Lenen bij duo en studieschuld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:50

verootjoo schreef:
Century schreef:
Het is wel 3 uur enkele reis @verootje. Dat is echt niet grappig meer.

Nee, weet er alles van. Heb het zelf ook gedaan zoals ik schreef. Maar m.i beter dat dan schulden.

Dat is persoonlijk. Ik heb wel een studieschuld, terwijl mijn reistijd veel korter was.
Maar heb er geen spijt van, want het heeft me veel opgeleverd en heb bijvoorbeeld ook gewoon een hypotheek kunnen krijgen in m'n eentje.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:50

Suzanne F. schreef:
Ik zou nooit willen dat mijn kind zich zo in de schulden steekt. Dan maar een studie dichterbij of een deeltijdvariant maar zoveel lenen gaat niet gebeuren. Sowieso wil ik eigenlijk niet dat ze gaat lenen. Dan ga ik wel meer werken of stop er mijn spaargeld in maar dat gaan we niet doen.

Begrijpelijke reactie, maar zeker als uitwonende student aan de universiteit ontkom je er bijna niet aan. Gelukkig gaat het niet om zomaar een lening, maar een speciaal hiervoor bedoeld voorschot met gunstige voorwaarden. Ik ben het met je eens dat dit niet nodig zou moeten zijn, maar helaas is dit hoe het systeem nu werkt.

TS, ik zou je echt aanraden om gewoon op kamers te gaan. 6 uur reizen op een dag is niet de moeite en je mist ook nog eens een groot deel van het studentenleven. De bedragen die je noemt zijn nog niet eens zo hoog. Ik heb gedurende mijn hele studie op mezelf gewoond dus je kan je voorstellen dat mijn schuld straks een stuk hoger is, en dan ben ik nog redelijk zuinig. Ik snap dat het even een drempel is, maar ik denk dat het het absoluut waard gaat zijn voor je.

Magrathea

Re: Lenen bij duo en studieschuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:53

Man, ik zou tekenen voor een schuld van maar 2x 6000 euro :')

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:09

Magrathea schreef:

Idem :=

TS, ben je bekend met de aflosvoorwaarden? Die zijn voor een lening lang zo gek nog niet bij de studielening van duo. Dat is belangrijker dan het eind getal van je lening. Niet hoeveel je leent, maar hoe je het weer kan of moet afbetalen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:10

Hier allebei voor onze studie geleend en ik ben er nog elke dag blij om. Van het terugbetalen merken we niets en we hebben een fantastische studietijd gehad. En daardoor ook mooie banen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:12

Magrathea schreef:

Echt he :')

TS, je hoeft pas twee jaar na je studie te beginnen met terugbetalen. In die twee jaar kun je (hopelijk) al een hele hap van die 12K sparen, dan ben je er echt zo van af :j Een stuk betere optie dan 6 uur (!) reistijd op een dag, want voor je het weet trek je dat niet meer en dan heb je nog niets en heb je je geld pas echt door de plee gespoeld :+

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:15

Ik zou ook voor op kamers kiezen en kiezen voor een relatief kleine schuld (wat studielening betreft). Dat is prima op te lossen met een goede baan.

Ik studeer zelf ook Animal Sciences en heb de premaster gedaan. Ik kan je nu alvast vertellen: heel veel contact uren + persoonlijk vond ik het zwaar. Dat laatste hoeft niet voor jou te gelden, maar die contact uren en alle lab uren heb je natuurlijk wel gewoon. 6 uur per dag reizen is sowieso onmogelijk daarbij.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:17

Haha, al die reacties van iedereen die vindt dat je niet moet lenen... Grappig verhaal hoor, maar als je een intensieve master gaat doen, ga alsjeblieft jezelf niet uit je naadje werken voor een bijbaan.

Been there, done that, ik kwam praktisch met een burn-out van m'n diplomauitreiking af. En ook toen had ik nog gewoon een studieschuld.

Die ik met knoerthard werken binnen twee jaar na afstuderen afbetaald heb.

