Leren vliegen of toch maar niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:17

Janneke2 schreef:
Bedenk ook dat je dingen zult moeten doen om de kooldioxide uitstoot te compenseren.

(I am very sorry om de pret eventueel te bederven, maar dit aspect hoort er ook bij.)

Je moet helemaal niks.... dat het netjes zou zijn is 1 maar volgens mij ben je nog steeds nergens toe verplicht hoor...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:21

Ibbel schreef:
MoppieFilou schreef:
Geld is echt het probleem niet. Moest ik dit willen doen, willen mijn ouders het gerust betalen. Zij staan er helemaal achter.

Ik denk dat noch jij noch je ouders zich goed realiseren hoe duur een brevet onderhouden is. Niet het halen, maar het onderhouden.

Er zijn twee soorten mensen met een sportvliegbrevet:
écht rijke mensen (bv artiesten, directeuren van - grote - eigen bedrijven). Voor hun is het hobby, ontspanning (en een manier om van geld af te komen/minder belasting te betalen). Dit soort mensen hebben over het algemeen hun eigen toestel.
Mensen die sportvliegen als beroep hebben - daar word je niet rijk van, maar je kunt wel van je hobby je werk maken.
Mensen met een 'gewone' baan die sportvliegen zijn heel, heel, heel, heel zeldzaam.

Ik heb iemand gekend met een brevet en die vloog zijn verplichte uren altijd met 3 betalende passagiers.

Ook heb ik in Australie een vlucht boven het Great Barrier Reef gedaan in een Cessna en de piloot was een gepensioneerde lijnvluchtpiloot die op die manier zijn brevet in stand hield.

Als er nu geld voor is, moet je nu de kans nemen. Dingen kunnen veranderen waardoor er niet voldoende geld meer voor is. Maar heb je het eenmaal gedaan, kun je wel vliegen. Of je je brevet nu laat verlopen of niet, je kent de techniek, het gevoel en het is een unieke ervaring om op je CV te kunnen zetten wat de meeste anderen niet hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:21

MoppieFilou schreef:
Pmarena: Ik begrijp helemaal wat je bedoelt hoor, ik denk er soms ook zo over. Maar als ik ga studeren en het beroep ga uitoefenen wat ik heel erg graag wil, vrees ik dat er misschien nog maar weinig extra tijd gaat overblijven om zoiets te doen. Als ik zie hoe weinig vrije tijd mijn dierenarts heeft.. En dat heb ik er absoluut voor over, maar of vliegen er dan nog in gaat zitten weet ik niet zo goed : .

Volgens mij zitten er nog best wat jaartjes tussen het behalen van je middelbare school diploma, en werken als dierenarts.

Als ik hoor hoe je over nu praat, denk ik dat vliegen er nu in ieder geval niet in zit :(:)
Je hebt het al druk met de dingen die je doet. Dan komt je examenjaar er nog bij, en als je je rijbewijs wilt halen komt dat er ook nog bij. Volgens mij is het dan verstandig om keuzes te maken en eerst dat datgene te doen dat je het belangrijkst vindt. Zodat je eerst eens dat goed af kan ronden en niet allerlei dingen half gaat zitten doen met veel frustratie omdat je teveel hooi op je vork hebt genomen.

Wellicht moet je dan dingen schrappen, zoals het paardrijden of dat rijbewijs. Maar dat klinkt niet heel verstandig. Of je kan het houden bij af en toe een keer een stukje vliegen, maar heb je daar genoeg aan? En wat doet dat met je tijd & budget voor je rijbewijs?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 31-08-19 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Re: Leren vliegen of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:22

Voor je rijbewijs zou ik zo'n tiendaagse ANWB cursus doen. Eigen vervoer om naar het vliegveld te kunnen gaan is vast ook praktisch.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:24

elnienjo schreef:
Ook heb ik in Australie een vlucht boven het Great Barrier Reef gedaan in een Cessna en de piloot was een gepensioneerde lijnvluchtpiloot die op die manier zijn brevet in stand hield.

