Dizzy505 schreef:Ik werk op dit moment zelf als Au pair in Amerika. Hier is het hebben van een Au pair erg gebruikelijk.
Het werk word gezien als een ‘culturele uitwisseling’ en een au pair moet je daarom ook eigenlijk zien als een extra gezinslid. Ik ga dus ook mee op vakantie met de familie en ik doe leuke dingen samen. Er zijn vast au pairs die dat niet willen maar voor mij is dat wel iets wat er bij hoort.
Ik werk zelf via een bureau. Dit bied mij als au pair zijnde veel voordelen en zo voelde het veilig aan voor mij. Mijn bureau kan ik altijd contacteren wanneer er een probleem is, dat is een veilig gevoel want je gaat toch in je eentje naar de andere kant van de oceaan in mijn geval. Ook is mijn zorgverzekering geregeld door het bureau, in Amerika wil je niet slecht verzekerd zijn als er iets gebeurd.
Ik heb mijn eigen slaapkamer en badkamer op een andere verdieping dan de familie. Ik ervaar dit zelf als erg prettig. Het werk als au pair is niet altijd makkelijk, je woont met een familie die je eigenlijk niet kent. Daarom vind ik het heel fijn om mijn eigen plekje te hebben.
Er is voor mij een duidelijk contract op gesteld met de volgende dingen:
- Maximaal aantal werk uren per week (45 uur)
- maximaal aantal werk uren per dag ( 10 uur)
- hoeveel salaris per week ($200)
- aantal vrije dagen per week (1,5 dag aaneengesloten)
- vakantie dagen ( 14 per jaar)
- vrije weekenden ( 1 heel vrij weekend per maand)
- gebruik van de auto ( onbeperkt betaal alleen benzine kosten)
- gebruik van mobiele telefoon ( abonnement en telefoon van de familie, word ook voor persoonlijke zaken gebruikt)
- afspraken over wat er gedaan moet worden als er een ongeluk gebeurd is
- afspraken over wie er welkom zijn in het huis
Er zijn hier eigenlijk 2 soorten au pairs, de ene au pair wil graag iets van de wereld zien. De andere au pair hoopt op een beter leven en hoopt te blijven wonen in het land waar ze naartoe gaan.
Ik vind een salaris van 340 euro per maand toch eigenlijk wel schokkend, dat is echt heel erg weinig. Dat is met 25 uur per week werken nog geen 3,40 per uur
Het bedrag wat je noemt voor au pairs die naar Nederland komen is heel normaal. Ik heb, toen ik au pair was in de VS, contact gehad met een meisje die au pair was in Nederland en gaf aan dat ong dat bedrag haar loon per maand was.
Flexibel werken is voor au pairs geen probleem, mits dit tijdig en in overleg gaat. Au pairs zijn mensen die een heel nieuw leven gaan opbouwen in een onbekend land. Mijn hostfamilie was hier heel slecht in waardoor ik, onnodig, vaak mot met ze had.
En kijk inderdaad goed uit met nationaliteiten, veel au pairs uit sommige landen hebben niet de juiste mentaliteit, Skype ze ook eerst een aantal keer voor de beeldvorming.

Ik schrok overigens ook van het vrij lage bedrag (al helemaal in het licht van die bemiddelingskosten) en wil nog even op onderzoek uit hoe of wat. Er blijft, als het ook gebruikt moet worden voor onkostenvergoeding, vrij weinig over om vrij te besteden voor de au-pair. Ik kan me namelijk voorstellen dat ze ook graag dingen voor haarzelf zou willen kopen.
Het is ook niet zo dat ons kind de gehele week ergens zit te koekeloeren. Mijn studie biedt alleen een heel verspreid rooster over de hele week. Wij doen er bijvoorbeeld wel alles aan om gezamenlijk te ontbijten en te dineren. Ons zoontje wordt altijd door een van ons (maar meestal door ons beiden) naar bed gebracht en uit bed gehaald. Ik ben door het gespreide rooster ook geen hele dagen weg en daarom willen we ook van het kinderdagverblijf af. Als ik dan eens vier uur weg ben, moet ik mijn kind wel acht uur afstaan. Dat is zonde, in mijn ogen.
Bij 'ons' op het werk is het dus juist normaal om bewust meerdere talen aan te bieden en kind naar een school/opvang met andere taal te sturen. Levert enorm veel op later. Hier wordt minder gekeken naar perfect beheersen overigens, maar meer naar zich vlot kunnen uitdrukken in meerdere talen. Wij staan eigenlijk altijd wel te springen om mensen met talenkennis dus ik vind het altijd een goede kans. Maar ik ken dus niet alle ins en outs, dus dat kan je idd even goed nakijken