Als je een WO master hebt gedaan en je vindt een fijne baan, houd er rekening mee dat je niet binnen een paar jaar een koophuis binnen kan tikken, maar als je een beetje sober leeft en flink spaart kom je een heel eind met voortijdig aflossen.

Please, volg je hart. Ga niet jezelf kapot werken/3 uur OV per dag aandoen om maar beter uit te komen met centen. Je studeert om een toekomst voor jezelf op te bouwen, maar dat betekent niet dat je niet in het nu mag leven. Geniet van je studietijd, maak er wat moois van. Leef bewust, maar niet op blikken soep en knakworst. Heel veel succes met je studie. :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:21

Veel bangmakerij zeg..

Hier geen enkel probleem gehad met hypotheek.. Moet wel haalbaar zijn natuurlijk. Als starter moet je geen groot huis in de randstad willen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:23

Jasmijn159 schreef:
Veel bangmakerij zeg..

Hier geen enkel probleem gehad met hypotheek.. Moet wel haalbaar zijn natuurlijk. Als starter moet je geen groot huis in de randstad willen.

Er zijn tegenwoordig wel hypotheekverstrekkers die naar de studieschuld vragen en dit meenemen in de aanvraag. Je hebt immers een schuld toch?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:23

Als richtlijn voor "minder lenen door een studieschuld": studieschuld x 2 kun je minder lenen.

Dus nu zou je 16000 euro minder kunnen lenen als je een hypotheek zou aanvragen.

Hypotheekverstrekkers worden wel steeds soepeler is mijn ervaring. Juist omdat iedereen wel een schuld(je) heeft.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:29

Met studieschulden hier ook gewoon een hypotheek. Ja, ze worden meegenomen als je een NHG hypotheek hebt. Maar als je beide (of alleen) een goede baan hebt heb je nog genoeg over. Daarnaast kan je inderdaad in het jaar/de jaren daarna ervoor kiezen om extra af te lossen.

Ik zou gewoon op kamers gaan en wat lenen bij duo. Eventueel paar uren naast je studie werken, stel dat je bijvoorbeeld 6 uurtjes kan werken op de zaterdag, dan heb je zo 250 euro verdiend en hoef je maar de helft te lenen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:42

purny schreef:
Jasmijn159 schreef:
Veel bangmakerij zeg..

Er zijn tegenwoordig wel hypotheekverstrekkers die naar de studieschuld vragen en dit meenemen in de aanvraag. Je hebt immers een schuld toch?

Ik zeg ook niet dat het niet mee genomen is, ik zeg alleen dat het zeker niet zo is dat je met een studieschuld geen hypotheek krijgt. Je zult je eisen een beetje aan moeten passen, dat lijkt me niet meer dan logisch.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:44

Ik zeg niet dat je dan maar een andere studierichting moet kiezen. Maar er zijn vast vergelijkbare studies te vinden die dichterbij zijn of anders in een deeltijdvariant dus met meer thuisstudie etc. Volwassenen volgen vaak ook studies in deeltijd op 1 dag in de week of avonden. Dat zou ik dan liever voor mijn kind zien. Dan kan ze misschien inderdaad een baantje ernaast hebben en thuis blijven wonen. Ik zou er echt alles aan doen dat ze niet gaat lenen. En ja met 3 kinderen is dat geen doen. Daarom heb ik er ook maar 1.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:53

Maar vergelijkbare studies is al per definitie al niet hetzelfde he. Dan moet je toch iets gaan doen wat het 'net niet' is. Vind het echt heel erg om een kind zo tegen te willen houden dat iemand er letterlijk alles voor over heeft dat ze niet gaan lenen. Maar goed, tegen de tijd dat iemand gaat studeren is men gelukkig oud genoeg om dat lekker zelf te mogen bepalen.