Leuk verhaal, maar deze lijnvluchtpiloot zal een sportvliegbrevet hebben en in stand houden, maar never nooit niet dat-ie daarmee z'n Boeing / Airbus of welk merk/type lijnvliegtuig dan ook in stand kan houden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:25

Ibbel schreef:
elnienjo schreef:

Leuk verhaal, maar deze lijnvluchtpiloot zal een sportvliegbrevet hebben en in stand houden, maar never nooit niet dat-ie daarmee z'n Boeing / Airbus of welk merk/type lijnvliegtuig dan ook in stand kan houden.

Dat snap ik. Maar hij kan zo wel gratis zijn vlieghobby in stand houden doordat hij vaak betaalde klanten meeneemt.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:32

Oké je steekt tijd en geld in je brevet halen, je wordt dierenarts maar hebt door je werk geen of weinig tijd om te vliegen en dus je brevet te onderhouden qua vlieguren, zou toch wel zonde zijn van het geld en je tijd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:36

rumay schreef:
Oké je steekt tijd en geld in je brevet halen, je wordt dierenarts maar hebt door je werk geen of weinig tijd om te vliegen en dus je brevet te onderhouden qua vlieguren, zou toch wel zonde zijn van het geld en je tijd.

Maakt dat wat uit?
Ik had 30 jaar geleden een eigen paard en sprong graag wedstrijden. Daar heb ik nu geen geld (en de fysieke gezondheid) meer voor. Maar ik had de ervaring nooit willen missen!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 12:27

Ibbel schreef:
MoppieFilou schreef:
Geld is echt het probleem niet. Moest ik dit willen doen, willen mijn ouders het gerust betalen. Zij staan er helemaal achter.

Ik denk dat noch jij noch je ouders zich goed realiseren hoe duur een brevet onderhouden is. Niet het halen, maar het onderhouden.

- Echt rijke mensen (bv artiesten, directeuren van - grote - eigen bedrijven). Voor hun is het hobby, ontspanning (en een manier om van geld af te komen/minder belasting te betalen). Dit soort mensen hebben over het algemeen hun eigen toestel.
- Mensen die sportvliegen als beroep hebben - daar word je niet rijk van, maar je kunt wel van je hobby je werk maken. Sommigen hebben ook een eigen toestel en genereren bv inkomsten uit reclamevliegen.

Mensen met een 'gewone' baan die sportvliegen zijn heel, heel, heel, heel zeldzaam.

We zijn op dat vliegveld terechtgekomen via vrienden. Die vrienden zijn echt geen miljonairs maar hebben toch 3 sportvliegtuigjes staan. Ik ga onze financiële situatie hier niet zomaar op Bokt gooien, maar geloof me, we hebben het echt niet zo slecht hoor ;) .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 12:54

elnienjo schreef:
Janneke2 schreef:
Bedenk ook dat je dingen zult moeten doen om de kooldioxide uitstoot te compenseren.

(I am very sorry om de pret eventueel te bederven, maar dit aspect hoort er ook bij.)

Gewoon kindvrij blijven als compensatie. Dan heb je ook meer tijd en geld om te vliegen.

Nope.

De kooldioxide die wij NU, anno 2019 wel of niet de lucht in blazen is beslissend mbt de vraag of we binnen de twee graden kunnen blijven.

Of TS over laten we zeggen 10, 15 jaar wel of geen kinderen heeft doet dus niet ter zake.

