wat had ik graag nog willen lenen :') En ja ik heb al een schuld van rond de 40k.
Ik werk momenteel tussen de 10 en 30 uur om rond te komen (afhankelijk van hoeveel evenementen er zijn waar ik werk). En eigenlijk zou ik 40u per week aan mijn thesis bezig moeten zijn maar dat lukt gewoon niet := niet als ik af en toe nog wil slapen en de afwas wil doen enzo.
Gelukkig heb ik intussen geen achterstallige betalingen meer maar ik ben al heeeel lang over "leenschaamte" heen hoor. Niks mis mee om te lenen. Beter dan jezelf een burnout in werken.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:01

Kom naar BE jongens, studeren is hier goedkoper :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:08

CalipsoLover schreef:
Kom naar BE jongens, studeren is hier goedkoper :')

Kom je nu mee _O-

Alle Belgen komen juist hierheen. Alhoewel, dat is misschien meer voor enkele specifieke studies. Lucht & ruimtevaarttechniek zitten super veel Belgen hier.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 18:07

Ik heb juist de indruk dat er een heleboel Hollanders naar hier komen. In mijn klas zitten er dus 10% Nederlanders, en heb ook een goede vriendin die Nederlands is die hier studeert (ook van bokt). Idd zijn er wel een heleboel richtingen in NL die in BE gewoon niet bestaan.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 18:22

Ik werk rond de 10 uur naast een deeltijd studie. Let op, ondanks het deeltijd is, is de studielast even groot, enkel minder lessen dus juist meer zelfstudie.

Naast de 10 uur werk, is school verdeeld over anderhalve dag en dan nog 1 hele dag stage per week. Reistijd naar school is een uur met de auto en naar stage een halfuur.

Vind het pittig hoor om het allemaal bij te benen. Het is inderdaad dus maar net wat je aan kan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 18:25

4 avonden van 4 uur per week zou ik zwaar vinden. Het is volgens mij beter behapbaar om die uren op zaterdag (8) en 2 avonden van 4 te doen.
Om aan 4 uur te raken ben je al gauw van 17.30-22.30 van huis weg, dan moet je nog thuiskomen, eten, douchen, even op het gemak komen en kan je pas om 23.30 je bed in, als je wekker om 6 uur weer loopt in de ochtend is dat wel wat weinig slaap/rusttijd imo.

Wat zijn je schooluren en hoeveel uur steek je na schooltijd nog gemiddeld in je studie? Heb je vaste hobby's of bezigheden?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 18:28

Ja, misschien even leuk om te vermelden na bovenstaand bericht. Ik werk dus ook wel meer, maar ik studeer doorheen het jaar geen vakken, dat hou ik allemaal tot voor de blok (2 weken vrij voor mijn examens) en studeer dan alles. Dat is ook iets dat je moet kunnen want ik ken een tal van studenten die dit niet kunnen en echt doorheen het jaar al moeten beginnen studeren. Ik heb wel taken doorheen het jaar omdat ik niet van elk vak een examen heb.

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 18:35

Duhelo schreef:
4 avonden van 4 uur per week zou ik zwaar vinden. Het is volgens mij beter behapbaar om die uren op zaterdag (8) en 2 avonden van 4 te doen.
Om aan 4 uur te raken ben je al gauw van 17.30-22.30 van huis weg, dan moet je nog thuiskomen, eten, douchen, even op het gemak komen en kan je pas om 23.30 je bed in, als je wekker om 6 uur weer loopt in de ochtend is dat wel wat weinig slaap/rusttijd imo.

Wat zijn je schooluren en hoeveel uur steek je na schooltijd nog gemiddeld in je studie? Heb je vaste hobby's of bezigheden?

Mijn hobby's doe ik in het weekend. Schoolwerk heb ik altijd op school af, alleen tijdens de tentamens is het wat drukker. Verder ook geen bezigheden, merk vaak dat ik me toch wel verveel.

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 18:35

Bedankt voor de reacties iedereen!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 18:37

Ik heb zelf communicatie gestudeerd en ik werkte, afhankelijk van het seizoen, 14-20 uur per week ernaast. Een volle zondag en 1 tot 2 dagen doordeweeks in de avond. Dat ging eigenlijk wel prima! Alleen tijdens mijn stage niet, toen werkte ik 10 uur per week. In de vakanties werkte ik overigens meer. Op de universiteit kon ik ook minder werken maar dat kwam ook omdat ik een pré master deed.