Mystic_Dawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:54

Ik zou ook niet op en neer reizen, en al helemaal niet iets anders doen, want dat hou je toch niet vol, en een master is toch best bepalend voor wat je in je latere leven gaat doen. Gewoon lenen en je best doen zodat je je master af kan ronden binnen de tijd die je hebt. Daar heb je echt veel meer aan dan werken en op en neer reizen, want een studievertraging kost veel meer dan op kamers. Bovendien leer je ook weer een heleboel als je op kamers woont, en dat is ook een soort kapitaal wat je met jezelf meedraagt.
Je zou, zoals eerder al gezegd, een baantje kunnen nemen, zou dan vooral kijken wat er op de universiteit te doen is, want die betalen ook nog best een leuk bedrag uit :Y) Vriendin van mij is student-assistent en zij verdient daar best leuk aan, beter dan in de horeca of supermarkt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:03

Je zou ook nog kunnen overwegen om in plaats van in een studentenhuis - waar je vrijwel veel te veel geld moet betalen voor een relatief kleine, gedeelde ruimte - in een chaletje op een camping in de buurt te gaan wonen. Een collega van mij doet dat ook tot ze zeker weet dat ze een vast contract heeft en ze hier een huis kan gaan zoeken. Ze woont er nu geloof ik al een jaar. Je kunt met de campingeigenaar een speciaal all-in tarief afspreken. Dan hou je waarschijnlijk wel wat reistijd over, maar aanzienlijk minder dan 3 uur. Mijn zoon kon ook kiezen voor 3 uur enkele reis met OV, maar die heeft eieren voor zijn geld gekozen en gaat nu dagelijks met de auto een half uurtje enkele reis.
Ik werk speciaal voor mijn zoon om te kunnen studeren, omdat ik niet wil dat hij met een studieschuld blijft zitten. Die kunnen in zijn geval behoorlijk oplopen. Ik kan het niet zo 1,2,3 ophoesten, helaas. Laat staan als je meerdere kinderen hebt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:07

Suzanne F. schreef:
Ik zeg niet dat je dan maar een andere studierichting moet kiezen. Maar er zijn vast vergelijkbare studies te vinden die dichterbij zijn of anders in een deeltijdvariant dus met meer thuisstudie etc. Volwassenen volgen vaak ook studies in deeltijd op 1 dag in de week of avonden. Dat zou ik dan liever voor mijn kind zien. Dan kan ze misschien inderdaad een baantje ernaast hebben en thuis blijven wonen. Ik zou er echt alles aan doen dat ze niet gaat lenen. En ja met 3 kinderen is dat geen doen. Daarom heb ik er ook maar 1.

Vind dat zelf een beetje makkelijk gedacht :o

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:10

Shenavallie schreef:
Je zou ook nog kunnen overwegen om in plaats van in een studentenhuis - waar je vrijwel veel te veel geld moet betalen voor een relatief kleine, gedeelde ruimte - in een chaletje op een camping in de buurt te gaan wonen. Een collega van mij doet dat ook tot ze zeker weet dat ze een vast contract heeft en ze hier een huis kan gaan zoeken. Ze woont er nu geloof ik al een jaar. Je kunt met de campingeigenaar een speciaal all-in tarief afspreken. Dan hou je waarschijnlijk wel wat reistijd over, maar aanzienlijk minder dan 3 uur. Mijn zoon kon ook kiezen voor 3 uur enkele reis met OV, maar die heeft eieren voor zijn geld gekozen en gaat nu dagelijks met de auto een half uurtje enkele reis.
Ik werk speciaal voor mijn zoon om te kunnen studeren, omdat ik niet wil dat hij met een studieschuld blijft zitten. Die kunnen in zijn geval behoorlijk oplopen. Ik kan het niet zo 1,2,3 ophoesten, helaas. Laat staan als je meerdere kinderen hebt.