Was het maar zo simpel Elnienjo...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 12:57

speurneusc schreef:
neem eens een proeflesje vliegen dan weet je gelijk veel meer, net als een x ferrari rijden of zo is dat ook mogelijk

Doe dit eens een keer heb ik ook weleens gedaan. Je mag ook gelijk zelf het stuur vast houden in de lucht en sturen . Pedalen doet de piloot zelf.net als het opstijgen en landen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:24

Janneke2 schreef:

Ach, zolang je zelf de pret van recreatief paarden houden niet laat bederven door dergelijke overwegingen, denk ik dat de TS zich niet al te veel zorgen hoeft te maken over wat jij vind dat ze wel of niet moet.
Red de wereld, begin bij jezelf.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 13:28

Christiene: Heb al regelmatig mogen meevliegen en ook al mogen sturen, maar toch bedankt voor de tip! :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:32

Ibbel schreef:
MoppieFilou schreef:

- Echt rijke mensen (bv artiesten, directeuren van - grote - eigen bedrijven). Voor hun is het hobby, ontspanning (en een manier om van geld af te komen/minder belasting te betalen). Dit soort mensen hebben over het algemeen hun eigen toestel.
- Mensen die sportvliegen als beroep hebben - daar word je niet rijk van, maar je kunt wel van je hobby je werk maken. Sommigen hebben ook een eigen toestel en genereren bv inkomsten uit reclamevliegen.

Ik zie dit nu en moet lachen. Dat is hetzelfde als dat veel buitenstaanders denken dat paardrijden alleen voor de rijken is.
Mijn vader heeft jaaaaaaren gevlogen, toen hij nog gewoon een kantoorbaantje had met een gehuurd vliegtuig van de vereniging. En op de vereniging waren weinig echt rijken hoor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:22

secricible schreef:
Ibbel schreef:

Ik zie dit nu en moet lachen. Dat is hetzelfde als dat veel buitenstaanders denken dat paardrijden alleen voor de rijken is.
Mijn vader heeft jaaaaaaren gevlogen, toen hij nog gewoon een kantoorbaantje had met een gehuurd vliegtuig van de vereniging. En op de vereniging waren weinig echt rijken hoor :+

Vrienden van mij ook. Goed, ze bakken voor hun inkomsten geen burgers bij de Mac ofzo, maar steenrijk....nee, echt niet.

En TS: het klinkt verschrikkelijk leuk en tof. Vraag je vrienden eens hoe het is qua tijdsinvestering. Misschien valt het wel hartstikke mee, of kan je het handig plannen!

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:36

Ik heb een ppl, in zal later uitgebreider antwoorden als ik het niet vergeet.

Als ik je beginpost las dacht ik van: neen meisje, als je het nu al zo zwaar hebt, gewoon met je paard en middelbaar, hoe en waar denk je aan de tijd te gaan vinden voor je ppl opleiding? Het is niet zwaar, die theorie, maar toch wel een hele boterham qua hoeveelheid.

Praktijkopleiding moet je rekenen tussen 10000 en 15000 euro. Zelfs al haal je je ppl in 45h, dan nog ben je geen piloot met alle skills, maar kun je gewoon een vliegtuig besturen. Piloot worden en blijven, vergt toch nog heel wat extra uurtjes na he ppl dan die 12h per 2 jaar of de occasionele hamburger vlucht. :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:46

Ts, gewoon doen.

Beter spijt dat je het wel hebt gedaan dan dat je het niet hebt gedaan.

Mocht je het nu halen rn het later toch verwateren. Dan kun je het later vast makkelijker weer ophalen

En daarnaast.. er zijn ook dierenartsen die 4 dagen werken hoor

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 15:58

Bedankt voor de vele reacties en inzichten!! :) Ga niet op iedereen apart reageren maar heb zeker alles gelezen.

Langs de ene kant denk ik, ik heb het al druk genoeg, maar langs de andere kant idd beter spijt dat je het gedaan hebt dan spijt dat je het niet gedaan hebt toen je er de kans voor had. Ik blijf nog even nadenken :D .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 16:54

Maar hèb je de kans er wel voor? Wil / kan je er iets anders voor laten? :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 17:18

pmarena schreef:
Maar hèb je de kans er wel voor? Wil / kan je er iets anders voor laten? :)

Daar heb je ook een punt! Ik vraag me af of het erg is als je af en toe een les mist want ik veronderstel dat je wel een cursus krijgt. Als het dan echt te druk is zou ik mss gewoon een keertje kunnen overslaan. Ga ik allemaal vragen binnenkort.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 18:05

Je klinkt in je openingspost eerlijk gezegd niet als iemand die het goed doet op een keer niet kunnen / dingen maar half doen. Vandaar dat ik een beetje dram want het klinkt echt alsof je teveel hooi op je neemt met dit erbij naast een eindexamenjaar en rijbewijs willen halen...en perfectionistisch zijn.