Jij weet een plek waar ze voor 400 pm all in een chalet verhuren? Ben ik toch benieuwd waar :=

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:15

Ik zou het zelf niet aanraden om te gaan lenen. Heb er zelf geen ervaringen mee gelukkig, maar ik hoor wel allemaal enge verhalen waardoor het niet als een slim idee klinkt.
Maar 6000 euro is niet veel. Maar ik zou daar nog even goed naar kijken of dat echt precies klopt. Je wilt natuurlijk niet straks opeens een veel grotere schuld hebben dan je dacht te hebben.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:22

Ik zou voor de studieschuld gaan en die proberen zo laag mogelijk te houden door een bijbaantje ze zoeken. Wanneer je een avond en een weekenddag in de supermarkt werkt dan heb je best een aardig zakcentje. Ook in de vakanties maximaal werken is dan handig.

Van 12k studieschuld (begrijp dat dat het totaal gaat zijn?) Kun je snel vanaf zijn wanneer je fulltime gaat werken.

Ik leende voor mijn studie en werkte daarnaast zoceel als kon in de horeca. In het weekend 2 avonden/nachten en wanneer ik vakantie had meestal meer dan 40 uur per week. Daarvan probeerde ik ook veel opzij te zetten om na mij studie meteen af te lossen.

Voordeel van Duo is dat je wanneer je een maand meer overhoudt je lekker wat extra af kunt lossen. Denk aan vakantiegeld, 13e maand etc.

Wageningen is vanuit welke hoek dan ook onhandig te bereizen helaas.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:59

Gianti schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik zou nooit willen dat mijn kind zich zo in de schulden steekt. Dan maar een studie dichterbij of een deeltijdvariant maar zoveel lenen gaat niet gebeuren. Sowieso wil ik eigenlijk niet dat ze gaat lenen. Dan ga ik wel meer werken of stop er mijn spaargeld in maar dat gaan we niet doen.

Moet dat wel haalbaar zijn.

De "methode" van Suzanne is vast erg lief bedoeld, maar heeft ook zeker nadelen. Echte financiële zelfstandigheid leren ze er niet van als de ouders alles blijven betalen.
Ik denk dat voor de lange termijn Ts meer leert door wel te lenen en financieel zelfstandig te worden. Lenen bij Duo is aanmerkelijk voordeliger dan in je latere leven mogelijk kredieten moet aangaan omdat je niet geleerd hebt om rond te komen van een bepaald bedrag. Netjes opblijven letten hoeveel je leent, dit ook alleen gebruiken voor studie, kamerhuur en normaal leven (dus geen dure vakanties) en een haalbaar baantje zoeken. Succes met alles.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 23:08

Hbo naar uni master is pittig, gewoon doen want anders krijg je ook spijt.

En op kamers want zes uur reizen is niet te doen, kijk even aan hoe het studeren je af gaat en dan kun je alsnog een baantje zoeken. Duo lening heb je lang voor om af te betalen en je master kan met het verschil maken tussen 2 of 3 duizend per maand aan inkomsten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:14

laraxXxemma schreef:
Shenavallie schreef:

Jij weet een plek waar ze voor 400 pm all in een chalet verhuren? Ben ik toch benieuwd waar :=

Ik heb geen bedragen genoemd alleen een optie. En als het te duur is, dan zou TS eventueel met een studiegenootje een chalet kunnen delen. Net zo gezellig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:16

Sjaco schreef:
Suzanne F. schreef:

De "methode" van Suzanne is vast erg lief bedoeld, maar heeft ook zeker nadelen. Echte financiële zelfstandigheid leren ze er niet van als de ouders alles blijven betalen.
Ik denk dat voor de lange termijn Ts meer leert door wel te lenen en financieel zelfstandig te worden. Lenen bij Duo is aanmerkelijk voordeliger dan in je latere leven mogelijk kredieten moet aangaan omdat je niet geleerd hebt om rond te komen van een bepaald bedrag. Netjes opblijven letten hoeveel je leent, dit ook alleen gebruiken voor studie, kamerhuur en normaal leven (dus geen dure vakanties) en een haalbaar baantje zoeken. Succes met alles.

Financiële zelfstandigheid is ook op andere manieren te leren. ;)