Zou eventueel wel een mooie manier kunnen zijn om iets minder perfectionistisch te worden omdat als je echt te weinig tijd / energie / geld hebt om alles goed te kunnen doen, je toch dingen niet goed kan doen en je schoolwerk af moet raffelen of paard alleen een klein rondje doen, dat soort dingen :)

Dat kan 2 kanten op gaan: je leert dingen wat meer los te laten en wat minder perfect te doen, of je stevent dan op een soort burn-out af omdat je dit MOET en dat MOET en ook alles nú.

Ik zou echt lekker kiezen voor schoolwerk eerst, wellicht dan een rijbewijs cursus, en als je je rijbewijs hebt pas voor dat vliegbrevet gaan :) Maar je kan zelf het beste inschatten wat haalbaar is voor je.

Zou het minder frustrerend zijn om er later aan te beginnen, of zou het vervelender zijn als je er aan begint en het lukt niet om alle balletjes op een fijne manier hoog te houden en je moet het afbreken...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 18:26

Je mag tegenwoordig toch je rijbewijs al met 17 halen? Dan zou ik dat eerst doen. De vrijheid hebben overal met de auto naartoe te kunnen zal je veel tijd schelen die je anders bezig bent met wachten op OV of fietsen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 18:47

Pmarena: Je hebt helemaal gelijk :o . Echt precies hoe ik ben haha :') . De eerste les is gratis dus denk dat ik die wel even ga meevolgen en dan bepalen of je er veel tijd mee verliest. Zou doorgaan van 9u tot 12u op zondag normaal gezien.

Elnienjo: Ja idd, het theoriegedeelte wel. Dat ga ik binnenkort idd proberen te halen zodat ik al kan beginnen oefenen voor de praktijk :) .

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 18:48

MoppieFilou schreef:
Christiene: Heb al regelmatig mogen meevliegen en ook al mogen sturen, maar toch bedankt voor de tip! :)

Als je het dan wel moet je het gewoon doen. Die vlieg uren kan je per jaar toch wel halen als je een vliegtuig kan huren en in vakantie kan je wel meerdere uren vliegen. Een verder is het gewoon kwestie van plannen. En misschien wat anders iets minder doen.rijbewijs gebruik je vaak niet als je nog ov kaart hebt bijvoorbeeld.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 18:50

MoppieFilou schreef:
Elnienjo: Ja idd, het theoriegedeelte wel. Dat ga ik binnenkort idd proberen te halen zodat ik al kan beginnen oefenen voor de praktijk :) .

Je mag zelfs vanaf 16,5 al gaan lessen en vanaf 17 je rijexamen doen. Je moet wel tot je 18e met een volwassen begeleider rijden:

Citaat:
Rijlessen vanaf 16,5 jaar
Het rijbewijs kun je dus halen vanaf 17-jarige leeftijd, maar je hoeft niet tot je 17e verjaardag te wachten om te beginnen met rijlessen. Volgens de regels mag je al rijles nemen vanaf 16,5 jaar, net als het doen van een tussentijdse toets. En je theorie-examen kun je zelfs al halen vanaf 16 jaar. Als je 17 jaar oud bent, dan mag je rijexamen doen. Als je slaagt, kun je het rijbewijs aanvragen bij de gemeente. Je rijdt dan tot je 18e altijd met een coach naast je. En dat is goed voor de verkeersveiligheid.

Wist je dat steeds meer jongeren op hun 17e hun rijbewijs voor de auto halen? Op die leeftijd lijkt het allemaal sneller en beter te gaan. Elke maand slagen ruim 4.000 17-jarigen voor hun rijexamen.

Bron: https://www.cbr.nl/rijbewijstips/rijbewijs-leeftijd/